見出し画像

パッと話を振られたときに説得力あるアドリブトーク力を磨く方法は、実は…

昨日は知人との会食のため京都に出掛けていました。京都は滋賀のお隣です。が、観光したことないので金閣寺に詣でて来ました。その後、錦市場商店街をプラプラと。それにしても、今、京都には外国人しかおりませんなぁ…。あ、ま、飲み過ぎた、ということを言いたいだけです。

・日本人だけやで、マスクしてるの(感染のより暑さでやられるで)
・老若男女、入れ墨している人多いなぁ…(夏服やから露出量が多いんやろな)
・で、なぜに外国人はサングラスしたまま金閣寺を眺めてるん?(それ、何閣寺なん?)

さて。

ーーーーー
派手なネイルをしている女性社員がいます。職種はバックオフィスです。社外の人に会う機会はほとんどありません。さて、この場合ネイルはOKですか?あなたの考えを教えてください。
ーーーーー

パッと話を振られたとき、あなたはどう返しますか?こんなときに、説得力あるアドリブトークをしたいですよね。

「 自分の立ち位置を決める 」で9割決まる!

(1)まず、パッと話を振られたとき、直感で良いので、自分の立ち位置を決めてください。「 賛成?反対? 」「 Yes?No? 」「 好き?嫌い? 」などです

一番「 アカン 」のが「 ケースバイケースですよね 」「 状況によりますよね 」という、THE日本人的な玉虫色の反応です。評価を下げることはあっても評価されることはありません。どんな話であっても「 100%ケースバイケースだから 」です。つまり相手を無視しているわけです。言い切らないコンサルや講師は、あなたのことではなく自分のリスク回避しか考えていないので、今後の付き合いを考える機会にしましょう。

(2)自分の立ち位置、例えば「 賛成 」と決めれば、あとは「 なぜならば… 」と文章を続ければ、これで、即答は完了です。で、さらに説得力を持たせるために

(3)「 例えば 」と、具体的な事例を続けられたら、説得力あるアドリブトークになります

(3)「 例えば 」は、とにかく過去の事例つまり「 事実 」を思い出す癖付けをしてください。自分で考える必要はありません。「 思い出す 」癖付けです。この癖付けができれば、どんな話を振られても、瞬時に事例を引っ張り出せる様になります。なっていきます。

ってことで、とにかく「 (1)自分の立ち位置を決める 」ことが、何よりも大事です。逆の言い方をすると、説得力あるアドリブトークができる人っていうのは、日頃から「 (1)自分の立ち位置を明確にしている 」ということです。自分の立ち位置を明確にしているから(2)理由(3)例えば、もセットで考えることが習慣化されちゃっています。

ので、アドリブで返している様に見えているだけで、本人からすれば「 いつものこと 」なんですね。

私は、自分の立ち位置を「 決めず 」に考える!

この「 派手なネイルの問い 」は「 X 」で流れていた問いです。下記が、他の投稿者のコメントです。

ーーーーー
・業務に支障なければOK!
・仕事ができれば問題無し派です
・派手さによります。色や柄が派手なのは問題なし。長い、装飾品が付いているなどは仕事の邪魔になるので無しですね
などなど
ーーーーー

仕事に支障が出るとか、仕事ができればOKとか、こんな曖昧な基準で指摘されたら、言われている本人も、それを聞いている周りの社員も戸惑いや憤りを感じるでしょうね…。私が指摘された本人であれば「 は? 」って反論を100個ぐらい並べていくと予想されますw

で、マウント趣味の私のコメントですが…

ーーーーー
就業規則以外の判断基準を持ち込まない、持ち込ませない
例)仕事ができる、できないで判断が異なる
例)ベテラン、若手で判断が異なる
ーーーーー

コンサルタントという仕事は、概ね「 即答 」を求められます。質問や相談に対して、秒で答え続ける必要があります。で、かつ、その即答が、説得力が無いと相手の期待と信頼を獲得することができません。で、マジで「 いやぁ、ケースバイケースですね 」なんて答えてるコンサルタントいますからね!( 何の答えにもなってへんわ、ボケぇ!!! )と思っているのは、私だけでありません。優秀な経営者ほど、その人に二度と相談をされません。AIに相談した方が良いですからねw

あ、で、私はいつも、自分の立ち位置を決めません!
決めへんのかいっ!!!はい、決めません😁

私は、自分の意見ではなく「 正しいこと 」「 最悪なこと 」の両面(多面)から考えます。で、頭をフル回転させながら「 (3)例えば 」を思い出します。事実に勝る説得力は無いからです。これを数秒の間で思考して即答します。回答までの時間が長くなれば長くなるほど、相手の回答への期待値が上がってしまいます。ので、できる限り「 秒で 」「 それなりに説得力ある 」回答をしてしまいます。で、回答してしまった後は、後付け後付けで、相手の状況に合わせて話を落とし込んでいキます。これで、説得力あるアドリブトークの完成です!

で、いったん一通り回答し終えた後に「 私個人の意見としては… 」と、添えればOKです!ま、聞かれなかったら個人的な意見は言わなくても良いけどね…。

コンサルタント、コーチ、講師やリーダーという「 立場 」で即答が求められる人は「 自分の意見を言わない 」訓練をしてください!これが秘訣です。即答しているのにも関わらず、相手を肯定も否定もせず、玉虫色にもならず、それでいて、説得力と信頼を獲得するアドリブトーク技術です!

ーーーーー
夏服になって派手な入れ墨が露わになった女性社員がいます。職種はバックオフィスなので、社外の人に会う機会はほとんどありません。さて、この場合入れ墨はOKですか?あなたの考えを教えてください。
ーーーーー



英語学習のため記事をAI(COPILOT)で全文英訳


How to Improve Your Ad-lib Speaking Skills

Yesterday, I went to Kyoto for a dinner with a friend. Kyoto is next to Shiga, but I had never toured it before. So, I visited Kinkaku-ji Temple and then strolled around Nishiki Market. Kyoto is full of foreigners now. Anyway, I just wanted to say I drank too much.

  • Only Japanese people are wearing masks (it's more about the heat than infection).

  • Many people, young and old, have tattoos (probably because summer clothes show more skin).

  • Why do foreigners look at Kinkaku-ji with sunglasses on? (What temple are they seeing?)

Now, let's talk about something else.

There is a female employee with flashy nails. She works in the back office and rarely meets people from outside the company. Is it okay for her to have such nails? What do you think?

When someone suddenly asks you a question, how do you respond? You want to give a convincing ad-lib answer, right?

Decide Your Position First!

  1. When asked a question, quickly decide your position. Are you for or against it? Yes or No? Like or dislike?

The worst response is "It depends on the situation." This vague answer lowers your evaluation. Every situation is case-by-case, so this response ignores the other person. Consultants or lecturers who don't give clear answers are only thinking about their own risk avoidance.

  1. Once you decide your position, for example, "I agree," continue with "because..." to complete your quick answer. To make it more convincing:

  2. Add "for example" and give a specific example. This makes your ad-lib talk more persuasive.

  3. Make it a habit to recall past examples or facts. You don't need to think of new ones. This habit helps you quickly pull out examples for any topic.

So, the most important thing is to decide your position first. People who can give convincing ad-lib talks always have a clear position. This habit makes it easy to think of reasons and examples.

It may look like they are improvising, but for them, it's just routine.

I don't decide my position!

This question about flashy nails was discussed on "X." Here are some comments from others:

  • It's okay if it doesn't interfere with work!

  • No problem if she can do her job well.

  • It depends on how flashy. Colors and patterns are fine, but long nails or decorations that interfere with work are not.

If someone points out vague standards like "if it interferes with work" or "if she can do her job," both the person being told and the surrounding employees will feel confused or frustrated. If I were the one being pointed out, I would probably argue back with 100 reasons.

My comment, as someone who likes to take charge:

Don't bring in or allow any criteria other than work rules.

Examples:

  • Judging based on whether someone can do their job or not.

  • Different standards for veterans and newcomers.

Consultants need to give quick answers to questions or consultations. These answers must be convincing to gain trust. Some consultants say, "It depends on the situation," which is not an answer at all. Excellent managers will never consult them again. They might as well ask AI.

I don't decide my position!

I think from both the "right" and "worst" perspectives. While thinking quickly, I recall examples. Facts are the most convincing. I answer quickly with a "for example." The longer it takes to answer, the higher the expectations for the answer. So, I try to give a quick and reasonably convincing answer. After answering, I adjust my response to fit the situation. This completes a convincing ad-lib talk!

After finishing, I add, "Personally, I think..." if needed. If not asked, I don't give my personal opinion.

Consultants, coaches, lecturers, and leaders who need to give quick answers should train themselves not to give personal opinions. This is the secret. Even while answering quickly, you neither affirm nor deny the other person, nor give a vague answer, yet still gain trust and persuasion.

There is a female employee with flashy tattoos now visible in her summer clothes. She works in the back office and rarely meets people from outside the company. Is it okay for her to have such tattoos? What do you think?



この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?