見出し画像

【ヴィヴィアン・ウエストウッド】英語版ウィキペディアを日本語で読む【Vivienne Westwood】

Dame Vivienne Isabel Westwood DBE RDI (née Swire; 8 April 1941 – 29 December 2022) was an English fashion designer and businesswoman, largely responsible for bringing modern punk and new wave fashions into the mainstream.

ヴィヴィアン・イザベル・ウエストウッド(旧姓スワイヤー、1941年4月8日 - 2022年12月29日)は、イギリスのファッション・デザイナー、実業家で、モダン・パンク・ニューウェーブ・ファッションを主流にしたことに大きな責任がある。

Westwood came to public notice when she made clothes for the boutique that she and Malcolm McLaren ran on King's Road, which became known as SEX.

ウェストウッドは、マルコム・マクラーレンとともにキングスロードで経営していたブティックで服を作り、世間に知られるようになり、そのブティックは「SEX」として知られるようになった。

Their ability to synthesise clothing and music shaped the 1970s UK punk scene which was dominated by McLaren's band, the Sex Pistols.

服飾と音楽を融合させた彼らの才能は、マクラーレンのバンド、セックス・ピストルズを中心とする1970年代の英国パンク・シーンを形成した。

She viewed punk as a way of "seeing if one could put a spoke in the system".

彼女はパンクを「システムにスポークを打ち込むことができるかどうかを見る」方法としてとらえていた。

Westwood opened four shops in London and eventually expanded throughout Britain and the world, selling an increasingly varied range of merchandise, some of which promoted her many political causes such as the Campaign for Nuclear Disarmament, climate change and civil rights groups.

ウエストウッドはロンドンに4つのショップをオープンし、やがてイギリス国内だけでなく世界中に店舗を広げ、ますます多様な商品を販売した。その中には、核軍縮キャンペーン、気候変動、公民権団体など、彼女の多くの政治的活動を促進するものも含まれていた。

Life and career(人生とキャリア)

Early years(若い頃)

Westwood was born in the village of Tintwistle, Cheshire, on 8 April 1941, as the daughter of Gordon Swire and Dora Swire (née Ball), who had married two years previously, two weeks after the outbreak of the Second World War.

1941年4月8日、チェシャー州のティントウィスルという村で、ゴードン・スワイヤーとドーラ・スワイヤー(旧姓ボール)の娘として誕生した。

At the time of Vivienne's birth, her father was employed as a storekeeper in an aircraft factory; he had previously worked as a greengrocer.

ヴィヴィアンが生まれたとき、父親は航空機工場の倉庫番をしており、それ以前は八百屋をしていた。

In 1958, her family moved to Harrow, Greater London, and Westwood took a jewellery and silversmith course at the University of Westminster, then known as the Harrow Art School, but left after one term, saying: "I didn't know how a working-class girl like me could possibly make a living in the art world".

1958年、一家はグレーター・ロンドンのハローに移り、ウエストウッドはウエストミンスター大学(当時はハロー・アートスクール)のジュエリー・シルバースミス・コースを受講するが、1学期で退学してしまう。「私のような労働者階級の少女が、アートの世界でどうやって生計を立てていけるのか、わからなかったのです。」

After taking up a job in a factory and studying at a teacher-training college, she became a primary-school teacher.

その後、工場での仕事、教員養成学校での勉強を経て、小学校の教師となる。

During this period, she created her own jewellery, which she sold at a stall on Portobello Road.

この間、自作のジュエリーを制作し、ポートベロー・ロードの屋台で販売した。

In 1962, she met Derek Westwood, a Hoover factory apprentice, in Harrow.

1962年、ハロー地区でフーバー工場の見習いだったデレク・ウェストウッドと出会う。

They married on 21 July 1962; Westwood made her own wedding dress.

1962年7月21日に結婚し、ウェストウッドは自作のウェディングドレスを着用した。

In 1963, she gave birth to a son, Benjamin.

1963年には息子のベンジャミンを出産した。

Malcolm McLaren(マルコム・マクラーレン)

Westwood's marriage to Derek ended after she met Malcolm McLaren.

デレクとの結婚は、マルコム・マクラーレンとの出会いで終わりを告げた。

Westwood and McLaren moved into Thurleigh Court in Balham, where their son Joseph Corré was born in 1967.

ウエストウッドとマクラーレンはバルハムのサーリー・コートに移り住み、1967年に息子のジョセフ・コレが誕生した。

Westwood continued to teach until 1971 and also created clothes which McLaren designed.

ウエストウッドは1971年まで教師を続け、マクラーレンがデザインした服も制作した。

McLaren became manager of the punk band the Sex Pistols, and subsequently the two garnered attention as the band wore Westwood's and McLaren's designs.

マクラーレンはパンクバンド、セックス・ピストルズのマネージャーとなり、その後、バンドがウエストウッドとマクラーレンのデザインを着用し、2人は注目を浴びるようになる。

Punk era(パンク時代)

Westwood was one of the architects of the punk fashion phenomenon of the 1970s, saying "I was messianic about punk, seeing if one could put a spoke in the system in some way".

ウエストウッドは1970年代のパンクファッション現象の立役者の一人であり、「私はパンクに対してメシアニックで、何らかの形でシステムにスポークを打ち込むことができないかと考えていた」と語っている。

The store that she co-managed with McLaren, SEX, was a meeting place for early members of the London punk scene.

マクラーレンと共同経営していた店「SEX」は、ロンドンのパンク・シーンの初期メンバーが集う場所であった。

Westwood also inspired the style of punk icons, such as Viv Albertine, who wrote in her memoir, "Vivienne and Malcolm use clothes to shock, irritate and provoke a reaction but also to inspire change. Mohair jumpers, knitted on big needles, so loosely that you can see all the way through them, T-shirts slashed and written on by hand, seams and labels on the outside, showing the construction of the piece; these attitudes are reflected in the music we make. It's OK to not be perfect, to show the workings of your life and your mind in your songs and your clothes."

ヴィヴィアンとマルコムは、衝撃を与え、苛立たせ、反応を引き起こすために服を使うが、同時に変化を促すためにも服を使う」と回顧録に書いている。大きな針で編まれたモヘアのジャンパーは透けて見えるほどゆるく、Tシャツは手でスラッシングして文字を書き、縫い目やラベルは外側にあり、作品の構造を示しています。こうした姿勢は、私たちが作る音楽にも反映されています。完璧でなくてもいい、自分の人生や心の動きを歌や服に表してもいいんだ "と。

Fashion collections(ファッション・コレクション)

Westwood's designs were independent and represented a statement of her own values.

ウエストウッドのデザインは独立したものであり、彼女自身の価値観の表明を表していた。

She collaborated on occasions with Gary Ness, who assisted Westwood with inspirations and titles for her collections.

ゲイリー・ネスは、ウエストウッドのコレクションにインスピレーションを与え、タイトルをつける手助けをした。

McLaren and Westwood's first fashion collection to be shown to the media and potential international buyers was Pirate.

マクラーレンとウエストウッドの最初のコレクションは、メディアや海外のバイヤーに公開された「パイレーツ」である。

Subsequently, their partnership, which was underlined by the fact that both their names appeared on all labelling, produced collections in Paris and London with the thematic titles Savages (shown late 1981), Buffalo/Nostalgia Of Mud (shown spring 1982), Punkature (shown late 1982), Witches (shown early 1983) and Worlds End 1984 (later renamed Hypnos, shown late 1983).

その後、二人の名前がすべてのラベルに表示されることで強調されたパートナーシップは、パリとロンドンで、「サベージズ」(1981年末発表)、「バッファロー/ノスタルジア・オブ・マッド」(1982年春発表)、「パンカチュア」(1982年末発表)、「ウィッチーズ」(1983年初発表)、「ワールド・エンド1984(後にヒプノスと改名、1983年末発表)というテーマを持つコレクションを発表した。

After the partnership with McLaren was dissolved, Westwood showed one more collection under the Worlds End label: "Clint Eastwood" (late 1984–early 1985).

マクラーレンとの提携解消後、ウエストウッドはWorlds Endレーベルでもう1つのコレクションを発表した。「クリント・イーストウッド」(1984年末~1985年初め)。

She dubbed the period 1981–85 "New Romantic" and 1988–91 as "The Pagan Years" during which "Vivienne's heroes changed from punks and ragamuffins to 'Tatler' girls wearing clothes that parodied the upper class".

ヴィヴィアンのヒーローは、パンクやゴロツキから、上流階級をパロディ化した服を着る『タトラー』誌の少女へと変わった」この時期、彼女は1981年から85年を「ニュー・ロマンティック」、88年から91年を「ペイガン・イヤー」と名づけた。

From 1985 to 1987, Westwood took inspiration from the ballet Petrushka to design the mini-crini, an abbreviated version of the Victorian crinoline.

1985年から1987年にかけて、ウエストウッドはバレエ「ペトルーシュカ」からインスピレーションを得て、ヴィクトリア朝のクリノリンを短縮したミニ・クリニスをデザインした。

Its mini-length, bouffant silhouette inspired the puffball skirts widely presented by more established designers such as Christian Lacroix.

ミニ丈でブーファンのようなシルエットは、クリスチャン・ラクロワなど、より定評あるデザイナーが広く発表しているパフボールスカートにインスピレーションを与えた。

The mini-crini was described in 1989 as a combination of two conflicting ideals - the crinoline, representing a "mythology of restriction and encumbrance in woman's dress", and the miniskirt, representing an "equally dubious mythology of liberation".

クリノリンは「女性の服装における制限と束縛の神話」を、ミニスカートは「同じく怪しげな解放の神話」を象徴しているのだ。

In 2007, Westwood was approached by the Chair of King's College London, Patricia Rawlings, to design an academic gown for the college after it had successfully petitioned the Privy Council for the right to award degrees.

2007年、キングス・カレッジ・ロンドンの学長パトリシア・ローリングスから、学位授与権を求めて枢密院への請願に成功した同校のアカデミックガウンをデザインするよう依頼を受けたウエストウッド。

In 2008, the Westwood-designed academic dresses for King's College were unveiled.

2008年、ウェストウッドがデザインしたキングスカレッジのアカデミックドレスが発表された。

On the gowns, Westwood commented: "Through my reworking of the traditional robe I tried to link the past, the present and the future. We are what we know."

このガウンについて、ウエストウッドは次のようにコメントしている。「伝統的なローブを再構築することで、過去、現在、未来をつなげようとしたのです。私たちは、私たちが知っているものなのです。"

In July 2011, Westwood's collections were presented at The Brandery fashion show in Barcelona.

2011年7月、バルセロナで開催されたThe Branderyファッションショーで、ウエストウッドのコレクションが発表された。

Westwood worked closely with Richard Branson to design uniforms for Virgin Atlantic crew.

ウエストウッドは、リチャード・ブランソンと密接に協力し、ヴァージン・アトランティック航空の乗組員のユニフォームをデザインした。

The uniform for the female crew consisted of a red suit, which accentuated the women's curves and hips, and had strategically placed darts around the bust area.

女性乗務員の制服は、女性の曲線とヒップを強調し、バスト部分に戦略的にダーツを入れた赤いスーツで構成されている。

The men's uniform consisted of a grey and burgundy three-piece suit with details on the lapels and pockets.

男性の制服はグレーとワインレッドのスリーピースで、ラペルとポケットにディテールが施されている。

Westwood and Branson were both passionate about using sustainable materials throughout their designs to reduce the impact on the environment and so used recycled polyester.

ウェストウッドとブランソンは、環境への影響を軽減するために持続可能な素材を使うことに情熱を注いでおり、リサイクルポリエステルを使用したデザインにした。

Before fully launching the designs, the two released some for a trial period with pilots and cabin crew and made changes using the feedback they received.

本格的にデザインを発表する前に、パイロットや客室乗務員を対象にした試用期間を設け、寄せられたフィードバックをもとに変更を加えていった。

Vivienne Westwood companies(ヴィヴィアン・ウエストウッド社)

In August 2011, Westwood's company Vivienne Westwood Ltd agreed to pay almost £350,000 in tax to HM Revenue and Customs (HMRC) for significantly underestimating the value of her brand.

2011年8月、ウエストウッドの会社であるVivienne Westwood Ltdは、彼女のブランドの価値を著しく過小評価していたとして、HM Revenue and Customs(HMRC)に約35万ポンドの税金を支払うことに同意した。

Her UK business had sold the rights to her trademarks to Luxembourg-based Latimo, which she controlled, for £840,000 in 2002.

彼女の英国のビジネスは、2002年に彼女の商標の権利を、彼女が支配するルクセンブルグのLatimo社に84万ポンドで売却していた。

After examining the deal, HMRC argued that the brand had been undervalued, and, after negotiation, the two sides agreed that her trademarks were worth more than double that amount.

この取引を調べたHMRCは、ブランドが過小評価されていると主張し、交渉の結果、彼女の商標はその2倍以上の価値があるとすることで両者は合意した。

The £2m valuation triggered an additional tax bill of £348,463 plus interest of £144,112, which fell due in 2009.

この200万ポンドの評価により、348,463ポンドと144,112ポンドの利息の追加納税が発生し、2009年にその支払期限が到来した。

In March 2012, Vivienne Westwood Group reached agreement to end a long-standing UK franchise relationship with Manchester-based Hervia, which operated seven stores for the fashion chain.

2012年3月、Vivienne Westwood Groupは、マンチェスターに拠点を置き、ファッションチェーンのために7店舗を運営していたHerviaとの長年の英国でのフランチャイズ関係を解消することに合意した。

The deal brought to a conclusion a legal wrangle, which included Hervia issuing High Court proceedings for alleged breach of contract, after Westwood sought to end the franchise deal before the agreed term.

この契約により、Westwoodが合意した期間より前にフランチャイズ契約を終了させようとしたため、Herviaが契約違反の疑いで高等法院に提訴するなど、訴訟沙汰に発展した。

It was reported that a financial settlement was reached between the parties.

その後、両者の間で金銭的な和解が成立したことが報告されている。

In 2013, the transition of some of the Hervia stores to Westwood, along with cost-savings, was credited for a jump in Vivienne Westwood Ltd's pre-tax profits to £5 million from £527,683 the previous year, with annual group sales of £30.1 million up from £25.4 million.

2013年、ハーヴィアの一部店舗をウエストウッドに移行したことと、コスト削減により、ヴィヴィアン・ウエストウッド・リミテッドの税引前利益は前年の52万7683ポンドから500万ポンドに跳ね上がり、グループの年間売上高は2540万ポンドから3010万ポンドに増加したことが評価された。

The next year, the company results showed “disappointing" sales with a dip of 2% to £29.5 million and a fall of 36% in pre-tax profits to £3.2 million in 2013, according to accounts posted at Companies House.

翌2013年の会社業績によると、売上高は2%減の2950万ポンド、税引前利益は36%減の320万ポンドと「期待外れ」だったことが、Companies Houseに掲載されたアカウントで明らかになった。

The company announced: "Over the last year margins have been under pressure due to the nature of wider retail conditions."

同社は発表した。"昨年は、より広い小売状況の性質上、マージンが圧迫されています。"

In June 2013, Westwood announced she was shunning further expansion of her business as a way of tackling environmental and sustainability issues.

2013年6月、ウエストウッドは、環境問題や持続可能性の問題に取り組む方法として、事業のさらなる拡大を敬遠することを発表した。

In March 2015, the company announced that it was to open a three-storey outlet in midtown Manhattan in late 2015.

2015年3月には、2015年後半にマンハッタンのミッドタウンに3階建てのアウトレットをオープンすることを発表した。

This was scheduled to be followed by a new 3,200-square-foot shop in a building also housing the company's offices and showrooms in Rue Saint-Honoré in Paris, due to open in early 2016.

これに続き、パリのサントノーレ通りにある同社のオフィスやショールームも入っているビルに、3,200平方メートルの新店舗を2016年初頭にオープンする予定であった。

In 2015, Vivienne Westwood Ltd operated 12 retail outlets in the UK, including an outlet store in Bicester Village.

2015年、ヴィヴィアン・ウエストウッド株式会社は、ビスタービレッジのアウトレットストアを含む12の小売店を英国で運営した。

There were 63 Westwood outlets worldwide including nine in China, nine in Hong Kong, eighteen in South Korea, six in Taiwan, two in Thailand, and two in the United States.

中国9店舗、香港9店舗、韓国18店舗、台湾6店舗、タイ2店舗、米国2店舗など、全世界で63店舗のウエストウッド店舗を展開していた。

Nevertheless, in June of that year, the company reported a profit dip from £3.2m to £2.9m in 2014, despite an 8.4% jump in sales to £32m.

それでも同年6月には、売上高が8.4%増の3200万ポンドに跳ね上がったにもかかわらず、2014年には利益が320万ポンドから290万ポンドに落ち込んだと発表している。

VWL paid £1.6m in license fees to Latimo and £646,033 in UK corporation tax in 2014, a 17% fall from the previous year.

VWLは2014年にラティモに160万ポンドのライセンス料と、前年比17%減の646,033ポンドの英国法人税を支払った。

Several media outlets reported in 2015 that the accounts for Vivienne Westwood Ltd showed the company paid £2 million a year to offshore company Latimo, which was set up in Luxembourg for the right to use Westwood's name on her own fashion label.

2015年に複数のメディアが報じたところによると、ヴィヴィアン・ウエストウッド・リミテッドの会計では、ウエストウッドの名前を自身のファッションブランドで使用する権利として、ルクセンブルグに設立されたオフショア企業ラティモに年間200万ポンドを支払っていたという。

Latimo, which Westwood controlled as the majority shareholder in her companies, was set up in 2002.

Latimoは、Westwoodが自身の会社の大株主として支配しており、2002年に設立された。

Such arrangements, while legal, were against the Green Party policy to crack down heavily on usage of tax havens such as Luxembourg.

こうした取り決めは合法ではあるが、ルクセンブルクなどのタックスヘイブンの利用を厳しく取り締まる緑の党の政策に反するものだった。

In March 2015, Westwood said, "It is important to me that my business affairs are in line with my personal values. I am subject to UK tax on all of my income".

2015年3月、ウエストウッドは、「私のビジネス事情が私の個人的な価値観と一致していることは、私にとって重要です。私はすべての収入に対して英国の税金を課せられています」と述べている。

Later in 2015, she said that she had restructured her corporate tax arrangements to try to align them with the Green Party's policy.

その後、2015年には、緑の党の政策に沿うようにと、法人税の取り決めを再構築したと述べている。

Notable clients and commissions(主なクライアントと依頼)

Dita Von Teese wore a purple Westwood wedding gown for her formal wedding ceremony when she married Marilyn Manson in 2005.

ディタ・フォン・ティースは2005年にマリリン・マンソンと結婚した際、正式な結婚式でパープルのウエストウッドのウエディングドレスを着用した。

Marion Cotillard wore a Westwood red satin strapless dress at the London premiere of her film Public Enemies in 2009.

マリオン・コティヤールは2009年、映画『パブリック・エネミーズ』のロンドン・プレミアでウエストウッドの赤いサテンのストラップレスドレスを着用した。

In 2013, she wore a Westwood Couture pink and ivory striped dress at the Chopard Lunch in Cannes.

2013年、カンヌで開催されたショパールランチで、ウェストウッド クチュールのピンクとアイボリーのストライプのドレスを着用。

In 2011, Princess Eugenie wore three Westwood designs for the pre-wedding dinner, the wedding ceremony and the after-wedding party at the wedding of Prince William and Catherine Middleton.

2011年、ウィリアム王子とキャサリン・ミドルトンの結婚式で、ユージェニー王女はプレウェディングディナー、挙式、アフターウェディングパーティーでウェストウッドの3つのデザインを着用した。

Pharrell Williams wore a Westwood Buffalo hat to the 2014 56th Annual Grammy Awards that was originally in Westwood's 1982–83 collection.

ファレル・ウィリアムスは、ウエストウッドの1982-83年のコレクションにあったウエストウッドのバッファローハットを2014年の第56回グラミー賞で着用している。

The hat was so popular that it inspired its own Twitter account.

この帽子は非常に人気があり、独自のツイッターアカウントを触発した。

Pharrell was first seen wearing a similar Westwood Buffalo hat in 2009.

ファレルは2009年に同様のウエストウッド・バッファローハットをかぶっているところを初めて目撃されている。

In Final Fantasy XV, Lunafreya Nox Fleuret's wedding dress was designed by Westwood.

ファイナルファンタジーXVでは、ルナフレイア・ノックス・フルーレのウェディングドレスはウエストウッドがデザインしたものである。

Sex and the City(セックス・アンド・ザ・シティ)

Westwood's designs were featured in the 2008 film adaptation of the television series Sex and the City.

ウエストウッドのデザインは、2008年に映画化されたテレビシリーズ「セックス・アンド・ザ・シティ」にも登場した。

In the film, Carrie Bradshaw becomes engaged to long-term lover Mr. Big.

映画では、キャリー・ブラッドショーが長年の恋人ミスター・ビッグと婚約するシーンが描かれている。

Being a writer at Vogue, she is invited by her editor to model wedding dresses, including a design made by Westwood.

ヴォーグ誌のライターである彼女は、編集長からウェディングドレスのモデルとして招待され、その中にはウエストウッドがデザインしたものも含まれていた。

The dress is subsequently sent to Carrie as a gift, with a handwritten note from Westwood herself, and Carrie decides to use the Westwood gown.

その後、ウエストウッドの手書きのメモが添えられてキャリーにプレゼントされ、キャリーはウエストウッドのドレスを使用することを決意する。

The wedding dress has been described as one of the movie's most iconic features, leading Westwood to approach the producers about being involved in making a sequel.

このウェディングドレスは、映画を象徴する一着と評され、ウエストウッドは続編の制作に携わることをプロデューサーに打診することになる。

This dress was available to purchase on net-a-porter, which sold out in a matter of hours.

このドレスはnet-a-porterで購入可能であったが、数時間で完売してしまった。

It was available to buy as a knee-length version.

膝丈のバージョンとして購入可能だった。

Political involvement(政治的関与)

In April 1989, Westwood appeared on the cover of Tatler dressed as Prime Minister Margaret Thatcher.

1989年4月、ウェストウッドはマーガレット・サッチャー首相に扮して『タトラー』の表紙に登場した。

The suit that Westwood wore had been ordered for Thatcher but not yet delivered.

ウエストウッドが着ていたスーツはサッチャー用に注文されたものだったが、まだ納品されていなかった。

The cover, which bore the caption "This woman was once a punk", was included in The Guardian's list of the best ever UK magazine covers.

この表紙には「This woman was once a punk」というキャプションが添えられ、The Guardianが選ぶ英国の雑誌の表紙ベストに選ばれた。

In September 2005, Westwood joined forces with the British civil rights group Liberty and launched exclusive limited design T-shirts and baby wear bearing the slogan I AM NOT A TERRORIST, please don't arrest me.

2005年9月、ウエストウッドはイギリスの公民権団体リバティと協力し、I AM NOT A TERRORIST, please don't arrest meというスローガンを掲げた限定デザインのTシャツとベビーウェアを発売した。

She said she was supporting the campaign and defending habeas corpus.

彼女は、このキャンペーンを支持し、人身保護令状を擁護していると語った。

"When I was a schoolgirl, my history teacher, Mr. Scott, began to take classes in civic affairs. The first thing he explained to us was the fundamental rule of law embodied in habeas corpus. He spoke with pride of civilisation and democracy. The hatred of arbitrary arrest by the lettres de cachet of the French monarchy caused the storming of the Bastille. We can only take democracy for granted if we insist on our liberty", she said.

「私が小学生だった頃、歴史のスコット先生が市民問題の授業を始めた。まず、人身保護に象徴される基本的な法の支配について説明されました。彼は文明と民主主義を誇りにして語った。フランス王政のレトル・ド・カシェによる恣意的な逮捕を憎んでバスティーユを襲撃させたのです。自由を主張してこそ、民主主義を当たり前にすることができる」と語った。

The sale of the £50 T-shirts raised funds for the organisation.

50ポンドのTシャツを販売することで、同団体の資金を調達した。

Westwood stated on television in 2007 that she had transferred her long-standing support for the Labour Party to the Conservatives, over the issues of civil liberties and human rights.

ウエストウッドは2007年にテレビで、市民的自由と人権の問題をめぐって、長年支持してきた労働党を保守党に移籍したと述べた。

Since early 2015, she has been a supporter of the Green Party.

2015年初頭から、彼女は緑の党の支持者となっている。

On Easter Sunday 2008, she campaigned in person at the biggest Campaign for Nuclear Disarmament demonstration in ten years, at the Atomic Weapons Establishment, Aldermaston, Berkshire.

2008年のイースターサンデーには、バークシャー州オルダーマストンの原子力兵器施設において、この10年間で最大の核軍縮キャンペーンのデモに自ら参加し、キャンペーンを行った。

In June 2013, Westwood dedicated one of her collections to Chelsea Manning and at her fashion show she and all of her models wore large image badges of Manning with the word "Truth" under her picture.

2013年6月、ウエストウッドはコレクションの一つをチェルシー・マニングに捧げ、ファッションショーでは彼女とモデル全員がマニングの大きなイメージバッジをつけ、彼女の写真の下に「Truth」の文字が書かれていた。

The next year, she cut off her hair to highlight the dangers of climate change.

翌年には、気候変動の危険性を訴えるために髪を切った。

She also appeared in a PETA ad campaign to promote World Water Day and vegetarianism, drawing attention to the meat industry's water consumption.

また、世界水の日やベジタリアニズムを推進するPETAの広告キャンペーンに出演し、食肉産業の水消費量に注目させた。

In 2014, Westwood became ambassador for clean energy Trillion Fund.

2014年、ウェストウッドはクリーンエネルギーのトリリオンファンドのアンバサダーに就任した。

In June 2017, Westwood endorsed Labour leader Jeremy Corbyn for the 2017 general election.

2017年6月、ウェストウッドは2017年の総選挙で労働党のジェレミー・コービン党首を支持した。

She said, "I'm excited about the Labour Party manifesto because it's all about the fair distribution of wealth."

彼女は、"労働党のマニフェストには、富の公正な分配について書かれているので、わくわくしています "と述べた。

She added "Jeremy clearly wants to go green and creating a fair distribution of wealth is the place to start, from there we can build a green economy which will secure our future."

彼女はさらに、"ジェレミーは明らかにグリーン化を望んでおり、富の公平な分配を作ることがスタート地点であり、そこから私たちの未来を確保するグリーン経済を構築することができます。"と述べている。

In November 2019, along with other public figures, Westwood signed a letter supporting Corbyn that described him as "a beacon of hope in the struggle against emergent far-right nationalism, xenophobia and racism in much of the democratic world" and endorsed him in the 2019 UK general election.

2019年11月、ウェストウッドは他の公人とともに、コービンを「民主主義世界の多くで台頭する極右の民族主義、外国人排斥、人種差別との闘いにおける希望の光」と評する支持書に署名し、2019年の英国総選挙において彼を支持した。

Support of Green Party and exclusion from UK election campaign tour(緑の党の支持と英国選挙キャンペーンツアーからの除外)

In January 2015, Westwood announced her support of the Green Party: "I am investing in the Green Party because I believe it is in the best interests of our country and our economy".

2015年1月、ウェストウッドは緑の党の支持を表明した。"緑の党に投資するのは、それが我が国と経済のためになると信じているからです"。

It was reported that she had donated £300,000 to fund the party's election campaign.

同党の選挙キャンペーン資金として30万ポンドを寄付したと報じられた。

In February 2015, Westwood was announced as the special guest on the Greens' We Are The Revolution campaigning tour of English universities in such cities as Liverpool, Norwich, Brighton and Sheffield.

2015年2月、ウェストウッドは、リバプール、ノリッジ、ブライトン、シェフィールドといった都市で行われた緑の党のイングランドの大学でのキャンペーン・ツアー「We Are The Revolution」の特別ゲストとして発表された。

On the eve of the tour, Westwood was excluded from appearing by the youth wing of the Green Party on the basis that her corporate avoidance of UK tax contravened party policy on usage of off-shore havens.

ツアーの前夜、ウエストウッドは、彼女の企業による英国の租税回避がオフショア・ヘイブンの利用に関する党の方針に反するという理由で、緑の党の青年団から出演を排除された。

She later condemned this as "a wasted opportunity" for the Greens.

彼女は後に、これを緑の党の「無駄な機会」だと非難した。

"I wasn't pure enough for them", she wrote in her online diary.

「私は彼らにとって純粋ではなかったのです」と彼女はオンライン日記に書いている。

Subsequently, Westwood switched her support to campaigning on behalf of Nigel Askew, the 'We are the Reality Party' candidate opposing UKIP leader Nigel Farage in the Kent constituency of Thanet South.

その後、ウェストウッドは、ケント州の選挙区Thanet SouthでUKIPのリーダーNigel Farageに対抗する「We are the Reality Party」候補、Nigel Askewの代理として選挙活動をするように支持を切り替えた。

Askew polled 126 votes in the election.

アスキューは選挙で126票を獲得した。

Active Resistance manifesto(アクティブ・レジスタンス・マニフェスト)

In a 2007 interview, Westwood spoke out against what she perceive as the "drug of consumerism", and in 2009 she attended the première of The Age of Stupid, a film aimed at motivating the public to act against climate change.

2007年のインタビューでウェストウッドは、彼女が「消費主義という麻薬」と認識しているものに対して発言し、2009年には、気候変動に対して行動するよう一般の人々を動機づけることを目的とした映画、The Age of Stupidの初演に出席した。

She later created a manifesto called Active Resistance to Propaganda, which she said deals with the pursuit of art in relation to the human predicament and climate change.

その後、「プロパガンダへの積極的な抵抗」というマニフェストを作成し、人間の苦境と気候変動に関連した芸術の追求を扱ったそうである。

In her manifesto, she made the claim that it "penetrates to the root of the human predicament and offers the underlying solution. We have the choice to become more cultivated and therefore more human – or by muddling along as usual we shall remain the destructive and self-destroying animal, the victim of our own cleverness."

そのマニフェストの中で、彼女は「人間の苦境の根源に迫り、根本的な解決策を提供する」という主張をしています。私たちは、より教養を深め、より人間らしくなることを選択することができるのです。それとも、これまで通り泥沼にはまることで、破壊的で自己破壊的な動物のまま、自分自身の賢さの犠牲者であり続けるのでしょうか?

Against the claim that anti-consumerism and fashion contradict each other, she said in 2007: "I don't feel comfortable defending my clothes. But if you've got the money to afford them, then buy something from me. Just don't buy too much."

反消費主義とファッションが矛盾しているという主張に対して、彼女は2007年にこう語っている。"自分の服を擁護するのは気が引ける。でも、もし買うお金があるのなら、私から何か買ってください。ただ、あまり買いすぎないようにね"。

She faced criticism from eco-activists who claimed that despite her calls to save the environment, she herself made no concessions to making her clothing or her business eco-friendly.

彼女は、環境保護を訴えているにもかかわらず、彼女自身は自分の服やビジネスを環境に優しいものにするために何の譲歩もしていないと主張する環境活動家たちからの批判に直面した。

The manifesto was read by Westwood at a number of venues including the London Transport Museum before being staged at the Bloomsbury Ballroom by Forbidden London and Dave West on 4 December 2009.

このマニフェストは、ロンドン交通博物館を含む多くの場所でWestwoodによって読まれた後、2009年12月4日にForbidden LondonとDave WestによってBloomsbury Ballroomで上演された。

It starred Michelle Ryan and a number of other well-known British actors.

ミシェル・ライアンをはじめ、英国の著名な俳優が出演した。

The manifesto was written in the form of a play featuring many well-known figures from pop culture including characters from Alice in Wonderland, and was distributed at readings as a booklet.

マニフェストは、『不思議の国のアリス』の登場人物など、ポップカルチャーの有名人を多数登場させた劇形式で書かれ、小冊子として朗読会で配布された。

Westwood was passionate about the Gaia hypothesis at all her talks, and frequently discussed the theories of futurologist James Lovelock as part of the events.

ウエストウッドはどの講演でもガイア仮説に熱中し、イベントの一環として未来学者ジェームズ・ラヴロックの理論も頻繁に取り上げた。

Julian Assange(ジュリアン・アサンジ)

Westwood was a longtime supporter of Julian Assange and called for his release from custody.

ウエストウッドはジュリアン・アサンジの長年の支持者であり、彼の拘束からの解放を訴えた。

In 2012, she used her appearances at London Fashion Week to push for his release by presenting "I am Julian Assange" t-shirts.

2012年にはロンドン・ファッション・ウィークに出演し、「I am Julian Assange」のTシャツを発表して彼の解放を推し進めた。

She visited him several times during his political asylum at the Ecuadorian Embassy in London and in Belmarsh Prison after his arrest in April 2019.

ロンドンのエクアドル大使館での政治亡命中や、2019年4月の逮捕後、ベルマーシュ刑務所にいる彼を数回見舞った。

In July 2020, she protested outside London's Old Bailey court against Assange's possible extradition to the US by wearing a yellow pantsuit and suspending herself in a giant birdcage.

2020年7月、ロンドンのオールド・ベイリー裁判所の外で、アサンジの米国への引き渡しの可能性に反対し、黄色のパンツスーツを着て巨大な鳥かごに身を吊るして抗議活動を行った。

Describing herself as the canary in the coal mine, she said she was "half-poisoned already from government corruption of law and gaming of the legal system by government".

自らを炭鉱のカナリアと表現した彼女は、「政府の法の腐敗と政府による法制度の賭博によって、すでに半分毒されている」と述べた。

Questions over sustainability of Westwood clothing(ウエストウッドの衣服の持続可能性への疑問)

In 2013, sustainable luxury fashion publication Eluxe Magazine accused Westwood of using the green movement as a marketing tool on the basis that certain Westwood fashion and accessories lines are made in China.

2013年、持続可能な高級ファッション誌『Eluxe Magazine』は、ウエストウッドの特定のファッションとアクセサリーラインが中国製であることを根拠に、グリーン運動をマーケティングツールとして利用しているとウエストウッドを非難した。

These were found to include PVC, polyester, rayon and viscose, all derived from harmful chemicals.

これらには、有害な化学物質に由来するPVC、ポリエステル、レーヨン、ビスコースなどが含まれていることが判明した。

Eluxe also pointed out that, in spite of Westwood's statements that consumers should 'buy less', her company produces nine collections a year (compared to the average designer's two).

また、Eluxeは、消費者は「より少なく買うべき」というウエストウッドの発言にもかかわらず、彼女の会社は年間9つのコレクションを生産していると指摘しました(平均的なデザイナーが2つであるのに比べ)。

Westwood was also accused of using unpaid interns in her fashion house and making them work over 40 hours per week; some interns have complained about how they had been treated by the fashion house.

ウエストウッドはまた、自分のファッションハウスで無給のインターンを使い、週40時間以上働かせていることでも非難された。インターンの中には、ファッションハウスからどのように扱われてきたかについて不満を漏らす者もいる。

In 2014, as part of her Spring/Summer 15 collection, Westwood collaborated with the nonprofit organisation Farms Not Factories.

2014年、15年春夏コレクションの一環として、ウエストウッドは非営利団体「ファームズ・ノット・ファクトリー」とコラボレートした。

Unveiled at Milan Fashion Week, the T-shirts and tote bags were produced using ethically sourced organic cotton.

ミラノ・ファッション・ウィークで発表されたTシャツとトートバッグは、倫理的に調達されたオーガニックコットンを使用して生産された。

Books(書籍)

Westwood was also a noted author or co-author of books, such as Fashion in Art: The Second Empire and Impressionism, in which she explores the worlds of fashion and the arts and the links between them.

また、「Fashion in Art」(芸術の中のファッション)の著者や共著者としても知られています。ファッションと芸術の世界とそのつながりを探求した『Fashion in Art: The Second Empire and Impressionism』などの本の著者や共著者としても知られている。

Vivienne Westwood Opus 2008 limited edition was published for London Fashion Week 2008, documents Westwood's work and is also a unique work of art.

Vivienne Westwood Opus 2008限定版は、2008年のロンドンファッションウィークのために出版され、ウエストウッドの仕事を記録し、またユニークな芸術作品でもある。

The book measures 35,4 inch x 25,2 inch, weighs 44 pounds, with a total limited edition of 900.

本のサイズは35.4インチ x 25.2インチ、重さは44ポンドで、合計900部の限定版です。

There are 9 different covers and titles each numbered 1 to 100: manifesto, cockroach propaganda, pirate squiggle, propaganda eyes, I am expensive, AR-Vivienne Westwood, innocent, active resistance to propaganda and union jack.

9種類の表紙とタイトルがあり、それぞれ1から100までの番号が振られている:マニフェスト、ゴキブリのプロパガンダ、海賊のスクイグル、プロパガンダの目、私は高価、AR-ヴィヴィアン・ウエストウッド、無実、プロパガンダへの積極的な抵抗、ユニオンジャック。

The Opus contains 97 large-format Polaroid photographs, each measuring 19,7 inch x 23,6 inch.

この作品には、97枚の大判ポラロイド写真が収められており、それぞれのサイズは19,7インチ x 23,6インチです。

The subjects include Westwood, her friends and models, including Naomi Campbell, Kate Moss, Jerry Hall, Georgina May-Jagger, the Duchess of York Sarah Ferguson, Tim Burton, Sir Bob Geldof, Jasmine Guinness, Helena Bonham Carter.

被写体はウエストウッド、彼女の友人やモデルたち、ナオミ・キャンベル、ケイト・モス、ジェリー・ホール、ジョージナ・メイ=ジャガー、ヨーク公爵夫人サラ・ファーガソン、ティム・バートン、ボブ・ゲルドフ卿、ジャスミン・ギネス、ヘレナ・ボナム・カーターなどである。

Recognition(認知度)

In 1992, Westwood was awarded an OBE, which she collected from Queen Elizabeth II at Buckingham Palace.

1992年、ウエストウッドはOBEを授与され、バッキンガム宮殿でエリザベス2世から授与された。

At the ceremony, Westwood wore nothing but sheer tights with reinforced bikini top under her skirt.

式典でウエストウッドは、スカートの下に強化ビキニトップと透け感のあるタイツだけを着用。

This was later captured by a photographer in the courtyard of Buckingham Palace.

この様子は、後にバッキンガム宮殿の中庭でカメラマンに撮影された。

Westwood later said, "I wished to show off my outfit by twirling the skirt.

ウエストウッドは後に、「スカートをくるくる回して、自分の衣装を見せびらかしたかったんです。

It did not occur to me that, as the photographers were practically on their knees, the result would be more glamorous than I expected," and added: "I have heard that the picture amused the Queen."

カメラマンが膝をついているので、思ったより華やかな写真になるとは思いませんでした」と語り、「この写真は女王を楽しませたと聞いています」と付け加えた。

Westwood advanced from OBE to DBE in the 2006 New Year's Honours List "for services to fashion", and has earned the award for British Designer of the Year on three occasions.

ウエストウッドは、2006年の新年の栄誉リストで「ファッションへの貢献」によりOBEからDBEに昇格し、3度にわたってブリティッシュ・デザイナー・オブ・ザ・イヤーを受賞している。

In 2007, Westwood was awarded a Fellowship at King's College London and in 2008 she designed 20 new academic gowns and hoods for King's students to wear at their graduation ceremonies.

2007年にはキングス・カレッジ・ロンドンのフェローシップを授与され、2008年にはキングスの学生が卒業式で着用する20の新しいアカデミック・ガウンとフードをデザインした。

In 2008, Heriot-Watt University awarded Westwood an honorary degree of Doctor of Letters for her contribution to the industry and use of Scottish textiles In 2012, Westwood was among the British cultural icons selected by artist Sir Peter Blake to appear in a new version of his most famous artwork – the Beatles' Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band album cover – to celebrate the British cultural figures of his life that he most admires.

2008年、ヘリオット・ワット大学から、スコットランドのテキスタイル産業と使用への貢献が認められ、ウエストウッドに文学博士の名誉学位が授与されました。2012年、ウエストウッドは、芸術家のピーター・ブレイク卿によって、彼の人生で最も尊敬する英国文化人たちを称えるために、最も有名なアートワーク、ビートルズのアルバム『サージェント・ペパーズ・ロンリー・ハーツ・クラブバンド』の新版に登場する英国文化人アイコンに選出された。

Also in 2012, Westwood was chosen as one of The New Elizabethans to mark the diamond Jubilee of Queen Elizabeth II.

また、2012年には、エリザベス2世のダイヤモンド・ジュビリーを記念して、ウェストウッドが「ニュー・エリザベサン」の一人に選ばれている。

A panel of seven academics, journalists and historians named Westwood among a group of 60 people in the UK "whose actions during the reign of Elizabeth II have had a significant impact on lives in these islands and given the age its character".

7人の学者、ジャーナリスト、歴史家からなる委員会は、「エリザベス2世の治世中に行った行動が、これらの島々の生活に大きな影響を与え、その時代の特徴を与えた」英国内の60人のグループの中にウエストウッドを選出したのだった。

A tartan outfit designed by Westwood featured on a commemorative UK postage stamp issued by the Royal Mail in 2012 celebrating Great British Fashion.

ウェストウッドがデザインしたタータンの服は、2012年にロイヤル・メールが発行したグレート・ブリティッシュ・ファッションを祝う英国記念切手に掲載された。

In October 2014, the authorised biography Vivienne Westwood by Ian Kelly was published by Picador.

2014年10月、イアン・ケリーによる公認伝記『ヴィヴィアン・ウエストウッド』がピカドール社から出版された。

Paul Gorman described it as "sloppy" and "riddled with inaccuracies" on the basis of multiple errors in the book including misspelling the names of popular rock stars “Jimmy" Hendrix and Pete “Townsend" and misidentifying the date of the Sex Pistols’ first concert and McLaren's age when he died in 2010. Picador publisher Paul Baggaley told The Bookseller: “We always take very seriously any errors that are brought to our attention and, where appropriate, correct them."

ポール・ゴーマンは、人気ロックスターの「ジミー」ヘンドリックスとピート「タウンゼント」の名前のスペルミス、セックス・ピストルズの初コンサートの日付と2010年に亡くなったマクラーレンの年齢の誤認など、本の中に複数の誤りがあるとして、「ずさん」で「不正確さだらけ」だと評している。ピカドールの出版社であるポール・バガリーはThe Booksellerに、"我々は常に、注意を促されたいかなる間違いも非常に真剣に受け止め、適切な場合には修正する "と述べている。

A spokesman for Pan MacMillan, which published an Australian edition of the biography, confirmed that the matter was being handled by the publisher's lawyers.

この伝記のオーストラリア版を出版したパン・マクミランの広報担当者は、この問題は出版社の弁護士によって処理されていることを確認した。

In January 2011, Westwood was featured in a Canadian-made television documentary called Vivienne Westwood's London in which she takes the viewer through her favourite parts of London, including the Courtauld Institute of Art, the Wallace Collection, Whitechapel (accompanied by Sara Stockbridge), Hampton Court, the London Symphony Orchestra, Brixton Market and Electric Avenue, and the National Gallery.

2011年1月、ウエストウッドはカナダ製のテレビドキュメンタリー番組「ヴィヴィアン・ウエストウッドのロンドン」に出演し、コートールド美術館、ウォレス・コレクション、ホワイトチャペル(サラ・ストックブリッジが同行)、ハンプトンコート、ロンドン交響楽団、ブリクストン・マーケットと電気街、国立美術館などロンドンのお気に入りの場所を視聴者に案内している。

In 2016, the Metropolitan Museum of Art in New York, acquired a Tit's t-shirt, designed by McLaren and sold at Seditionaries between 1976 and 1980.

2016年、ニューヨークのメトロポリタン美術館は、マクラーレンがデザインし、1976年から1980年にかけてセディショナリーズで販売されたTシャツを譲り受けた。

In 2018, a documentary film about Westwood, called Westwood: Punk, Icon, Activist, premiered.

2018年、ウエストウッドを題材にしたドキュメンタリー映画『ウエストウッド。Punk, Icon, Activist』が初公開された。

The next year, Isabel Sanches Vegara wrote and Laura Callaghan illustrated Vivienne Westwood, one of the series, Little People, Big Dreams, published by Frances Lincoln Publishing.

その翌年には、イザベル・サンチェス・ベガラが執筆し、ローラ・キャラハンがイラストを描いた『ヴィヴィアン・ウエストウッド』が、フランシス・リンカーン出版からシリーズ『Little People, Big Dreams』の1冊として刊行された。

Personal life(私生活)

Westwood had two children.

ウエストウッドには2人の子供がいた。

Ben Westwood (born 1963), her son with Derek Westwood, is a photographer of erotica.

デレク・ウェストウッドとの間の息子ベン・ウェストウッド(1963年生まれ)は、エロティカの写真家である。

Joseph Corré (born 1967), her son with Malcolm McLaren, is the founder of lingerie brand Agent Provocateur.

マルコム・マクラーレンとの間に生まれたジョセフ・コレーは、ランジェリー・ブランド、エージェント・プロヴォケーターの創始者である。

She married her former fashion student, Andreas Kronthaler, in 1992.

1992年に元ファッション学生だったアンドレアス・クロンターラーと結婚。

For 30 years, Westwood lived in an ex-council flat in Nightingale Lane, Clapham, until, in 2000, Kronthaler convinced her to move into a Queen Anne style house in Clapham, that was built in 1703, and which once belonged to the mother of Captain Cook.

30年間、クラパムのナイチンゲール・レーンの元市営アパートに住んでいたが、2000年、クロンターラーの説得により、かつてキャプテン・クックの母が所有していたクラパムの1703年築のクイーン・アン様式の家に引っ越した。

She was a keen gardener and a vegetarian.

彼女は熱心な庭師であり、ベジタリアンでもあった。

80th birthday(80歳の誕生日)

To celebrate her 80th birthday, Westwood was commissioned by CIRCA, an art platform founded in 2020 by British-Irish artist Josef O'Connor, to present a new video work on the Piccadilly Lights screen in Piccadilly Circus, London.

ウエストウッドは80歳の誕生日を記念して、イギリス系アイルランド人アーティスト、ジョセフ・オコナーが2020年に設立したアートプラットフォーム「CIRCA」の依頼を受け、ロンドンのピカデリーサーカスにあるピカデリー・ライツのスクリーンで新作のビデオ作品を発表した。

In the ten-minute film created with her brother, the punk icon performed a rewritten rendition of "Without You" from My Fair Lady to offer a stark warning of societal indifference to the looming environmental catastrophes, a cry against the arms trade, and its link to climate change: "I have a plan 2 save the World. Capitalism is a war economy + war is the biggest polluter, therefore Stop War + change economy 2 fair distribution of wealth at the same time: NO MANS LAND. Let's be clear, U + I can't stop war just like that. But we can stop arms production + that would halt climate change cc + financial Crash. Long term this will stop war".

弟と共同で制作した10分間の映像では、パンクの象徴である彼女が『マイ・フェア・レディ』の「Without You」を書き換えた演奏を披露し、迫りくる環境破壊に対する社会の無関心への厳しい警告、武器取引とその気候変動への関連性への叫びを訴えています。「私は世界を救う計画がある。資本主義は戦争経済であり、戦争は最大の汚染者である。したがって、戦争を止めると同時に、経済と富の公正な配分を変えよう。NO MANS LAND。はっきりさせましょう、あなたや私が戦争を止めることはできません。しかし、我々は武器生産を停止することができます+それは、気候変動cc +金融クラッシュを停止することになります。長期的にはこれが戦争を止めることになる。」

In an interview with The Guardian, her husband Andreas Kronthaler was quoted as saying, "It was a beautiful day because for once she let herself enjoy it."

ガーディアン紙のインタビューで、夫のアンドレアス・クロンターラーは、"一度だけ彼女が自分自身を楽しませたから、美しい一日だった "と語ったと引用されている。

Death(死)

Westwood died on 29 December 2022 in Clapham, South London, at the age of 81, surrounded by family.

ウエストウッドは2022年12月29日、家族に囲まれながら南ロンドンのクラパムで81歳の生涯を閉じた。

In a statement on Twitter, Westwood’s fashion house said: “29th December 2022. Vivienne Westwood died today, peacefully and surrounded by her family, in Clapham, South London. The world needs people like Vivienne to make a change for the better."

ウェストウッドのファッションハウスは、ツイッターの声明で次のように述べている。"2022年12月29日。 ヴィヴィアン・ウエストウッドは本日、サウスロンドンのクラパムで、家族に囲まれながら安らかに息を引き取りました。世界はヴィヴィアンのような、より良い変化をもたらす人を必要としています。"

The former co-leader of the Green Party MP Caroline Lucas said of Westwood: "Such a legend, a huge inspiration, brilliantly creative and always a committed activist for people and planet – my thoughts are with her family and friends – RIP."

緑の党の元共同代表であるキャロライン・ルーカス議員は、ウエストウッドについて、「このような伝説的人物で、大きなインスピレーションを与え、素晴らしくクリエイティブで、常に人と地球のために献身的な活動家でした。私の思いは彼女の家族と友人とともにある。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?