無という単語について About the word "MU" nothingness or emptiness



毎日、坐禅のやり方を試行錯誤しながら人にお伝えしています。
日々たくさんの方と、坐禅という言葉をテーブルに乗せて、時間を共にしています。
すると、坐禅という言葉が、多くの人に今どのようにイメージされているか、その傾向がなんとなく見えてくるような気がします。イメージは人それぞれで、同じ人でも時と場合によったりするようです。

落ち着く、見つめ直す、冷静になる、止まる、厳しい、叩かれる、修行、瞑想、宗教、スピリチュアル…。

色々ありますが、特に坐禅中は何も考えてはいけないと思われていることが多いと感じます。考えないだけでなく、何も感じてはいけないと思われている場合さえあります。
無という言葉の存在が、その理由にあると感じます。

たしかに、坐っているとそういう瞬間、そういう場面もあります。

坐禅の世界で三昧と呼んだり、スポーツの世界でゾーンと呼んだり、人間の、ある一つの状態を形容する言葉は視点によっていくらでもあります。
しかし私は、その特殊な状態を経験することだけが坐る目的ではないと思っています。

私が身をもって思うに、坐禅は、麻痺や無視、忘却のための技術ではありません。
一時的な安堵感や、小休止のためのメソッドでもないと思っています。
対処療法的な効果もありますが、それは坐禅をすることによって得られる変化の、ほんの一部でしかありません。

むしろ、自分が今まで経験したことのある最も集中している状態の、さらにその向こう側の集中力をもって、100%思考に振り切ることもできるし、体験したことのないほどの解像度をもって自分の身体を体感することもできる、そういう身体技術として坐禅をとらえてみるとどうでしょう。

真に安堵して、止まるという時間を持つことによって、冷静に自分と世界を観察し直す技術。

そしてその解像度をもって、いざ自分が身を置いている現実を改めて観察してみるわけです。
怖いぐらいのシラフ状態で、しつこいぐらいに現実を味わうのです。

坐って止まって何もしないから、坐禅は暇です。暇だから色々やってみるわけです。

例えば、暇に耐えられなくなってきて焦る自分の衝動や、勝手な動きをし続ける自分の意識を、嫌というほど味わったり。
身体的精神的ストレスにたっぷり身を晒して、自分を実験台にして分析してみたり。
認識したことないぐらい繊細に、自分の身体の感覚にアクセスしたり。
目の前を舞っていく名前も知らない小さな虫の一生を考えたり。
どっしりと、自分の一生の何倍もの時間を超えてそこにある、大木の生き方に学んだり。
働きアリや、働きバチの日々の仕事、家族構成、一生という時間の使い方から、人間社会の中の自分の状況を見てみたり。
庭に据えられた巨石が、誕生して今ここにあるに至った軌跡に思いをはせたり。
野良猫の縄張り社会と政治、一匹ごとの個性を目の当たりにして、ヒトの群れのなかの自分の生き方を考えたり。
枯れ葉が落ちて積もるのをながめて、命の循環と生と死を考えたり。
掃除して落葉を集め土を作り、そこにタネを撒いて大切に育て、実りを食し自らの体の一部に取り込んだり。
土の中や自分の体の中に広がる、微生物の世界に視点を置いてみたり。

日々身をもって経験している生活という現実、その中で実際に湧き起こる感情や衝動を観察し、ヒトの群れの歴史を学び、現実の自分を生きながら、同時に現実の自分を観察してみます。

この自然におけるヒトの立ち位置を、一匹の動物として実感し、いったん納得する。そしてもう一度、今この瞬間ここにいる自分に立ち帰り、どシラフで現実を味わう。

そうして実感する、今ここに存在しているという逃れようのない事実。
そうして気づく、私という存在は紛れも無い個であり、同時に紛れも無く全だという事実。

私という存在は、個であり全である。
あらゆる存在は、個であり全である。

そしてこの当たり前の事実は、私が認識しようがしまいが、人が言葉で説明しようがしまいが、今も昔もこれからも、あるがままある。

この事実を私は、私の実感を元に、我と呼んだり無と呼んだりしています。

そして無という言葉も、あるいは宗教も科学も時間という言葉も、人間が現実につけたタグに過ぎないということ。

ゆるぎない大きな安心とともに実感しています。



Every day I teach people how to do zazen through trial and error.
I spend time with many people every day, putting the word zazen on the table.
I feel that this gives me some idea of how the word "zazen" is currently perceived by many people. The image is different for each person, and even for the same person, it seems to depend on the time and the situation.

Calm down, rethink, calm down, stop, be strict, get beat up, practice, meditation, religion, spirituality....

There are many things, but especially during zazen, I feel that people often think that they are not allowed to think about anything. They believe that not only are we not supposed to think, we are sometimes even supposed not to feel anything.

I feel that the use of the word "nothingness" is the reason for this.
Indeed, there are times when we think and feel nothing when we are sitting.

In the world of zazen we call this "samadhi," in the world of sports we call it "the zone," and there are many other words to describe this certain state of being.

However, I do not think that the purpose of sitting is only to experience that particular state.

Zazen is not a technique for numbing, ignoring, or forgetting. I do not think it is just a method for temporary relief or to relax.
It is true that zazen can help us cope better with things, but it is only a small part of the change that comes from doing zazen.

Rather, zazen can be viewed as a physical technique that allows you to be 100% focused on your thoughts with a concentration that goes beyond the most focused state you have ever experienced, and to experience your body with a resolution that you have never experienced before. What if we look at zazen as a physical technique like this?

Zazen is a way to calmly reassess oneself and the world by taking a moment to truly stop.
With an enhanced focus, you can then reexamine the reality in which you find yourself.
You taste your reality in a sober and persistent way.

Zazen is a leisurely activity because you sit, stop, and do nothing. Although you are not doing anything, you can in fact do many things.

For example, you can experience – sometimes to the point of distraction - your impulses, which may become unbearable, and your consciousness, which keeps moving without your permission.
Or if you are exposed to a lot of physical and mental stress, you can analyze yourself as a test subject.
Or you can feel the sensations of your body with a subtlety you have never before been aware of.
You can think about the life of a small insect you don't even know the name of, as it dances in front of you.
You can learn something from a large tree in the garden that has been there for many times longer than your own lifetime.
You can notice your own situation in human society through the daily work of worker ants and worker bees, their family structure, and how they use the time of a lifetime.
We can think about how the boulder in the garden came to be and where it is now.
Witnessing the territorial society and politics of stray cats, and the individuality of each cat, we can think about our own way of life in the human herd.
Watching the dead leaves fall and pile up, I think about the cycle of life, life and death.
We sweep and collect fallen leaves to make soil, scatter seeds on the soil, carefully nurture them, and eat the fruits and incorporate them into our own bodies.
We try to see the world of microorganisms spreading in the soil and inside our bodies.

We observe the reality of life that we experience every day, the emotions and impulses that actually arise in that reality, learn about the history of the human herd, and live as our real selves while at the same time observing our real selves.

We realize the position of humans in this nature as a single animal, and once we are satisfied with it. Then, once again, I return to myself, who is here at this very moment, and taste that reality in a sober state.
In this way, I realize the inescapable fact that I exist here and now.
Then I realize that I am unmistakably an individual, and at the same time, unmistakably the whole.

I am both the individual and the whole.
All existence is both individual and total.

And whether I recognize it or not, whether people explain it with words or not, it is, always has been, and always will be, just as it is.

I call this fact, based on my realization, I call it self or nothingness.

And that the word "nothingness," or "religion," "science," or "time," are merely tags that humans have attached to reality.

I realize this with a great and unshakable peace of mind.


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