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「心の4つのレベル 吉福伸逸のセラピー ハードなアプローチは有害か?その6」

セラピストの吉福伸逸さんは、心を、「Power of Brain(あたまの力)」 、「Power of Emotion(情緒・情動の力)」、「Power of Being(存在の力)」、「Power of Dance(関係性の力)」の4つの層に分類していました。

一番表層にある心の力が「Power of Brain(あたまの力)」です。僕は今、文章を書いているわけですが、この作業の最後の部分は、主に「Power of Brain」により実行されています。どんな文章にするのか、どんな単語を使うのか、わかりやすくするのはどうしたらいいか。どんな事例を使うか、などを考えた結果を文章化しているわけです。

「Power of Brain」の層で考える基となるのが「Power of Emotion(情緒・情動の力)」の層で感じる感覚・情緒・情動です。

「暖かい」布団の中で「朝気持ちよく」目覚め「幸せ」を感じていたら、「今日も頑張ろう」とか「この幸せを大事にしよう」などの考えになるかもしれません。「暖かい」は感覚で、「幸せ」感が情緒です。

そんな幸せな気持ちで出かけたのに、職場で課長から叱責を受け、あまりの剣幕に「恐怖」を感じるなどということもあるでしょう。ところが、その後別件で部長から呼び出され「戦々恐々」としていたら、部長からは「この報告書はよくできている」と褒められ「ほっとした」としましょう。
「恐怖感」「戦々恐々感」「ほっとした感」は、情動です。

整理しますと、
「感覚」は、暑い、寒い、心地よい、眠い、爽やか、美味しいなど五感で感じるものを指します。

「情緒」は、幸せ、悲しさ、苦しさ、充実感など、長期的で安定した感情や気分の状態を指し、文化的・個人的な要素が影響します。

「情動」は、恐怖、怒り、驚き、喜びなど、特定の刺激に対する一時的で強烈な感情の反応を指します。

感覚・情緒・情動が働くのが、「Power of Emotion」の層です。そして、「Power of Emotion」が働くことによって、「Power of Brain」のスイッチが入るのです。

吉福さんは「Power of Emotion」のすぐ下に「Power of Being」があると言います。「Being」は、自分という存在そのものの領域を示し、そこからすべて(感覚・情緒・情動・思考)が生まれて(Becoming)くるのです。そのため、吉福さんは、「Power of Being」を「Power of Becoming」と言い換えたりしていました。

「Being」を生み出すのが、外界との関係性です。外界との関係とは、自分と自分の外のとの関係、例えば、親子関係、友人関係、職場人間関係などのあらゆる人間関係、車・建物・時計など人工物との関係、自然や宇宙との関係などを示します。こうした自分の外にあるあらゆるものとの関係性を吉福さんは、「Dance」と表現しました。人は、あらゆるものと関係し「Power of Dance」の力で「Being」を作っていき、そこから感覚・情緒・情動が生まれ、思索することができるというわけです。

そして、この4つの心(「Power of Brain(あたまの力)」 、「Power of Emotion(情緒・情動の力)」、「Power of Being(存在の力)」、「Power of Dance(関係性の力)」)のレベルを、静かに俯瞰することができることを、吉福さんは「道場に座る」と表現したのだと、僕は考えています。「道場に座る」境地では、自分自身と世界を見つめ、その相互作用による影響も見えているという状態になるのでしょう。

ですから、「道場に座る」ことができれば、あらゆる想定外の出来事にも動ずることなく、そこにいることができるのです。

「道場に座る」心境を実現できれば、クライアントのアクティングアウトに対応できます。

つまり、「道場に座る」ことができるセラピストは、ハードなアプローチにも対応できるのかもしれません。逆に、「道場に座る」ことのできないセラピストは、なるべくアクティングアウトの起こらないマイルドなアプローチに止めるべきでしょう。ただ、以前述べたように、過少介入でもアクティングアウトは起こり得ますから、セラピストは、「道場に座る」ことができるようになるべきでしょうと、僕は考えます。

次回は、いよいよ実際の吉福さんのワークについてお伝えしていきます。


The Four Levels of the Mind: Shinichi Yoshifuku’s Therapy - Is a Hard Approach Harmful? Part 6

Therapist Shinichi Yoshifuku categorized the mind into four layers: Power of Brain (the power of the intellect), Power of Emotion (the power of emotions and feelings), Power of Being (the power of existence), and Power of Dance (the power of relationships).

The outermost layer of the mind is Power of Brain, which involves cognitive processes. For example, right now, I’m writing this text, and the final stage of this work is primarily being executed through the Power of Brain. Deciding what to write, choosing which words to use, making the text clear, and selecting relevant examples are all results of the thinking done at this level.

The basis for thought in the Power of Brain layer is the sensations, emotions, and feelings experienced in the Power of Emotion layer.

For instance, if you wake up in a "warm" bed and feel "pleasant" in the morning, experiencing "happiness," you might think, "Let’s do my best today" or "I should cherish this happiness." Here, "warm" is a sensation, and the sense of "happiness" is an emotion.

But even if you leave for work feeling happy, you might later be scolded by your boss so severely that you feel "fear." Then, when your supervisor calls you for another reason, you may feel "dread," only to be told, "This report is well done," leading to a sense of "relief."

In summary:

  • Sensations refer to things perceived through the five senses, like warmth, cold, comfort, sleepiness, freshness, or deliciousness.

  • Emotions refer to more long-term, stable feelings like happiness, sadness, suffering, or a sense of fulfillment, influenced by cultural or personal factors.

  • Feelings refer to temporary, intense emotional responses to specific stimuli, like fear, anger, surprise, or joy.

The Power of Emotion layer governs sensations, emotions, and feelings. It is the activation of Power of Emotion that switches on the Power of Brain.

Yoshifuku places the Power of Being just beneath the Power of Emotion. Being refers to the realm of one’s very existence, from which everything else (sensations, emotions, feelings, and thoughts) arises. Because of this, Yoshifuku sometimes referred to Power of Being as Power of Becoming.

Being is generated through relationships with the external world. These relationships include all human connections, such as parent-child, friendships, and workplace relationships, as well as relationships with artificial objects like cars, buildings, or clocks, and even relationships with nature or the universe. Yoshifuku called this interaction Dance. Through these relationships with everything outside oneself, Power of Dance creates Being, from which sensations, emotions, and feelings emerge, enabling thought.

I believe Yoshifuku used the phrase sitting in the dojo to describe calmly observing these four levels of the mind (Power of Brain, Power of Emotion, Power of Being, and Power of Dance). In this state of sitting in the dojo, one can observe oneself and the world, seeing the influence of their interaction.

Therefore, if you can achieve the state of sitting in the dojo, you can remain present and unshaken by any unexpected events.

A therapist who can embody this sitting in the dojo mindset can handle a client’s acting out.

In other words, a therapist who can sit in the dojo may be able to handle a hard approach. Conversely, a therapist who cannot sit in the dojo should stick to a milder approach to avoid triggering acting out. However, as I mentioned before, acting out can still occur even with minimal intervention, so I believe that therapists should strive to reach the state of sitting in the dojo.

*イラストはChatGPTに描いてもらいました。

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