花園 対 パナソニック レビュー (ジャパンラグビーリーグワン 2023-2024)

ジャパンラグビーリーグワン 2023-2024
ディビジョン1 第2節 カンファレンスB
花園 0 - 49 パナソニック


前半は0-8とパナソニックの1T1PGのみで折り返したが、後半にパナソニックが得点を重ね最終的には0-49で パナソニックが勝利した。花園が前半を0-8で折り返せたのは、ディフェンスがかなり機能していたためだと思う。花園は相手のボールキャリアにプレッシャーをかけ、反則を奪うかターンオーバーするシーンが目立った。ただ、後半15分以降はボールキャリアへのプレッシャーがやや弱くなり得点を重ねられた。花園は攻守ともに運動量が多かったため、後半15分以降も前半と同等のプレッシャーを維持するのは難しかったように見えた。


花園の攻守におけるブレイクダウン

アタック
花園はブレイクダウン(BD)を4人でリサイクルすることが多かった。 ポッドを4人で構成する、もしくは1つ前のBDから1人参加し4人でリサイクルすることでマイボールをキープできていた。しかし、フェーズを重ねてアタックを続けるとアタックラインの人数が足りなくなり反則を取られることがあった。

ディフェンス
3人でBDに対応することが多かった。特に前半30分まではBDに人数をかけることが機能し、相手の反則を奪っていた。一方で、タックラー1人だけで相手ボールキャリアを倒した時はBDに他のプレーヤーが参加しないことがあった。これは、3人で BDに参加する頻度と1人で対応する頻度のバランスをとることで運動量を抑えようとしていたのだと思う。しかし、攻守において運動量が多かったこともあり、後半15分以降は5トライを許すこととなった。


パナソニックのディフェンスにおけるブレイクダウン

パナソニックは多くのBDで2人で対応していた。タックラーのフィジカルが強い+入り方やタイミングが良いため、相手が4人でBDを作っても2人で対応できていた。また、花園と同様に、タックラー1人で ボールキャリアを倒した時は他のプレーヤーがBDに参加しないことがあった。


パナソニックのセットプレーからのアタック

セットプレーからの一次アタックでBKに展開した際、ラインアウトに並んだ最後尾の選手やスクラムのFLがBDに参加することがあった。FWの選手がBDに入るためBKからはボールキャリア+1人だけが参加していた。(これは、25年近く前の「アーリーヒット」と呼ばれるプレーと同じだった。)BKの選手だけでBDをリサイクルせずにFWの選手がBDに入る理由ははっきりとわからなかったが、次フェーズでBKの選手がピックアンドゴー(P&G)をしやすくするためなのかもしれない。FWの選手がBDに入ることで前進してテンポよくボールをリサイクルできれば、次フェーズでのP&Gがより仕掛けやすく効果的になる。この試合では序盤にBKの選手がP&Gを見せることが多く、BKの選手によるP&Gは相手FWとの俊敏さのミスマッチを狙った可能性がある。


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Hanazono vs Panasonic Review (Japan Rugby League One 2023-2024)


Japan Rugby League One 2023-2024
Division 1, Section 2, Conference B
Hanazono 0 - 49 Panasonic


Although Panasonic players led the game only 8 points (1T1PG) in 1st half, they scored many times in 2nd half and won the game at 0-49. Hanazono players ended up 1st half with scored only 8 points, which was because their defenses had been effective during 1st half. They put pressures on opponent ball carriers, and often had turn-over or opponent errors. However, they were scored after 15 minutes in 2nd half because their pressures on opponent ball carriers seemed weaken at that time. Since they ran much distance and had physical contacts in both attacks and defenses, it seemed difficult to keep their pressures in 2nd half as same as in 1st half.


Breakdowns of Hanazono in Attacks and Defenses

Attacks
Hanazono players recycled BDs with 4 players in many cases. They consisted a pod of 4 players or a player participated from former BD to recycle BDs by 4 players. Even though they could keep their ball for several attacking phases, they were sometimes penalized because didn’t have enough players in attacking lines after many attacking phases.

Defenses
They participated 3 players to BDs in many cases. Especially, they had effective defenses in 30 minutes in 1st half, and opponent was penalized. On the other hands, any player didn’t participate BDs when a tackler laid opponent ball carrier down by himself. This seemed to balance a frequency of consisting BDs of 3 players to that of consisting BDs of a tackler to reduce running distance and physical contacts. However, they were scored 5 Tries after 15 minutes in 2nd half since they ran much distance and had many physical contacts.


Breakdowns of Panasonic in Defenses

Panasonic players consisted most BDs of 2 tacklers. Because each tackler was physically strong + ways and timing to participate BDs were good enough, only 2 tacklers were needed even if opponent consisted BDs of 4 players. Sometimes, any player didn’t participate BDs when a tackler laid opponent ball carrier down by himself as Hanazono didn’t too.


Attacks of Panasonic from Set Pieces

When Panasonic players passed to BK lines from set pieces, players from a tail of line-out or FL from scrum participated BDs in 1st attacking phase. Since FW players participated BDs, BK players participated to BDs only by a ball carrier + a supporter. (This is the same play as called “early hit” about 25 years ago.) A reason to recycle BDs by 3 players from 2 BK and 1 FW was not clear for me. It might be easier to have pick and go (P&G) from BK players in next attacking phase. If a ball carrier penetrate gain-line and BD is recycled quickly by participating FW player, P&G will be easier to be an option and be effective in next phase. So that BK players tended to have P&G in early stage of the game, P&G from BK could aim mismatch of agility from BK to FW.


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