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Spotify, Apple Musicなどで本日配信開始! 1st Album 『Life Begins』 #アンビエント

スズキコウタ / Kota Suzuki
1st Solo Album
『Life Begins』
June 20, 2024
Streaming Now


アルバムリリースにあたり

2024年6月にリリースする『Life Begins』は、2023年9月から2024年3月にかけて録音したアンビエントスタイルのサウンドスケッチをもとにしたアルバムです。この期間中に録音した数多くのスケッチの中から、12作品を選び、追加録音やリミックスを施しました。

2023年9月から2024年3月は、ごく一部の所用を除いて、音楽制作に専念できる期間でした。サウンドスケッチは、音楽家にとっての日記のようなもの。言葉で出来事を書き残すように、楽器を触り、サウンドプログラミングで音像をつくるのです。

坂本龍一氏の遺作『12』も、晩年の坂本氏のサウンドスケッチが元になっており、シンセサイザーを基調とした音響から、日々の体調や気分や出来事を想像するような作品でした。私の『Life Begins』は『12』と違って、後日に多くの追加作業をしており、どうポップにするか、どう聞きやすくするか、より質を高められるかと熟考しています。当初は曲順と製作日時を揃え、時間を経るごとの変化を楽しんでもらうことも考えていましたが、最終的には曲調と音色を元に並べました。つまり出自は音響日記であれ、アルバムを聴く愉しさを優先しています。

暮らしがどう音楽作品に影響を与え、その過程と完成を祝福することが、スズキコウタ個人の再生につながったか。そう考えることが多く『Life Begins』というアルバムタイトルが浮かびました。私自身が再生するために必要だったのは、たくさんの表現・創造をすることであると同時に、自分の周りにすでにある音(音楽ではなく)、そして尊敬する人生の先輩たちが生前に残した音と出会い直すことでした。

たとえば生前の祖父が人生について話すiPhoneの映像。あるいは、父が最期に演奏したお囃子の映像。それらから音声を抽出し、不要な音をテクノロジーで取り除き修復して、それぞれ1曲に散りばめて「セッション」をした作品が収録されています。その他に、ふと見つけた羽田空港のエレベーターのモーター音の美しさ、新幹線で聞こえる金属同士の擦れる音、愛犬のいびきなど、たまたまiPhoneで撮影していた動画に収録されていた音を随所で用いました。こういった試みも含め、音で日記をつくり、アルバムとするべくためていたということです。

最後に。このような機会において一番お伝えしたいのが、このアルバム作品に何もメッセージや主張を込めていないということです。政治や社会の不安定や、経済や事件により不安に囲まれる日々を送る私たちですが、そんな不満を言葉に含めたり、音で表現することがあまりに多すぎると思います。

そして私が編集者として活動する中で、社会的価値だとか、社会貢献ということに多く触れます。しかし、このアルバム製作という機会においては、それらも排除し、音の響きをつくることだけを愚直に考え続ける。その結果が、このアルバムに収録されています。あえてこの社会情勢においても、音楽はノーメッセージにし、何も勘ぐらずに音の響きだけをリスナーに渡し、価値を見出してもらうことにしました。何の役にも立たない、メロディーやコードが抽象的で、ビートはほとんどない。ただ音が響くだけの作品ですが、手短な作品ですので、ぜひ没入するように何も考えず聴いていただけると嬉しいです。

P.S. 一番おすすめの視聴方法は、AppleMusicでロスレスオーディオ 24bit / 48khzで再生し、Airpods Proなどの空間オーディオ対応機器で聴くことです。くれぐれも「ステレオを空間化」をONにしてください。それが私が製作時に聴いていた音そのものです。

"Life Begins", to be released in June 2024, is an album based on ambient style sound sketches recorded from September 2023 to March 2024. From the many sketches recorded during this period, I selected 12 works and added additional recordings and remixes.

It was a period in which I could concentrate on music production, with the exception of a few duties. A sound sketch is like a diary for musicians. Just as we write down in notebooks, I touch instruments and create sound images through sound programming.

Ryuichi Sakamoto's posthumous work "12'' was also based on Sakamoto's sound sketches from his later years, and was a work that used synthesizers to imagine his daily physical condition, mood, and events. Unlike "12'', I did a lot of additional work on my "Life Begins.'' At a later date, and I was thinking about how to make it pop, how to make it easier to listen to, and how to improve the quality. At first, I thought of arranging the songs in the same order and production date so that people could enjoy the changes over time. However in the end I arranged them based on the melody and tone. In other words, even though the album's origin is a sound diary, I prioritize the enjoyment of listening to the album.

How does daily life affect musical works, and how celebrating the process and completion led to Kota Suzuki's personal rebirth? I often thought about it and came up with the album title "Life Begins.'' In order to regenerate myself, I needed to express and create a lot, but at the same time, I needed to listen to the sounds that were already around me (not music) and the sounds left behind by my elders in life that I respected. It was to re-encounter the sound.

For example, an iPhone video of my grandfather talking about his life before he died. Or the video of my father's last performance of Ohayashi - the traditional Japanese festival music. This collection includes works in which the audio is extracted from them, unnecessary sounds are removed and repaired using technology, and each piece is interspersed into a single song as a "session." In addition, I used sounds that happened to be recorded in videos I happened to be shooting with my iPhone, such as the beautiful sound of the elevator motor at Haneda Airport that I happened to come across, the sound of metal rubbing against metal on the Shinkansen, and my dog's snoring. Through those process, I created the sound diary pieces and those became this album.

Lastly. What I would like to talk to you, most on this occasion is that this album does not contain any message or statement. We spend our days surrounded by anxiety due to political and social instability, the economy, and sad news. But I think there're too often opportunities such dissatisfaction in words or express it through sounds. Therefore, even in this current social situation, I have decided to leave the music without any message, and just suggest the sound to the listener.

As an editor or a facilitator, I often think about social value and social contribution. However, when it comes to making this album, I eliminate all of that and simply keep thinking about creating the sound. The results are included in this album. It serves no purpose, has abstract melodies and chords, and has almost no beat. It's just a piece of sound landscape, but it's a short piece, so I'd be happy if you could listen to it without thinking and immerse yourself.

P.S. The most recommended way to listen is to play it in lossless audio 24bit/48khz on Apple Music and listen to it on a spatial audio compatible device such as Airpods Pro. Please be sure to turn on "Spatialize Stereo". That's exactly the sound I was listening to when I was making it.

最後まで読んでいただきありがとうございます! よろしければチップや、仕事依頼もぜひご検討ください◎