見出し画像

前期終了。

 

 暑い日が続きますが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は扇風機だけで寝るチャレンジをしてみましたが、敢無くエアコンの力の前に敗退してしまいました。

 さて、昨日で前期の授業期間が終わり今日から試験期間に入ります。私の所属している大学は何とか対面授業を実施していますが、あの方(ハリーポッター風)の勢いが日に日に増してきているので、大学が閉鎖されるのではないかと毎日ドキドキの連続です。それでも何とか試験まで乗り切れば、しばらく大学に行かなくてもよいのでその日まで今以上に広がらないことを祈るばかりです。

 ただ、夏休みに企画していたゼミ合宿や祭りのお手伝いは延期もしくは中止せざるを得ないのではないかと思います。特にゼミ合宿は学生たちがかなり楽しみにしていたので、実施できないとなると本当にショックです。

 これまで準備したことが無になることは辛い体験だと思いますが、これからの時代すべてゼロになることが当たり前という発想を常に持たなければならないような気がします。一度決めたことを何がなんでもやるというスポーツの祭典も、今の状況を考えると思い切ってリセットをかけてもよかったのではないでしょうかと考えてしまいます。

 学生たちにとっては、積み上げたものがガラガラと崩れたものをまた一から積み上げていくことはとてもつらいことでしょう。しかし、今の前提条件をすべて否定されてしまう状況を当分変えることはできなさそうなので、どれだけ崩されてもあきらめず積み上げる根性を身につけてもらうしかないかと思っています。

 なかなか酷な話ですが、全世界共通ですから頑張ってもらうしかないです。そして、こちらもその環境に順応できる教育を提供していく必要があります。環境づくりという点では、学生よりは教員の方が試されるかもしれません。しかし、教員にとって「あきらめる」という文字の存在を簡単に認めるわけにはいけません。学生があきらめがちになるこの環境だからこそ、教員には学生たちを鼓舞する力が求められていると私は思います。

 遠くで活躍するスポーツ選手を応援することも大事ですが、今私にとっては目の前にいる学生を全力で応援することが一番必要とされています。先行きの見えない中で、何の確信もない応援し続けることはかなりハードなことですが、何とか悪あがきしてみようと思います。

 大学教員のみならずすべての教員が、若者たちが世界で活躍することができるようになるその日まで強力なサポーターであり続けてほしいと思います。そしてそれは画面越しの応援ではなく、できる限り直接会うことが彼ら・彼女らを力を与えることだと信じています。なかなか直接会う機会をつくることは難しいですが、それでもできる方法を探り出して実現することが今の大学教員の求められる資質だと私は思います。これから大学教員になる人は最後の最後まで挑戦しつづける強い精神力が求められるのではないでしょうか。


(エアコンつけず寝る挑戦しつこく続ける准教授でした。ダメだ!暑い!エアコンのリモコンはどこいった?)









 End of the previous term.



 It's been a hot day. How is everyone? I tried to sleep with only an electric fan, but I was defeated by the power of the air conditioner.

 Well, the first semester's class period ended yesterday and the exam period starts today. The university I belong to somehow manages to hold face-to-face classes, but as that person (Harry Potter style) is gaining momentum day by day, I feel nervous every day that the college might be closed. If I manage to get through the exam, I don't have to go to college for a while, so I just hope it won't spread further until that day.

 However, I think we have no choice but to postpone or cancel the seminar camp and helping the festival planned during summer vacation. Especially, the students were really looking forward to the seminar camp, so they are really shocked if they can't hold it.

 I think that it is a painful experience for us to lose what we have prepared so far, but I feel that we must always have the idea that it is natural to lose everything in the future. When I think about the current situation, I think it might have been a good idea to reset the sports festival in which we do whatever we decide.

 For students, it is very hard to pile up things that have been piled up and then crumpled up again. However, it seems impossible to change the situation in which all the preconditions are denied for the time being, so I think we have no choice but to learn to build up our strength without giving up no matter how much we lose.

 It is quite a harsh story, but it is common all over the world, so we have to do our best. And we also need to provide education that can adapt to that environment. Teachers may be more challenged than students in creating an environment. However, teachers cannot easily accept the word "give up." In this environment where students tend to give up, I think teachers need the ability to inspire students.

 It is important to support athletes who are active far away, but for me now, the most important thing is to support the students in front of me with all my strength. It's hard to keep cheering without any certainty when the future is uncertain, but I think I'll struggle with it somehow.

 I hope all teachers, not just university teachers, will continue to be strong supporters until the very day that young people can be active in the world. And I believe that it is not cheering over the screen, but meeting them in person as much as possible to empower them. It is difficult to create opportunities for face-to-face meetings, but I think it is necessary for university teachers to find and realize ways to do so. I think those who are going to become university teachers must have a strong spirit to keep challenging until the very end.


 (I was an associate professor who kept trying to sleep without turning on the air conditioner. No! It's hot! Where's the remote control for the air conditioner?)

この記事が参加している募集

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?