一汁一菜 (ichi-ju-issai)

一汁一菜(ichi-ju-issai) is the most simple method of the eating and is the traditional culture in Japan.

It's necessary for Japanese to eat the rice. That's added 一汁 means one of the soup baul,so it's miso-soup in Japan and 一菜 means one of the side dish.
That is to say,we have 3 dishes ー rice,miso-soup and sidedishー on the table basicaly. This method is originated by Zen temple in Kamakura period and this is the appearance of frugality at that this time.

Today, 一汁一菜 is worth trying for everyone due to changing the food style in Japan. As generation going ,especially after WWⅡ,we have been accepting a lot of the abroad foods and cultures. That gave us choices variety foods but I think sometime it’s too much.

Somebody who makes every meal is always pressure because it’s naturally to eat many type dishes at once. This is a social problem but to know the method of 一汁一菜 is recalling the joy of simple eating for that people.

As it indicates, one book is became a best seller in Japan. The book is named ” The Recommendation of 一汁一菜” written by Yoshiharu Doi, he is the cocking researcher, is very useful for people feel stresses of every meal.

---

一汁一菜とは、とてもシンプルな食事法で、伝統的な日本の食文化です。

日本人にとって白ご飯は欠かせません。それに、“一汁”、これはスープ椀のことを指しますが、日本ではお味噌汁のこと、そして“一菜”――おかず、を添えたもの、つまり、テーブルには、ごはん・味噌汁・おかずの3つのお皿が基本的に並びます。このメソッドは、鎌倉時代の禅寺が起源とされ、当時は質素倹約の顕れでもありました。

今日、一汁一菜は、食事のスタイルを変化させるため、全ての人に試す価値があります。時代が進むにつれ、特に第二次世界大戦以降、私たちは様々な海外の食文化を受け入れてきました。これは私たちに豊かな食の選択肢を与えるものでしたが、時々わたしは行き過ぎていると思うことがあります。

一度に様々な種類の食事を採ることが当たり前になっている今、毎食の食事を担う人は、日々プレッシャーを感じています。これは社会的な問題となっていますが、一汁一菜のメソッドを知ることは、そんな人々にも、シンプルな食事がもたらす喜びを思い起こさせてくれます。

それを示すように、一冊の本が日本ではベストセラーとなりました。その本は“一汁一菜でよいという提案”というタイトルで、料理研究家である土井善晴さんが書いたものです。この本は日々の食事にストレスを感じている人にとって、とても有用な本となっています。

※英会話のレッスン中、K-POP好きの先生とサムギョプサル屋さんの話をしていて、「そういえば一度にたくさんのおかずを食べるのって日本だっけ?韓国だっけ?」ということをきかれたので、「今では日本もたくさんの種類のおかずを一度に食べるのが当たり前になってきたけど、昔は一汁一菜が基本だったんだよ」と答えた時に、これを英作文にしたら面白いかなと思って書いてみました。今先生が添削中なので、英文の方は文法的な間違いがあったりおかしい表現もあるかもしれませんが、すごくやわらかくコメントいただくかスルーしていただければ幸いです…。

土井善晴先生の「一汁一菜でよいという提案」は実際にわたしも本を持っていますが、「食事」というものに興味のある人、日々の食事作りがなんとなく憂鬱でおざなりになりがちな人など、どんな人にも一読する価値があると思いますのでぜひ読んでみてください。わたしの好きなお味噌汁は、春キャベツのお味噌汁、ベーコンとお野菜を入れたミルク・ミソ・スープ、青さと玉ねぎ、落とし卵のお味噌汁です。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?