#10 「共感」と「同感」がごちゃ混ぜになってない?【一笑門 マガジン】
どうも、伊志嶺海です。
このマガジンでは、毎朝配信しているPodcastプログラム「伊志嶺海【一笑門 RADIO】」の内容を日本語と英語の記事にて発信しております。
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おはようございます。伊志嶺海です。
「日本の夜明けを創る。」を合言葉に、相棒とともに夜明創造プロジェクト旦 -TAN-を運営しております。
今日は「共感」と「同感」についてのお話です。
すごく似たこの2つの言葉ですが、違いがパッと言えますでしょうか。
今私は組織心理学を勉強中で色々な本を読んでいるのですが、公認心理士の大村美樹子さんが書かれた著書、「よくわかる!心理的安全性入門」という本に書かれていた「共感」と「同感」の違いに納得したので、ここでシェアさせて頂きます。
この2つの言葉の違いは、「相手視点であるか自分視点であるか」です。共感とは、相手の視点に立ち「あなたはそう感じているのですね。」と受け入れること。同感とは、自分の視点から「あなたと同じように、私もそう思う。」と捉えることです。
組織作りにおいて大事になるのは、「共感」です。職場や学校など、多くの人が介在する組織では、当然のように様々な価値観が存在します。その中で、自分が同感できる価値観だけを受け入れようとすると、良い人間関係は構築しにくいです。「相手は相手」、「自分は自分」とお互いの違いを意識するところから、本来の共感力が身についていきます。
そして、共感力を高めるために必要なスキルが、傾聴です。共感するためには、相手がどのように物事を捉えて、どのように考えており、そしてどのように行動していきたいのかをしっかり認識することがポイントです。それらを引き出すための傾聴力が鍵となるのです。
傾聴力を高めるためには、自分の主観を入れずに全身で相手を受け入れる気持ちが大切です。しっかり向き合ってみると、言葉では「〜したい」と言っていても、それは相手が何かの固定観念に囚われていて本質は別にあるといったケースもあります。
このように傾聴スキルを高め、共感力を身につけていくことで、より良い組織作りが繋がります。共感と同感の違いを理解した上で、日頃から共感することを意識していきたいですね。
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English version★
Good morning. I'm Kai Ishimine.
With the slogan "Creating the dawn of Japan", I run the Dawn Creation Project -TAN- with my buddy.
Today I wanna talk about "empathy" and "agreement". These two words are very similar, but can you tell the difference between them?
I am currently reading various books on organizational psychology, and I am convinced of the difference between "empathy" and "sympathy" in a book, "An Introduction to Psychological Safety"written by Mikiko Omura, a licensed psychologist. so I wanna share it with you.
The difference between these two words is "whether it is from the other person's point of view or your own". Empathy is to stand in the other person's point of view like "I see you feel that way". Agreement means from myself point of view like "Like you, I feel the same way".
Empathy is important in building an organization. In organizations where many people intervene, such as companies and schools, there are naturally many different values. If you try to accept only the values that you agree with, it is difficult to build good relationships. The true power of empathy can be acquired by being aware of the differences between the two parties.
And the skill necessary to enhance empathy is listening. The point to empathy is to recognize how the other person perceives things, how they are thinking, and how they want to act. Listening skills are the key to eliciting these thoughts and feelings.
To improve your listening skills, it is important to be willing to accept the other person with your whole body, without putting your own subjectivity into it. In some cases, when you face the person, even if he or she says in words that "wants to do something," it may be because he or she is stuck in some stereotype and the essence of what he or she wants to do is different.
Thus, improving listening skills and developing empathy will lead to the creation of a better organization. I wanna make a conscious effort to be empathetic on a daily basis after understanding the difference between empathy and agreement.
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