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早稲田大学の「デジタル時代のマーケティング総合講座」女性蔑視発言事件

「生娘」という言葉を聞いたのは何年ぶりだろう。時代劇か、時代小説でしか聞いたことのない言葉を、社会人向けの講義で使った人は、どこでこの言葉を知ったのだろうか?

受講生たちは38万5千円も払って、女性をあからさまに蔑視する発言を聞かされるとは思っていなかっただろう。

早稲田大学のサイトに、この講座を中止したという掲示はなく、この講座はまだ続いている。

この外部講師の女性蔑視発言についての、早稲田大学のお詫びはこれである。

なお、当該講師には「デジタル時代のマーケティング総合講座」の
講座担当から直ちに降りていただきます

早稲田大学「本学講座における講師の不適切発言について」

「降りていただきます」でなくて、「解任します」と言うべきだろう。早稲田大学は、彼に何か弱みを握られているのだろうか。

往年の漫画『うる星やつら』に登場する面堂 終太郎が不承不承お詫びするとき、ふんぞり返って言う言葉「悪かったな、ふん」を思い出させる。
この程度のお詫びで済むと思っているのだろうか。

もし、このような事件がアメリカで起きたら、本人もしくは主催者が損害賠償請求されると思う。

また、こんな人を要職に付けていた吉野家のお詫びはこれである。この事件がブランドイメージに影響したかどうかはわからない。だが、そもそも彼を雇ったことで、吉野家の業績が向上したのだろうか?

タイトル写真は、早稲田大学の「デジタル時代のマーケティング総合講座」サイトから引用。下のような宣伝文だけの情報で高いお金を払って受講するのはギャンブルだと思う。しかも解任された彼を除いても、25人いる講師は全員男である(講師とは別に、PBLアドバイザーという、この講座での立場が不明な人たちの中には、二人だけ女性がいる)。マーケティングとかいうものを教えられる人は男性しかいないのだろうか? 仮にこのような愚かしい発言が無かったにせよ、この種の講座に価値があるのか?という意見もある。

デジタル時代のマーケターは、伝統的なマーケティング手法とデジタルを活用した手法の双方をカバーする必要があります。オフラインだけではなくオンラインだけでもない、オンオフ融合マーケティング、OMO(Online Merges with Offline)などの手法に精通することが求められます。
本講座は、「デジタル時代のマーケターとしての総合力」を養成することを目的とします。基礎的なマーケティング理論を習得するとともに、先端的な手法を理解します。幅広い知識を得るとともに、プロジェクト学習、ワークショップなどを通じて、思考力、企画力、調整力などの実践的な力を鍛えます。
講師陣は学術界/実務界の第一線で活躍する方々で構成しており、理論と実践の双方の視点で科目を構成しています。

早稲田大学「デジタル時代のマーケティング総合講座」

Waseda University's "Comprehensive Marketing Course in the Digital Age" Misogyny remark case

I heard the word kimusume"(an old-fashioned way of saying virginity in japanese) decades ago. This is a word I rarely hear in everyday life.  I've only seen such a word in historical drama or historical novels. Where did the lecturer  who used this word in a "Comprehensive Marketing Course in the Digital Age" come across this term?

There is no notice on the Waseda University website that this course has been canceled, and this course is still ongoing.

This is Waseda University's apology for the female derogatory remarks made by this outside lecturer.

In addition, the instructor will immediately get off the course in charge of the "Comprehensive Marketing Course in the Digital Age".

Waseda University "Inappropriate remarks by a lecturer in a course at Waseda University"

Instead of "the instructor will immediately get off", Waseda University should say "we dismissed him." Does Waseda University have some weakness against him?

When Shuutarou Mendou in the old manga "Urusei Yatsura" was forced to grudgingly apologize, he would say, "I'm sorry, hmm. Does the university think that this level of apology will suffice?

According to this article, there was a signing activity to protest, if such an incident were to occur in the U.S., I think the lecturer or the university would be sued for damages.

Also, this is Yoshinoya's apology for having such a person in a key position. We do not know whether this incident affected the brand image or not. But did hiring him in the first place improve Yoshinoya's performance?

The title photo is taken from Waseda University's "Comprehensive Marketing Course for the Digital Age" website. It would be a gamble to pay a lot of money to attend the course based only on the information in the advertisement below. Moreover, except for him who was dismissed, all 25 teachers are men (there are only two women among the PBL advisors, whose positions in this course are unknown). Are men the only ones who can teach what is called marketing? Even if such foolish statements were not made, is there any value in this type of course? Some people are of the opinion that it is not.

Marketers in the digital age need to cover both traditional and digital-enabled marketing methods. They must be familiar with methods such as on-offline fusion marketing and OMO (Online Merges with Offline), which are not only offline but also online. The objective of this course is to develop "comprehensive skills as a marketer in the digital age. Students will acquire basic marketing theory as well as an understanding of cutting-edge methods. In addition to acquiring a wide range of knowledge, students will develop practical skills such as thinking, planning, and coordination through project-based learning and workshops. The lecturers consist of people who are active on the front lines of academia/practice, and the courses are structured from both theoretical and practical perspectives.

Waseda University "Comprehensive Course on Marketing in the Digital Age".


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