見出し画像

カラヤンの命日に寄せて:ベートーヴェン『エロイカ』の真髄を探る

「エロイカ」はベートーヴェンのシンフォニーの中でも特に重要な作品です。この曲は、ベートーヴェンが耳の病気に苦しみながらも、音楽の可能性を広げようとした姿勢が表れています。

当初はナポレオンに捧げられる予定でしたが、彼が皇帝に即位したことを知ったベートーヴェンは激怒し、曲名を「英雄」と変えました。この曲は、ナポレオン個人ではなく、自由と平等の理想を追い求めた人々の精神を讃えたものです。

特徴は、その規模と構造です。演奏時間は約50分と、それまでの交響曲の倍以上に及びます。また、第1楽章では、展開部で主題を大胆に変形し、再現部では主題を省略するという斬新な手法を用いました。第2楽章は、悲劇的な葬送行進曲であり、英雄の死を悼みます。第3楽章は、スケルツォとトリオからなり、英雄の活気や勇気を表します。第4楽章は、変奏曲形式であり、英雄の栄光や喜びを祝います。

「エロイカ」は、ベートーヴェンの交響曲の中でも最も人気が高く、多くの指揮者や演奏家が取り上げています。私もこの曲には深い感銘を受けており、何度聴いても飽きません。ベートーヴェンの音楽的な革新と人間的な情熱が見事に融合した傑作なのです。

人によってはカラヤンの細部まで彫琢され、磨かれ洗練された演奏が苦手だと感じる方もいるかもしれません。しかし、それは彼のスタジオ録音を主に聴いているからだと推測できます。

ここで、どなたに対してもカラヤンの凄さを端的に表した名盤を紹介したいと思います。曲目は「エロイカ」で、1982年のベルリン・フィル創立100周年記念演奏会です。この演奏は、カラヤンのライヴがいかに凄絶だったかを示し、「エロイカ」という名曲をカラヤンのスタイルで見事に表現しています。

演奏の詳細については、「ベルリン・フィル物語」に簡潔明瞭に紹介されていますので、ぜひ読んで熟聴して頂きたいです。

さて、これを聴いてもカラヤンを評価しない評論家がいるとしたら、その人の感受性を疑います。故宇野功芳氏は、朝比奈盤を高く評価し「カラヤン/ベルリン・フィルなど、オーケストラは数段上だが、いくら技術的に優れていても、本当に魂のこもった迫力において大阪フィルより落ちる。それはカラヤンの指揮が外面的だからであろう。」と批評しましたが、私は異なる見解を持っています。

カラヤンのライヴは画面からは熱気が押し寄せ、外面には内面的輝きが放射し、内面的には内省とともに深く沈潜します。ベルリン・フィルという世界一のオーケストラが一気呵成に演奏しているのです。朝比奈指揮の大阪フィルとは器が違いすぎます。

むろん感受性は人それぞれですが、批評家は最低限の情報を視聴者に伝えなければなりません。筆者はこれから、上記のような王道の名演から隠れた名盤まで、自らの良心に従って紹介していく決意です。

On the anniversary of Karajan's death: Exploring the essence of Beethoven's Eroica


The Eroica is one of Beethoven's most important symphonies. This piece shows Beethoven's efforts to expand the possibilities of music despite his ear disease.

It was originally planned to be dedicated to Napoleon, but when Beethoven learned that Napoleon had become emperor, he became enraged and changed the title to "Heroic." This piece praises not Napoleon personally, but the spirit of the people who pursued the ideals of freedom and equality.

Its distinctive features are its scale and structure. The performance time is about 50 minutes, more than twice that of previous symphonies. In addition, the first movement uses a novel technique of boldly transforming the theme in the development section and omitting the theme in the recapitulation. The second movement is a tragic funeral march, mourning the death of the hero. The third movement consists of a scherzo and a trio, expressing the hero's vitality and courage. The fourth movement, in variation form, celebrates the glory and joy of heroes.

"Eroica" is the most popular of Beethoven's symphonies, and many conductors and performers have covered it. I am also deeply impressed by this piece, and I never tire of listening to it. This piece is a masterpiece that beautifully combines Beethoven's musical innovation with human passion.

Some people may not like Karajan's detailed, polished and refined performance. However, I can assume that this is because they mainly listen to his studio recordings.

Here, I would like to introduce a masterpiece that succinctly expresses the greatness of Karajan to everyone. The piece is "Eroica," and it was recorded in 1982 to commemorate the 100th anniversary of the founding of the Berlin Philharmonic. This performance shows how amazing Karajan's live performance was, and beautifully expresses the masterpiece "Eroica" in Karajan's style.

The details of the performance are clearly and concisely introduced in "The Story of the Berlin Philharmonic," so please read it and listen carefully.

Now, if there is a critic who does not appreciate Karajan after listening to this, I question his sensitivity. The late Noriyoshi Uno praised the Asahina recording, saying, "Orchestras such as Karajan/Berlin Philharmonic are several steps above, but no matter how technically excellent they are, they fall short of the Osaka Philharmonic in terms of truly soulful power. This is probably because Karajan's conducting is external." However, I have a different view.

Karajan's live performance is a surge of heat from the screen, an internal radiance radiates on the outside, and a deep immersion with introspection on the inside. The Berlin Philharmonic, the world's best orchestra, is playing in one go. It is a completely different caliber from the Osaka Philharmonic conducted by Asahina.

Of course, sensitivity varies from person to person, but critics must convey the minimum amount of information to the viewer. From now on, I am determined to introduce recordings ranging from classic masterpieces like those mentioned above to hidden gems, following my own conscience.

Karajan's Grave

この記事が参加している募集

#一度は行きたいあの場所

54,797件

#創作大賞2024

書いてみる

締切:

#お気に入り写真

683件

よろしければサポートお願いします! いただいたサポートはクリエイターとしての活動費に使わせていただきます!