見出し画像

「亰都國立博物館」で見えてくる時代の変遷。【京博Ⅰ】  The transition of the era that can be seen at the "Kyoto National Museum". ‥

京都国立博物館には、興味がある特別展等が開催される際によく出かける。出かけていつも想うことに、片山東熊氏設計の明治古都館に目が惹きつけられる。この建築物が京都国立博物館本館で、1895年から120年余り博物館の顔としてその名を世界に轟かせていた。

I often go to the Kyoto National Museum when an interesting special exhibition is held. When I go out and always think about it, my eyes are drawn to the Meiji Kotokan designed by Tokuma Katayama. This building is the main building of the Kyoto National Museum and has been known to the world as the face of the museum for more than 120 years since 1895.

正門から見る明治古都館の佇まいは、造形美の粋を極めた建築物であるのは門外漢の私にもなんとなく理解ができる。そしてその正門の銘板には「亰都國立博物館」と書かれている。お気づきのとおり、この文字を見て違和感をもった。目に留まったのが京都の「亰」の漢字である。なべぶたの下に、通常なら「口」だが、「日」が書かれていた。いまでは見ることがなくなった旧漢字である。

The appearance of the Meiji Kotokan seen from the front gate is something that I can understand even though I am an outsider. And on the name plate of the main gate, it is written as "Kyoto National Museum". As you've noticed, this character made me feel uncomfortable. The one that caught my eye was the kanji for "亰" in Kyoto. Under the Bushu(radical), the word "日", which is usually "口", was written. It is an old kanji that is no longer seen.


この「亰」を調べてみると、中国では漢・唐時代のころの中国の筆跡は、ほとんど、この字体を用いていたようである。その傾向が明治時代の日本までにも続いていた。その当時の書籍の表紙や扉などには、「亰都」、「東亰」と書かれていた、と記してあった。

Examining this "亰", it seems that most of the Chinese handwriting in the Han and Tang era used this typeface in China. This tendency continued even in Japan during the Meiji era. It was written that the covers and doors of books at that time had the words "亰都" and "東亰" written on them.

時代の変遷でいろんな事柄も変わるが、昔のモノが今の時代新しくも見えてくることもある。それは時代によってすべての価値観が変わってくるので、古いモノが新しく見えるのも不思議ではない。そう思わせる新しい工夫(創造)が施されてあるから歴史がまた築かれていく。

Various things change with the changes of the times, but sometimes old things can be seen in the new times of this time. It's no wonder that old things look new, because all values change with the times. History is built again because of the new device (creation) that makes us think so.

京都国立博物館3

レポート & 写真 /  渡邉雄二

Reported & Photos by Yuji Watanabe


よろしければサポートお願いします。日本の伝統文化に関心を寄せています。若いころに文化圏の異なる地域の方たちとの交流で日本のことをあまりにも知らなかったことに気づかされ、それがきっかけで広く浅く学んでいます。拙いレポートですが、お目に留めていただければ幸です。