見出し画像

第十五話 最終プロジェクトどうしよ? 「説得」

今日、3月24日は我が大学の創設者でありバルサ、アヤックス、オランダ、そしてフットボール界の偉大なレジェンド、ジョハン・クライフの命日です。スペインのtwitterでトレンド入りしてたので気づきました。

現在、そんなレジェンドも予想だにしないような事態が起こり、世界中からフットボールのない日々が続いています。そんな悶々とした日々が続いていますが、3月19日に大学の教授・クラスメイトとで最終プロジェクトに向けての話し合いが行われました(google hangoutにて)。元々1つのプラン(2部相当クラブのプロモーション案)を全員で取り組む方針でいたのですが、インドのクラスメイトが「俺はバルサに関わるプロジェクトがしたいんだ、『みんなでやる』ことよりそっちの方が大事なんだ!」と主張したので一旦保留に。これは単なるワガママではなく、一応そいつは周りの意見を尊重し、周りもそいつの意見を尊重した結果。自分の意見をしっかり主張し、周りを説得する術をみんな持っているなと感じました。こういう経験やその時の空気感・肌感覚こそ、自分がわざわざ仕事辞め学びに来た価値のあるものかなと思います。さて、そんな最終プロジェクトですが大学側から3つの案が提示されました。① BIHUBイベント改善計画、② Barça Rambla Project、③ Lower Division Club Due Diligence + New Proposalという3つの中から1つを選択することになりました。

① BIHUBイベント改善計画

詳細はこちらを見ていただければ幸いです。4〜5人のチーム×4チームでコンペ形式でプレゼンし、僕のチームともう1つのチームの案が採用されました。どのチームも面白い案があり甲乙つけがたい内容でしたが、僕ら含む2チームの案がより現実的ということで、それらの案をオペレーションに持っていこうというのが元々の最終プロジェクトの案でした。要点を簡単にまとめると以下の通り;

【課題内容】
<ゴール:BIHUB主催のイベントの収支を改善したい
チケット収入が少ない
 → 参加者の7割ほどが招待客でチケット代を払っていない。
スポンサー収入が少ない
 → 2つあるイベントのうち1つはスポンサー収入「0」
・欧州以外の参加者や10代〜20代の参加者が少ない
 → 90%が欧州からの参加者、学生(18〜24才)の参加者がいない

<提案>
スタートアップコンペを主催する(Sports Tech Tokyoを参照)
 → コンペ参加費、スポンサー費が期待できる
  https://sportstech.tokyo/?ja
eSportsイベントを開催(スポンサーのコナミとコラボ)
 → 若者へのアピール、運営費の削減(コナミとの提携により)
スポンサー形式のバリエーションを増やす
   → イベントをオンライン配信し、オンラインスポンサーなども募る

さらにJリーグや電通などの広告会社と提携できれば日本だけでなく東南アジアからの注目も高まるということにも触れています。

このプロジェクトに際し、多くの方にご協力いただきました。改めてお礼させて下さい、ありがとうございました!興味ある方はこのレポートやプレゼン資料をシェアさせていただきますのでご遠慮なく。

② Barça Rambla Project

スクリーンショット 2020-03-24 13.17.11

皆さんご存知の通り、現在Camp Nouは改修工事の真っ只中で2024年完成予定です。Espai Barça(バルサの土地)という名のプロジェクトの下、スタジアムだけではなくその周辺施設も対象になっており、バルセロナ(街)の一大計画となっております。そこで今回はカンプ・ノウとPalau Blaugrana(体育館)間の道(ショップや飲食店が並ぶエリア)マーケティング戦略を考えるのが2つ目の案。今後、バルサやオフィス用ビル、ホテルも建つようです。概要は以下の通り(少し長いですがそのまま掲載);

The whole Barça Rambla project will be divided into 2 parts:
Research & Project Part
1. Research part (more info could be added in order to execute a thorough benchmarking)
・What are the platforms available to be used for Barça Rambla? (Check what other sport entities around the world are doing be it apps, webpages, onsite attractions, etc)
・What's the process of monetisation on those platforms your have found in point 1?
・Is there any additional cost to use/participate on those platforms!?
How could be the overall fan experience prior to the match improved

2. Possible structure for the PROJECT PART
   (1) Executive summary
   (2) Market analysis - Understanding the context:
         SWOT, PESTEL/PEST analysis
         customer personas
         customer journey
         value proposition canvas / right side:
         customer jobs, pains, gains
         interviews with real customers to verify the above
   (3) Applying the Ideation techniques which will result in:
         value proposition canvas / left side:
         pain relievers, gain creators, products & services
   (4) Prototype of the proposed solution
   (5) Strategic part
         Strategical overview
         Goals & Objectives
         Explanation of the chosen strategy/solution (this might overlap             
         partially or completely with the PROTOTYPE, therefore it could be
         taken away)
   (6) Marketing & Sponsorship part
         Marketing Objectives
         Marketing Mix
         Communication plan
         KPI's
         Sponsorship & CSR
    (7) Financial part
          Basic financial overview
          Initial financial needs
          KPI's
    (8) Conclusion & viability

この案が一番人気ない笑。みんな、よりチームの強化に直結する仕事をしたいと考えている模様。

③ Lower Division Club Due Diligence

この案は教授の指示関係なく、第1回①のプロジェクトプレゼン発表後に各グループリーダー達で話し合った内容とほぼ同じです。プレゼン発表後、バルサ側が僕らの案を受け取り、オペレーションまで持っていこうと言ったものの、結果に納得のいかない者や、異なることをやりたい者がいたため、自主的にリーダー達が会議してました(自ら動き行動するこの辺の対応は勉強なります)。そして生徒達で自主的にこの案で行こう、教授に話を持って行こうとなったけど、上記のように自己主張するインドのクラスメイトもいたため一旦保留に。そしたら、教授側からほぼ同じ内容の案を提示されたという流れです。内容は以下の通り;

Pick up a club from lower division (examples of suitable clubs would be from Spanish Segunda B or English League Two) and provide the following:

A due diligence of this selected club based on information you will find/obtain
A proposal of new strategic, marketing, operational & financial - economic plan for the upcoming 5 years CONSIDERING THE CLUB will be playing in the higher division in the next season.

More instructions:
1. The due diligence should be mainly focused on the following points:
The key assets of the club:
Its people (players and management);
Its property (stadium and training faculties); and
Its commercial contracts.
With specific focus on the following information:
Stadium and training facilities
On what basis does the club hold these property interests?
Are they owned outright, or are they subject to a lease?
If so, what are the terms of the lease?
Are there any third party rights in relation to the property?
Does the property have all the licences and authorisations it needs to operate as a football ground (e.g. spectators’ licence, fire certificate etc.)?
Are there permitted alternative uses for generating revenue (e.g. music concerts) and if so what commitments have been made?
Are there plans to develop the property?
If so has planning permission been obtained?
Financial situation:
What bank and other debt does the club have?
When do these loans mature? Is the debt to be repaid on the acquisition?
What guarantees have been given by or on behalf of the club?
What are the terms of each of those loans and guarantees? What is the impact of relegation on on-going teams?
Player Management
What are the principal terms of the player and management contracts?
What are the termination dates for each of those contracts?
What bonuses are in place?
What outstanding obligations are there in relation to transfer fees?
Commercial part
What commercial contracts does the club have?
In particular, what sponsorship contracts does it have?
What is the duration of those contracts?
Are they exclusive?
What other rights has the club granted under these agreements?
Intelectual property of the club
What is the extent of the registration of the club’s intellectual property rights (principally its logo)?
Has this been protected as a trademark in all relevant jurisdictions?

2. The proposal should be structured around these points and ALWAYS CONSIDERING that the club will be playing in HIGHER DIVISION
Executive summary
Strategical plan
Marketing & Sponsorship plan
Operational Plan
Financial & Legal Plan
Conclusions

要は2部相当レベルのクラブをピックアップし、プロモーションするための包括的な案を考えなさいってこと(ガバナンス、法務、財務、マーケティングなど)。クラスの大多数はこのプロジェクトをやりたいってなってます。バルサとはかけ離れるものの、今後のキャリアにおいて多くのことを学べ、一番現実的な内容だと考えるからです。自分もこのプロジェクトに乗っかろうと思っています。しかし問題もありまして…

最低4人いればどのプロジェクトを選んでも良い(③に関しては6人以上が望ましい)という指示があります。そのためこんな葛藤をしております…

③の案をクラス全員で進めることになるであろうと予想

③をみんなと取り組みながら、個人的に勝手に①を進めてバルサに提出

しかし、①をするグループがいれば自分の野望の効果が薄れるかも…

ではいっそ①を協力してやったほうが効果的ではないのか…?

今の所③をやりつつ、①をするグループがいたとしても個人的に①をやってやろうかなと思っています。が、他にやることがけっこうあるし、思った以上に忙しいよな…。いや、そんなことも言ってられん、やるだけのことをしよう!本当にできるか?となっております笑

いうてる間にこの留学も予定では6月末で終了。コロナのせいでカリキュラム、ビザ関係見通しは不明ですが悔いないようにやろうと思います。ボール蹴りたい…。それではAdéu!


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?