見出し画像

【Koyomi】February 11, 2024

Soba Noodle Making Experience
蕎麦打ち体験

Introduction

Recently, I had the opportunity to try my hand at traditional soba noodle making. In this blog, I would like to share my experience divided into three main themes. I hope to convey the difficulties and joys of making soba noodles by hand, as well as the deliciousness of the zaru soba and soba gaki we tasted afterwards.

はじめに

先日、私は伝統的な蕎麦打ちの体験に挑戦しました。このブログでは、その際の体験を3つのテーマに分けて紹介したいと思います。手作りの蕎麦を打つことの難しさと楽しさ、そして最後に試食したざるそばと蕎麦がきの美味しさを共有できればと思います。

Meeting with Soba Flour

The experience began with mixing soba flour and water in the correct proportions. This process, known as "mizumawashi," is crucial for understanding the characteristics of soba flour and adding the right amount of water. For a beginner like me, achieving the appropriate dough consistency was challenging, and the detailed advice from our instructor was incredibly helpful.

蕎麦粉との出会い

体験は、まず蕎麦粉と水を適切な比率で混ぜ合わせることから始まりました。この工程は「水回し」と呼ばれ、蕎麦粉の特性を理解し、適切な水の量を加えることが重要です。初心者の私にとっては、適切な固さにするのがなかなか難しく、インストラクターの方からの細かなアドバイスが非常に役立ちました。

The Art of Rolling and Cutting

Once the dough reached the right state, we moved on to the process of rolling out the dough and cutting it into thin, uniform soba noodles. In this process called "hoshi," the technique to stretch the dough into a rectangle is required. Following that, the "cutting" process involves using a knife to slice the dough into evenly sized noodles. These steps required more physical strength and concentration than I anticipated, making me realize the difficulty of hand-making soba noodles.

打ちと切りの技術

生地が適切な状態になったら、次は生地を伸ばし、薄く均一な蕎麦を打つ工程に移ります。この「延し」という工程では、生地を四方八方均等に伸ばす技術が求められます。その後、細く切る「切り」の工程では、包丁を使って生地を均等な幅に切り分けます。この一連の動作は思った以上に体力と集中力を要し、自分の手で蕎麦を打つことの難しさを実感しました。

Tasting: Zaru Soba and Soba Gaki

The final part of the experience was tasting the soba noodles instractor made. We were served "zaru soba" and "soba gaki." Zaru soba, served cold with a dipping sauce, offered a simple yet profound taste that allowed us to fully enjoy the flavor of instractor’s handmade noodles. On the other hand, soba gaki was warm, with a comforting, slightly thick texture that gently spread the soba flavor, making it a fitting conclusion to our experience.

試食:ざるそばと蕎麦がき

体験の最後には、先生の打った蕎麦を試食する時間がありました。提供されたのは、「ざるそば」と「蕎麦がき」です。ざるそばは冷たく、つゆにつけて食べるシンプルながらも味わい深い料理で、先生の打った蕎麦の風味を存分に楽しむことができました。一方、蕎麦がきは温かく、心地よい弾力がある食感でした。蕎麦の風味がふんわりと広がり、体験の締めくくりにふさわしい一品でした。

Conclusion

The soba noodle making experience was a wonderful opportunity to engage with traditional Japanese food culture. Although there were many challenging steps, the moment of tasting soba noodles was an irreplaceable joy. Through this experience, I gained a deeper appreciation for the culture and techniques behind even a single dish like soba noodles.

まとめ

蕎麦打ち体験は、伝統的な日本の食文化に触れる素晴らしい機会でした。難しい工程も多かったですが、最後に打った蕎麦を味わう瞬間は何物にも代えがたい喜びでした。この体験を通じて、蕎麦一つを取っても、その背景にある文化や技術の深さを改めて感じることができました。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?