見出し画像

自分を客観視する


Please scroll down for the English version.


瞑想を始めて少し経ったころ、私は自分の行動や思考、発言を観察しているもう一人の自分がいることに気付きました

それはまるで、アニメでよく見る「悪魔の自分」と「天使の自分」が頭の中でささやいているのを見ているもう一人の自分がいるかのようでした

他人の行動や気持ちなど、私にコントロールできないことや分からないことに対して、もやもやしたり、思考のループにはまって抜け出せなくなっているとき、悪魔の自分がささやきます

「自分が相手にしてもらいたいことを伝えて、相手に変わってもらえばいい」

一方で天使の自分がささやきます

「相手には相手の都合がある
なぜ相手がそのような行動をとったのか、
なぜそのような発言をしたのか、
相手の気持ちになって考えてみて」

悪魔の声を聞くと、心拍数が上がり、心がざわざわします
悪魔の言葉は強い力で私を引き寄せます
悪魔の声の誘惑に負けて、天使の声を無視してしまうことが何度もありました

悪魔の言葉通りに行動した直後はいつも、ものすごい後悔に襲われました

「またやってしまった...」と

何度も失敗を繰り返しながら、悪魔の声と天使の声を両方客観的に評価し始める自分がいました

悪魔の声に流されそうになった時、

「うん、そうだね
そうしたいよね
でもそうすることがよくないことだとわかっているよね」

と癇癪を起している子供のような自分をなだめている自分がいました

自分を客観的に見ることで、少しずつではありますが、自分の行動や反応を制御できるようになりました



じっくり考える時間があるときはいいのですが、相手にすぐに返答を求められる時はまだまだ制御が難しいです

つい先日も、疲れていて、作業が嫌になってしまい、友人に慰めてほしくて連絡しました

しかし、思ってもいなかった言葉を言われ、その言葉に反応した私は、つい友人に八つ当たりをしてしまいました

自分がなぜそのような発言をしたのか、そこに至るまでの状況を説明しないまま、今自分が感じていることだけを言ってしまったのです
完全に私の言葉不足でしたが、そもそも、自分の面倒は自分で見るべきでした

すぐに事情を説明して謝りました
その時はあまりにもとっさだったため、無意識に悪魔の声に従ってしまったのかもしれません

天使の声は全く聞こえませんでした


自分の思い通りにならないことがあったとき、反射的に感情に反応する前に一呼吸置くこと

思考を停止せず、瞬時に、

「視野が狭くなっていないか」

「自分中心に物事を考えていないか」

と考えを巡らせる習慣を身につけることが、どれだけ大切なことかを実感した日でした



Objective Reflection


After practicing meditation for a while, I noticed that there was another me observing my actions, thoughts, and words. It was as if there was another me watching the "devil me" and "angel me" whispering in my head, just like in the anime I watch.

When I feel confused or stuck in a loop of thoughts about things I can't control or know, like other people's actions or feelings, the devil me whispers: "Just tell them what I want them to do and get them to change." On the other hand, the angel me whispers: "They have their own reasons. Think about why they acted that way, why they said what they said, and consider their feelings."

When I listen to the devil's voice, my heart rate increases, and my mind becomes restless. The devil's words have a strong pull, and I often ignored the angel's voice. After acting on the devil's words, I was always filled with immense regret. "I did it again..."

Repeatedly failing, I started to evaluate both the devil's and angel's voices objectively. When I was about to give in to the devil's voice, I found myself saying, "Yes, that's right. I want to do that, but I know it's not the right thing to do." It was as if I was calming down a tantrum-throwing child. By seeing myself objectively, I gradually became able to control my actions and reactions.


It's fine when I have time to think things through, but it's still difficult to control myself when I'm required to respond immediately. Just the other day, I was exhausted and fed up with my tasks. I reached out to a friend for comfort.

However, my friend said something I didn't expect. I reacted at him. I expressed my feelings without explaining why I had said those things or the situation that led to it. It was entirely my fault for not communicating well, but I should have taken care of my own feelings by myself. I quickly explained the situation and apologized to him. It was so sudden that I might have unconsciously listened to the devil's voice. I couldn't hear the angel's voice at all.

When things don't go the way I want them to, it's crucial to take a deep breath before reacting emotionally. I realized how important it is to develop the habit of asking myself instantly, without stopping my thoughts, "Am I being narrow-minded?" "Am I thinking only from my perspective?" This was a day when I truly felt the importance of these habits.

#瞑想 #客観視


よろしければサポートお願いします! いただいたサポートはクリエイターとしての活動費に使わせていただきます!