見出し画像

第四の次元:科学を芸術に取り込む|Takis(タキス)

The English text is shown after the Japanese text.

アテネ(ギリシャ)で生まれたタキス(1925-2019)は、電磁気力を初めて芸術に持ち込んだアーティストで、目の見えないエネルギーを芸術の「第四の次元」として研究していました。パリ、ロンドン、ニューヨーク、そして母国ギリシャで活躍したタキスは、1960年代以降、数多くの国際展ードイツのカッセルで開催されたドクメンタ(1977)や、ヴェネチア・ビエンナーレ(1995)、大賞を受賞したパリ・ビエンナーレ(1985)などーに参加しました。今回のWhite Cubeでの展示では、彼の1950−2000年代におけるプライベートコレクションが展示されていました。彼の作品は、まだ見ぬサイバネティックな未来、つまりは人間が宇宙の謎めいたエネルギーに完全に生かされているユートピアの時代を予感させるものとなっています。

画像1

画像3

Installation view of the Takis' exhibition at the White Cube.

画像3

《Signal》1974 © Takis Foundation and © White Cube.

1954年に芸術家としてのキャリアの追求のためにパリに移り住んだタキスは、エジプト美術や初期ギリシャのキクラデスの偶像(小立像)にインスピレーションを得たブロンズ彫刻を制作しました。そして、キネティック・スカルプチャー(動く彫刻)やパフォーマンスを試みていたイヴ・クラインやジャン・ティンゲリーなどの前衛芸術家たちと交流を持ちました。1955年には、当時フランスの鉄道駅にあった近代的な電気信号機に感銘を受けたことがきっかけとなり、《Signals》シリーズの制作を始めています。それぞれのシリーズ作品は、タキスの拾い物によって構成されており、風や振動に呼応してゆらゆらと揺れる様は、まるでレーダー探知機のように大気や空のエネルギーを捉えている、と彼は考えていました。点滅する光や列車の振動、そしてその時に巻き起こる風などが、彼に大きな衝撃を与えたのです。

画像4

《Three Musicals》1973–86 © Takis Foundation and © White Cube.

画像5

《Mur Magnetique》1970 © Takis Foundation and © White Cube.

画像6

《Magnetic Wall - The 4 Dimension》1999
© Takis Foundation and © White Cube.

1958年からは、磁石とその磁気エネルギーを用いた彫刻の実験を開始しており、60年代後半には、物体を空中に浮遊させるという画期的な彫刻作品《Magnetrons》を制作しました。また、《Musicals》シリーズでは、磁石を利用して共鳴音を発生させる音響実験を行なっています。壁に立て掛けられた白いパネルにはギターの弦が張られており、その前には大きな針が吊るされています。また、弦はアンプに接続されており、パネルの裏には電磁石が設置されています。針が磁石によって引き寄せられたり反発したりすることで、弦に当たったり擦れたりして振動が生じ、それが増幅されてスピーカーから音が再生されるという仕組みです。彼は、このような音を宇宙の自然力の音だと考えていました。この音響実験は、交流のあった作曲家ジョン・ケージの実験にも通じるものがあり、彼とは禅の思想や神話への関心を共有していました。1970年に制作された作品《Mur Magnetique》では、円錐形の金属が、天井に取り付けられたワイヤーで吊るされ、鮮やかな黄色のキャンバス裏に設置された磁石に引き寄せられ、目に見えない磁力を絵画上に浮かび上がらせます。《Magnetic Wall - The 4 Dimension》においても、磁石によってキャンバスに張り付いた鉄線が、ミニマルな抽象表現の中で磁力という見えないエネルギーを描いています。再構成が可能なこの作品は、キャンバス表面に無限のコンポジションを作り出します。

画像7

《Aeolian》1983 © Takis Foundation and © White Cube.

画像8

《Erotic》1980 © Takis Foundation and © White Cube.

そして、タキスは、これらの作品をフランスの批評家アラン・ジュフロワに倣い、ギリシャ語で「遠くで」を意味する「tēle」という接頭語を使って、一連の作品を「Télé-peintures」、「Télé-sculptures」、「Télé-lumières」の3つに分類しました。また、タキスは、電磁気力以外の見えないエネルギーについても言及しています。屋外用の大型作品《Aeolian》では、風見鶏のように回転し風の力を可視化しました。また、磁気と人間の魅力は同じものだと考えていたタキスは、等身大のブロンズ像《Erotic》も制作しています。彼は、「官能的なものであれば、その感覚は伝達の中にある。それは常に磁力である。」と述べており、幅広い意味合いで”磁力”というものを捉えていたことがわかります。タキスにとって、目に見えないものが目に見えるようになるということは、芸術の力の象徴だったのです。さらに言えば、私たちが知覚できるものは世界のごく一部でしかないということを意味しています。このような科学技術への関心によって発展したキネティック・アートは、技術的限界と陳腐化によって80年代以降は衰退しましたが、VR/ARや3DCGといった現代のハイテク・アートに継承されているという意味では、ある種タキスの作品は、現代性を持っていると言えるかもしれません。

NOBU

【展示情報 Exhibition info】

White Cube
Takis

https://www.whitecube.com/exhibitions/exhibition/takis_bermondsey_2021

【参考文献 References】

Takis Foundation

Tate

SEISMA

artillary

https://artillerymag.com/takis/

The fourth dimension: bringing science into the arts|Takis

Born in Athens (Greece), Takis (1925-2019) was the first artist to bring electromagnetism into art, studying invisible energy as the "fourth dimension" of art. Active in Paris, London, New York and his native Greece, Takis has participated in numerous international exhibitions since the 1960s, including Documenta in Kassel, Germany (1977), the Venice Biennale (1995) and the First Prize-winning Paris Biennale (1985). The exhibition at the White Cube featured his private collection from the 1950s to the 2000s. His work foreshadows an as-yet-unseen cybernetic future, a utopian age in which man is fully alive to the mysterious energies of the universe.

In 1954, Takis moved to Paris to pursue his artistic career, creating bronze sculptures inspired by Egyptian art and the early Greek Cycladic idols (small standing statues). He interacted with avant-garde artists such as Yves Klein and Jean Tinguely, experimenting with kinetic sculpture and performance. In 1955 he began work on the "Signals" series, inspired by the modern electric signals in French railway stations at the time. He thought that each of the pieces in the series, made up of Takis' found objects, swayed in response to wind and vibration, like a radar detector, capturing the energy of the atmosphere and sky. The flashing lights, the vibrations of the train and the wind blowing had a significant impact on him.

From 1958 he began experimenting with magnets and their magnetic energy in sculpture. Then, in the late 1960s, he created "Magnetrons", a ground-breaking sculpture that suspended objects in the air. In the 《Musicals》 series, he experiments with the use of magnets to generate resonant sounds. The work consists of a white panel on the wall with a guitar string strung on it and a large needle suspended in front of it. It also has an amplifier connected to its line and an electromagnet on the back of the panel. As the magnet attracts or repels the needle, it strikes or rubs against the string, creating amplified vibrations to produce sound from the speaker. He considered such sounds to be the sound of the natural forces of the universe. This acoustic experimentation was also in line with that of composer John Cage, with whom I was in contact and shared an interest in Zen thought and mythology. In "Mur Magnetique" (1970), conical metal objects, suspended by wires from the ceiling, attract a magnet behind a bright yellow canvas, creating an invisible magnetic force on the painting. In "Magnetic Wall - The 4 Dimension", the steel wires are attached to the canvas by magnets, depicting the invisible energy of magnetism in a minimalist abstraction. The work is reconfigurable, creating an infinite number of compositions on the surface of the canvas.

Takis then followed the French critic Alain Jouffroy in classifying the series of works into three categories - "Télé-peintures", "Télé-sculptures" and "Télé-lumières" - using the Greek prefix "tēle", meaning "at a distance". Takis also mentions invisible energies other than electromagnetic force. For example, in the extensive outdoor work "Aeolian", he visualised the power of the wind by rotating like a weathervane. Takis, who believed that magnetism and human fascination were the same things, also created a life-size bronze statue, "Erotic". He says: 'if it is sensual, the sensation is in the transmission. It is always magnetism', and it is clear that he had a broad conception of "magnetism".
For Takis, the making visible of the invisible was a symbol of the power of art. What is more, what we can perceive is only a tiny part of the world. It is this interest in science and technology that has led to the development of kinetic art. Unfortunately, however, it seems to have declined since the 1980s due to technical limitations and obsolescence. But in a way, Takis's work is contemporary in that contemporary high-tech art, such as VR/AR and 3DCG, has inherited it.

NOBU

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?