見出し画像

慣れ。

 急に冬らしい季節になってきましたが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は師走と言われるようになったので、さらにあちこち走り回っています。

 さて、先日3年生対象にした企業説明会が開催されました。これは学内の企業説明会で多くの企業が参加してもらっています。私のゼミ生も大勢参加して色々なブースに出向いていました。まだまだ将来の進路がはっきりとしてないない学生の方が多いのですが、それでも企業説明会のような環境に入れられると否応なしに自分の将来について考えなければならなくなりますので、これはこれで必要なことかと思います。
 
 私も会場をウロウロしていたのですが、やはり知名度の高い企業のブースには多くの学生がいる一方、地元の企業のブースには空席も目立っていました。そこで、私が知っている地元企業には学生をどんどん連れていって説明を受けるように促すのが私のその日の役割だったようです。(当日どのような動きをしたらいいか大学からは特段説明はないので。)

 私のゼミ生はしっかり鍛えられたのか、自分から積極的にブースにまわってくれていたようです。ある先生から「先生のところのゼミ生は積極的でいいですね。」とお褒めのことばをいただきました。ちなみにうちのゼミ生は全員に名刺を持たしているので、それも企業にとっては高評価につながったようです。なので、私は会場にはいましたがあまりやることがなく、結果的に会場の外でスマホをいじって時間をつぶしていました。正直来年も出るか悩むところです。参加企業の名簿を見て考えようかなと思います。

 段々慣れてきたのか、大学の定例イベントに対するドキドキ感が徐々になくなってきたような気がします。説明会終了後、今年入った教員とごはんを食べましたが、毎日緊張の連続ですとぼやいておられていました。私も去年・一昨年はそんな緊張感があったと思いますが、今はあまり感じることはありません。こんな時にトラブルが起きる可能性があるので、再度緊張感を持たなければならないと自戒をしています。

 ただ、これからの教員は学生がいきいきと学生生活を送れるようにファシリテーションすることが求められると思います。これから大学教員になる人は、学生に影響力を与えつつも徐々に存在感を薄めていけるかということを真剣に考えて欲しいと思います。



 (また、プレイステーション5の抽選に落ちた准教授でした。バイオハザードはいつになったらできるのか?はぁ~。)















Get used to it.



 It has suddenly become a winter season. How is everyone doing? I started to be called Shiwasu, so I run around more and more.

 Now, the company information session for the 3rd grade students was held the other day. Many companies participate in the company information session on campus. Many of my seminar students participated and visited various booths. There are still many students whose future paths are still unclear, but I think it is necessary to think about my future if I am allowed to enter an environment like a company briefing.

 I was wandering around the venue, and while there were many students in the booths of well-known companies, there were also many empty seats in the booths of local companies. So my role on that day was to encourage the local companies I knew to bring more and more students to be explained. (There is no specific explanation from the university about how to move on the day.)

 Maybe my seminar students were well trained, and they were actively visiting the booth. One teacher praised me saying, "The seminar students at your place are positive and good." By the way, all of our seminar students have business cards, so it seems that it also led to high evaluation for companies. So, I was in the hall, but I didn't have much to do, and as a result, I spent a lot of time with my smartphone outside the hall. To be honest, I'm wondering if it will come out next year. I think I'll think about it by looking at the list of participating companies.

 I don't know if I'm getting used to it, but I feel like my heart's pounding for regular events at the university is gradually disappearing. After the briefing session, I had a meal with a teacher who came this year, and he complained that he was nervous every day. I think I had that kind of tension last year and the year before last, but I don't feel it much now. I warn myself that there is a possibility of trouble at this time, so I have to be nervous again.

 However, I think that teachers in the future will be required to facilitate students to live their student lives vividly. I would like those who become university teachers to seriously consider whether they can gradually reduce their presence while influencing students.

 (I was also an associate professor who failed the lottery for PlayStation 5. When will biohazards be created? Wow.)

 

この記事が参加している募集

業界あるある

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?