見出し画像

イギリス生活4週目ふりかえり

イギリスに来てから1ヶ月が経った。

だいぶ現地の生活にも慣れて、生活リズムも整ってきたように感じる。そんな4週目を振り返っていく。

相変わらず長いし、英語の学習記録みたいな部分も長いので、適当に読み飛ばしてください!

↓これまでのふりかえり記事はこちら↓

あと、今週から記事にスキを押すと、自分が旅した国の写真がランダムで表示されるように設定しました。

なので、もし良ければ押してみてください!笑

今週も晴れの日が多い

1週間のスケジュール

◯土曜

土曜日は朝8時頃に起床。目覚ましをかけ忘れ、いつもより遅めの起床となってしまった。

身支度を済ませて朝食を食べていると、突然見知らぬ2人が家の中に入ってきた。

ホストファミリーの友達なのか、聞き慣れない言語で話をし始め、しばらくキッチン付近で長々とおしゃべりを続ける。

イメージ画像(AIが生成)

誰だかわからない人たちのおしゃべりを横目に、午前中はSIMカードの新調と、現地の銀行口座の開設に取り組む。

SIMカードはLebaraという企業を選んだ。

Lebaraは、英国でモバイル通信サービスを提供する企業です。主な特徴は以下の通りです。

・月額5ポンドからの低価格プランを提供
・契約期間の縛りがなく、いつでもプランの変更や解約が可能
・39ヶ国への国際通話が割安
・EUでのローミングが無料

AIが生成:参照

自分は、9ポンドで月20GBまで使えるプランで契約した。eSIMだと思って申し込んだのだが、物理的なSIMカードが届くスタイルだったため、少しめんどくさかった。

ちなみにeSIMとは以下のようなもののことだ。

eSIMとは、Embedded SIMの略で、物理的なSIMカードを使わずにデジタル的に通信事業者のモバイル通信プランをアクティベートできる技術です。

AIが生成

圧倒的にeSIMの方が便利なので、本当はこちらにしたかったのだが、Lebaraはまだ対応していなかった。2024年中には対応するとのことなので、次年度はeSIMで契約したいと思う。

そしてもう一つ、自分が開設した銀行口座はこちら。いわゆるオンラインバンクというやつだ。

Monzoは、英国のオンライン専業銀行です。主な特徴は以下の通りです。

・スマートフォンアプリを中心としたオンラインバンキングサービスを提供
・口座開設や各種手続きをアプリ上で完結できる利便性の高さ
・不正防止のセキュリティ対策に力を入れている
・高額の出金にはMonzoの事前承認が必要な場合がある

AIが生成

Monzoは、アプリのUIとUXが優れていて、とても使いやすい。契約する時も比較的条件が厳しくなく、開設しやすかった。

ネットやアプリで開設手続きをした後は、キャッシュカードが届くので、それをアプリに登録すれば手続き完了。自分の場合は二日ほどで届いた。

英語なので手続きで苦戦するところはあるものの、なんとか完了。その後は家でお弁当と飲み物を準備して、サッカーの試合に向けて出発。

以下のサイトを使うと、イギリスの至る所で行われているサッカーの試合に参加することができるのだ。

基本的には1時間で6ポンド(1000円弱)くらいが相場だが、それより安いことも、無料な場合もある。

体調管理のために体を動かしたいのと、現地の人たちと英語で交流するために定期的に参加するようにしている。

試合は1時間のはずだったのだが、ヒートアップして1時間半以上ぶっ続けで行われた。(お得だからありがたいけど)

試合では得点やアシストをいくつか重ねて調子が良かったのだが、最後の最後に悲劇が。

仲間からのスルーパスに抜け出してキーパーと一対一になった際、後ろからイギリス人の男性にスライディングタックルされた。。

イメージとしてはこんな感じ(AIが生成)

普通にレッドカード級のファールで、両足の膝を打撲してめちゃめちゃ痛かった。。(しばし悶絶したが、三日ほど経ったら腫れは引いた。)

試合後は小腹が空いたため、クッキーと牛乳を食べる。イギリスでやたらと見かけるクッキー専門店に行ってみた。

俺を映して載せてと見知らぬ人に言われた笑

本社はアメリカだそうで、お店の成り立ちも結構面白い。

Insomnia Cookiesは、アメリカで深夜までクッキーを販売・デリバリーしている人気のクッキー専門店です。以下が会社概要です。

会社概要
・2003年に大学生のJared BarnettとSeth Berkowitzによってペンシルベニア大学で創業。
・本社はニューヨークとフィラデルフィアにあり、全米で240店舗以上を展開。
・多くの店舗が大学のキャンパス近くにあり、深夜までクッキーを求める学生をターゲットにしている。
・通常の営業時間は月曜から金曜が午前10時から午前3時まで、週末が正午から午前3時まで。
・2018年にJAB Holding Company傘下のKrispy Kremeに買収されたが、独立して運営されている。
・定番の17種類のクッキーに加え、ブラウニーやアイスクリームサンドイッチなども販売。

Insomnia Cookiesの名前の「Insomnia」は「不眠症」を意味しており、深夜にクッキーを食べたくなる学生の夜食需要に応えるというコンセプトが込められています。大学生に人気の夜食の定番として、全米で店舗を拡大しているユニークなクッキーチェーンと言えるでしょう。

こうした業態は他に見たことがないので、非常に興味深い。

その後はパブに移動。学校の講師が、現地の人と英語で交流するのに良いとオススメしてくれた場所だ。

雰囲気も居心地も良かったのだが、なんせ足が痛く、1時間ほどで帰ってしまった。

帰宅してからは、以下のnote記事を執筆。

ピッチ上の英語コミュニケーションがまだまだだなと感じたので、自分の学びも兼ねて、サッカー関連の用語をまとめた記事を作ってみた。

今日の英語フレーズ

| English Expression                                                                         | Explanation                                                                                                  | Example Sentence                                                      |
|--------------------------------------------------------------------------------------------|--------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------------------------------------|
| What do you do with the SIM card?                                                          | Asking for instructions or common practice regarding handling a SIM card.                                    |                                                                       |
| Does this bus go to this location?                                                         | Inquiring if a specific bus route includes a particular destination.                                          |                                                                       |
| I'll let the bartender know.                                                               | Indicating that the speaker will inform the bartender of something, typically a drink order or customer need. |                                                                       |
| I'm going to go here now!                                                                  | Expressing the speaker's immediate decision to go to a specific place.                                        |                                                                       |
| Bit early if you ask me                                                                    | Suggesting that something is happening sooner than is ideal or expected, based on the speaker's opinion.     |                                                                       |
| I'd say go after 6                                                                         | Giving advice on timing, suggesting that an action should take place after 6 PM.                             |                                                                       |
| I guess there's no harm                                                                    | Suggesting that doing something is unlikely to cause any problems or negative consequences.                   |                                                                       |
| "Football makes me happy, even though I got injured from a slide tackle from behind."      | Explanation not needed as this is a self-explanatory example sentence.                                        |                                                                       |
| Yes, I greeted them                                                                        | Confirming that the speaker had greeted the mentioned individuals.                                            |                                                                       |
| But now I was so tired because I played football for 2 hours                               | Explaining the reason for the speaker's fatigue.                                                             |                                                                       |
| Maybe I will leave soon. I got injured a little bit with my legs                           | Indicating that the speaker may leave soon due to a minor injury.                                             |                                                                       |
| That's a nice Saturday in my books. Football and beer 💯                                   | Expressing personal satisfaction with how the speaker enjoys spending Saturdays.                             |                                                                       |
| I would like to spend more time speaking English and learn expressions used by local people. | Expressing a desire to improve English proficiency and learn colloquial language.                            |                                                                       |
| So please invite me when you go out for dinner or somewhere else!                          | Requesting to be included in social outings to enhance language skills and social interactions.              |                                                                       |
| Please invite me to play with the locals and others!                                       | Asking to be included in activities that involve interacting with local residents and others.                 |                                                                       |
| Sales Criteria                                                                             | Refers to the standards or requirements used to evaluate or judge sales performance.                         | "The new sales criteria focus on customer satisfaction and retention." |
| I just want to improve my English.                                                         | Expressing a straightforward desire to enhance proficiency in English.                                        |                                                                       |

◯日曜

この日は朝7時に起床。

身支度を整えてからは、4月の支出などをチェックして、自分の家計簿を見直す時間を作った。

自分はお金の管理にマネーフォワードを使っており、個人口座、クレジットカード情報、事業用口座などを紐付けて管理している。

その際、いくつかのサブスクリプションサービスを使っていないことに気づいたので、思い切って全て解約した。

例えばAmazonプライムビデオなどは、日本から出て2週間ほど経つと、居住地設定のようなものを変更しないと視聴できなくなるのだ。

やり方は色々調べたのだが、なぜかうまくいかず、思い切って解約することにした。すると、四月に一度も使用していなかったため、年会費を払い戻してもらえることになった。

9時過ぎからは、イギリスで働くための準備として、Linkedinのアカウントを開設したり、CVを書いたりした。

お昼は博多ラーメン。こちらに来てから何度ラーメンを作ったことか。。インスタントではなく茹でるタイプのもので、2食分で3ポンド(600円)くらいだ。

全然映えない

日本だと高く感じるが、外食するよりはよっぽど安上がりだし、お店と同じくらい美味しい。

13時からは、学校の無料プログラムに参加。マンチェスターの市内観光プログラムで、ガイドの方が市内のスポットについて解説してくれる。

2時間ほどのツアーだったのだが、雨の多いマンチェスターでは珍しく、とても良い天気だった。英語と歴史の勉強になる。

マンチェスター市内には、ゴシック様式の伝統的な建物や、アメリカのリンカーン大統領の銅像、マンチェスターのシンボルであるハチの巨大な置物など、面白いスポットが数多く点在している。

リンカーン大統領
蜂は街のシンボル

ところで、リンカーン大統領やハチは、それぞれマンチェスターと何の関係があるか知っていますか?

どちらも面白いエピソードがあるので、いつか記事にしてまとめてみたいと思う。(アランチューリングも関係が深かったりする。)

アランチューリングの銅像

その後は、ガイドの方に街のオススメスポットを教えてもらい、紹介されたパブに入ってみる。

キャベツ

その後はパブを移動し、マンチェスター・シティの試合を観戦。今回の試合は、攻守の切り替えが激しく、とても面白い試合だった。

対戦相手のノッティンガムは、縦に速い攻めを得意とするチームで、シンプルな裏へのロングボールや、ウィングの突破などでチャンスを作る。

シティは自分たちのペースを掴むために、ボールを回してペースを落とすのかなと思いきや、応戦するように縦に速い攻めも見せる。攻防が激しく、これぞ古き良きプレミアリーグといったような試合。

この試合で改めて上手さが際立っていたのが、以下のロドリ選手。

ちなみに、彼が出た試合は負けないという不敗神話的な記録も持っている。

巧みなインターセプトで相手の中盤の攻撃の目を潰し、時に試合のペースをコントロールし、隙を見て鋭い縦パスや、逆サイドへのロングボールを供給する。

特に、ロングボールをワンステップで蹴れることと、その軌道の美しさに驚かされる。展開の早い試合の中でも、そうした良さが際立って見えた。

試合はシティが2-0で勝利。

後半に選手とフォーメーションを入れ替えたのが功を奏し、息切れしかけていた相手の隙を突き、ゆったりとした繋ぎの中から中央を崩し、二点目を獲得して勝利した。

試合のハイライトはこちら

今回もロドリ選手の不敗神話記録が継続した形。

不敗神話といえば、今期歴史的な初優勝を飾り、今も無敗優勝に向かって劇的な試合を重ねているレバークーゼンというチームも紹介しておく。

今週の試合も凄まじい幕切れだった。

試合観戦から帰宅後は、途中だったLinkedIn のプロフィールとCVの作業を行う。夜中近くまでかかったが、どちらも完成。

ここから色々と修正はしていくが、一旦明日の朝に講師に見せて、フィードバックをもらう予定。

今日の英語フレーズ

| English Expression                                                                             | Explanation                                                                                              | Example Sentence                                                  |
|------------------------------------------------------------------------------------------------|----------------------------------------------------------------------------------------------------------|-------------------------------------------------------------------|
| Public needs are important, but we have to do it first.                                        | This statement prioritizes an unspecified action over the general needs of the public.                   |                                                                   |
| Withdrawal from a group                                                                       | Refers to the action of leaving or removing oneself from a group or organization.                        | "After much consideration, she made her withdrawal from the group." |
| By 9:00 a.m., several subscriptions were cancelled                                             | Explains that a number of subscriptions were ended before a specific time in the morning.                |                                                                   |
| Lessons often inspire students to independently look up information in encyclopedias or conduct experiments, fostering a proactive attitude towards learning. | This is an example of how educational methods can encourage active learning and curiosity among students. |                                                                   |
| But if you're willing to come, I can try to find another pub.                                  | Suggests a conditional agreement where the speaker offers to locate an alternative location.             |                                                                   |
| When will the food arrive?                                                                     | A question inquiring about the expected time of food delivery.                                           |                                                                   |
| Bites the dust                                                                                 | A colloquial expression meaning to fail, collapse, or die.                                               | "After a long struggle, the old printer finally bites the dust."   |
| Welcome home                                                                                   | A greeting used to welcome someone back to their home.                                                   |                                                                   |
| Bachelor's degree                                                                              | An undergraduate academic degree awarded by colleges and universities upon completion of a course of study. | "She earned her bachelor's degree in Biology."                    |
| Limited working proficiency                                                                    | Describes a basic ability in a skill or language sufficient only for limited professional functions.      | "He has limited working proficiency in Spanish, but he's improving." |

◯月曜

この日は朝6時に起床。身支度を整えて学校へ向かう。

今週から更に上のクラスに移籍することになったため、新しい生徒や講師と初めて顔を合わせることになる。

以前のクラスよりも周囲のスピーキングレベルが上がり、日常会話をそつなくこなす人が多い。非常に議論が活発なクラスだ。

授業内容は、先週の復習クイズとテスト。自分は先週まで別のクラスだったので、今ある知識で解くように求められた。

初回は7位。。
2回目は3位

テストの内容は主に比較級を使った表現についてで、記憶を掘り起こしながら、なんとか8割正解することができた。テストの文法や単語のレベルなどが上がっているように感じる。

3コマ連続で授業をこなし、午後から有志の英会話のクラスに参加。テーマはスモールトークについて。スモールトークとは以下のようなもの。

スモールトークは、カジュアルな状況で行われる軽い会話のことを指します。この種の会話は、特に情報を交換する目的で行われるわけではなく、むしろ社交的な目的で使われることが多いです。例えば、雰囲気を和やかにしたり、人とのつながりを築いたりするために使われます。

スモールトークのトピックは通常、個人的でなく、かつ軽い内容が中心です。人と初めて会ったときや、友人・同僚との間で緊張をほぐす手段として役立ちます。また、異なる文化ではスモールトークのスタイルや一般的な話題が異なるため、その文化の一部を理解する手がかりともなります。

AIが生成

スモールトークの例文はこちら

天気について
"Nice weather we're having, isn't it?"

「いい天気ですね、そう思いませんか?」

"Can you believe this rain we've been having?"

「この雨、信じられますか?」

週末や予定について
"Got any exciting plans for the weekend?"

「週末は何か楽しい予定ありますか?」

"What are you up to this weekend?"

「週末は何をされる予定ですか?」

最近の出来事や活動について

"Have you seen any good movies lately?"

「最近、面白い映画見ましたか?」

"Have you read any good books recently?"

「最近、何かいい本読みましたか?」

周囲の環境について
"I love the decor here, don't you?"

「ここの装飾、素敵ですよね?」

"This place has a great vibe, have you been here before?"

「この場所、雰囲気がいいですよね、以前来たことありますか?」


仕事や学業について

"How's everything going at work?"

「仕事はどうですか?」

"What projects are you working on these days?"

「最近、どんなプロジェクトに取り組んでいますか?」

上記例文は固すぎるように感じるのだが、こういったものがスモールトーク。ただ、現実の会話はもっとカジュアルで、くだらない話が多い。

カジュアルに話すことはある程度できるのだが、ウィットに富んだ会話や、ネイティブが良く使う表現を盛り込んだ会話はまだ全然できない。

アカデミックな会話より、日常会話の方が難しく感じる時もある。日常会話の表現なども今後に向けてまとめてみたい。

夕方からは、パブで行われる英語のクイズ大会に向かう。クイズのテーマはマンチェスターについて。合計30問くらいで幅広いテーマから出題される。

序盤はマンチェスター出身のアーティストについての問題などが出題され、正答率が低かった。しかし幸運なことに、サッカーについての問題が10問ほどあり、そこでポイントを稼いで優勝することができた笑

ちなみにマンチェスター出身の有名なアーティストがこちら。

オアシスだ。知っている方も多いのではないだろうか。ちなみに彼らの代表曲である「Wonderwall」は、マンチェスターシティのサポーターに愛されているそう。

マンチェスター発祥の有名高級車ブランドもあったりする。それがこちら。

ロールス・ロイスだ。オアシスやロールス・ロイスと、マンチェスターとの関係性は以下の通り。

マンチェスターとロールスロイスの関係
・1904年5月4日、ロールスロイスの創業者であるチャールズ・ロールスとヘンリー・ロイスが、マンチェスターの老舗ホテル「ザ・ミッドランド・マンチェスター」で初めて顔を合わせた。
・このミーティングがロールスロイス社の設立のきっかけとなった。
・つまり、高級車の代名詞となったロールスロイスは、マンチェスターで生まれたと言える。

マンチェスターとオアシスの関係
・オアシスはマンチェスター出身のロックバンドで、ギャラガー兄弟を中心に結成された。
・マンチェスターは歴史的にワーキングクラスの街で、オアシスのメンバーも労働者階級の出身者が多い。
・オアシスの音楽は、マンチェスターの労働者階級の精神性や独立心を体現していると言われる。
・オアシスの代表曲「Wonderwall」は、マンチェスターを本拠地とするサッカークラブ、マンチェスター・シティのサポーターに愛されている。

歴史や文化は掘れば掘るほど面白い。クイズ後は和食を食べてから帰宅。

お弁当

夜は少しダラダラしてしまった。。

今日の英語フレーズ

| English Expression                                          | Explanation                                                                                          | Example Sentence                                                  |
|-------------------------------------------------------------|------------------------------------------------------------------------------------------------------|-------------------------------------------------------------------|
| I'll fit you in.                                            | Indicates making time for someone or something in a busy schedule.                                   | "Even though I'm busy, I'll fit you in for a meeting at noon."    |
| Are you ready? I'm ready.                                   | Used to confirm readiness or preparedness of oneself and another person.                              |                                                                   |
| I can't wait to get to the next level.                      | Expresses eagerness or excitement to progress or advance in some activity or project.                 |                                                                   |
| I've been able to raise two levels in the last three weeks. | Describes significant progress or improvement in a short period.                                      |                                                                   |
| Basically, I don't use Japanese.                           | Indicates that the speaker generally does not use the Japanese language.                              |                                                                   |
| Dedication                                                  | The quality of being committed to a task or purpose.                                                  | "Her dedication to her studies is truly remarkable."              |
| Obstacle                                                    | Something that obstructs or hinders progress.                                                         | "Finding funding was a major obstacle for the startup."            |
| Sense your frustration                                      | To perceive or understand someone's irritation or annoyance.                                          | "I can sense your frustration with the project's slow progress."   |
| Overwhelming                                                | Something so great as to be beyond one's ability to handle.                                           | "The response to our new product has been overwhelming."           |
| Mess up                                                     | To make a mistake or mishandle a situation.                                                           | "I really messed up the presentation today."                       |
| Encouraging                                                 | Giving someone support or confidence; supportive.                                                     | "Your words were very encouraging to the team during the meeting." |
| Peers                                                       | People of the same age, status, or ability as oneself.                                                | "She was well-respected by her peers in the industry."            |
| Constant                                                    | Occurring continuously over a period of time.                                                         | "He was in constant contact with the team during the project."    |
| Lied                                                        | Past tense of 'lie', meaning to have told an untruth.                                                 | "He lied about his qualifications on his resume."                  |
| What do you do on your days off?                            | Asking someone about their activities during non-working days.                                        |                                                                   |
| You participate in various events!                          | Indicates that the person regularly takes part in different types of activities or gatherings.        |                                                                   |

◯火曜

この日は朝8時前に起床。

前日寝る前にスクリーンを見ていたので、寝つきが悪く、目覚めも悪かった。目覚めが悪いと朝から良いスタートを切れないので、改善したい。

身支度をした後は、今週の英語学習を振り返りつつ、note記事を執筆。

早めに学校に移動して、イギリスの仕事事情のリサーチを進める。調査を進める中で、いくつかの仕事はカバーレターが必要であることに気づく。

カバーレターとは以下のようなもの。

イギリスで必要なカバーレター(cover letter)は、求職者が職務応募時に履歴書と一緒に提出する文書です。このレターは、求職者が応募している特定の職位について自分がどのように適任であるかを示し、自分の経験やスキルがその職務にどのようにマッチするかを説明します。また、カバーレターは、個人のモチベーションやその仕事に対する情熱を伝える手段としても機能します。

カバーレターの主な目的:
・自己紹介:自分の名前と応募する職位を明記します。
・興味の表明:その職位に応募する理由やその企業に対する興味を示します。
資格の強調:関連するスキルや経験を詳述し、どのようにしてその職位に適しているかを説明します。
面接の要求:対面での会話を通じて自己の資格をさらに詳しく説明する機会を求めます。

カバーレターの形式:
・導入部:応募する職位の名称とそれをどこで見つけたかを明記します。
本文:自分のスキルや経験が職位の要件とどのように合致するかを具体的に説明します。
締めくくり:面接の機会を要求し、自分の連絡先情報を記載してレターを締めくくります。

有効なカバーレターの特徴:
・明確で簡潔:読みやすく、ポイントが明確であること。
・個別化:応募する特定の職位と企業に合わせてカスタマイズされていること。
・プロフェッショナル:言葉遣いやフォーマットがプロフェッショナルであること。

カバーレターは、履歴書とともに求職者の第一印象を形成する重要な書類です。そのため、丁寧に作成し、職位の応募要件にしっかりと対応させることが求められます。

イギリスのカバーレターの分量は通常、1ページ以内に収まるようにすることが一般的です。これは約250から400語程度に相当します。カバーレターは簡潔に書くことが求められ、具体的かつ要点を押さえた内容である必要があります。

カバーレターでは、自分の資質や適性を効果的に伝えることが重要です。内容が長すぎると読む側の負担になるため、要点を絞り込んで簡潔にまとめることが求められます。プロフェッショナルで誠実な印象を与えるためにも、フォーマットや文体に注意して、明確で読みやすい文書を心がけてください。

AIが生成

note記事は好き放題書いて長くなっているので、カバーレターは簡潔に作成しようと思う。。

お昼は日本食を食べ、授業に向かう。

豆腐サラダ

本日の授業は「Reporting words」について。

「Reporting words」とは、直接話法や間接話法で誰かの言葉を報告する際に使用される単語やフレーズのことを指します。例えば、英語でよく使われる「said」や「told」、「stated」、「claimed」、「asked」などがこれに当たります。これらの単語は、語られた内容と話し手との関連を示すために使われ、文の中で語り手が誰かの言葉をどのように伝えているかを明確にします。

例えば、以下のように使用します:
・彼は言った: "私は学校に行きます。"(直接話法)
・彼は学校に行くと言った。(間接話法)

間接話法での報告の際には、元の発言を文法的に適切に変形させる必要があります。

AIが生成

映画の評論文などを読みながら「Reporting words」を学んで使っていくのだが、時制を変化させたり、細かな注意点が色々とあり、地味にパッと変換するのに苦戦した。例えば以下のような例文がある。

直接話法
直接話法では、話者のオリジナルの言葉を引用符で囲み、そのまま伝えます。
・Tom said, "I will go to the store tomorrow."
・Mary asked, "Did you finish your homework?"
・John exclaimed, "That was an amazing movie!"

間接話法
間接話法では、話者の言葉を報告するために文を少し変形します。通常、時制の変更が必要になることもあります。
・Tom said that he would go to the store the next day.
・Mary asked if I had finished my homework.
・John exclaimed that it had been an amazing movie.

これらの例において、「said」、「asked」、「exclaimed」が報告の言葉(reporting words)として使われています。これらの単語を使うことで、誰が何を言ったのかを明確に伝えることができます。また、間接話法の場合は、言葉が元の発言からどのように変化しているかを理解することも大切です。

AIが生成

地味に苦戦したので、授業後は、市内の図書館で復習をしつつ、明日までの課題を終わらせることにした。

序盤は静かに取り組むことができていたのだが、1時間ほどした時、突如として図書館にネズミが出現し、お客さんが大パニックに。

警備員も来る始末で、中々カオスだった笑

友人に話したところ、イギリスの図書館には結構ネズミがいるとのこと。

20時からは、パブでチャンピオンズリーグ準決勝を観戦。

クロースのフィードと試合のコントロールの上手さ、ヴィニシウスの一瞬の抜け出し、バイエルンの両ウィングとケインの万能性、アンチェロッティの采配の上手さなど、見どころだらけの面白い試合だった。

(マニアックだと思うので試合分析などは割愛)

試合のハイライトはこちら

夜は英語のライティング課題に取り組む。テーマは自分が最も好きな映画の評論文。

自分が選んだ映画は「Back to the Future」!ど定番だけど笑

観たことがない方はぜひ観てください!

そしてなんと!下調べをしていたら、ロンドンでミュージカルをやっていることを知った。これは行きたい!!

トトロもやってるらしい。


課題は一度英語で書いてアプリから提出した後、AIに修正してもらって差分をチェックした。以下のようなプロンプトで依頼した。

Please find the mistakes of following sentences.
<自分の英作文>

プロンプト

その添削結果がこちら

Here are the corrected versions of the sentences from your film review with explanations for the corrections:

Introduction
Original: This film review is about “Back to the Future” directed by Robert Zemeckis. This is science fiction movie and main actor are Michael J. Fox, Christopher Lloyd. In total, there are 3 series. Every series are superb and famous all over the word.
Corrected: This film review is about “Back to the Future,” directed by Robert Zemeckis. This is a science fiction movie and the main actors are Michael J. Fox and Christopher Lloyd. In total, there are 3 films in the series. Each film is superb and famous all over the world.
Explanation: Added "a" before "science fiction," changed "actor are" to "actors are," added "and" between actor names for clarity, changed "series" to "films" for accuracy, corrected "are" to "is" to agree with singular "each," and corrected "word" to "world."

Plot
Original: The main character are Marty McFly (Michael J. Fox) and his scientist friend "Doc" Brown (Christopher Lloyd). They are very charming. One day, Doc invented a time machine built from a car. Marty and Doc tried the time machine, but Marty is accidentally sent back in time from 1985 to 1955. At first, he spent ordinary life. But, he suddenly gets to dive into the adventure to find a way to return to 1985.
Corrected: The main characters are Marty McFly (Michael J. Fox) and his scientist friend "Doc" Brown (Christopher Lloyd). They are very charming. One day, Doc invents a time machine built from a car. Marty and Doc test the time machine, but Marty is accidentally sent back in time from 1985 to 1955. At first, he leads an ordinary life. But he soon dives into an adventure to find a way to return to 1985.
Explanation: Changed "character are" to "characters are," changed "invented" to "invents" for tense consistency, changed "tried" to "test" for clarity, changed "spent" to "leads" for tense consistency, and improved the phrasing in the last sentence.

Evaluation
Original: The good point of this movie is exciting plot and fantastic sounds effects. Time travel is very useful but sometime very dangerous. It caused a lot of problems in this film. For example, Marty became the reason past his parents broke up and tried to make them get married. That is not only delightful but also touching. In the end, you’re guaranteed to shed some tears, as it’s very moving plot with heart-warming sound effects.
Corrected: The strengths of this movie are its exciting plot and fantastic sound effects. Time travel is very useful but sometimes very dangerous. It causes a lot of problems in this film. For example, Marty accidentally causes his parents to break up and tries to make them get married. This is not only delightful but also touching. In the end, you’re guaranteed to shed some tears, as it has a very moving plot with heart-warming sound effects.
Explanation: Changed "good point" to "strengths," added "its" for clarity, changed "sounds effects" to "sound effects," changed "sometime" to "sometimes," corrected verb tense with "causes," and adjusted the sentence structure for clarity.

Conclusion
Original: In concludion, I think this is the best movie I've ever seen. This film will keep the whole family entertained. The rating is five stars.
Corrected: In conclusion, I think this is the best movie I've ever seen. This film will keep the whole family entertained. It deserves a five-star rating.
Explanation: Corrected "concludion" to "conclusion" and changed "The rating is five stars" to "It deserves a five-star rating" for a smoother flow.
These corrections help improve grammar, clarity, and flow while maintaining the original meanings and sentiments expressed in your review.

AIによる添削

細かい単語のミスや、苦手な冠詞のミスが多い。。この辺りは正確に書けるようになっていかないと次のレベルには行けないな。。

英語なので大した評論は書けなかったのだが、勉強になる課題だった。

今日の英語フレーズ
今週から単語や文章のレベルが上がって、若干苦戦中。。見知らぬ単語などにも出会ったため、語彙を増やしていかないといけない。

| English Expression                                                  | Explanation                                                                 | Example Sentence                                                                            |
|---------------------------------------------------------------------|-----------------------------------------------------------------------------|---------------------------------------------------------------------------------------------|
| give my eyes a break                                               | A phrase used to suggest taking a rest from looking at something straining. | "After hours of computer work, I need to give my eyes a break."                             |
| Better than last week, but I wasted a lot of time on social media yesterday. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| sunbathing                                                          | Lying in the sun to tan or relax.                                           | "We spent the afternoon sunbathing on the beach."                                           |
| How long should I write?                                            | Asking for the recommended or required duration for writing.                |                                                                                             |
| humor                                                               | The quality of being amusing or comic.                                      | "Her speech was full of humor and entertained the audience."                                |
| Pros and cons                                                       | The advantages and disadvantages of something.                              | "Let's weigh the pros and cons of this decision before we proceed."                         |
| She is said to be furious about the constant paparazzi presence outside her home. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| The star of Stranded told an anonymous source that she was fed up being papped on the school run everyday. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| It appears that some photographers had asked Nancy to pose for a photo as she was taking her four_year_old child to nursery last Monday. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| The source added that she had shouted at the photographer and told them to leave her in peace. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| Seems like there’s no pleasing some people.                         | A phrase used to express that it is impossible to satisfy certain individuals. |                                                                                             |
| Are rumored to                                                      | Used to convey that there is gossip or unconfirmed information about something. | "The celebrities are rumored to be attending the gala."                                      |
| It’s rumored that 9T9 are going to put smiles on a lot of faces with the announcement of their reunion gig. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| The boy band broke the hearts of fans around the world when they split up ten years ago. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| It’s said that Belle and Dirk, co-stars on the hit series Tidal have been spending as much time as off-screen as they have on-screen in recent weeks. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| in each other's pocket                                               | Very close and often together; typically used to describe relationships.    | "The two friends are always in each other's pocket, hardly spending any time apart."        |
| Claim that                                                          | To state something as true, typically without providing evidence or proof. | "Critics claim that the new policy may cause more problems than it solves."                 |
| Belle has never looked happier and said that she would not be surprised to hear wedding bells in the near future. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| When I was in the library today, suddenly a big mouse appeared. Everyone screamed and panicked. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| gerund                                                              | A form that is derived from a verb but that functions as a noun, ending in -ing. | "Swimming is fun."                                                                         |
| Is alleged that                                                     | Claimed to be the case without proof.                                       | "It is alleged that the company violated several safety regulations."                       |
| Denied that                                                         | To state that something declared or believed to be true is not true.        | "She denied that she was at the scene of the crime."                                        |
| Admitted to                                                         | Confessed to or acknowledged a fact or allegation.                          | "He admitted to being the first at the scene."                                              |
| Self-confessed                                                      | Acknowledging oneself as being something, typically with a negative connotation. | "He is a self-confessed chocolate addict."                                                |
| Confessed to having been                                            | Admitting past actions or feelings.                                         | "She confessed to having been a little harsh during the meeting."                           |
| spilling the coffee on purpose                                       | Intentionally causing the coffee to spill.                                  | "He denied spilling the coffee on purpose, but everyone knew it wasn't an accident."        |
| Deliberately                                                        | Consciously and intentionally; on purpose.                                  | "She deliberately ignored my calls."                                                        |
| delightful                                                          | Causing delight; very pleasing or charming.                                 | "The play was absolutely delightful."                                                      |
| fascinating                                                         | Extremely interesting or charming.                                          | "The lecture on ancient Egypt was fascinating."                                            |
| gripping                                                            | So engaging or exciting as to hold one's attention completely.              | "The thriller was so gripping that I couldn't put the book down."                          |
| Amusing dialogue                                                    | Conversations in a film, book, or play that are humorous and entertaining.  | "The film is known for its amusing dialogue and witty banter."                             |
| Upbeat soundtrack                                                   | A soundtrack that is cheerful and lively.                                   | "The upbeat soundtrack added to the film's lighthearted atmosphere."                       |
| Overall, this film is charming with likeable characters, amusing dialogue, and an upbeat soundtrack. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| hilarious                                                           | Extremely funny, causing great amusement.                                   | "The comedian's new show is hilarious and had the audience in stitches."                   |
| Superb                                                              | Of the highest quality; grand; splendid.                                    | "She gave a superb performance in the play."                                               |
| Touching                                                            | Evoking sadness or sympathy.                                                | "The story he told was touching and brought many in the room to tears."                    |
| You’re guaranteed to shed some tears, as it’s a very moving film with a sad ending. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| This thought-provoking film will stay with you long after the final credit. | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |
| stunning                                                            | Extremely impressive or attractive.                                         | "The view from the mountaintop was simply stunning."                                       |
| fabulous                                                            | Amazingly good; wonderful.                                                  | "She looked absolutely fabulous in her new dress."                                         |
| tremendous                                                          | Very great in amount, scale, or intensity.                                  | "There was a tremendous applause when she finished her speech."                            |
| Dull                                                                | Boring or not interesting.                                                  | "The lecture was so dull that several students fell asleep."                               |
| mind-numbing                                                        | So boring or repetitive that it reduces one's conscious mental activity.    | "The repetitive data entry work was mind-numbing."                                         |
| unemotional                                                         | Not having or showing strong emotions.                                      | "His unemotional response to the news surprised everyone."                                 |
| Evaluation                                                          | The making of a judgment about the amount, number, or value of something.   | "The teacher's evaluation of the students' work was fair and helpful."                     |
| synonyms                                                            | Words that have the same or nearly the same meaning as another word.        | "Examples of synonyms are 'happy' and 'joyful'."                                           |
| antonyms                                                            | Words that have opposite meanings.                                          | "Examples of antonyms are 'hot' and 'cold'."                                               |
| ordinary                                                            | With no special or distinctive features; normal.                            | "It was just an ordinary day, nothing unusual happened."                                   |
| unpleasant                                                          | Not enjoyable or pleasant.                                                  | "The medicine had an unpleasant taste."                                                    |
| disagreeable                                                        | Not pleasant or enjoyable.                                                  | "The weather was cold and disagreeable."                                                   |
| reluctant                                                           | Unwilling and hesitant; disinclined.                                        | "She was reluctant to talk about her weekend plans."                                       |
| cause                                                               | A person or thing that gives rise to an action, phenomenon, or condition.   | "Poor diet is a major cause of health problems."                                           |
| He always disrupts Marty and their parents.                         | Using 'disrupts' instead of 'disturbs' to imply causing disorder or interruption in a normal process. | "He always disrupts Marty and his parents during their evening routine."                   |
| He always disturbs Marty and his parents.                           | Explanation only needed.                                                    |                                                                                             |

◯水曜

この日は朝7時に起床。 若干二度寝しかけたのだが、二度寝すると目覚めが悪くなるため気合いで起床。

今日は朝から夕方までビジネス英語が4コマ。

テーマは意思決定について

講師は4コマ連続で同じ人だったのだが、個人的に過去1レベルでインパクトのある講師だった。

やたらとテンションが高く、オーバーリアクションで、30秒に一回くらいのペースでジョークを挟んでくる。アメリカのコメディアンのような講師なのだが、イギリス出身とのこと。

イメージ画像(AIが生成)

更にはその講師に、俺のビジネス英語を4コマ取るなんてクレイジーだ!と面と向かって言われる。(自分の授業なのに)

授業の後半は、学んだフレーズを活かして、語学学校の来年度のビジネスプランを英語で話し合うという実践へと移る。

来年度売り上げを増やすためにはどうしたら良いかをチーム単位で議論し、習ったフレーズなどを取り入れながら結論を出さなければいけない。

まずは全体でアイデアをブレストした後、アイデアのメリットデメリットを起案者が説明し、合意が取れたらその案を講師に最終プレゼンする。

イメージ図(AIが生成)

自分は語学学校内に小さなスーパーマーケットを作ることを提案した。周辺にスーパーやコンビニがなく、生活雑貨を購入するために市内中心部までバス移動している生徒を数多く知っていたからだ。

また、マンチェスターは雨が頻繁に降るので、雨具などが無くて困っている生徒なども良く見かけていた。

そうした点について言及しながら、初期投資が少なくて済むこと、需要が一定数あること、その他サービスと連携させてディスカウントなどを行う旨を何とか英語で説明したところ、その案が採択された。

ただでさえテーマが難しいのに、それを英語でやるというのはなかなかに骨が折れた。。ハードルはまだまだ高いなと思う。

授業後は図書館で授業の復習や課題を行う。

課題が残っていたので、20時からはチャンピオンズリーグを前半だけ見にいく。

帰宅後は課題を終わらせる。今日はビジネス英語が中心だったため、知らない単語や表現も多く、いつもより頭が疲れた。

今日の英語フレーズ

| English Expression                                         | Explanation                                                                                                      | Example Sentence                                                                       |
|------------------------------------------------------------|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|----------------------------------------------------------------------------------------|
| I don't live the glittering life everyone imagines.        | Expressing that one's life isn't as glamorous or exciting as others may think.                                   |                                                                                        |
| I couldn't stand the boredom anymore.                      | Expressing that the boredom has become unbearable.                                                               |                                                                                        |
| I am an expert in sports.                                  | Claiming to have a high level of knowledge or skill in sports.                                                   |                                                                                        |
| serious about one's work                                   | Being dedicated and committed to one's job.                                                                      | "She is very serious about her work, always striving to excel."                        |
| how dare                                                   | Used to express indignation or shock at something seen as outrageous.                                            | "How dare they accuse me without evidence!"                                            |
| Hover                                                      | To remain in one place in the air.                                                                               | "The helicopter hovered above the crowd."                                              |
| Hovering in the background and wait to be introduced       | Staying unobtrusively on the sidelines until someone introduces you.                                             |                                                                                        |
| crack                                                      | To break something so that it does not separate, but very thin lines appear on its surface.                      | "The mirror cracked but did not shatter."                                              |
| Crack a joke to break the ice                              | Making a joke to lighten the mood or ease tensions when meeting new people or in a new situation.                |                                                                                        |
| Talk shop                                                  | To talk about work or business matters, especially habitually.                                                   | "Whenever we meet up, we can't help but talk shop."                                    |
| Catch up on all the latest gossip                          | To learn about the most recent news or rumors about people or events.                                            |                                                                                        |
| Moan                                                       | To complain about something in a prolonged, low sound.                                                           | "He always moans about the weather."                                                   |
| Moan about work and complain about the boss                | Complaining about job-related issues and superiors.                                                              |                                                                                        |
| Relax and let your hair down                               | To relax and enjoy oneself because you are in a comfortable environment.                                         |                                                                                        |
| Stick to them like glue and ignore everyone else           | To stay very close to someone and pay no attention to others around.                                             |                                                                                        |
| Try and draw other people into conversation                | To attempt to engage other individuals in a discussion.                                                          | "At parties, I try to draw other people into conversation to make them feel included." |
| Feel obliged to go and mingle with other people            | To feel a sense of duty to socialize with others in a gathering.                                                 |                                                                                        |
| Persevere in the hope you’ll find something in common      | To continue trying despite difficulties with the hope of finding mutual interests.                               |                                                                                        |
| Make some kind of excuse and escape                        | To find a reason to leave a situation that is not to one's liking.                                               |                                                                                        |
| Introduce them to someone else slip away                   | To facilitate an introduction between the person you are with and another person, and then discreetly leave.     |                                                                                        |
| You are stuck with a bore at a conference.                 | Finding oneself in an unchangeable situation with someone who is dull and uninteresting.                         |                                                                                        |
| You don’t get on with at a function.                       | To have difficulty relating well with someone at a social event.                                                 |                                                                                        |
| Look the other way and pretend you haven’t seen them.      | To intentionally avoid someone's gaze or presence by acting as if you did not notice them.                       |                                                                                        |
| Go over and make the effort to speak to them               | To take the initiative to approach someone and start a conversation.                                             |                                                                                        |
| Give them a polite nod, but keep your distance             | To acknowledge someone from afar without getting too close.                                                      |                                                                                        |
| Potential client                                           | A person or company that might become a customer.                                                               | "We should tailor our presentation to the needs of each potential client."             |
| Cut the preliminaries and get straight to the point       | To skip over the initial formalities or small talk and address the main topic directly.                          |                                                                                        |
| Get to know them a bit before you mention business         | To establish a personal connection with someone prior to discussing professional matters.                        |                                                                                        |
| Exchange business cards and say you’ll get back to them    | To swap contact information with the intention of future communication.                                          |                                                                                        |
| Jargon                                                     | Special words or expressions used by a profession or group that are difficult for others to understand.         | "Medical jargon can be confusing to those outside the healthcare field."              |
| Friendly Banter                                            | Light, playful, and friendly teasing or joking.                                                                 | "The colleagues engaged in some friendly banter during the lunch break."              |
| Witty                                                      | Showing or characterized by quick and inventive verbal humor.                                                   | "Her witty remarks always liven up our meetings."                                      |
| Cliche                                                     | A phrase or opinion that is overused and betrays a lack of original thought.                                     | "Saying 'at the end of the day' has become such a cliche."                             |
| Last impressions are what really count                     | The final experience or memory one has of a person or event which ultimately proves most significant.           |                                                                                        |
| It can also be the furthest                                | Sometimes what is said to be closest is actually the most distant in reality.                                   |                                                                                        |
| Social butterfly                                           | A person who is socially dynamic, networking and easy to interact with others.                                  | "She was the social butterfly of the party, effortlessly mingling with everyone."      |
| Lounge around                                              | To relax or spend time idly.                                                                                    | "On Sundays, I just like to lounge around the house."                                  |
| Social chit-chat                                           | Light and informal conversation for social occasions.                                                           | "I prefer social chit-chat at parties rather than deep discussions."                   |
| Schmoozing                                                 | Talk cozily to someone, typically in order to manipulate them or gain an advantage.                             | "He spent the evening schmoozing with the executives."                                 |
| Impress                                                    | To make someone feel admiration and respect.                                                                    | "She hoped to impress the panel with her proposal."                                    |
| Working the room                                           | To interact influentially with everyone in a gathering or social event, often for personal gain.                | "He was working the room at the gala, ensuring everyone knew about his new venture."  |
| Take a phone call                                          | To answer or make a telephone call.                                                                            | "Excuse me, I have to take this phone call."                                           |
| Be about to                                                | To be on the point of doing something.                                                                         |                                                                                        |
| He was about to introduce you                              | Explanation only needed.                                                                                       |                                                                                        |
| They’d mention you’d be dropping by to say hello           | Explanation only needed.                                                                                       |                                                                                        |
| unexpectedly bump into a very good friend                  | To meet someone surprisingly.                                                                                  |                                                                                        |
| Load to talk about                                         | Incorrectly phrased, likely meant to say "a lot to talk about."                                                | "We have a lot to talk about after all these years."                                   |
| Gut instinct                                               | A natural or intuitive way of acting or thinking.                                                              | "He trusted his gut instinct when making the decision."                                |
| Gut                                                        | To completely empty or hollow out.                                                                             | "The renovation project will gut the entire building."                                 |
| steal                                                      | To take another person's property without permission or legal right.                                           | "Someone tried to steal my wallet on the subway."                                       |
| soul sacking                                               | Likely a typo or incorrect phrase, could mean "extremely disappointing or disheartening."                      |                                                                                        |
| soul crashing                                              | Likely a typo or incorrect phrase, could mean "profoundly distressing or dispiriting."                         |                                                                                        |
| Paid vacations.                                            | Work benefit that allows paid time off from work.                                                              | "We get two weeks of paid vacation every year."                                        |
| As you can see                                             | Used to point out or explain something evident.                                                                | "As you can see, the results speak for themselves."                                    |
| For sure this weekend I can go lol                         | Informal way of confirming availability, with "lol" indicating light-hearted tone.                             |                                                                                        |
| clarification                                              | The action of making a statement or situation less confused and more comprehensible.                           | "Could you provide further clarification on the report?"                               |

◯木曜

本日は朝6時に起床。学校に向かって出発。

今日の授業テーマは、「Defining relative clause」(限定用法の関係詞節)「Non-defining relative clause」(非限定用法の関係詞節)について。

英語でも非常に良く使う表現とのこと。高校時代の記憶が蘇ってきた。それぞれの使い方は以下。

「Defining relative clause」(限定用法の関係詞節)は、英語の文法用語の一つで、先行詞と呼ばれる名詞句を詳しく説明するために使われる関係詞節です。この関係詞節は先行詞について重要な情報を提供し、その名詞句が具体的に何を指しているのかを明確にする役割を持ちます。

つまり、関係詞節がなければ、文の意味が不明確になることがあります。限定用法の関係詞節は文中で先行詞を特定するために必要な情報を含むため、通常、カンマで区切られずに文に直接組み込まれます。

- The man who is standing over there is my uncle.
- 「あそこに立っている男性は私の叔父です。」

この例で、「who is standing over there」が限定用法の関係詞節であり、「the man」を詳しく説明しています。この詞節がないと、「the man」がどの男性かが明確ではなくなります。
限定用法の関係詞節によって先行詞が特定され、文全体の意味が明確になるため、英語のコミュニケーションで非常に重要な役割を果たします。

AIが生成

「Non-defining relative clause」(非限定用法の関係詞節)は、英語の文法用語で、先行詞を詳しく説明するために用いられる関係詞節ですが、先行詞についての追加的な情報を提供するのみで、その情報がなくても文の主要な意味は理解できます。

非限定用法の関係詞節は文の流れをスムーズにするために使われ、通常、カンマで先行詞から区切られます。非限定用法の関係詞節は先行詞を特定する必要がない場合に使用され、その先行詞は文脈上すでに明確な場合が多いです。

- My uncle, who lives in New York, is visiting us next week.
- 「ニューヨークに住んでいる私の叔父が、来週私たちを訪れます。」

この例で、「who lives in New York」が非限定用法の関係詞節で、「my uncle」について追加の情報を提供していますが、この情報がなくても、「my uncle is visiting us next week」という主要な意味は理解できます。このような関係詞節は、情報の豊かさを提供するために使われ、文の理解に直接的に必要ではありません。

AIが生成

これまた少し苦戦したのだが、何より一番苦戦するのは、こうした文法について英語で解説を受けることだ。形容詞、助動詞、関係詞などの文法用語に馴染みがないため、説明が入ってきにくい。

これは英語で授業を受ける時の躓きやすいポイントだと思う。

文法用語や文章理解に時間がかかると、授業でのリアクションにも時差ができるし、カフートなどの早押しクイズでも苦戦する。

今回は4位。悔しい笑

そして、今週のクラスから、1週間に何度も宿題が出るようになった。そのため、3コマの授業後はランチを食べ、スターバックスで作業。

宿題とnote記事作成の時間に充てる。

その後は午後5時から1時間、現地のサッカーに参加。この日はコンディションが良くなく、全然動けなかった。

おそらく朝から食事をほぼ摂っていなかったので、栄養不足だと思う。。

その後はフランス人のクラスメイトに誘われ、イベントに向かう。色々な国籍の人が集まり、お互いの国の言語を交換し合うというイベントだ。

通り道の大学の雰囲気

ちなみに友人は丁寧に住所を送ってくれたのだが、その住所が全く違う場所だった。そのため、10km以上離れたよく知らないレストランに一人で向かうという謎のミスが起きた笑

時間を大幅にロスしたが、移動中のバスで偶然友人たちと遭遇。一緒に会場へと向かう。

会場はおしゃれなパブで、映画にも出てきそうな店構え。

地下のフロアに向かうとたくさんの人がおり、入場料1ポンドを払って参加手続き完了。そこからは、様々な人と英会話を楽しむ。

世界中に住みながら歴史の教師をしている人。イギリスに住みながらもロシアで働くことを夢見る人。アプリケーション開発をしている人。前職の同僚に顔がめちゃめちゃ似ている人など、様々な出会いがあった。

そして同時に、やはり自分の英語はスペイン語圏の人に伝わりにくいことが多かった。国同士のアクセントの相性などもあるので、発音の重要性を感じるし、改善していきたい。

色々な国の英語と文化に触れることは、非常に学びになった。とても楽しかったので、また参加したい。今後も積極的に英語を話したり、人々と交流する機会を作れたらなと思う。

イギリスに来てから1番良い天気だったので、夜空も綺麗だった。美しい夜空と建物を眺めながら、この日は帰路に着いた。

今日の英語フレーズ

| English Expression                                              | Explanation                                                                                               | Example Sentence                                                     |
|-----------------------------------------------------------------|-----------------------------------------------------------------------------------------------------------|----------------------------------------------------------------------|
| Has the nose recovered?                                         | Asking if someone's nose (likely after an injury or illness) has healed.                                  |                                                                      |
| Exonerating                                                     | The act of clearing someone from blame or fault.                                                          | "The new evidence was exonerating for the accused."                 |
| Until what time?                                                | Asking about the duration or end time of an event or activity.                                            |                                                                      |
| I will let you know                                             | A promise to inform someone about something in the future.                                                |                                                                      |
| From now on                                                     | Starting from the present moment and continuing into the future.                                          | "From now on, I'll exercise every morning."                         |
| So far                                                          | Referring to the time up to the present moment, used to describe progress.                                | "So far, we've completed three of the five tasks."                  |
| You know?                                                       | Used to seek confirmation or agreement on something already mentioned.                                    |                                                                      |
| Why not?                                                        | A casual response suggesting agreement or giving permission when there is no reason to object.            | "Shall we go to the movies tonight?" "Yeah, why not?"               |
| Defining relative clause                                        | A clause necessary to understand which specific person or thing is referred to in the main clause.        | "The man who stole the car was caught."                             |
| Non-defining relative clause                                    | A clause that adds extra information about a noun in the sentence but isn't essential to its meaning.     | "My brother, who lives in New York, is visiting us."                |
| No relative clause                                              | A sentence structure that does not use a relative clause.                                                 | "She brought the book."                                             |
| Outcast                                                         | A person who has been rejected or ostracized by their society or group.                                   | "He felt like an outcast at school."                                |
| How old do I look?                                              | Asking someone to guess the speaker's age based on their appearance.                                      |                                                                      |
| I didn't participate.                                           | Stating that the speaker was not involved in an activity.                                                 |                                                                      |
| I have to run the washing machine.                              | Stating the necessity to start or use the washing machine.                                                |                                                                      |
| I would like to create opportunities to speak English more actively and interact with my friends. | Expressing a desire to engage more in English conversation and social interactions.                    |                                                                      |
| You snooze, you lose!                                           | A phrase meaning if you're not alert and attentive, you might miss a good opportunity.                    |                                                                      |

◯金曜

この日は8時に起床。

午前中は洗濯や課題などをこなす。お昼前に学校に向けて移動。いつもとは違うルートのバスがあったため、それに乗って向かう。

お昼はレストランでアジアの料理をいただく。

お客さんが自分一人しかいなかったので、店員の人が色々と話しかけてきた。どこから来たのか、何しに来たのか、日本は良いところかなどなど、相手の質問が止まらない。

会話を楽しんでいると「これは僕からのプレゼントだよ」と飲み物を無料で提供してくれた。

いただいた料理もとても美味しく、またいつか来ようと思う。

ランチ後は学校に移動し、授業を2コマ。

授業は今週の復習に加え、プロジェクトの時間がメインだった。

地球環境を守るための啓蒙動画や作品を作るというもので、新しいクラスの生徒たちはメキシコのチチェン・イッツァをテーマにしていた。

チチェン・イッツァについて
チチェン・イッツァは、メキシコのユカタン半島にある古代マヤ文明の遺跡で、ユネスコの世界遺産に登録されている。
・「カラコル」と呼ばれる天文台や、高さ30mの「エル・カスティージョ」と呼ばれるピラミッド型の神殿が有名。
・中央広場の「戦士の神殿」には、ジャガーとワシの彫刻が施されている。

マヤ文明について
・マヤ文明は、紀元前2000年頃から紀元後16世紀までメソアメリカ地域で栄えた先コロンブス期の文明。(どこから数えるかは諸説あり)
・高度に発達した文字、数学、天文学、暦、建築、芸術を持ち、特に精密な暦は有名。
・紀元後3世紀から9世紀にかけて最盛期を迎えたが、9世紀以降は衰退し、16世紀のスペイン人の侵略により滅亡した。

チチェン・イッツァは、マヤ文明後期の代表的な都市の一つであり、その遺跡からはマヤ文明の高度な文化と技術を垣間見ることができます。天文学や数学に基づいて設計された建築物は、マヤ文明の知的レベルの高さを示しています。チチェン・イッツァはマヤ文明を理解する上で欠かせない遺跡であると言えるでしょう。

AIが生成

マヤ文明の凄まじさも気になるのだが、それ以上にゴミを使って作られた作品のクオリティに感動した。。

動画編集をしている生徒からは、イギリスなどでもよく使われているツールや、データ転送サイトなどについても教えてもらった。

上記のファイル転送サイトは無料で使用でき、非常に便利だった。

授業後は新しいクラスメイトとの交流も兼ねて、近場のパブへ向かう。特にコロンビア出身の生徒が多い。

さらにその後、パブでの別の交流会に参加するためにバス移動。自分一人で参加したのだが、会場に着いても誰もいない笑

こちらに来てから度々遭遇する、スタッフ遅刻や情報伝達エラーのようだ。

しばらくうろうろしていると、同じようにうろうろしているフランス人が話しかけてきた。

どうやら彼も同じイベントに参加する予定だったそうで、コロンビア人の友人と参加者を探していたらしい。

仕方がないので3人でパブの店長に状況を確認すると、地図に載っているパブの住所が間違っているのではないかとのこと。

ということで、そこから徒歩10分ほどの別のパブに移動する。(だいぶ場所間違えてるけど。。)

パブで、フランスのこと、日本のこと、コミュニケーションの取り方の違い、お互いのキャリアのことなどを話す。

日本のアニメファンとのことで、日本語もいくつか知っていた。特にBLEACHが好きだそうだ。

こちらに来てから、BLEACHファンに遭遇することが多い。フランスでの日本のアニメや漫画の人気の高さを再確認させられた。

しばらく話していると、別の参加者がいるパブの場所が判明し、そちらに移動することに。2軒目も良い雰囲気で、食べ物もとても美味しかった。

フランス人の友人は非常にコミュニケーション能力が高く、バーテンダーや、そこら辺の人にも声をかけまくる。

その結果、自分たちのテーブルに人だかりができることになり、現地の人とも色々な話をすることができた。

こうした現地の人にも積極的に絡んでいくスタイルは見習いたい。現地の人も、その方が英語が上達すると言っていた。

とても充実した時間を過ごし、バスを乗り継いで1時間くらいかけて帰路に着いた。

今日の英語フレーズ

| English Expression                                              | Explanation                                                                                                      | Example Sentence                                                            |
|-----------------------------------------------------------------|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|----------------------------------------------------------------------------|
| Media sensation                                                 | A person, event, or topic that becomes extremely popular and widely discussed in the media.                       | "The young singer became a media sensation almost overnight."              |
| Pose for                                                        | To assume a particular position or pose for artistic purposes, typically photography.                             | "The model posed for a series of fashion photos."                          |
| Popularity                                                      | The state of being liked, admired, or supported by many people.                                                   | "The game gained popularity among teenagers."                              |
| Desperate                                                       | Feeling, showing, or involving a hopeless sense that a situation is so bad it's impossible to deal with.         | "He was desperate to find a job."                                           |
| Bestie                                                          | Informal term for one's best friend.                                                                             | "I'm going shopping with my bestie."                                        |
| Celtoid                                                         | Not a widely recognized term, could be a typo or fictional/colloquial term related to 'Celtic'.                   |                                                                            |
| Cele-friends                                                    | A colloquial term that could refer to friends who are celebrities.                                                | "She was seen at the café with her cele-friends."                          |
| Old-school talent                                               | Someone who has traditional skills or abilities that are admired.                                                | "He's an old-school talent when it comes to jazz music."                    |
| Charm                                                           | The power or quality of giving delight or arousing admiration.                                                    | "She won everyone over with her charm."                                     |
| Take it for granted                                             | To expect something as a matter of course, without appreciating its value.                                        | "People often take clean water for granted."                                |
| Landscape                                                       | All the visible features of an area of land, often considered in terms of aesthetic appeal.                        | "The landscape after the storm was dramatically altered."                   |
| Genuinely                                                       | In a truthful, sincere, and honest manner.                                                                        | "He was genuinely concerned about her well-being."                          |
| Go along with                                                   | To agree or comply with something in a passive or reluctant way.                                                  | "She decided to go along with the plan despite her doubts."                 |
| Offspring                                                       | A person's child or children.                                                                                     | "The bears were seen playing with their offspring."                         |
| Entitlement                                                     | The belief that one is inherently deserving of privileges or special treatment.                                   | "His sense of entitlement made him unpopular with his coworkers."           |
| Fame for granted                                                | Assuming that one's fame or the advantages it brings will always be there and undervalued.                        |                                                                            |
| Associated with                                                 | Connected with something else; having a relationship with or to something.                                        | "The symptoms are associated with exposure to chemicals."                   |
| Womb                                                            | The organ in the lower body of a woman or female mammal where offspring are conceived and in which they gestate.  | "The fetus develops in the womb for about nine months."                     |
| Heading                                                         | The direction or path along which something moves or along which it lies.                                         | "Check the heading of the ship using the compass."                          |
| Idea to breathe                                                 | Not a common phrase, possibly refers to giving an idea space to develop.                                          |                                                                            |
| Thoughtful                                                      | Showing consideration for the needs of other people.                                                              | "His thoughtful gesture made her day."                                      |
| Feel out of date                                                | To seem old-fashioned or no longer useful.                                                                        | "This software feels out of date and needs an upgrade."                     |
| Dated                                                           | Outmoded or obviously old-fashioned.                                                                              | "The references in the book are a bit dated."                               |
| Classic                                                         | Judged over a period of time to be of the highest quality and outstanding of its kind.                             | "That song is a classic of the rock genre."                                 |
| Timeless                                                        | Not affected by the passage of time or changes in fashion.                                                        | "Her writing style is elegant and timeless."                                |
| Opened up                                                       | To make something more accessible or widely known.                                                                | "The author opened up about her writing process in the interview."          |
| Opened up a whole genre of animation                            | Refers to introducing or popularizing a particular genre within the field of animation.                           |                                                                            |
| Without a shadow of a doubt                                     | Absolutely certain or sure about something.                                                                       | "He is without a shadow of a doubt the best candidate for the job."         |
| Portray                                                         | To depict (someone or something) in a work of art or literature.                                                  | "The film portrays the bravery of the soldiers during the war."             |
| Portrayal                                                       | The way in which someone or something is described or shown in a movie, book, etc.                                | "The portrayal of the hero in the movie was highly praised."                |
| He achieved popularity with Back to the Future                  | Explanation only needed.                                                                                         |                                                                            |
| Wealthy                                                         | Having a great deal of money, resources, or assets.                                                               | "She comes from a wealthy family."                                          |
| Move on                                                         | To leave the current place or topic and go to another.                                                            | "After the project was completed, it was time to move on."                  |
| Clause                                                          | A distinct article or provision in a contract, legal document, or piece of legislation.                           | "The contract includes a clause regarding intellectual property rights."    |

印象的だったこと

発音の改善が必須
以前も書いたが、国ごとのアクセントや発音の違いによって、英語の伝わりやすさの相性などがある。自分の英語はスペイン語圏の人に伝わりにくい。あとはRの音が苦手。

個人的にはインド人、フランス人、イタリア人の英語が聞き取りにくかったりする。発音の改善と合わせて、色々な国の人の英語に慣れておくことは重要だと改めて感じた。

・スピーキングの伸びが遅い
リスニングやリーディングに比べて、スピーキングの伸びが遅い気がする。複雑な構文などになると口から発話するのに苦戦する。受動的なリスニングと比べて、能動的な分、アウトプット量が足りていないかなと思う。

・ストック型の勉強とフロー型の勉強
ストック型の勉強とは、単語やフレーズの音読、反復などを意図している。言語は体に染み込ませていくようなイメージだなと改めて感じたし、スポーツの基礎練に似ている。基礎練をもっと増やさないといけないかも。

英語に触れる絶対量を増やすという点では、日々ニュースを聞いたりするフロー型の勉強も良いけど、血肉となるのはストック型かなと思う。

・will と be going to の違い
この違いが良くわからなかったので以下にまとめてみる。ただし、ネイティブの人にもしっかり聞いてみようと思う。

willとbe going toはどちらも未来を表現しますが、以下のような違いがあります。

1. will
- その場で決めた意思や予測を表す。「〜するつもりだ」「〜だろう」というニュアンス。
- 話者の主観的な確信を示す。
- 遠い未来について使われることが多い。

2. be going to
- 前から決まっていた予定や計画を表す。「〜する予定だ」というニュアンス。
- 何らかの根拠に基づく予測を示す。
- 近い未来について使われることが多い。

つまり、willは話者の意思決定や予測に重点があるのに対し、be going toは予め決まっていた予定や根拠のある予測に重点があると言えます。
ただし、多くの場合この2つは互換性があり、厳密に使い分ける必要はありません。文脈や話者の意図に応じてどちらを使うか判断すれば良いでしょう。

来週の目標

・英会話について
①発話をする機会を更に増やす(友人、独り言、講師の発言の復唱etc..)
②ユーモアとウィットに富んだ会話に挑戦する
③生徒のみならず、現地の人とも積極的に絡む(場に出向く)
④レベルが高い環境であっても、積極的に発言を重ねていく
⑤ストック型の学習を増やす
⑥発音の改善
⑦ビジネス英語、日常会話のフレーズ、文法関連の用語などをまとめる

・仕事関連
①カバーレターの作成
②エントリーをいくつか
③リサーチの継続

・日常生活
①新居探し
②栄養豊富な食材を使った自炊


今週は、それなりに挫折を感じた週だったため、ふりかえりが英語の授業の話ばかりになってしまった。

英単語やフレーズのレベルも上がり、授業で積極的に発言しようにも、英語が瞬間的に出てこないことも多かった。

とはいえ、言語学習は地道な積み重ねだと思うので、改善しつつもあまり気にし過ぎず、モチベーションを落とさずやっていきたい。

読んでくださってありがとうございました!

今週のハイライト

読んでくださり、ありがとうございます!記事がいいなと思ったら、よろしければサポートお願いします! いただいたサポートはクリエイターとしての活動費に使わせていただきます!