見出し画像

BRICS の金融・通貨イニシアティブ – 新開発銀行、緊急準備金制度、および新通貨の可能性/Valdaiを読む

BRICS Financial and Monetary Initiatives – the New Development Bank, the Contingent Reserve Arrangement, and a Possible New Currency
BRICS の金融・通貨イニシアティブ – 新開発銀行、緊急準備金制度、および新通貨の可能性

03.10.2023
Paulo Nogueira Batista Jr.

If everything runs smoothly, the BRICS may be able to take the decision to create a currency during the Summit in Russia next year. By the Summit in Brazil, in 2025, the BRICS will perhaps be able to announce the first steps towards its establishment, writes Paulo Nogueira Batista, Vice President of the New Development Bank (NDB) in 2015–2017.
すべてが順調に進めば、BRICSは来年ロシアで開催される首脳会議で通貨創設を決定できるかもしれない。 2025年のブラジル首脳会議までに、BRICSはおそらく設立に向けた第一歩を発表できるだろう、と2015年から2017年に新開発銀行(NDB)の副総裁を務めたパウロ・ノゲイラ・バティスタ氏は書いている。

At the 20th Annual Meeting of the Valdai Discussion Club our session is called “A World Beyond Hegemony: BRICS as a Prototype of a New International Architecture”. The theme is vast and ambitious. Ambition is appropriate. Without ambition, nothing much is achieved. The BRICS are undoubtedly a major force in the world and have been so since the beginning, in 2008. We can indeed be a crucial factor in the consolidation of a post-Western and multipolar planet.
ヴァルダイディスカッションクラブの第20回年次総会では、私たちのセッションは「覇権を超えた世界:新しい国際アーキテクチャのプロトタイプとしてのBRICS」と呼ばれている。 テーマは広大かつ野心的である。 野心は適切だ。 野心がなければ、何も達成できない。 BRICS は間違いなく世界の主要勢力であり、2008 年の発足当初からそうであり続けている。確かに、我々はポスト西洋の多極化惑星の統合において重要な要素となり得るのだ。

This is what is expected of our countries. One can ask, however, whether the BRICS have fully lived up to this kind of expectation. How have we fared since we first started working together in 2008, at Russia’s initiative? What can we achieve going forward? In trying to answer the first question I will be frank and sometimes even a bit harsh. Please do not see my words as arrogant or pretentious. They will be the expression of an expert opinion, fallible as all opinions. I hope my remarks will not be completely off the mark. Is it not true that self-criticism, though painful, may be beneficial in the end?
これが私たちの国に期待されていることである。 しかし、BRICS がこの種の期待に完全に応えてきたかどうか疑問に思う人もいるだろう。 2008年にロシアの主導で初めて協力し始めて以来、我々はどうやってやってきたのだろうか? 今後、私たちは何を達成できるのだろうか? 最初の質問に答えるために、私は率直に、時には少し厳しくさえも述べたいと思る。 私の言葉を傲慢または傲慢だと思わないで欲しい。 これらは専門家の意見の表明であり、あらゆる意見と同様に誤りの可能性がある。 私の発言が完全に的外れでないことを祈る。 自己批判は、痛みを伴うものではあるが、最終的には有益である可能性があるというのは本当ではないだろうか?

I will speak not as an academic researcher but as a practitioner, having been involved in the BRICS process since the beginning in 2008, from Washington D.C, and up to 2017, when I left the post of Vice President of the BRICS bank in Shanghai.
私は学術研究者としてではなく、実務家として話す。2008 年の開始以来、ワシントン D.C. から BRICS プロセスに関与し、上海の BRICS 銀行副頭取の職を辞した 2017 年まで関わってきた。

Beyond speeches, declarations, and communiqués, we have achieved so far two practical and potentially very important things: 1) a monetary fund of the BRICS, named the Contingent Reserve Arrangement – the CRA; and, more significantly, 2) a multilateral development bank, called the New Development Bank (NDB), better known as the BRICS bank, headquartered in Shanghai. This paper will cover briefly these two mechanisms and then move to discuss a possible future initiative – a common currency of the BRICS.
演説、宣言、コミュニケを超えて、私たちはこれまでのところ 2 つの実践的で潜在的に非常に重要なことを達成した。1) 緊急準備金制度と呼ばれる BRICS の通貨基金 – CRA。 そしてより重要なことは、2) 新開発銀行 (NDB) と呼ばれる、BRICS 銀行としてよく知られ、上海に本社を置く多国間開発銀行である。 この文書では、これら 2 つのメカニズムについて簡単に説明し、その後、可能性のある将来の取り組み、つまり BRICS の共通通貨について議論する。

The two existing BRICS financing mechanisms were established in mid-2015, more than eight years ago. Let me assure you that when we started out with the CRA and the NDB, there existed considerable concern with what the BRICS were doing in this area in Washington, DC., in the IMF and in the World Bank. I can testify to that because I lived there at the time, as Executive Director for Brazil and other countries in the Board of the IMF.
既存の 2 つの BRICS 資金調達メカニズムは、8 年以上前の 2015 年半ばに設立されました。 保証してもよいが、私たちが CRA と NDB の活動を開始したとき、BRICS がワシントン D.C. のこの分野、IMF、世界銀行で何をしているかについては、かなりの懸念が存在していた。 私がそのことを証言できるのは、私が当時、IMF理事会のブラジルおよび他の国の事務局長としてそこに住んでいたからだ。

As time went by, however, people in Washington relaxed, sensing perhaps that we were going nowhere with the CRA and the NDB. Indeed, progress had been slow. Why? It is a long story that will be addressed telegraphically here. I wrote a book about the negotiations that led to the NDB and CRA, as well as the first five years of these two financing mechanisms. [The BRICS and the financing mechanisms they created: progress and shortcomings, London: Anthem Press, 2022.]
しかし、時が経つにつれ、CRAとNDBがどこにも進まないことを察知したのか、ワシントンの人々はリラックスしていった。実際、進展は遅々として進まなかった。なぜか?長い話になるので、ここでは端的に述べることにする。私は、NDBとCRAにつながる交渉と、これら2つの融資メカニズムの最初の5年間について本を書いた。[BRICS and the financing mechanisms they created: progress and shortcomings, London: Anthem Press, 2022.]

What happened in the subsequent three or so years, from mid-2020 to now, was not sufficient to overcome the shortcomings depicted in the book. A brief synthesis will be attempted here, starting with the CRA.
その後、2020 年半ばから現在までの約 3 年間に起こったことは、この本で描かれている欠点を克服するには十分ではなかった。 ここでは、CRA から始めて簡単な合成を試みる。

The BRICS Contingent Reserve Arrangement
BRICS派遣準備金協定

The CRA has been frozen by our five central banks. It remains small; it only has five members, and its work is hampered by numerous restrictions and safeguards. The surveillance unit we foresaw has not been established, and no balance of payments support operations have been carried out, only test runs. Now, if the BRICS are serious about offering an alternative to the Western-dominated IMF, the CRA must be expanded in total size of resources, new countries must be allowed to join, its flexibility must be increased, a sound surveillance unit (similar to the one the Chiang Mai Initiative has in Singapore) needs to be established as soon as possible, and the link to the IMF needs to be gradually relaxed.
CRAは5つの中央銀行によって凍結されている。CRAのメンバーはわずか5人で、その活動は多くの制限やセーフガードによって妨げられている。私たちが予見していたサーベイランス・ユニットも設立されておらず、国際収支支援オペも実施されていない。今、BRICSが本気で欧米主導のIMFに代わるものを提供しようとするなら、CRAの総資源規模を拡大し、新たな国の加盟を認め、その柔軟性を高め、健全な監視ユニット(チェンマイ・イニシアティブがシンガポールに設置しているものと同様)を早急に設置し、IMFとのつながりを徐々に緩和していく必要がある。

All this is easier said than done. Having participated intensely in the two years of negotiations that led to the CRA, I can tell you that the main reason for lack of progress is the fierce resistance of our central banks, with the exception of the Chinese central bank. The Brazilian central bank is probably the worst.
これらすべては言うは易く行うは難しだ。 CRAに至った2年間の交渉に熱心に参加した私が言えるのは、進展が見られない主な理由は、中国中央銀行を除く各国中央銀行の激しい抵抗にあるということだ。 おそらくブラジル中央銀行が最悪だろう。

The South African central bank was not far behind in making the CRA inflexible – very strange given that South Africa is the only BRICS country that could conceivably need balance of payments support in the foreseeable future. What about Russia? Can the Russian central bank be made to understand that the CRA is now potentially even more important than when we conceived it, given the changes in the geopolitical context?
南アフリカ中央銀行はCRAの柔軟性を硬くすることにそれほど遅れはなかったが、予見可能な将来に国際収支支援が必要になる可能性がある唯一のBRICS諸国であることを考えると、非常に奇妙なことである。 ロシアはどうか? 地政学的文脈の変化を考慮すると、CRAは現在、私たちが構想していた時よりも潜在的にさらに重要になっているということをロシア中央銀行に理解させることができるだろうか?

Don´t tell me, by the way, that the CRA suffers from the same problems of all other monetary funds created as alternative or complementary to the IMF. For example, the small FLAR – Latin American Reserve Fund and the Arab Monetary Fund (AMF) have more members than the CRA and are active institutions that have carried out many operations for balance of payment support. Meanwhile, our CRA is dormant.
ところで、CRA が IMF の代替または補完として設立された他のすべての通貨基金と同じ問題に苦しんでいるとは言わないで欲しい。 たとえば、小規模な FLAR – ラテンアメリカ準備基金とアラブ通貨基金 (AMF) は CRA よりも多くの会員を擁し、国際収支支援のための多くの業務を実行してきた活発な機関である。 その間、我々の CRA は休止状態だ。

The New Development Bank
新開発銀行

What I said about the CRA applies to some extent to the NDB. The Bank has achieved many things but has yet to make a difference. One reason being, frankly, the type of people we have sent to Shanghai since 2015 as presidents and vice presidents of the institution. Brazil, for instance, during the Bolsonaro administration, sent a weak person to become president from mid-2020 to early 2023 – technically weak, Western-oriented, no leadership, and without a clue as to how to conduct a geopolitical initiative. Russia is also no exception, unfortunately – the Russian NDB vice president is remarkably unfit for the job. Weak management has often led to the poor hiring of staff.
CRA について私が述べたことは、NDB にもある程度当てはまる。 当銀行は多くのことを達成してきたが、まだ変化をもたらしていない。 その理由の 1 つは、率直に言って、2015 年以来、当機関の理事長および副理事長として私たちが上海に派遣してきた人材のタイプにある。 例えば、ボルソナロ政権下のブラジルは、2020年半ばから2023年初めにかけて、技術的に弱く、西側志向で、リーダーシップがなく、地政学的な取り組みをどのように行うかについての手がかりもない、弱い人物を大統領に送り込んだ。 残念ながらロシアも例外ではなく、ロシアのNDB副総裁はその職に著しく適任ではない。 経営が弱いため、スタッフの採用が不十分になることはよくある。

These internal problems of the Bank were compounded by broader political hurdles, including tense relations between China and India, the sanctions imposed on Russia since 2014 and, especially, since 2022, as well as the political crises in Brazil and South Africa. These macropolitical issues inside and among the founding members have also hurt the NDB.
こうした銀行の内部問題は、中国とインドの緊張関係、2014年以降、特に2022年以降に課せられたロシアへの制裁、ブラジルと南アフリカの政治危機など、より広範な政治的ハードルによってさらに悪化した。 創設メンバー内および創設メンバー間のこうしたマクロ政治的問題もNDBに損害を与えている。

Brazil has now sent Dilma Rousseff, a former president of Brazil, to become president of the institution. She has, however, less than two years to turn the Bank around. It’s not enough time. Thus, the future of the NDB lies largely in the hands of Russia. This is because Russia will have the opportunity to appoint a new president for 5 years, starting in July 2025. I trust Russia will, this time, be able to send a strong person for the job, someone of high political standing, technically sound, and with a clear view of the geopolitical purposes that led the BRICS to create the NDB. It is an expensive initiative, by the way, and requires careful handling by our countries. Suffice to say that the Bank’s paid-in capital from the founding members reached USD 10 billion, making it one of the largest multilateral development banks in the world from this angle.
ブラジルは現在、同機関の理事長に元ブラジル大統領のジルマ・ルセフ氏を派遣している。 しかし、彼女が銀行を立て直すまでに残された時間は2年もない。 時間が足りない。 したがって、NDB の将来は主にロシアの手に委ねられている。 なぜなら、ロシアには2025年7月から5年間、新しい大統領を任命する機会があるからである。私は、ロシアは今回、その職に有力な人材、政治的地位が高く、技術的に健全な人物を送り込むことができると信じている。 そしてBRICSがNDBを創設するに至った地政学的な目的を明確に理解した上で。 ところで、これは費用のかかる取り組みであり、我わらの国々による慎重な対応が必要である。 創設メンバーからの新開発銀行の払込資本は100億米ドルに達し、この観点から見ると世界最大の多国間開発銀行の1つとなったと言うだけで十分だろう。

Why can it be said that the NDB has been a disappointment so far? Here are some of the reasons why. Disbursements have been strikingly slow, projects are approved, but are not transformed into contracts. When contracts are signed, actual project implementation is slow. Results on the ground are meagre. Operations – funding and lending – are done mainly in US dollars, the currency which also serves as the Bank’s unit of account.
NDB がこれまでのところ期待外れだったと言えるのはなぜだろうか? その理由をいくつか紹介する。 支出は著しく遅れており、プロジェクトは承認されたものの、契約には至っていない。 契約が締結されても、実際のプロジェクトの実施には時間がかかる。 地上での成果は乏しい。 資金調達と融資の業務は主に米ドルで行われ、米ドルは当銀行の会計単位としても機能する。

How can we, as BRICS, credibly talk about de-dollarisation if our main financial initiative remains predominantly dollarised?
私たちの主要な金融イニシアチブが主にドル化されたままである場合、BRICS として、どのようにして脱ドル化について信頼性を持って語ることができるのだろうか?

Don´t tell me that operations in national currencies cannot be done in our countries. The Interamerican Development Bank, the IDB, for instance, has had for many years considerable experience operating using Brazilian currency. Why the NDB has not tapped into that experience beats me. One can expect Dilma Rousseff to start solving these problems.
私たちの国々では各国通貨での運用ができないとは言わないで欲しい。 たとえば、米州開発銀行 (IDB) は、ブラジル通貨を使用して長年にわたって豊富な運営経験を持っている。 なぜ NDB がその経験を活用しなかったのか、私には理解できない。 ジルマ・ルセフ氏がこれらの問題の解決に乗り出すことが期待できる。

The NDB is also far from being the global bank we envisaged at the time of its creation. Only three new countries have joined the Bank in its more than eight years of existence – compare that with the Asian Infrastructure Investment Bank, the AIIB, led by China, established more or less at the same time as the NDB, which has had more than 100 member countries for some time. Moreover, governance in the NDB is poor, and rules are not respected by management. The Board is ineffective. Transparency is not observed; the Bank is opaque, little information about loans and projects is made public. HR is weak. Many important positions in the Bank remain unfilled, and discouragement among employees is rife, leading to staff departures, and thus the total number of staff is falling.
NDBはまた、設立当時に想定していたようなグローバルバンクにはほど遠い。NDBとほぼ同時期に設立された中国主導のアジアインフラ投資銀行(AIIB)は、以前から加盟国が100カ国を超えていた。さらに、NDBのガバナンスは貧弱で、ルールは経営陣によって尊重されていない。理事会は非効率的だ。透明性は守られておらず、銀行は不透明で、融資やプロジェクトに関する情報はほとんど公開されていない。人事が弱い。新開発銀行の重要なポストの多くが未就職のままであり、職員の間に落胆が蔓延し、職員の離職につながっているため、職員の総数は減少している。

Despite all that, the NDB remains an institution with great potential. It has a large capital base and support from five of the most important countries in the world. Support from the host city and host country has never failed. The Articles of Agreement were carefully negotiated and are mostly fit for purpose. Therefore, the NDB can still become a Bank of developing countries, by developing countries and for developing countries, to paraphrase Abraham Lincoln.
これらすべてにもかかわらず、NDB は依然として大きな可能性を秘めた機関である。 同機関は大規模な資本基盤を有しており、世界で最も重要な 5 か国からの支援を受けている。 開催都市と開催国からのサポートは決して欠かせない。 協定条項は慎重に交渉されており、ほぼ目的に適合している。 したがって、NDB は依然として、エイブラハム・リンカーンの言葉を借りれば、発展途上国による、発展途上国のための発展途上国の銀行となり得るのだ。

The NDB can have an important role, alongside the CRA, in an initiative that I now turn to – the possible creation of a common currency for the BRICS.
NDB は、私が今注目している取り組み、つまり BRICS の共通通貨創設の可能性において、CRA と並んで重要な役割を果たすことができる。

A common currency for the BRICS?
BRICSの共通通貨?

This idea originated in Russia. President Putin himself, as well as President Lula, have often spoken of de-dollarisation and of the possible creation of a common or reference currency for the BRICS. Since at least 2022, Russian experts have been working on the topic. The reason Russia is the originator of the idea is quite clear. Russia is the most important case of the weaponisation of the US dollar, the euro and of the Western financial system. The equivalent of about $300 billion USD, roughly half of the country´s official international reserves, were simply frozen – a unilateral moratorium that is among the largest such events in history. If this can happen, anything can happen.
このアイデアはロシアで生まれた。 ルーラ大統領と同様にプーチン大統領自身も、脱ドル化やBRICSの共通通貨または基準通貨創設の可能性について頻繁に語っている。 少なくとも2022年以来、ロシアの専門家がこのテーマに取り組んでいる。 ロシアがこのアイデアの発案者である理由は非常に明白である。 ロシアは、米ドル、ユーロ、そして西側金融システムの兵器化の最も重要な事例である。 国の公式外貨準備の約半分に相当する約3,000億ドル相当が単純に凍結されたが、これは歴史上最大規模の一方的な一時停止措置である。 これが実現できれば、どんなことでも起こり得る。

There are controversies among economists about whether the role of international reserve currency is an “exorbitant privilege” or an “exorbitant burden” for the issuing country. We need not go into that. The United States has always understood that money is power and holds on tightly to the status of the dollar as the hegemonic currency. At the same time, paradoxically, it undermines the dollar by resorting to the currency and the Western financial system to sanction countries that are hostile to the US or seen as such. Russia is the largest and most recent case in a long list of victims.
国際基軸通貨の役割が、発行国にとって「法外な特権」なのか「法外な負担」なのかについては、経済学者の間でも論争がある。そのことに立ち入る必要はない。米国は常に「お金は力である」と理解し、覇権通貨としてのドルの地位を堅持してきた。同時に、逆説的ではあるが、米国に敵対的な、あるいはそのように見られる国々を制裁するために、通貨と西側の金融システムに頼ることで、ドルを弱体化させている。ロシアは、長い被害者リストの中で最大かつ最新のケースである。

Since the US dollar (and the euro) can no longer be fully trusted, it is natural that de-dollarisation should proceed, probably in a gradual manner. A BRICS currency could be an important step in that direction.米ドル(およびユーロ)はもはや完全に信頼できなくなっているため、おそらく段階的に脱ドル化が進むのは当然だ。 BRICS通貨はその方向への重要な一歩となる可能性がある。

Aleksei Mozhin, the Russian Executive Director at the IMF, a former colleague, and close friend of mine, hit upon a curious coincidence – the five currencies of our countries all begin with the letter R – real, ruble, rupiah, renminbi, and rand. He proposed that the currency be called the R5. Sadly, only two of the currencies of the six countries invited by the BRICS in their Johannesburg Summit to become new members of the group as of January 2024 also begin with the letter R (the currencies of Saudi Arabia and Iran) – something that partly spoils Mozhin’s proposed name for the currency. Perhaps it could be renamed R5+ or R11, since the BRICS political formation will now perhaps be called BRICS+ or BRICS11.
かつての同僚であり、私の親友でもあるIMFのロシア人専務理事アレクセイ・モージンは、不思議な偶然を見出した-私たちの国の5つの通貨はすべて、レアル、ルーブル、ルピア、人民元、ランドという「R」で始まるのだ。そして彼はR5という通貨を提案した。残念なことに、BRICSがヨハネスブルグ・サミットで2024年1月からの新メンバーとして招待した6カ国の通貨のうち、Rで始まるのは2カ国(サウジアラビアとイランの通貨)だけである。BRICSの政治体制はおそらくBRICS+またはBRICS11と呼ばれることになるだろうから、おそらくR5+またはR11と改名されるかもしれない。

But let us leave nomenclature aside. Russian experts have proposed that the BRICS currency start as a unit of account, taking the form of a basket of the currencies of the participating countries, with weights reflecting relative economic size. This first step is relatively simple. The R5+ could be used, to take one example, as a unit of account for the CRA and the NDB.
しかし、命名法は脇に置いておこう。 ロシアの専門家らは、BRICS通貨は、相対的な経済規模を反映した加重で、参加国の通貨のバスケットの形をとる会計単位として開始することを提案している。 この最初のステップは比較的簡単である。 一例を挙げると、R5+ は CRA と NDB の会計単位として使用できる。

Both use the US dollar. If we are serious about de-dollarisation this may need to change.
どちらも米ドルを使用する。 私たちが脱ドル化を真剣に考えているのであれば、これを変える必要があるかもしれない。

Discussions among Russian experts did not, in so far as I am aware, go much further than this, except for problematic references to backing the new currency with gold or a basket of commodities. How could we proceed? I presented a paper at a recent seminar in Johannesburg, ahead of the BRICS leaders’ 2023 summit, in which I sketched out a possible road map [A BRICS currency? Paper that served as the basis for speech given at the BRICS Seminar on Governance & Cultural Exchange Forum 2023, in Johannesburg, South Africa, August 19, 2023].
私の知る限り、ロシアの専門家間の議論は、新通貨を金や商品バスケットで裏付けるという問題のある言及を除いて、これ以上の議論には及ばなかった。 どうすれば進められるだろうか? 私は、2023年のBRICS首脳会議に先立って、ヨハネスブルグで行われた最近のセミナーで論文を発表し、その中で可能なロードマップを描いた[BRICS通貨? 2023年8月19日、南アフリカのヨハネスブルグで開催されたBRICSガバナンス・文化交流フォーラム2023セミナーでの講演の基礎となった論文]。

There is no need to repeat the road map sketched out in the previous paper. It is enough to quickly recapitulate a few basic points:
前回の文書で描いたロードマップを繰り返す必要はない。 いくつかの基本的なポイントを簡単に要約するだけで十分だ。

・The R5 or R5+ need not be a physical currency, it can be digital.
・R5 または R5+ は物理的な通貨である必要はなく、デジタルでも構わない。

・The new currency would not replace the currencies of the BRICS countries but would circulate alongside them, being used mainly for international transactions.
・新通貨はBRICS諸国の通貨に代わるものではなく、BRICS諸国とともに流通し、主に国際取引に使用される。

・The BRICS central banks would continue to exist as now, fulfilling all the functions of a monetary authority.
・BRICS中央銀行は現在と同様に存続し、通貨当局の機能をすべて果たすことになる。

・An Issuing Bank would need to be created, in charge of issuing the new currency and putting it into circulation, in accordance with predetermined and carefully designed rules. This would help create confidence in the R5+.
・事前に慎重に設計されたルールに従って、新しい通貨の発行と流通を担当する発行銀行を創設する必要がある。 これは、R5+ に対する信頼を生み出すのに役立つ。

Could the currency be backed in some way? Not by gold or other commodities, given the instability of their prices. One approach would be to back the R5+ by bonds guaranteed by the BRICS countries. The Issuing Bank would also be in charge of issuing the guaranteed R5+ bonds, at different maturities and interest rates. The currency could be freely convertible into these bonds. This arrangement would be a financial expression of the guarantee that the BRICS would give to the new currency.
何らかの方法で通貨を裏付けることができるだろうか? 価格が不安定であるため、金やその他の商品によるものではない。 アプローチの 1 つは、BRICS 諸国が保証する債券によって R5+ を裏付けることだ。 発行銀行は、異なる満期と金利で保証された R5+ 債券の発行も担当する。 通貨はこれらの債券に自由に交換できる可能性がある。 この取り決めは、BRICS が新通貨に与える保証を金銭的に表現したものとなるだろう。

The CRA and NDB could play an important role in putting the currency into circulation. Not only could the R5+ be their unit of account, but loans by the NDB and currency swaps by the CRA could be denominated and paid in R5+. The NDB would also issue bonds in R5+.
CRA と NDB は通貨を流通させる上で重要な役割を果たす可能性がある。 R5+ を会計単位にすることができるだけでなく、NDB による融資や CRA による通貨スワップも R5+ で建てられ、支払われる可能性がある。 NDB も R5+ で債券を発行する予定だ。

The Johannesburg Summit and possible next steps
ヨハネスブルグサミットと考えられる次のステップ

To conclude, let me mention possible next steps for the BRICS in this area. A new currency is a complex issue, political and technical at the same time, and needs much further discussion. Some progress was made in the Johannesburg Summit. The Leaders’ Declaration addressed the matter of de-dollarisation and new payment instruments in a few significant paragraphs. They stressed, for instance, the importance of encouraging the use of national currencies in trade and financial transactions between BRICS and with other countries (paragraph 44 of the Declaration). The Leaders also tasked their Finance Ministers and/or Central Bank Governors, as appropriate, to consider the issue of local currencies, payment instruments and platforms, and report back to them by the next Summit that will be held here in Russia (paragraph 45). Furthermore, the establishment of a BRICS Think Tank Network for Finance in 2022 and its further development and practical implementation (paragraph 47) will create a channel for these monetary and financial discussions. The Declaration was not as explicit as it could have been on these issues and on a possible new currency because, so it seems, of India´s resistance, for reasons that are not entirely clear.
最後に、この分野における BRICS の考えられる次のステップについて触れておきたいと思う。 新しい通貨は政治的かつ技術的な複雑な問題であり、さらなる議論が必要だ。 ヨハネスブルグ首脳会議ではある程度の進展が見られた。 首脳宣言では、いくつかの重要な段落で脱ドル化と新たな決済手段の問題が取り上げられている。 例えば、首脳らは、BRICS間および他国との貿易および金融取引における自国通貨の使用を奨励することの重要性を強調した(宣言の第44項)。 首脳はまた、必要に応じて財務大臣や中央銀行総裁に対し、現地通貨、決済手段、プラットフォームの問題を検討し、ここロシアで開催される次回首脳会議までに報告するよう命じた(第45項) 。 さらに、2022 年の BRICS 金融シンクタンクネットワークの設立とそのさらなる発展と実践(第 47 項)により、これらの金融および金融に関する議論のためのチャンネルが創設されるだろう。 この宣言は、これらの問題や新通貨の可能性に関して、明確なものではなかった。理由は定かではないが、インドの抵抗があったからだと思われる。

Be as it may, the process has been launched. In his concluding remarks in Johannesburg, President Lula stated that the leaders had “approved the creation of a working group to study the adoption of a reference currency of the BRICS”. He added that “this will increase our payment options and reduce our vulnerabilities”.
いずれにせよ、プロセスは開始された。 ルーラ大統領はヨハネスブルグでの締めくくりの挨拶の中で、首脳らは「BRICSの基準通貨の採用を検討するための作業部会の設置を承認した」と述べた。 同氏は「これにより支払いの選択肢が増え、脆弱性が軽減されるだろう」と付け加えた。

We can assume that Russia will now establish this group of experts. I will refrain from making now any considerations as to how the group could be set up. Let´s leave that to our Russian colleagues. I say only this: it would be advisable to draw lessons from the negotiation and implementation of the CRA and the NDB.
ロシアがこの専門家グループを設立すると考えられる。 このグループがどのように設立されるかについては、今は検討することは差し控える。 それはロシア人の同僚に任せよう。 私はこれだけを言う。CRA と NDB の交渉と実施から教訓を引き出すことが賢明である。

It is our good luck to have Russia presiding over the BRICS in 2024 and Brazil, in 2025 – precisely the two countries that seem to be most interested in moving towards the creation of a common or reference currency. If everything runs smoothly, the BRICS may be able to take the decision to create a currency during the Summit in Russia next year. By the Summit in Brazil, in 2025, the BRICS will perhaps be able to announce the first steps towards its establishment.
2024 年にロシアが、2025 年にブラジルが BRICS の議長国となることは我々にとって幸運であり、まさにこの 2 か国が共通通貨または基準通貨の創設に向けた動きに最も関心を持っていると思われる。 すべてが順調に進めば、BRICSは来年ロシアで開催される首脳会議で通貨創設を決定できるかもしれない。 2025年のブラジル首脳会議までに、おそらくBRICSは設立に向けた第一歩を発表できるだろう。

英語学習と世界のニュースを!

自分が関心があることを多くの人にもシェアすることで、より広く世の中を動きを知っていただきたいと思い、執筆しております。もし、よろしければ、サポートお願いします!サポートしていただいたものは、より記事の質を上げるために使わせていただきますm(__)m