省エネ大賞受賞技術開発の軌跡 (45) Trajectory of Energy Conservation Grand Prize-winning Technology Development (45)
第2章 誰でもできる発見や発明
Chapter 2 Discoveries and Inventions That Anyone Can Make
2.2 常識よ、サヨナラ
2.2 Goodbye to common sense
2.2.0.1 販売戦略の常識
バブル時代に車のモデルチェンジが非常に短いサイクルで行われ、その販売量が増加したことは私の記憶に残っています。
いきなり待機電力消費量をゼロにして、これ以上はないというベスト状態にして商品化するというこの手法は技術者の心、気持ちは満足させても、買い替え需要を期待する営業戦略としては賛成されないでしょう。また業界が横並びとなっているのに一社だけが抜け駆けもできないでしょう。多くの人や企業は常識にがんじがらめに縛られています。
普通だったら、あるいは長引く不況やデフレで多くの消費者の考え方が変化しなかったら、また環境意識が今日のように高まらなかったら節電虫みたいな非常識(私はそうは思っていませんが)商品は単なるアウトサイダー商品、憎まれ商品でその一生を終えるのがその運命だったでしょう。
しかし、世の中は、特に日本はバブルの浮かれ時代から不況、デフレ時代を経て地球環境を無視できない21世紀に突入しました。今までなら非常識商品としてアウトサイダー、憎まれ商品だったであろう節電虫に追い風が吹いてきたのです。辛抱はしてみるものです。この時点で1996年6月のSetsuden-mushi開発からすでに満8年が経過していました。
続く
2.2.0.1 Common sense of sales strategy
I remember that car models were changed in a very short cycle during the bubble economy era and the sales volume increased.
This method of suddenly reducing standby electricity consumption to zero by Setsuden-mushi and commercializing it in the best condition is not acceptable as a sales strategy that expects replacement demand even if the engineer's heart and feelings are satisfied. Under the situation where the industries are side by side, only one company will not be able to escape to win the sales race. Many people and companies are bound by common sense.
If it's usual, or if the thinking way many consumers had hasn't been changed due to prolonged recession or deflation, and if environmental awareness hasn't increased as it does today, an insane product like Setsuden-mushi is just an outsider. It would have been its destiny to finish its life as a hated outsider product.
However, the world, especially Japan, has entered the 21st century, where the global environment cannot be ignored after the recession and deflationary times since the bubble era. Setsuden-mushi had the wind at its back. Patience is something to try. At this point, eight years had already passed since the development of Setsuden-mushi in June 1996.
To be continued
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