見出し画像

イギリス・パンケーキレースの旅 (11) 〜救世主現る The Pancake Race Trip 11 - A Savor Appears

*English follows. これは2023年2月18日から25日まで、パンケキーレースの視察で、イギリスのオルニーという町を訪れたときのレポートです。
……………………..
パンケーキレースの当日はCECとzoomで繋いで中継する予定になっていました。前日にスタッフとzoomのテストをしたときに、私のスマホにアプリがインストールされていないという基本的なミスが見つかって慌てました。zoom会議には慣れていたのでまさか繋がらないケースがあるとは。会議はいつもPCで行っていたのを思い出しました。
当日、子どもレースになっていよいよ日本とzoomで繋ごうとしたとき、なぜか「サポートされていません」とまた同じエラーメッセージが出てくるではありませんか。えっ?どういうこと?アプリは入っているに。昨日はうまく繋がったのに。C E Cの子ども達はどんどんzoomに入室してきます。私は一人オタオタしています。でもレースは待ったなしです。10時には走り始めます。今日のためにずっと準備してきたのに。どうしよう。心臓がバクバクしてきました。
そうだ、L I N E!!
「みんな!zoomから出てグループL I N Eのビデオチャットに参加して!!」
C E Cでは連絡用にグループL I N Eを作っていたので急遽そこから中継することにしました。私の周りはレースに集まってきた子どもと保護者で賑やかで、スマホからの声はほとんど聞き取れません。C E Cの子ども達がどう反応しているか分かりませんでしたが、とにかくスマホのスピーカーに向かって必死に叫びました。(多分、あちらは煩かったと思いますが。)
中継が何とか無事に終わりました。
腰が抜けそうなほどホッとしましたが、メインイベントの大人のレースはこれからです。
これは日本との時差を考えて、録画して後日子ども達に見せることになっていたので、まだまだ気は抜けません。それに中継でたまたま画面に映った日本の方のことも気になっていました。話しを伺いたくて彼女を探しました。なにしろイギリス人でも知らない町に日本人がいたのですから。
その日本人女性の後ろに立っていた背の高い方がご主人で、イギリス人のLさんでした。横には一年生くらいの可愛らしいお嬢さんがいて咄嗟に、もしや昨日の小学校に通っているかも!?と事情を話して学校名を伺いましたが、まだナーサリーということでした。
でもLさんが「ほら、あそこにその学校の先生がいるから聞いてみたら」と向こうを指差したのです。背の低い私にはよく見えませんでしたが、Lさんはすぐに駆け寄って、児童を引率していた男性に事情を話し始めました。
何とその方は昨日行った小学校の校長先生だったのです。私も慌てて駆け寄り、昨日伺ったのは私です、突然伺って申し訳ありません、難しいのは承知していますが少しでいいのでお時間いただけないでしょうか、とお願いしました。校長先生は昨日のうちに私の名刺から当校のウェブサイトを探して見ていたようで「興味深く拝見しました。明日の9時でよければ学校を案内しますよ。」と承諾してくださったのです。やったー!
Lさんは住民なので、あの方が校長先生だと知っていたようです。後で知りましたが、ティムもパンケーキレースで校長先生に直接会う機会があり、再度お願いしてくれていたそうです。いろんな方々の支援のおかげでついに計画が動き始めました。

This is a journal on a visit to the town of Olney in UK from the 18th-25th of February 2023 to do research on the Pancake Race.
……………………………….
On the day of the Pancake Race, I was supposed to connect with CEC via zoom and broadcast the event. When I tested zoom with my staff the day before, I panicked a bit when I found a basic mistake: the app was not installed on my phone. I remembered that meetings were always held on my PC.
On the day of the event, when I tried to connect with Japan via zoom at the children's race, for some reason I got the same error message again; "Not supported." What? What does it mean? The application was already installed. The connection worked fine yesterday. The children in CEC are already entering the zoom room one after another. I'm gawking all by myself. The race is on, and it will start at 10:00. I've been preparing for months for today. What am I going to do? My heart is racing.
Yes! LINE!!
'Guys, get out of your zoom and join the group LINE video chat!
The CEC had created a group LINE for communication, so I hastily decided to broadcast from there. I was surrounded by a crowd of children and parents who had gathered for the race, and my voice from my phone was almost inaudible; I didn't know how the children at CEC were reacting, but I shouted frantically into the speaker of my phone anyway. (Maybe it was too loud over there).
The live broadcasting ended safely.
I was so relieved that I almost fell off my back, but the main event, the adult race, was just about to begin.
Considering the time difference from Japan, I had to record it and show it to my children at a later date, so I was not ready to let up yet. I was also curious about a Japanese lady who happened to be on the screen during the live broadcast. I looked for her to talk to. After all, there was a Japanese person in town who even my British friends did not know.
The tall man standing behind the Japanese woman was her husband, an Englishman named Mr L. There was a cute little girl looking like a first grader beside her. I immediately wondered if she might have been a student at the elementary school yesterday. I asked Mr L if she was in school, but he said she was still in nursery.
Suddenly, Ms. L pointed over there and said, "Look, there is a teacher from that school. Let's ask him now! I was too short to see him clearly. Mr. L immediately ran up to him, who was leading the children to tell them what had happened.
To my surprise, he turned out to be the principal of the elementary school we had visited yesterday. I rushed over to him and asked if he could give me a few minutes of his time, even though I knew it would be difficult. The principal seemed to have looked up our school's website on my business card and said, "I looked at your school with great interest. I would be happy to give you a tour of the school tomorrow at 9:00 a.m." Hooray!
As Mr. L is a resident in Olney, he knew that he was the principal. I found out later that Tim also asked him for me again when he had a chance to meet the principal in person at the pancake race. Thanks to the support of many people, the plan finally began to move forward.


この記事が参加している募集

英語がすき

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?