ふるさと納税クラウドファンディングによる地域観光活性化の可能性
近年、寄付者と地方自治体の関係性がより密接になるなど、様々な理由から、「ふるさと納税クラウドファンディング(通称:行政系クラウドファンディング)」が注目されています。
・ 寄付者は、どのようなプロジェクトなのか、どのような貢献が現実的な解決につながるのかをしっかり吟味した上で、支援するプロジェクトを選択することができます。
・ 各プロジェクトが資金調達の目標達成にどれだけ近づいているかが、よりわかりやすくなりました。
・ 税制上の優遇措置や地産地消の返礼品を得るための制度は変わらないが、特定のプロジェクトに寄付した人だけが利用できる特別なサービスや商品を受け取ることができるケースもあります。
クラウドファンディングのプロジェクトは、目的や数値目標、達成率などは様々です。確かに、現実的ではないプロジェクトもたまにありますが、魅力は特定の地域で起きている事象との心理的なつながりにあります。寄付者は、それぞれの価値観に基づいて寄付をします。
現在、クラウドファンディングのプロジェクトへの寄付は、「ふるさと納税」の寄付に対応する概ねのプラットフォームで可能となっています。特筆すべきは、プラットフォームごとに掲載基準が異なり、目的や社会的価値によってプロジェクトを分類している運営者もいれば、掲載されているプロジェクトごとに特定の持続可能な開発目標(SDGs)を表示している運営者もいることです。
ふるさと納税クラウドファンディングは、自治体の様々な目的のための資金調達を行う際に有効ですが、特にCOVID-19の危機においては、最もダメージを受けた経済分野の一つである地方の観光業にとって、この制度は特に実りあるものとなるでしょう。クラウドファンディングが地方への旅行を加速させ、地域の旅行業界を活性化させるために活用できる方法は大きく分けて2つあります。
1)地産品や工芸品だけでなく、地元の観光体験を返礼品として提供することで、寄付先への旅行を喚起すること。これは、従来のふるさと納税制度でもすでに実践されています。
2)例えば、地域のインフラや観光施設開発の強化、新しい魅力的なアクティビティの開発、新しいイベントの開催などです。寄附者は、プロジェクトが完了すれば、特別割引やプレミアムサービスを受けることができます。しかし、最も重要なことは、地元の観光産業は、新たな観光客を惹きつける新しいアトラクションから長期的な恩恵を受けることができるということです。特に、魅力的な観光サービスを開発するためのリソースが限られている地方自治体にとって、この取り組みは開発のための重要な鍵となり得えます。
地域の観光産業の活性化・発展のためにクラウドファンディングキャンペーンを実施している自治体の一つに、山梨県富士吉田市があります。富士吉田市は、2019年のふるさと納税所得金額ランキングでも全国15位にランクインしています。現在実施中のクラウドファンディングキャンペーンの中には、人気観光スポットの展望台建設、吉田口登山道や忠霊塔周辺の桜並木の整備、新たな魅力として地元の伝統的な織物産業の振興などのプロジェクトがあります。また、国内観光客を対象としたソーシャルイベントの開催やワーケションの機会提供などにも取り組んでいます。これらはいずれも、地域の旅行産業の発展が補助金だけでなく、魅力的な募金活動にも頼ることができる好例です。
一方で、国外からの潜在的旅行客を対象としたクラウドファンディングキャンペーンもあることは特筆に値します。例えば、J-Fundingでは、海外の人が日本の魅力的な活動に寄付をすることができます。これは、特に新規旅行客とリピーターの両方を惹きつけるために大切で、インバウンド旅行客と地域社会との間に確固とした関係人口を生み出します。
(英文)
The potential of Furusato Tax Crowdfunding for revitalizing local tourism
In recent years Furusato Tax Crowdfunding (also known as Government Crowdfunding) is gaining attention due to several reasons which make the relation between the donating person and the local government much clearer:
- The donating person can choose exactly which project to support, after checking in details about what the project involves and how the contribution will lead to a practical solution
- It is much easier to see how close each project is to accomplishing its funding goal.
- While the system for obtaining tax benefits and locally produced gratitude gifts remains the same, in some cases the donating person can receive special services and products only available to those who contributed to the specific project.
The crowdfunding projects vary in their purpose, numerical goal and rate of accomplishment. Admittedly, some projects are less realistic than others, but the appeal lies in the emotional connection to a particular cause. The donating side contributes based on each individual’s values.
At present donations to crowdfunding projects are available at most platforms which also support Furusato Tax donations. It is worth mentioning that each platform offers different listing criteria, and while some operators categorize the projects by their purpose and social value, others display which particular Sustainable Development Goals (SDGs) are supported through each listed project.
The Furusato Tax Crowdfunding is useful for raising funds for various purposes of the local governments, but particularly in the COVID-19 crisis this system can be especially fruitful for one of the most damaged economy sectors, the local tourism. There are two major ways in which crowdfunding can be used to boost local travel and revitalize the local travel industry:
1) By offering as gratitude gifts not only locally produced food and craft items, but also local activities, which would stimulate the travel to the destination of the donation. This already exists as a practice with the standard Furusato Tax system as well.
2) By raising funds for projects related to tourism development, for example strengthening the local infrastructure and touristic facilities, developing new attractive activities, and organizing new events. Contributors can benefit from special discounts or premium services after the completion of the project. But most importantly, the local tourism industry can benefit from new attractions that will attract new visitors in the long-term. Particularly for local governments which have limited resources for developing attractive tourism services, this initiative can be an important key to development.
One local government which is running crowdfunding campaigns for revitalization and development of the local tourism industry is Fuji-Yoshida city in Yamanashi prefecture. Fuji-Yoshida city is also 15th in Japan in the ranking of largest incomes from Furusato Tax in 2019. Among their currently running crowdfunding campaigns are projects for construction of observation decks at popular tourist spots, maintenance of the Yoshida climbing trail and the sakura trees around Chureito Pagoda, promotion of the traditional local weaving industry as a new attraction. The city is also involved in organizing social events and workation opportunities for domestic visitors. All of these are great examples of how development of the local travel industry can rely not only on subsidies but also on attractive fundraising campaigns.
It is worth mentioning that there are also crowdfunding campaigns targeted at potential travelers from outside Japan. For example, J-Funding allows people from abroad to donate to attractive causes in Japan. This is especially important for attracting both newcomers and repeaters, and creates stable interaction between the inbound visitors and the local communities.
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