見出し画像

オランダのインターナショナルスクール

English follows.
オランダは子どもの幸福度世界一と言われていますが、それはこのユニセフの調査から来ているようです。

(ウェブサイトより抜粋)
ランキング上位は、1位オランダ、2位デンマーク、3位ノルウェー。上位19位までは全てヨーロッパの国で、日本が20位だった。日本は、体の健康では、世界1位だったが、精神の健康で37位で下から2番目。スキルでも27位と低迷した。精神の健康では、生活の満足度が37位で全体を押し下げた。スキルでは、数学と国語のレベルは5位だったが、友達作りの評価で37位だった。
https://sustainablejapan.jp/2020/09/04/unicef-child-well-being-ranking/53488

子どもが幸せだと言われるオランダで、我が家の子どもたちも学校に通い始めました。今回は学校について書いてみたいと思います。オランダで我々の子どもが通う学校の選択肢としては、英語で授業を受けるインターナショナルスクールの他に、オランダ語の現地校と日本語の日本人学校があります。元々私と夫は、せっかく海外にいるのだから、日本人学校よりもより多様性が豊富な環境で現地ならではの体験ができると言う理由で、インターナショナルスクールか現地校推しでした。しかし現地校はオランダ語が一定レベルに達していない子どもは、オランダ語学校に1-2年通ってからでないと受け入れてもらえないと言うことで、滞在予定が2年の私達には合わないため、インターナショナルスクールを選びました。

インターナショナルスクールにはオランダ政府の補助金が出ている「ダッチインターナショナルスクール」とそうでないインターナショナルスクールの2種類があり、ダッチインターナショナルの学費は日本の私立中学くらい、そうでないインターナショナルスクールは桁違いにお高くてとても我が家では支払えない。。。ということでダッチインターナショナル一択でした。しかし学費が安いので当然人気が高く、多くの学校は4月という中途半端な時期に転入できるような空きがありませんでした。ようやく受け入れてもらえたのが、比較的設立が新しく小規模な今の学校でした。かいともかれんも、日本で通っていた小学校と比べると、クラスの人数は少なく、校舎は小さく、校庭は小さいことで、見学した時にはあまりポジティブな印象ではなかったようでした。

さて、通い始めてみると、いろいろな点で日本の学校とは違うことがわかってきました。一言でいうと、ユルくて楽しい(笑)。カリキュラムや授業の内容については、親はまだ参観する機会もなくて私もちゃんと理解できていません。一番肝心なところがなくて恐縮ですが、それらについてはもう少しわかってから記事にしたいと思います。何せまだ通い始めて1か月経っていないので、第一印象ということでお許しください。日本と違うなーと思った点は下記です。

・持ち物が少ない

最初に驚いたのは、持ち物の少なさです。学用品リストのようなものがいつまでたっても送られてこないので、登校開始日前に見学に行った際に聞いてみると、何も要らないよ、というのです。ランチとおやつだけ持ってきてと。教科書もiPadも学校のものを借りるし、ノートや筆記用具も要らないというのです。日本では重たいランドセルにぎっしり教科書、iPad、筆記用具、ランチョンマット、それに加えて体操着やら絵具やら鍵盤ハーモニカやら書道バッグなど大量の持ち物があり、毎日それを運ぶ身体的負担や諸々買いそろえる経済的負担がそれなりに重かったですが、一切ありません!

・校則が緩い

暴力禁止だとかスマホ禁止といったとてもベーシックな校則はあるものの、服装や持ち物はかなり自由です。かれんは、日本にいた時からピアス開けたい、ロングヘアを束ねずに過ごしたい(体育や給食当番の時は束ねるがそれ以外はダウンヘアでいたい)など、自分らしさを表現したいタイプの子どもでした。そして日本にいる間にピアスを開けて、2週間くらい耳にテープを貼って学校に行っていました。今ではお気に入りのピアスをして、ロングヘアをなびかせて、意気揚々と学校に通っています!クラスメイトも普通にピアスしている子が多いです。
日本にいた時は、リップクリームを学校に持っていくには先生に申請が必要だとか、フード付きの服はだめだとか、体操着やスクール水着、上履きなど指定のものを買わねばならないとか、校庭でサッカー禁止とか、(私にとっては)意味不明なルールがいろいろありました。理由を学校に聞いても、要領を得ない返事ばかりでした。私は日本生まれの日本育ちの日本人ですが、このルールに関する点では日本の公立小学校の考え方よりも、オランダのインターナショナルスクールの考え方のほうがしっくり来ます・・・。

・宿題がない

通い始めて3週間くらい経ちましたが、今のところ1回も宿題が出ていません!子どもたちが隠していないことを祈りますが(笑)。日本にいた時は、学校の宿題と塾の宿題と習い事があって、子どもたちは毎日大忙しでした。日本の学校はきちんとお勉強させてくれて、そのおかげで身についたことも多いので、一長一短ですね。算数は日本より1-2年遅れているという印象です。ここに通っていると確実に日本の勉強に着いていけなくなります(汗)。先日は、お天気が良かったので放課後に学校の近くの公園で学校のお友達と一緒に夕方まで遊びました。子どもらしい時間の過ごし方です。我が家の子どもたちは日本で育っていて英語はできないのですが、子どもたち同士で遊ぶのにはあまり言葉は重要じゃないのかもしれません。

さて、学校に関して、我が家の子どもたち2人はとても対照的な態度です。
かれんの場合
かれんは、日本の小学校にいた時から、学校がつまらない、早くオランダのインターナショナルスクールに行きたいと口にしていました。かれんは塾に行っていたこともあって学校の授業が簡単すぎてつまらない、先生は予習をしてはだめ(復習しかしてはいけないそうです)というし、暇すぎたそうです。また、あれはダメ、これはダメ、といろいろ制限が多いことがストレスだと言っていました。かれんは空気を読んで周りに合わせたりすることはしないタイプの子で、やりたいこともはっきりしていて自己主張が強めの子どもなので、日本のカルチャーにはあまり合わないかもしれないと私たちも思っていました。ちなみに、英語はできないのですが、本人はできると思っています(笑)。こればかりは、本当に私たちも不思議なのですが、すごく自信があるのです。学校でEAL(英語力が不足している子どもたちのための英語クラス)が始まると、私は英語ができるのになぜEALに通わねばならないのか、不服であると述べましたので、私たちもお口あんぐりです(笑)。そんな彼女なので、インターナショナルスクール、初日から学校楽しかったー!と言うことで、毎日水を得た魚のように生き生きと過ごしております。公園遊びの時にも、「Hey!! XXX(友達の名前), Let's go!! 」「Come here!!」とみんなに声かけまくって遊びまくっている姿を見て、頼もしい限りです。

かいとの場合
さて、かいとですが、彼は体が大きくて足が速いなど、日本の小学校でわりと一目置かれやすい特質を持っていたこともあり、お友達からも先生からも愛されて、クラスでもリーダー的存在でした。優しい性格で友達思いのところもあります。つまり彼は日本の学校でとてもうまくいっていたのです。オランダに引っ越すことになり、彼が一番心配したのは英語でした。「英語は苦手だし、自分は学ぶのにも時間がかかるタイプだから、インターナショナルスクールには行きたくない」と言っていました。英語のレベルはかれんとどんぐりの背比べなのに、この違い!彼は自分でグーグル検索して、オランダには日本人学校があるから、自分はそこに行きたいと主張しました。私と夫はかなり悩んだ末、いったんインターナショナルスクールで夏休みまでの3か月、がんばってみようと彼を説得することにしました。かいとは承諾はしなかったものの、渋々インターナショナルスクールに通い始めました。しかし、やはり言葉がわからないことがストレスになる、何を言っているのかわからないから楽しくない、というネガティブな反応が返ってきました。夜、明日から学校に行きたくない・・・ぼくは日本人学校に行きたい・・・夏休みに日本に一時帰国したい・・・といったことを訴えてきます。楽しかった日本での生活を離れて、新しい環境で言葉がわからない場所で毎日長時間過ごすことは、やはり彼にとってはつらいことのようです。かいとの気持ちを考えると、私も切なくなります(涙)。
しかし、そんな中でも、なぜか朝になって学校に行きたくないということはなくて、むしろ早く出発しようよ、と妹を急かし、超猛スピードで自転車漕いで行きます。これは一体どうゆうことなのか?と私たちは首をひねっていたのですが、秘密は授業開始前の自由時間にあったのです。インターナショナルスクールでは、早く学校に着くと授業開始までの間、校庭で遊ぶことができます。小さな校庭には小さな小さなサッカーコートがあるのですが、ある時、学校に送った後様子を見ていると、かいとは学校に着いて自転車を停めると、真っ先にサッカーコートに向かいました。先に着いてサッカーをやっている子どもたちの中に入って行って、笑顔で女の子たちとハイタッチまでしているじゃないか!!どうやら、この授業前のサッカーできっと彼は活躍していて、そこで受け入れてもらえているのではないかと思うのです。(かいとは日本で小さいころからサッカーをやっていて、本場オランダのサッカーチームで通用するかどうかはわかりませんが、少なくとも学校の校庭サッカーではそれなりに活躍できるのだと思います。)
今はこの授業前15分が、彼の命綱になっているのかもしれないと思います。この先どうなるのかわかりませんが、今私にできることは、がんばって早起きして早めに学校に到着できるようにすることです。サッカーをきっかけに、学校で友達を作って、少しずつ慣れていってくれたらいいなと切に思います。かいとのことが、今私たちの最大の懸念事項です。

すごく長くなってしまいました。読んでくださってありがとうございました。


The Netherlands is said to have the world's highest level of child well-being, which seems to come from this UNICEF survey.
(Extract from website)
The top ranking countries were the Netherlands (1st), Denmark (2nd) and Norway (3rd). The top 19 places were all European countries, with Japan in 20th place. Japan ranked first in the world in physical health, but second from the bottom in mental health at 37th. It also stagnated in skills, ranking 27th. In mental health, life satisfaction ranked 37th, pushing down overall. In skills, they were fifth in maths and language levels, but 37th in making friends.

In the Netherlands, where children are said to be happy, our children have started school. In this article I would like to write about school.
The school options for our children in the Netherlands include an international school with classes in English, a local school in Dutch and a Japanese school in Japanese. Originally, my husband and I favoured an international school or a local school because it would give them a more local experience in an environment richer in diversity than a Japanese school, since we were abroad. However, the local school would only accept children who had reached a certain level of Dutch.  After 1-2 years of Dutch language school, our children will be able to have places there.  It was not suitable for us as we were only planning to stay for two years, so we chose an international school.

There are two types of international schools: Dutch International Schools, which are subsidised by the Dutch government, and non Dutch International Schools. We cannot afford to pay for the non Dutch international school. So we chose Dutch International. However, because of the low tuition fees, it was naturally very popular and many schools did not have any vacancies at the halfway point in April to allow us to transfer. The school that finally accepted me was the current school, which is relatively new and small. When Kai and Karen visited the school, they did not have a very positive impression of it compared to the primary school they attended in Japan, with smaller class sizes, smaller school buildings and a smaller schoolyard.

Now, when they started attending the school, they found that it was different from Japanese schools in many ways. In a word, it is loose rules, fun place to be. As for the curriculum and the content of the classes, we haven't had a chance to see the classes yet and I don't have a proper understanding of it either. I'm afraid I don't have the most important parts, but I'll write about them when I know more about them. The points that I thought were different from Japan are as follows.

Less personal belongings.

The first thing that surprised me was how little they had to bring with them When we went to visit the school before the first day of school, I asked them about what they need to bring and they told me that they didn't need anything. He told me to just bring lunch and snacks. He said they would borrow textbooks and iPads from the school, and that they didn't even need notebooks or writing materials. In Japan, they have heavy school bags full of textbooks, iPads, writing materials, luncheon mats, plus gym clothes, paints, keyboard harmonica, calligraphy bags and a lot of other things, and the physical burden of carrying them every day and the financial burden of buying them all was quite heavy!

Loose school rules.

Although there are very basic school rules, such as no violence and no smart phones, clothes and personal belongings are quite free. Since she was in Japan, Karen has been the type of child who wants to express her own personality, such as wanting to have her ears pierced and wanting to keep her long hair unbound (she wears it up during PE and school lunch duty, but otherwise she likes to keep it down). And while she was in Japan, she got her ears pierced and went to school with them taped to my ears for about two weeks. It is extraordinary for a 10-year-old girl to get her ears pierced in Japan so she had to hide them. 
Now she goes to school in high spirits, wearing her favourite earrings and fluttering her long hair! Many of her classmates also usually have piercings. When we were in Japan, there were many rules that made no sense (to me), such as needing to apply to the teacher to bring lip balm to school, no hooded clothes, having to buy designated gym clothes, school swimming costumes and school slippers, no football in the school grounds, and so on. When I asked the school why, all I got were answers that didn't make sense. I am a Japanese born and bred in Japan, but I feel more comfortable with the Dutch international school's way of thinking on these rules than with the Japanese public primary school's way of thinking...

No homework.

It has been about three weeks since they started attending the school and so far there has not been a single homework assignment! I hope the children are not hiding it from me. When we were in Japan, the children were very busy every day with school homework, cram school homework and other lessons such as football and ballet. Japanese schools make them study properly, and many things have been acquired because of that, so there is a positive side though. My impression is that maths here is 1-2 years behind in Japan. If you go to school here, you will certainly not be able to keep up with studies in Japan.
The other day, the weather was fine, so after school they went to the park near the school and played with their school friends until the evening. It is a child-like way to spend time. Our children have grown up in Japan and do not speak English, but perhaps language is not so important when children play with each other.

Now, regarding school, our two children have very contrasting attitudes.
In Karen's case 
Ever since she was in primary school in Japan, she said that school was boring and that she wanted to go to an international school in the Netherlands as soon as possible. She said that school was too easy and boring for her because she had been going to cram school and learned already in advance, the teachers told her not to do any preparation (she was only allowed to review) and she had too much free time during classes. She also said that she was stressed by the many restrictions, such as not being allowed to do this or that. Karen is the type of child who doesn't read the atmosphere and doesn't conform to others, she is very clear about what she wants to do and is very assertive, so we thought that she might not fit in well with the Japanese culture. Incidentally, she doesn't speak English, but she thinks she does. This is really strange for us too, but he is very confident. When EAL (English as a foreign language class for children with limited English ability) started at her school, she said she was unhappy about why she had to go to EAL when she could speak English, so we were amazed. She is such a good student, so the international school, from the first day, she enjoyed school! She has been lively like a fish out of water every day. Even when playing in the park, she shouted "Hey! XXX (her friend's name), Let's go!", "Come here!" It is very encouraging to see her playing around and calling out to everyone.

In Kai's case
Kai was loved by his friends and teachers, and was a leader in his class when he was in Japan. He also had a gentle nature and is very friend-oriented. In short, he did very well at school in Japan. When our moving to the Netherlands was decided, his biggest worry was his English. He said, "I don't want to go to an international school because I'm not good at English" and "I'm the type of person who takes a long time to learn."
This is a difference, even though his level of English is on a par with Karen's! He did a Google search on his own and insisted that there was a Japanese school in the Netherlands and he wanted to go there. After much consideration, my husband and I decided to persuade him to try his luck at an international school for three months until the summer holidays. Kai did not agree, but he reluctantly started attending an international school.  He still responded negatively, saying that not understanding the language was stressful and that he didn't enjoy it because he didn't understand what was being said. At night, he complains that he doesn't want to go to school tomorrow... he wants to go to a Japanese school... he wants to go back to Japan temporarily during the summer holidays... It seems that it is hard for him to leave his happy life in Japan and spend long hours every day in a new environment where he does not understand the language. When I think about how I feel with Kai, I also feel sad.
But even in such a situation, for some reason He has never said he did not want to go to school in the morning, rather he urges his sister to leave early and pedals his bicycle at a very high speed. What is the meaning of this? The secret lies in the free time they have before classes start. At the international school, if you arrive early, you can play in the school grounds until classes start. One day, after dropping the children off at school, I saw that Kai parked his bike and headed straight for the football court. He walked in amongst the children playing football and even high-fived the girls with a smile on his face! Apparently, he is surely playing football before this class and is accepted there. (Kai has been playing football since he was little in Japan, and I don't know if he would be accepted in a real Dutch football team, but at least he can play reasonably well in school yard football.)
We think that these 15 minutes before class might be his lifeline now. I don't know what will happen in the future, but what I can do now is try my best to get up early and try to arrive at school early. I really hope that football will be an opportunity for him to make friends at school and gradually get used to it. Kai is our biggest concern at the moment.

It's been a very long article. Thank you for reading this.

この記事が参加している募集

新生活をたのしく

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?