口に入れた物たちのほんの一部

最近、noteの中に、赤ちゃんの時と、何と胎児の時も覚えてるという方がいて、楽しく記事を読ませてもらってます。
その方の記事の挿絵に赤ちゃんが自分の足に手を伸ばしてる絵がありました。からの、自分の足の親指舐めてたのを思い出したので、物を口に入れる時の主観をお送りします。

まずはじめに、大人になってからの感覚ではちょっと気持ち悪いかもしれないんですけど、食べるつもりで口にしてた訳ではないのでベイビーゆりをご容赦下さい笑。私の世の中には”汚い”ものがない時代でした笑。

▪️足の親指
まだハイハイできなかったぐらいの時、仰向けに寝かされててある時ふと自分の足が視界に入ったので、捕まえて足の親指を口に入れました。
すると、自分の足の親指から生暖かい感覚がするではありませんか笑。
その、口に入れるっていう能動的なのと、自分の足の親指を舐められるっていう受動的な感じがいっぺんに起こるのがちょっと面白かったです。もちろん他の指も試しました。私にとっては親指が専ら主張してたので、親指口に入れる率が高かったです。
足の親指は口に入れるもの(じゃないけど笑)と認識してたので、ハイハイできるぐらいになって、お父さんお母さんの裸足の足の親指も実は狙ってました笑。
でもあいつら(裸足の足の親指達)、すごい素早いんです笑。ぎゅって床を踏んですぐどっかに飛んでいく。

お父さんの足の親指はちょっと毛が生えてる、お母さんの親指はちょっと白め、小さくて乾いてそう。
一回だけ、座ってるお父さんの足の親指に、すごいギリギリまで行けたんですけど未遂に終わりました。
どれぐらいから覚えてないですけど、ある程度立って歩けるようになってから
“そういえば最近足の親指口に入れてない”
って思ってやってみたら、足が遠くてちょっとやりにくくなってて、頭の中で自分の体のサイズをイメージして、
“あ、おっきくなったんか。”
って思ってました。

▪️お父さんお母さんの帽子の紐/服の紐
抱っこしてくれてる人が歩いてる時は掴みにくい。ゆっさゆっさしてるので。
立ち話の時がチャンス。穏やかに目の前の紐を掴んで口に入れると塩っからい。汗の味。
紐は辛いのか、と思って別の時に紐を口に入れたら辛くなかった。服の紐。

▪️肌
塩辛いつなぎ。お母さんのデコルテ、舐めたら(というか口全体をタコの吸盤みたいに使う感じ)塩辛かった。唇とか舌に何かが当たるのと、程よい塩加減と、ちょっと冷たいのが心地よかったのでやってたら、おっぱい飲みたいんやと勘違いされて、飲む体勢になったけど、さっきの塩辛い平たいところの方がいいなーと思ってた。
“んー?お腹空いてるんじゃないん?”
みたいな事をお母さんが言ってました。

▪️絵本とか厚い紙の角
これは以前も書きました。噛みやすくて鼻から通しても安全なフレイバーがする。しかも、お母さんが誰かに

“この子厚紙の角が好きやからどうちゃらこうちゃら”

って言ってるのを聞いて、

“そうか、うちは厚紙の角が好きなのか”
(ちょっとした洗脳)

と思って余計にそれを狙うようになってました笑。

▪️コップの取手
口に入れて下さいっていうデザインですよね。でも硬いクセに穴が空いてるから口に入れるとちょっと肩すかし(舌すかし?)食らった感覚がする一品です。

▪️机の角
これは多分ちょっとおっきくなってから。歯があったので。
木の机の角、香りが豊かで、古い机なのでささくれもなく、噛むと歯がぎしっと食い込む感じが心地よい。欲を言えばもうちょい薄めが良かったです笑。

▪️チューブの薬系
大体口に入れようとしたらすぐ取られてました。

▪️コンセント
これも別で書いたけど、抜きたてのコンセントはあったかくて酸っぱくて痛い。

▪️ハンガーの角
コップの取手の虚無感がおっきいバージョン。口に入れてんのに存在感がない笑。存在を感じようとしても舌しかない笑。

▪️プラスチックのストロー
これはもうちょっとおっきくなってからですが、端が丸いビーズみたいになってるストローがあって、いつもそれで飲み物を用意されてました。たまにアクシデントで上顎に、ぐ!ってなる。
普通のストローで初めて飲み物を飲んだ時は、大人になったぜ、って思ってました笑。
”上顎に、ぐ!ってなったら危ないけど、そんな失敗もなく飲めるんだぜ、大人だから。”
って、0.5秒ぐらいで考えてました。3歳ぐらい笑。お兄ちゃんにドヤってました。伝わってなかったかもしれんけど。

▪️新しいっぽいスポンジ
匂いが独特でざらっとしてて水分取られて噛んだらじゅわって出てくる、全部嫌でした笑。

▪️雑誌の角
絵本と違って冷たい。硬い。ちょっと口に対する攻撃力が高い。

▪️椅子の脚
椅子の足に、フローリングのためのカバー貼る作業中か何かをしてた時です。とってもいい場所、いいサイズだったので口に入れました。硬い。安定しすぎてて動きに融通が効かない。
その後も何となく何度か普通に立ってる椅子の脚に横から口でアプローチしたんですけど、口に入れるのは難しい奴らでした。


言い出したらキリがないですけど、どれも、食べる目的ではなく、目の前にある物とのコミニケーションとして口に入れる、っていう感じでした。
あと、書いてて思い出したのは、ヨダレがバリアでした。苦いものとか埃とかクズとかに対しては、ヨダレを出来るだけ出して外に押し流しつつ、口に入れてました。スポンジとか布はそのバリアが取られるからもっと分泌しなければ、って口の中が働いてる感じ。

口に入れた物の感覚とかは覚えてる人多いんじゃないのかなぁ、と、思うんですけど、どうですか?味とか温度とか。布の感じとか。


Some of what Ive ever put in my mouth

Let me write about around putting things in my mouth.

Recently, I was found by someone who also remembers his babyhood (he even remembers when he was in his moms belly). I’m reading his post, and I saw a illustration with one of them, its about baby reaching his own toes and it remains me when I did it lol.

First of all, there were nothing dirty in the world at the time for me, so forgive baby Yuri if the episode makes you disgusting hahahaha.


▪️Big toes
When I was lie on my back waring diaper, my toes came in to my sight and caught it and put the big toe in my mouth.
I felt something wet and warm on my big toe at the same time! lol.
It was interesting to feel my toes in that way. Of course I tried for all toes, but big toes were most attracted to me.
So, actually I was trying for moms/dads big toes too lol.
Dads has hair, moms are bit white and dry. They are very quick to fly away and I could never get them. Once it was very close to get dads toe! (he was luring on the floor)  But I couldn’t.

Later I thought that I haven’t put my big toe in my mouth for long, so I tried, then I knew that I grew up lol.

▪️Strings of hats and clothes
Its hard to get strings of it when you are in someones arms if the one is walking. When she is chatting, its the timing! Got it and put in my mouth gently, it was salty.
I thought that strings are salty, but when I got its clothes, it was not.

▪️Sikin
About salty, I felt good when my mouth and tang was on something, and my moms skin was bit salty and it was comfortable. But she thought I was hangry and gave me her titts, I preferred the flat skin, and I heard my mom said
“You are not hungry?”

▪️Corners of paper boards
I had written before about this.
It’s easy to put in mouth, and the flavour seems to be safe. And also I’ve heard that my mom was talking with someone
“She likes corners of paper boards and brabrabrabra…”

So, I was like,
“Oh, I like corners of paper boards (brain washed)”

Then I went gofer them more than before lol.

▪️Handles of mugs
It’s like that they are saying “put in your mouth”.
But because they have a hole, you will feel that something is missing when you put them in your mouth.

▪️Corners of tables
I had some teeth already at the time.
The wooden table has nice flavours and the corners are nice and round because it was old. I felt good when my teeth push in to the wood.
I would ask thinner wood if I could have lol.

▪️Medicines
Always someone took them away when I was trying to reach them.

▪️electric plugs
I had written about this too. It’s warm, sour and painful if it’s right after being taken from the outlets.

▪️The edge of hangers
It’s similar to handles of mugs. You will feel that something is missing. I was trying to feel it but mostly I just felt my tongue.

▪️Plastic strews
My mom always gave me drinks with a strew with round edges. Sometimes it push my upper part in my mouth accidentally.
When I use a normal plastic strew for the first time, I felt that I became an adult lol.
0.5 seconds I thought
“It doesn’t happen because Im an adult enough to control it”
I think I told to my older brother. I don’t think he understood though.

▪️A new sponge
Unique flavour, rough, taking spit and it comes back when you bite it. I didn’t like all of them.

▪️Corners of magazines
It’s cooler and harder than paper boards. And it can cut my mouth sometimes.

▪️Legs of chairs
It was when my mom put covers for them not to scratch the wooden floor.
It was good hight and good size to put in my mouth. But it was hard and too stable.
I tried for them standing some more times after that, but it was difficult.


There are so many things that I had put in my mouth. It was not for eating but it’s like communicating with them for me at the time.

I guess that some of you can remember when you were a baby from the tastes  or textures of things.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?