見出し画像

YouTube前CEOスーザン・ウォジスキ氏が遺した足跡

LinkedInでPlayful VCのジェネラルパートナのJennifer Stojkovic氏が書かれた元Youtube のCEOスーザン・ウォジス氏についての投稿が目について、素敵な内容だったのでChatGPTを使って日本語に訳してみました。
日本語訳の後に、彼女LinkedInでの原文を転記しました。

単なるシリコンバレーの伝説的なリーダーではなく、Googleで最初に産休を取得したり、Googleだけでなく他の企業の産休制度の基準になったりと、世界中の女性のロールモデルとなる女性でもあったと思います。


【日本語訳】元YouTubeのCEOであるスーザン・ウォジス氏が56歳で亡くなりました。ここでは、彼女についてあまり知られていない事実をご紹介します。

1998年、スタンフォード大学の若い学生2人が、自分たちのアイデア、つまりインターネット用の検索エンジンを開発する場所を探していました。

彼らの名前は、セルゲイ・ブリンとラリー・ペイジです。

当時スーザンはインテル社で働いていましたが、住宅ローンの支払いが大変でした。
そこで、余分なお金を稼ぐために、ガレージを貸し出すことを考えました。

スーザンのガレージで、Googleが誕生しました。

Googleが軌道に乗り始めたころ、スーザンは選択を迫られました。
安定したキャリアを続けるか、それともこの若者たちに賭けるか。
彼女は後者を選びました。

スーザンは妊娠5か月で、家族や友人からインテルを辞めてスタートアップに参加するのは無謀だと言われました。

(ちなみに、スーザンの妹であるアン・ウォジスキ氏は後に23andMeの創設者となり、セルゲイ・ブリンと結婚することになります。)

その翌年、スーザンはGoogleの16番目の従業員となりました。

スーザンはスタートアップでマーケティングを革新し、Google ImagesやGoogle Booksの創設に携わりました。

2006年には、スーザンのマーケティングに対する洞察力がビデオに注目しました。

彼女は会社が16億5千万ドルでYouTubeを買収するのを主導しました。

2012年までには、スーザンの広告チームは会社の収益の87%をもたらしていました。

2014年には、スーザンはYouTubeのCEOに就任しました。

同年12月、スーザンは新CEOとして大胆な決断を下しました。

彼女は5人目の子供を出産するために産休を取ることを発表し、その後ウォール・ストリート・ジャーナルにおいて、女性が産休を必要とする理由についてのオピニオン記事を書きました。

スーザンは2023年までYouTubeを率い、肺がんの診断を受けたため辞任しました。

悲しいことに、彼女が病気と闘っている間、今年の3月に末の息子の一人が薬物過剰摂取で亡くなりました。

スーザンは戦い続けましたが、昨日、56歳という若さでその戦いに敗れました。

多くの女性の役割と同様に、スーザンのGoogle創設における重要な役割はあまり語られることはありません。

しかし、今、あなたはそれを読んだのです。

そして、あなたの仕事は彼女の切り開いたことを伝えていくことです。

スーザンはシリコンバレーの伝説であるだけでなく、世界中の女性と母親たちの伝説でもありました。

スーザン、安らかにお眠りください。

——

ジェニファー・ストイコビッチの投稿をフォローして、このようなコンテンツをもっと見てください。🙌🏼

#google #femalefounder #mother

Jennifer Stojkovic from LinkedIn

【原文】Former CEO of YouTube, Susan Wojcicki, has died at 56. Here’s what you probably didn’t know.

In 1998, two young Stanford University students needed somewhere to work on their idea: a search engine for the internet.

Their names were Sergey Brin and Larry Page.

Susan was working at Intel Corporation at the time, but her mortgage was steep.

She figured, “why not rent out the garage to make extra money?”

In Susan’s garage, Google was born.

By the time Google started to get on its feet, Susan had a choice to make:

Stay with her stable career or take a leap on these crazy kids.

She chose the latter.

Five months pregnant, Susan’s family and friends told her she was crazy to leave Intel for a startup.

(Coincidentally, Susan’s sister, Anne Wojcicki, would go on to become founder of 23andMe, and marry Sergey Brin.)

Susan then became employee #16 at Google the very next year.

Susan went on to revolutionize marketing at the startup and was responsible for the creation of Google Images and Google Books.

By 2006, Susan’s eye for marketing soon landed on video.

She led the company’s $1.65 billion dollars acquisition of YouTube.

By 2012, Susan’s advertising team was bringing in 87% of the company’s revenue.

By 2014, Susan was named CEO of YouTube.

In December of that year, Susan made a bold move for a new CEO.

She announced taking maternity leave for her fifth child — she went on to write an op-ed in The Wall Street Journal about why women need maternity leave.

Susan went on to lead Youtube until 2023, when she stepped down due to lung cancer diagnosis.

Sadly, while battling the disease, one of her youngest sons passed in March of this year from an overdose.

Susan continued to fight, until losing her battle yesterday at the tender age of 56.

Like many women’s roles, Susan’s pivotal role in the creation of Google is rarely told.

But, now you’ve read it.

And it’s your job to pass it on.

Susan was not just a legend in Silicon Valley, but a legend for women and moms everywhere.

RIP Susan.

——

Follow Jennifer Stojkovic for more content like this. 🙌🏼

#google #femalefounder #mother

Jennifer Stojkovic from LinkedIn

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?