卓越した能の演技力。 “観る力” が求められる。 Outstanding Noh acting ability. "Ability to see" is required.

昨日は、半年ぶりに取材活動を開始。自粛期間が長引き、取材内容やスケジュールなどが思うように調整ができなくなっていました。
Yesterday, I started coverage activities for the first time in half a year. The period of self-restraint was prolonged, and it was not possible to adjust the content and schedule of the interview as expected.

株式会社アスライトでは、自社の広報活動媒体として「YouTubeチャンネル」を開設し、それぞれの事業にあったテーマでYouTube動画を制作しています。その一つに「日本の伝統文化」情報があります。
Asulight Co., Ltd. has set up a "YouTube channel" as a medium for its own public relations activities, and produces YouTube videos with themes that suit each business. One of them is information on "Japanese traditional culture".

その日本の伝統文化を国内はもちろんですが、海外に向けて発信することを役割として考えています。それは、当社の業務の一つである「翻訳」事業につなげていく、また日本の伝統文化を海外で観ていただくチャンスを増やし、そして英語で伝える活動やサポートをしたいと考えています。
I think that the role is to disseminate the traditional Japanese culture not only domestically but also overseas. We would like to connect it to the "translation" business, which is one of our businesses, and to carry out activities and support to spread Japanese traditional culture overseas more frequently and in an easy-to-understand manner (language). I am.

その第一弾として、能楽師 林本大氏による「能楽」を紹介していきます。YouTubeにアップする際には改めて報告させていただきます。
As the first step, we will introduce "Noh" by Noh performer Dai Hayashimoto. We will report again when it is uploaded to YouTube.

その第一回目の取材を昨日行った。動画撮影の合間を縫って見聞きしたことを拾ってみた。
I did the first interview yesterday. I sewed between the video shoots and picked up what I saw and heard.

能というのは、必要最低限の舞台装置しか用いない演劇である。使う主なものとしては「面(おもて)」、「扇(おうぎ)」、「装束(しょうぞく)」のみ。そして能は「舞」、「謡」、「囃子」だけで成り立っている。これだけで演者はそれぞれの物語を表現していく。つまり演者は高い演技力(技能)が必要とされるわけである。
となると、観る側の “観る力” が求められる。演じる側は、観る側に寄り添い解りやすいようにストリーや舞をアレンジすることは一切ない。いうなれば、観る側にその知識や理解力を強いるのである。「伝統」を一切崩さず演じるのが「能」、だから面白い(深い)と思える芸能として今も生き残っているのだと改めてその存在感を痛感した。
Noh is a play that uses only the minimum necessary stage equipment. The main ones used are "nohmask", "fan(ohgi)", and "Coctume(shozoku)". And Noh consists only of "Mai", "Utai", and "Hayashi". With this alone, the performer expresses each story. In other words, the performer is required to have a high level of acting ability.
In that case, the viewer's " ability to see" is required. The performer does not arrange the story or dance to be close to the viewer. In other words, it forces the viewer to have that knowledge and understanding. It is "Noh" that does not break "tradition" at all, so I realized once again that it still survives as an interesting (deep) performing art.

今後は、能の歴史や現代に伝承されてきた経緯など、また、能の題目や謡や装束などについても取材をする予定である。そして最終的には、英語による解説やナレーション、スーパーなどを入れていく予定にしている。
https://youtu.be/FotHRjsP-TY (生徒さんの稽古風景)
In the future, we plan to cover the history of Noh, the history that has been handed down to the present day, and the titles, songs, and costumes of Noh. Finally, we will add explanations, narration, supermarkets, etc. in English.

 能楽師 / 林本大氏 レポート / 渡邉雄二 動画(YouTube)/ アスライト
Nohgaku-shi / Mr. Hayashimoto
Reported by Yuji Watanabe
Video(Youtube) by Asulight

よろしければサポートお願いします。日本の伝統文化に関心を寄せています。若いころに文化圏の異なる地域の方たちとの交流で日本のことをあまりにも知らなかったことに気づかされ、それがきっかけで広く浅く学んでいます。拙いレポートですが、お目に留めていただければ幸です。