見出し画像

脱力。

 暑い日が続いていますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は扇風機2台を全開にかけて何とか暑さをしのいでいます。

 さて、前期授業も終盤に差し掛かり、こちらとしては漸く頂上が見えてきた感があります。とはいっても授業終了後は試験があって、その後は真夏のサイテンです。サイテン以外にも学長選挙の選挙管理委員会やカリキュラム改変に向けてのプログラムづくり、教員合宿のタイムスケジュール管理、ゼミ合宿、入試問題作成、オープンキャンパス等‥挙げればキリがないくらい業務が山積しています。正直これだけ日常業務が積み重なっている中でどうやって研究活動をしたらよいのかと途方に暮れる毎日です。

 このように業務に追われていても学生からの相談もひっきりなしにやってきます。先日もとある学生が大学を辞めたいと相談に来ました。その学生はもともと体調の調子がよくなく授業も休みがちでした。本人は何とか学生生活を続けようと頑張っていたのですが、病院のお医者さんとも相談して一旦学生生活を終えて再起を図った方がいいと言われ、退学を決意したようです。

 実はこの学生が学生生活を続けるために学内外の色々な方々に支援の協力をお願いしていた経緯があります。もちろん本人に知らせずに水面下で動いていましたので、その根回しにかなり苦労しました。その彼女が自分から退学を申し出てくれて正直ホッとした自分がいます。これまでの苦労が水泡に消えてしまうことになりますが、それ以上に彼女に関わることへの限界を感じていたのでそんな感情になったのだと自分なりに分析しています。

 学生たちはいつも不安定です。ちょっとしたきっかけですぐにバランスを崩して倒れてしまうこともしばしばです。私としては何とか彼ら・彼女らの支えになりたいと思いますが、如何せんたった一人で立ち向かっても多勢に無勢なのであっけなくこちらが倒されてしまっています。

 このように毎日感情を揺さぶられながら冷静さを求められる研究活動や業務をこなすことは至難の業のような気がします。冷静さを維持するために家で仕事をするようにしていますが、そうすると学生からいつ大学に来るのかとひっきりなしに連絡が来て、大学に向かうという日々が続いています。

 学生を甘やかしているのではないかという意見もあるかと思います。ただ、学生の家庭環境によっては子どもの時にしっかり誰かに甘えたという経験をしないまま大学に来ている人がかなり多いのも事実です。私は子どものときの甘えた経験が大人になって人を信頼し、助けてを素直に言えて助けてと言っている人を即座に助けることができる人間になるのではと考えています。甘えと教育の線引きは非常に難しいのですが、まずは甘えという経験を再体験した上でこれからどんな人間になっていきたいのかを一緒に考える時間を増やしていきたいと思います。

 これから大学教員になる人には、情熱と冷静さの両方を持ち合わせた人になってほしいと思います。そして、自分がいまできることは何かを考えそのことをすぐに行動に移せる人材であってほしいと願います。


(ゼルダの剣の試練で倒されまくっている准教授でした。裸で戦うのはつらいよ~。)






































Weakness.

 

It's been hot for a while. How's everyone doing? I am somehow keeping out the heat by fully opening two fans.

By the way, the first semester class is coming to the end, and I feel that we are finally seeing the summit. However, there is an exam after class, and after that, it's midsummer grading. In addition to grading, the election administration committee for the president's election, the creation of programs for curriculum revision, the management of time schedules for teacher training camps, seminar training camps, preparation of entrance examination questions, open campuses, etc. There is an endless amount of work to do. To be honest, I am at a loss every day as to how to do my research activities in the midst of this accumulation of daily tasks.

Even if I am busy with my work like this, I always receive consultations from students. The other day, a student came to talk to me about quitting university. The student was not feeling well and tended to take classes off. He was trying hard to continue his student life, but after consulting with the doctor at the hospital, he was told that he should finish his student life once and make a comeback, so he decided to leave school.

In fact, in order to continue his student life, he has asked for support from various people on and off campus. Of course, I was working under the water without letting him know, so I had a hard time laying the groundwork. Honestly, I feel relieved that she offered to leave school. Although all the hard work I had done up to that point has gone down in the water, I am analyzing it in my own way because I felt a limit to what I could do with her.

The students are always unstable. It often happens that he loses his balance and falls down with a small trigger. I would like to support them somehow, but they are outnumbered no matter how much I fight with them alone, so I was easily defeated.

I feel that it is extremely difficult to carry out research activities and work that require calmness while being shaken by emotions every day. I try to work from home to maintain my composure, but when I do, I get constant calls from students asking when they are coming to college, and my days go by when I leave for college.

I think there is an opinion that they are spoiling students. However, depending on the home environment of the students, it is true that quite a lot of them come to university without the experience of being spoiled by someone when they were children. I believe that the spoiled experiences of childhood will make us adults who can trust others and immediately help those who ask us to help by simply saying help. It is very difficult to draw a line between being coddled and being educated, but I would like to first re-experience the experience of being coddled and then increase the time to think together about what kind of person I want to become.

I want people who are going to be university teachers to be both passionate and calm. I also want them to be able to think about what they can do right now and act on it right away.

(I was an associate professor who was getting knocked down by the Zelda Sword ordeal. It's hard to fight naked.)


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?