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未来の緩やかな抹消|Jack Lavender(ジャック・ラベンダー): Tired but Wired

The English text is shown after the Japanese text.

ベスナル・グリーンの静けさのある住宅街の一角に佇むパブ『The Approach Tavern(アプローチ・タバーン)』の2階に、真っ黒に包まれた部屋があった。
黒いパネルが床と壁に貼られ、蛍光灯が灯すブラックボックス。
ギャラリーの端の方には、ユーカリの木、枝にはパーティー用の風船がぶら下がっている。その反対側には、電話ボックスがあり、中の台には50ペンスが一枚置かれている。そして、中央付近には火薬が詰められていない花火の箱がある。
展示されているのは、ジャック・ラベンダーのインスタレーション作品《Tired but Wired》で、どれも何かしらの用途として使い終えたもの、過去の残骸である。

Installation view of Tired but Wired, 2021 © Jack Lavender.

ジャック・ラベンダーは、1983年にカンタベリーで生まれ、現在はロンドンで活動しているアーティストだ。ラベンダーは、時間について関心を持ち、普段は忘れがちな日常の記念品を集め、特定の瞬間や時代の遺物として保存したいという本能的な衝動を持っている。

Telephone box, part of Tired but Wired © Jack Lavender.
A close-up of a phone box, part of Tired but Wired © Jack Lavender.

ギャラリーに置かれた電話ボックスはイギリスのものではあるが、公衆電話という意味では、私にとっても身近な存在だ。小学生の時、毎日学校が終わると駅の公衆電話で、家に電話をしたり、友達といたずら電話をしたり、その周りでよくたむろしていたものだ。当時は、公衆電話の周りが小学生の溜まり場のようなものだった。しかし、今では携帯電話が普及し、公衆電話は緊急の時にしか使わない無用の長物になってしまった。彼の作品を見ていると、なんとも言えないノスタルジーな気持ちになる。

しかし、未来に視点を向けてみると、今私たちが持っているスマホも、電話ボックスと同じ過去の遺物だ。将来は、スマホに代わる更なるデバイスが生み出される可能性がある。そう考えると、これらのオブジェクト(鑑賞者の持ち物も含めて)は現在から見た過去ではなく、未来から見た過去であると言えるだろう。

Eucalyptus tree, part of Tired but Wired © Jack Lavender.
Party balloons hanging from a eucalyptus tree, part of Tired but Wired © Jack Lavender.

プレスリリースには、時間に伴う影響に関するマーク・フィッシャーの文章が引用されている。

「この10〜15年の間に、インターネットとモバイル通信技術は、日常の体験の本質をまったく認識できないほど変化させた。しかし、そのためか、文化が現在を把握する能力を失っているように感じられることが多くなってきた。(中略)日常生活はスピードアップしたが、文化はスローダウンした。」

『わが人生の幽霊たち:うつ病、憑在論、失われた未来』

マーク・フィッシャーは、理論家・批評家・ブロガーで、右派加速主義のニック・ランドやセイディ・ブラントとともに、サイバネティック文化研究ユニット『CCRU (Cybernetic Culture Research Unit)』の設立に参加し、現代思想や映画、SF、テクノといった要素を用いて横断的に議論を展開した人物である。この引用は、そのフィッシャーの著作『わが人生の幽霊たち:うつ病、憑在論、失われた未来』からのものである。

Box of fireworks, part of Tired but Wired © Jack Lavender.

また、同著において、フィッシャーは「未来の緩やかな抹消は、期待のデフレを伴っている。(中略)現在のアーティストが、はるか昔に確立されたスタイルに依存していることは、今この瞬間が形式的なノスタルジアに支配されていることを示唆している」とも述べている。ラベンダーのインスタレーション作品は、現代の急速な流れの中からオブジェクトを救出し、それぞれの中でストーリーや文化を成熟させようとしているのかもしれません。あるいは、資本主義を超えたその先に、新たな文化を見出そうとしているのかもしれません。

Tired but Wired #1, 2021 © Jack Lavender.
Tired but Wired #2, 2021 © Jack Lavender.

ラベンダーは、この他にもオンライン展示『Tired but Wired 2』も行っており、彼のコラージュ作品を見ることもできます。(作品のいくつかは、ギャラリー内にも展示されていました。)雑誌や新聞の切り抜き、古本やチラシなどの印刷物を素材に、90年代から00年代のニューエイジやレイヴといったサブカルチャーに焦点を当てています。この作品の中では、世界は文化的にも文字通りの意味でも燃えている。地球は、時計の文字盤と象徴的に置き換えられ、全てが終わる時間までカウントダウンする。いくつかの作品には、地球温暖化や気候変動といった環境問題を組み合わせたものが見られます。

NOBU

【展示情報 Exhibition Infromation】

The Approach Gallery
Jack Lavender: Tired but Wired

Artist Information

Tired but Wired 2

【参考文献 References】

Goodreads
Some extracts from Mark Fischer’s Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures

The slow cancellation of the future | Jack Lavender: Tired but Wired

On the first floor of The Approach Tavern, a pub tucked away in a quiet residential corner of Bethnal Green, there was a room shrouded in black. A black box with black panels on the floor and walls, lit by fluorescent lights. A eucalyptus tree is at the end of the gallery, with party balloons hanging from the branches. On the other side of the room is a telephone box, with a single 50 pence on a stand inside. And near the centre, there is a box of fireworks not filled with firework balls. On display is Jack Lavender's installation Tired but Wired. All of them have been used for some purpose or other; they are remnants of the past.

Jack Lavender is an artist who was born in 1983 in Canterbury and now lives and works in London. Lavender is interested in time and has an instinctive urge to collect everyday mementoes, usually forgotten, and preserve them as relics of a particular moment or time.

Although the telephone box in the gallery is British, it is familiar to me in the sense of a 'public telephone'. When I was in primary school, every day after school, I used to go to the payphone at the station to call home, make prank calls with my friends and talk nonsense around it. In those days, the area around them was a hangout for schoolchildren. However, mobile phones' widespread use has become useless, used only in emergencies. His work gives me an indescribable feeling of nostalgia.

But when we look to the future, the smartphones we have today are relics of the past, just like phone boxes. In the end, other devices may be created to replace the smartphone. Then we can say that these objects (including the possessions of the viewer) are the past seen from the future, not from the present.

The press release quotes Mark Fischer on the impact of time.

"In the last 10 to 15 years, the internet and mobile telecommunications technology have altered the texture of everyday experience beyond all recognition. Yet, perhaps because of all this there's an increasing sense that culture has lost the ability to grasp the present [… E]veryday life has sped up but culture has slowed down."

Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures

Mark Fisher is a theorist, critic and blogger who, together with right-wing accelerationists Nick Land and Sadie Brandt, helped found the Cybernetic Culture Research Unit (CCRU). He is also a cross-disciplinary debater, using elements of contemporary thought, film, science fiction and techno. This quote is from Fischer's book, Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures.

In the same book, Fischer writes: "The slow cancellation of the future has been accompanied by a deflation of expectations. […] the reliance of current artists on styles that were established long ago suggests that the current moment is in the grip of a formal nostalgia, of which more shortly." Lavender's installation work may be an attempt to rescue objects from the rapid flow of modernity and mature a story or culture within each. Or perhaps it is an attempt to find a new culture beyond capitalism.

Lavender also has an online exhibition, Tired but Wired 2, where you can see some of his collages. (Some of his work was also on display in the gallery.) Using magazine and newspaper clippings, second-hand books, leaflets and other printed material, the exhibition focuses on the new age and rave subcultures of the 90s and 00s. The world is on fire in these works, both culturally and literally. The earth is symbolically replaced by the clock's dial, counting down to the time when everything will end. Some of the works combine environmental issues such as global warming and climate change.


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