見出し画像

省エネ大賞受賞技術開発の軌跡 (46) Trajectory of Energy Conservation Grand Prize-winning Technology Development (46)

第2章 誰でもできる発見や発明

Chapter 2 Discoveries and Inventions That Anyone Can Make

2.2 常識よ、サヨナラ

2.2 Goodbye to common sense

2.2.0.2 PR方法の常識

 新商品のPR方法ですが、大手企業の常識では宣伝費をかけて消費者に知ってもらうという手法が考えられます。これが今までの、そしてこれからも常識でしょう。しかし、貧乏な小企業ではそれは不可能です。ではどうすればいいのでしょうか。中小企業には十分な開発宣伝資金ありませんので工夫しなければいけません。でも、工夫は貧乏から生まれるのです。

 2002年度にノーベル賞を受賞された二人の一人、ノーベル物理学賞受賞者の小柴東大名誉教授が予算は満額でなく70%程度がよいと言われていた、と私は記憶しています。これは足りないところがあれば人間は工夫し何とかするものだし、その方が良い結果につながる、ということを言われているのだろうと私は解釈しています。

 私の言う適度な貧乏とは収入が必要以上に多くはないという意味です。私は借金をして仕事をする必要はないと考えています。借金は悪だと思っています。この適度な貧乏とその考え方が節電虫PRの方法を私にいやおうなく工夫させ、考えさせました。

 私の取った方法は私の仕事の内容のすべてを不定期であってもマスコミに情報提供し、取り上げてもらうことでした。仕事の内容には通訳や翻訳業務、ラジオのパーソナリティーやテレビ番組制作などが含まれます。これらの話題を含めてS節電虫の進歩の状況をマスコミに情報提供しました。もちろん、それらを取り上げていただく情報とするために私は色々な表彰制度に応募して受賞の度にその情報を提供しました。これは常識的な手法でしょうが、私のような個人経営者が行っている例は少ないかもしれません。その意味では私は多少非常識かもしれません。

 私は数年間を有限会社組織で仕事をしていました。しかし、貧乏ながら、無借金経営には法人のメリットはあまりありませんでしたので、2001年に個人事業者に逆戻りしました。うがった考え方かもしれませんが、法人という制度は政府や地方自治体の集金方法や管理方法の一つでしょう。立派に見え、聞こえる法人という形よりも自己責任を明確にして他人に迷惑をかけない格好悪い形の個人事業者でも私はかまわないのです。信用調査を行う会社の評価が最低でも私はかまわないのです。見かけよりも中身が大切なことは長く付き合っていけば理解していただけます。

                              続く 

1999.09.29 自治体への節電虫の納入を伝える日本経済新聞記事 
1999.09.29 Nihon Keizai Shimbun article on delivery of Setsuden-mshi to municipalities

2.2.0.2 Common sense of PR method

 As for how to promote a new product, the conventional ways of major companies is to spend money on advertising to make consumers aware of the product. This has been and will continue to be the conventional wisdom. However, this is impossible for a small, poor company. So what should they do? Small businesses do not have sufficient funds for development and advertising, so they have to be creative. But ingenuity comes from poverty.

 I remember that one of the two Nobel Prize winners in 2002, Professor Emeritus of Toshikazu Koshiba, a professor emeritus at the University of Tokyo, who won the Nobel Prize in Physics, said that the budget should be around 70% instead of full. I interpret it as having been said that human beings do something if something is missing and that it leads to better results.

 My definition of moderately poor means that my income is not more than necessary. I don't think we need to work even in debt because I think debt is bad. This moderate poverty and that way of thinking made me devise and think about the method of how to let the customers know about Setsuden-mushi.

 The way I took was to inform the media and to have them cover all of my work, even on an irregular basis. The jobs include interpreting and translation services, radio personality and television program production. I provided information to the media about the progress of Setsuden-mushi including these topics. Of course, I applied for various award systems and provided that information each time I got awards. This is a common method, but there may be few cases for a private owner like me. In that sense I may be a little different from others.

 I worked for a limited liability company for several years in debt-free management although I was poor. And there was not much merit of a corporation in debt-free management, so I returned to a sole proprietor in 2001. It might be wrong, but the system of corporations is one of money collecting and company controlling methods by Government and local governments. I don't care how a sole proprietor looks, or at least I don't care about how the credit-checking company judges me. I believe that the contents are more important than the size of organizations.

                         To be continued


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?