見出し画像

光を求めて──いじめに苦しんだ私の物語Part17

ロバートアンリ2


《草の葉メソッドによる日本英語の私塾》のテキスト。日本の物語を世界の人々に伝えるために、翻訳ソフトを駆動して英文に翻訳しなさい。

これはまた「グーグル」の翻訳開発チームへの挑戦でもある。現在の翻訳ソフトは、新聞記事やエッセイや論文などの翻訳精度は高いが、文学的表現はまだまだ稚拙の領域である。文学的表現の精度を上げるには、すぐれた翻訳家たちの翻訳本を広く採集して、その魔術的な技をそのシステムの中に組み込んでいくべきだろう。

画像2

  光を求めて──いじめに苦しんだ私の物語  part17 

 年が明けた三学期の最初の日、五年三組の教壇に新しい先生が立った。その先生はにこにこしながら、私たちを見回すと、
「なるほど、これが名高き五年三組なんだなあ。さあて、ぼくの自己紹介からはじめようか……」
 と言ってチョークをとり、黒板に吉と書き、永と書きかけたとき、だれかがトマトを黒板に投げつけた。トマトはびしゃっと音をたてて炸裂した。

  私たちもびっくりしたが、先生は、「ウム………」と絶句して、砕け散ったトマトを見下ろしていたが、
「君たちの歓迎のメッセージっていうわけかな。面白いメッセージだなあ。だけどまず、ぼくの名前をちゃんと書かせてくれよ」
 と言ってまた黒板に永という字を書き終え、和と書き、雄という字を半分書きかけたとき、またトマトが投げつけられた。今度のトマトは派手に飛び散り、その滴が前の席の女の子たちにまで飛んできて、女の子たちがきあゃっと悲鳴をあげた。

「なるほどなあ。こういう自己表現の仕方というものがあるんだね。なかなか痛快だなあ。このトマトを投げたのはだれなんだい。こっちのトマトは、多分そのあたりからカーブ回転で飛んできたんだろうね。こっちのトマトは、こちら側からシュート回転で投げられたんだろうか。さあ、いさぎよくだれが投げたか手を挙げてくれよ」
 しかしだれもが黙りこんでいる。すると先生はさらにこう言った。

「みんな、誤解しないでくれよ。手を挙げてくれと言っているのは、このトマトを投げた子を叱るなんてことじゃないよ。ぼくはその子を尊敬する。だって先生っていうのは言ってみればクラスの権力者だよね。クラスの隊長であり、君たちの点数をつける怖い司令官みたいなものだ。その権力者にトマトを投げつけるなんて、まさに英雄だ。ぼくはその英雄にしたしく挨拶をしたいんだよ。よくやってくれたなあってね」

画像3

On the first day of the third semester of the new year, a new teacher stood at the podium of class 3 of the 5th grade. The teacher smiled and looked around us,
"I see, so this is the famous 5th Grade 3. Well, let's start with my self-introduction..."
After saying that, when he took a piece of chalk and wrote "吉" on the blackboard, Someone threw a tomato at the blackboard. The tomato exploded with a splash.

We were also surprised, but the teacher was at a loss for words and looked down at the crushed tomatoes.
"I guess it's your welcome message. It's an interesting message. But first, let me write my name properly."
After saying that, I finished writing the character 永 on the blackboard again, wrote 和, and when he was about to write half of the character 雄, another tomato was thrown at blackboard. This time, the tomatoes were splashing around, and the drops flew up to the girls in the front seats, causing them to scream.

"I see. There's a way to express yourself like this. It's pretty exciting. Who threw this tomato? I think this tomato probably came flying around in a curve rotation. I wonder if this tomato was thrown from this side by chute rotation.
Now, kindly raise your hand who threw it."
"But everyone is silent." The teacher then said further:

"Don't get me wrong, guys. When I ask you to raise your hand, I'm not scolding the kid who threw the tomato. I respect him. Sensei is the powerful person in your class. He is the captain of your class, and he is a scary commander who gives you points. Throwing a tomato at that powerful person is truly a hero. I want to greet that hero. I'm glad you did a good job."

画像4




この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?