見出し画像

成長への責任。

 連日、猛暑が続いていますがみなさんはいかがお過ごしでしょうか。私の住んでいるところも相変わらず暑いですが、山の近くではすすきが見つけることができて、秋の訪れを感じることもしばしばです。

 さて、このnoteは大学教員を目指す人に向けて書いているのですが、最近は大学教員としての生活が進むにつれて、その何気ない日常を書くことが多くなってきました。なるべく大学教員の実態をありのままに伝えて、これから目指す人が少しでも大学教員のイメージをクリアにしてもらえればと考えています。

 昨日とある高校と一緒にイベントを実施してきました。その高校は過疎地域にあり、年々生徒数が減少して今では全学年でも70人程度しかいません。これ以上減ると廃校されることになるため、その地域では何とか残そうといろいろな努力を続けています。その話を伺って、うちの大学でも連携して何かしましょうと話し合いを始めたのが、ちょうど2カ月前でした。

 話し合いを始めた頃は、「あれがしたい!」「これもしよう!」と高校生と大学生の妄想がどんどん膨らんでいったのですが、終盤になってくると「これはどうなっている?」「あれはいるの?いらなの?」といって具体的な作業ばかりが続き、最後の方では殺気立って思わず言い争いも起きていました。そして、イベント当日は猛暑。30度を超える炎天下の野外でイベントを実施していましたが、ほとんど人は来ず。学生たちは暑さと疲労感でバテバテになっていました。

 ここからは少し愚痴になりますが、実はこの高校を支援している組織があって、うちの大学はそこと連携して事業を進めてきました。ところが、その組織がスペシャルにグダグダで、ほとんど準備もしないどころかイベント当日会場にいないという始末。(思わず実名をさらそうかという衝動を何とか抑えていますが…。)そして、終わってもお礼の挨拶もできないという本当に情けない大人たちなので、正直この組織と「次はないな。」と思って帰路につきました。

 これまでもこのような組織と何度か仕事をして、嫌な思いをしたことがあります。そのためそういう組織となるべく出会わないようにしていることと、出会ってしまったときの対処方法も身につけていますが、それでも出会ってしまうのが嫌ですね。このように責任を平気で放棄する人間は、教育の世界に一切関わらないでいただきたいと改めて強く思います。今回も高校生たちは暑い屋外で一生懸命呼び込みをしたり事業の説明をしていました。その姿を見て、うちの学生たちもがんばっていたので結果的には非常にいい成長の機会だったと思います。

 イベント後の反省会で、いろんな大人がいることを学んでほしいということと、社会に出たら理不尽な扱いを受けることが多々あることを説明しました。(ちなみに私はこの振り返りを結構力を入れてします。)表面上は決して成功とはいえないイベントでしたが、学生たちがそこから学んだことはたくさんあって、私の中では成功だったと思います。

 今若い人たちに対して、過保護と思われるぐらい成功を約束されたある意味とても快適な環境か、「自主性」というキーワードだけを大人が振りかざして責任を放棄してしまう荒涼とした環境か、その二者択一が増えているような気がします。つまり、彼ら・彼女らにとって丁度いいという距離感で接することができる大人があまりに少ないのではないかと危惧することが多くなりました。

 彼ら・彼女らは常に変化します。そして、一人ひとり違うので個別に対応する必要があります。つまり、大学教員は常にその学生の成長にとってベストな環境は何かを考え続けなければいけません。学生たちの教育環境をオーダーメイドで作りこまないといけないと私は考えます。この作業は非常に手間がかかりますが、これが彼ら・彼女らの可能性を引き出すことになり、社会の礎になると信じています。そして、これからも「責任感のある大人」であり続けて、少しでも彼ら・彼女らの成長に責任を取り続けたいと思います。

 (夏物セールが始まっているので、ユニクロとしまむらのセールチラシをこまめにチェックしている准教授でした。)




Responsibility for growth.


 It's been extremely hot every day. How is everyone doing? The place I live is still hot, but I can often find Japanese pampas grass near the mountains and feel the coming of autumn.

  Now, this note is written for those who want to become a university teacher, but recently, as my life as a university teacher progresses, I often write about my casual daily life. I would like to convey the actual situation of university teachers as much as possible, and hope that those who aim to become university teachers will clear their image as university teachers as much as possible. 

  I had an event with a high school yesterday. The high school is located in a depopulated area, and the number of students has decreased year by year, and there are only about 70 students in all grades. If the number of schools decreases further, the schools will be closed, so the area is making various efforts to keep them. It was just two months ago when I heard about it and started talking with my college about getting together to do something.

 When we started the discussion, the delusions of high school students and university students were getting bigger and bigger, saying, "I want to do that!" "Let's do this too!", but toward the end of the discussion, all we were doing was specific tasks like "What's going on?" and "I need it, I don't need it." and at the end of the discussion, there was a murderous and unintentional argument. And it was extremely hot on the day of the event. The event was held in the open air under the blazing sun of over 30 degrees Celsius, but few people came. The students were all choked up with heat and fatigue. 

 I'm going to complain a little bit from here, but actually there is an organization supporting this high school, and our university has cooperated with the supporting organization to prepare for the event. However, the organization was a total failure, and they didn't prepare much, and they weren't there on the day of the event. (I manage to resist the urge to reveal my real name, but ...。) These are really pathetic adults who can't even say thank you when it is over, so I thought "No next time." with this organization and headed home.

 I've worked with this kind of organization a couple of times and had some bad experiences. I know how to avoid meeting such organizations and how to deal with them when I meet them, but I still don't want to meet them. I strongly hope that people who give up their responsibilities in this way will not get involved in the world of education at all. This time, too, the high school students worked hard to attract students and explain their business in the hot outdoors. Seeing that, my students were doing their best, so I think it was a very good opportunity for growth. 

  At a review meeting after the event, I explained that I want people to learn that there are various adults, and that when they go out into society, they often receive unreasonable treatment. (By the way, I put a lot of effort into this retrospective.) It was not a success on the surface, but the students learned a lot from it and I think it was a success.

 I feel that there are more and more choices for young people now, whether it is a very comfortable environment where success is promised to the extent that it seems to be overprotected, or a desolate environment where an adult gives up responsibility by brandishing only the keyword "autonomy". In other words, I have often been concerned that there are too few adults who can meet them with a sense of distance that is just right for them.

 They change all the time. And each person is different, so you need to deal with it individually. In other words, university teachers must always keep in mind what is the best environment for their students to grow up in. I think we have to create a custom-made educational environment for students. This is a very laborious task, but I believe it will bring out their potential and become the foundation of society. I will continue to be a "responsible adult" and take responsibility for their growth as much as possible.

 

 (As the summer sale started, I was an associate professor who checked the sales flyers of Uniqlo and Shimamura often.)

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?