パナソニック 対 キヤノン レビュー (ジャパンラグビーリーグワン 2023-2024)


ジャパンラグビーリーグワン 2023-2024
ディビジョン1 第1節 カンファレンスB
パナソニック 53 - 12 キヤノン


昨シーズンのプレーオフでの2位と3位の対戦だったが、こちらも少し点差がついた試合となった。この試合では、①パナソニックの昨シーズンからのアタックオプションの変更、② ボールキャリアを倒すのに必要なタックラーの人数の違い、が 結果につながったように見えた。


①パナソニックのアタックオプションの変更

パナソニックは昨シーズンからアタックのオプションを変更しており、それらは前半20分までに顕著に見られた。キヤノンは昨シーズンのパナソニックのアタックをベースに対策していたようで、昨シーズンより変更したオプションからトライを奪うシーンが見られた。ゾーン毎の主な変更点は以下の通り(表1)。


ゾーン毎のアタックオプションの変更


②ボールキャリアを倒すのに必要なタックラーの人数

パナソニックはほとんどの接点において2人以内のタックラーでボールキャリアを倒していた。そのため、 キヤノンがブレイクダウンのリサイクルスピードを上げても、ディフェンスラインに隙が見られなかった。
一方、 キヤノンはボールキャリアを倒すのに3人以上のタックラーを必要とする場面が見られた。 パナソニックは、ボールキャリアが倒れてから2秒以内にパスアウトしたブレイクダウンの比率はそれほど高くなかったが、タックラーに3人以上かけさせることで次フェーズのアタックを効果的にしていた。


キヤノンのアタックについての補足

キヤノンは、フェーズを重ねたときのアタックとセットプレーからのアタックでボールを運ぶ場所を変更していた。ゲームの早い時間帯にフェーズを重ねてBD周辺をアタックすることにより、その後のセットプレーでのBKラインの外側に展開するアタックを効果的にするねらいがあったようだ。
 フェーズを重ねた時はSHがBDからボールを持ちだし走り込んだプレイヤーにパスを供給していた。これは、SHの走力を活かす+すれ違いを生じさせることで相手のピラーやポスト(FWの選手)に追いタックルをさせることと、相手の意識をブレイクダウン周辺に向けさせるためだと思われる。
 セットプレーからはSHがループしてフロントドアやバックドアにパスを供給し反対側のエッジまでボールを運んでいた。これは、 オーバーラップを作り少ないフェーズでトライを取ることを狙ったプレーだと思われる。また、SHのループの裏のプレー(SHがループせずに他のプレーヤーがカットイン)も使い分けて突破を図っていた。


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Panasonic vs Cannon Review (Japan Rugby League One 2023-2024)


Japan Rugby League One 2023-2024
Division 1, Section 1, Conference B
Panasonic 53 - 12 Cannon


Even though it was a game which 2nd team played against 3rd team in last season, point difference was relatively big. In this game, ①changes of attack options from Panasonic, ②numbers of tacklers to beat opponent ball carriers, seemed to induce the result.


①Changes of Attack Options from Panasonic

Panasonic players changed attack options from last season, which appeared clearly during 20 minutes in 1st half. Cannon players seemed to defend based on attacks of Panasonic of last season, so that those changes led to have Tries. Changing points were as below (Table 1).


Table 1. Changes of attack options in each zone


②Numbers of Tacklers to Beat Opponent Ball Carriers

Panasonic mostly beat opponent balll carriers within 2 players. Thus, they seldomly had been overlapped or mismatched even if Cannon players increased recycling speed of BDs.
On the other hand, Cannon players sometimes needed 3 tacklers to beat opponent ball carriers. Though Panasonic players didn’t have high ratio to take a ball out from BDs within 2 seconds so much, they took advantage in next attacking phase by oughting Cannon to participate 3 tacklers in former phase.


Repletion of Cannon in Attack

Cannon players differentiated attacks which were kept many phases from those from set pieces. In attacks which were kept many phases, they attacked around BDs. In attacks from set pieces, they brought a ball to outer BK lines. By attacking many phases in early game stage, they seemed to aim attacks from set pieces being effective.
 When they kept attacking many phases, SH carried a ball and passed to a runner. This seemed to have aims which  opponent should care around BDs and Cannon penetrates gain-lines by utilizing running skill of SH and making opponent to nominate again.
 When they attacked from set pieces, SH had looped and passed to front doors or back doors, then brought to outer BK lines. This seemed to aim getting Try within a few phases by making overlap. Also, they separated loop of SH from non-loop of SH (another player cut-in in front of SH) to penetrate.


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