見出し画像

【ハシエンダ】英語版ウィキペディアを日本語で読む【The Haçienda】

The Haçienda was a nightclub and music venue in Manchester, North West England, which became famous during the Manchester years of the 1980s and early 1990s.

ハシエンダは、イングランド北西部のマンチェスターにあったナイトクラブと音楽会場で、1980年代から1990年代初頭のマンチェスター時代に有名になった。

It was run by the record label Factory Records.

レコード会社ファクトリーレコードが運営していた。

The club opened in 1982, eventually fostering the Manchester acid house and rave scene in the late 1980s.

クラブは1982年にオープンし、最終的に1980年代後半のマンチェスターのアシッドハウスとレイヴシーンを育てた。

The early success of Factory band New Order, particularly with their 1983 dance hit "Blue Monday", helped to subsidise the club even as it lost considerable amounts of money (in part due to clubbers' embrace of the street drug ecstasy, which drove down traditional alcohol sales).

ファクトリーのバンド、ニュー・オーダーの初期の成功、特に1983年のダンスヒット「ブルー・マンデー」は、クラブがかなりの損失を出しても補助金を出すのに役立った(クラバーたちがストリートドラッグのエクスタシーを受け入れ、従来のアルコール売上を押し下げたことが一因となった)。

The club's subculture was noted by the Chief Constables of Merseyside & Greater Manchester as reducing football hooliganism.

クラブのサブカルチャーは、マージーサイドとグレーターマンチェスターの警察署長によって、サッカーのフーリガニズムを減少させると指摘された。

Crime and financial troubles plagued its later years, and it finally closed in 1997.

しかし、晩年は犯罪や財政難に悩まされ、1997年についに閉鎖された。

It was subsequently demolished and replaced by apartments.

その後、取り壊され、アパートメントに建て替えられた。

Creation(設立)

The former warehouse occupied by the club was at 11–13, Whitworth Street West on the south side of the Rochdale Canal: the frontage was curved and built of red Accrington brick.

クラブが使用していた倉庫は、ロッチデール運河の南側にあるウィットワース・ストリート・ウェストの11-13番地にあり、間口は曲線を描き、赤いアクリントンのレンガで造られていた。

Before it was turned into a club, The Haçienda was a yacht builder's shop and warehouse.

クラブになる前のハシエンダは、ヨットビルダーのショップと倉庫だった。

Originally conceived by Rob Gretton, it was largely financed by the record label Factory Records and the band New Order along with label boss Tony Wilson.

当初はロブ・グレトンが構想し、レコード会社ファクトリーレコードとバンド「ニューオーダー」、そしてレーベルのボス、トニー・ウィルソンが主な資金源となっていた。

It was on the corner of Whitworth Street West and Albion Street, close to Castlefield, on the edge of the city centre.

場所は、ウィットワース・ストリート・ウェストとアルビオン・ストリートの角で、市の中心部の端にあるキャッスルフィールドに近いところだった。

FAC 51 was its official designation in the Factory catalogue.

FAC 51は、ファクトリーのカタログに掲載されている正式名称である。

New Order, Tony Wilson and Howard (Ginger) Jones were directors of the club.

ニュー・オーダー、トニー・ウィルソン、ハワード(ジンジャー)・ジョーンズがこのクラブのディレクターを務めていた。

Designed by Ben Kelly, upon recommendation by Factory graphic designer Peter Saville, upstairs consisted of a stage, dance area, bar, cloakroom, cafeteria area and balcony with a DJ booth.

ファクトリーのグラフィックデザイナー、ピーター・サヴィルの推薦によりベン・ケリーが設計したこのクラブは、2階にステージ、ダンスエリア、バー、クロークルーム、カフェテリアエリア、DJブースを備えたバルコニーから構成されていた。

Downstairs was a cocktail bar called The Gay Traitor, which referred to Anthony Blunt, a British art historian who spied for the Soviet Union.

階下には、ソ連のスパイだったイギリスの美術史家アンソニー・ブラントの名を冠したカクテルバー「ザ・ゲイ・トレイター(The Gay Traitor)」があった。

The two other bars, The Kim Philby and Hicks, were named after Blunt's fellow spies.

他の2つのバー、「キム・フィルビー」と「ヒックス」は、ブラントの仲間のスパイの名前にちなんで名づけられた。

From 1995 onwards, the lower cellar areas of the venue were converted to create the 5th Man, a smaller music venue.

1995年以降、この会場の地下室が改造され、より小さな音楽ホール「5th Man」が誕生した。

The Sound & Lighting design & installation for the Hacienda was done by Martin Disney Associates and later by Eddie Akka from Akwil Ltd.

Haciendaの音響・照明の設計と施工は、Martin Disney Associatesと、後にAkwil Ltd.のEddie Akkaが担当した。

Name(名称)

The name comes from a slogan of the radical group Situationist International: "The Hacienda Must Be Built", from Formulary for a New Urbanism by Ivan Chtcheglov.

この名前は、過激派グループ「シチュアシオニスト・インターナショナル」のスローガン、イワン・チェチェグロフ著『新都市計画のための定式』の中の「ハシエンダは建設されなければならない」に由来している。

A hacienda is a large homestead in a ranch or estate usually in places where Colonial Spanish culture has had architectural influence.

ハシエンダとは、通常、植民地時代のスペイン文化が建築に影響を与えた場所にある、牧場や地所の中の大きな家屋のことである。

Even though the cedilla is not used in Spanish, the spelling "Haçienda" was decided on for the club because the cedilla makes the "çi" resemble "51", the club's catalogue number.

スペイン語ではセディージャは使われないが、セディージャを使うと「çi」がクラブのカタログ番号である「51」に似ていることから、「Haçienda」という綴りが選ばれた。

History(歴史)

The Haçienda was opened on 21 May 1982, when the comedian Bernard Manning remarked to the audience, "I've played some shit-holes during my time, but this is really something."

1982年5月21日、コメディアンのバーナード・マニングが「今までクソみたいな場所でプレイしてきたが、ここは本当に素晴らしい」と観客に語りかけ、Haçiendaはオープンしたのだった。

His jokes did not go down well with the crowd and he returned his fee.

彼のジョークは観客に受け入れられず、彼はギャラを返した。

A wide range of musical acts appeared at the club.

このクラブでは、さまざまな音楽が演奏された。

One of the earliest was the German EBM band Liaisons Dangereuses, which played there on 7 July 1982.

最も古いものはドイツのEBMバンドLiaisons Dangereusesで、1982年7月7日に出演している。

The Smiths performed there three times in 1983.

1983年には、ザ・スミスが3回公演している。

It served as a venue for Madonna on her first performance in the United Kingdom, where the renowned music photographer Kevin Cummins took photos of the evening on 27 January 1984.

1984年1月27日には、マドンナのイギリスでの初公演の会場となり、有名な音楽写真家ケビン・カミンズがその夜の写真を撮った。

She was invited to appear as part of a one-off, live television broadcast by Channel 4 music programme The Tube with then-resident Haçienda DJ Greg Wilson live mixing on the show.

彼女は、チャンネル4の音楽番組「ザ・チューブ」の一回限りのテレビ生放送に招待され、当時常駐していたハシエンダのDJ、グレッグ・ウィルソンがライブミキシングを担当した。

Madonna performed "Holiday" whilst at The Haçienda and the performance was described by Norman Cook (better known as Fatboy Slim) as one that "mesmerised the crowd".

マドンナはハシエンダで「Holiday」を演奏し、そのパフォーマンスをノーマン・クック(Fatboy Slimとして知られる)は「観客を魅了した」と評した。

At one time, the venue also included a hairdressing salon.

一時期は、美容院も併設されていた。

As well as club nights there were regular concerts, including one in which Einstürzende Neubauten drilled into the walls that surrounded the stage.

クラブナイトだけでなく、定期的にコンサートも開催され、アインシュテュルツェンデ・ノイバウテンがステージを囲む壁に穴を開けて演奏したこともあった。

The venue was instrumental in the careers of Happy Mondays, Oasis, The Stone Roses, 808 State, Chemical Brothers and Sub Sub.

この会場は、ハッピー・マンデーズ、オアシス、ストーン・ローゼズ、808ステート、ケミカル・ブラザーズ、サブ・サブのキャリアに大きな影響を与えた。

In 1986, it became one of the first British clubs to start playing house music, with DJs Hewan Clarke, Greg Wilson and later Mike Pickering (of Quando Quango and M People) and Little Martin (later with Graeme Park) hosting the visionary "Nude" night on Fridays.

1986年には、ハウスミュージックの演奏を始めた最初のイギリスのクラブのひとつとなり、DJのヒューワン・クラーク、グレッグ・ウィルソン、後にマイク・ピッカリング(クアンド・クアンゴ、Mピープル)とリトル・マーティン(後にグレーム・パークと)が金曜日に幻の「Nude」ナイトを開催した。

This night quickly became legendary, and helped to turn around the reputation and fortunes of The Haçienda, which went from making a consistent loss to being full every night of the week by early 1987.

この夜はすぐに伝説となり、ハシエンダの評判と運勢を好転させ、1987年初頭には赤字が続いていたのが毎晩のように満席になるまでになったのだった。

Acid house and rave(アシッドハウス、レイブ)

The growth of the 'Madchester' scene had little to do with the healthy house music scene in Manchester at the time but it was boosted by the success of The Haçienda's pioneering Ibiza night, "Hot", an acid house night hosted by Pickering and Jon DaSilva in July 1988.

『マッドチェスター』シーンの成長は、当時のマンチェスターの健全なハウスミュージック・シーンとはあまり関係がありませんでしたが、1988年7月にPickeringとJon DaSilvaが主催したハシエンダのイビザナイト、アシッドハウスナイト「Hot」の成功によって、その勢いを増した。

However, drug use became a problem.

しかし、薬物使用が問題となった。

On 14 July 1989, the UK's first ecstasy-related death occurred at the club; 16-year-old Clare Leighton collapsed and died after her boyfriend gave her an ecstasy tablet.

16歳のクレア・レイトンがボーイフレンドにエクスタシーの錠剤を飲まされた後に倒れ、死亡したのだった。

The police clampdown that followed was opposed by Manchester City Council, which argued that the club contributed to an "active use of the city centre core" in line with the government's policy of regenerating urban areas.

その後、警察の取り締まりを受けたマンチェスター市議会は、クラブが政府の都市部再生政策に沿った「中心街の活発な利用」に寄与していると主張し、反対した。

The resulting problems caused the club to close for a short period in early 1991, before reopening with increased security later the same year.

その結果、1991年初めにクラブは短期間閉鎖されたが、同年末に警備を強化して再開された。

Haçienda DJs made regular and guest appearances on radio and TV shows like Granada TV's Juice, Sunset 102 and BBC Radio 1.

ハシエンダのDJは、グラナダTVのジュース、サンセット102、BBCラジオ1などのラジオやTV番組にレギュラーやゲストで出演していた。

Between 1994 and 1997 Hacienda FM was a weekly show on Manchester dance station Kiss 102.

1994年から1997年にかけて、ハシエンダFMはマンチェスターのダンスステーションKiss 102で毎週放送されていた。

Security was frequently a problem, particularly in the club's latter years.

特にクラブの晩年は、セキュリティがしばしば問題になった。

There were several shootings inside and outside the club, and relations with the police and licensing authorities became troubled.

クラブの内外で何度も銃撃戦があり、警察や免許当局との関係も悪くなった。

When local magistrates and police visited the club in 1997, they witnessed a near-fatal assault on a man in the streets outside when 18-year-old Andrew Delahunty was hit over the head from behind with what looked like a metal bar before being pushed into the path of an on-coming car.

1997年に地元の判事と警察がクラブを訪れた際、外の路上で18歳のアンドリュー・デラハンティが後ろから金属棒のようなもので頭を殴られ、その後、走ってきた車の進路に押し出されるという瀕死の重傷を負った事件を目撃している。

Although security failures at the club were one of the contributing factors to the club eventually closing, the most likely cause was its finances.

クラブが閉鎖に至ったのは、警備の不備もあるが、最も大きな原因は、その財政にあったようだ。

The club simply did not make enough money from the sale of alcohol, and this was mainly because many patrons instead turned to drug use.

クラブは、アルコール販売で十分な収益を上げることができず、その代わりに多くの客がドラッグに走ったことが主な原因だった。

As a result, the club rarely broke even as alcohol sales are the main source of income for nightclubs.

その結果、ナイトクラブの主な収入源であるアルコール販売で収支が合うことはほとんどなかった。

Ultimately, the club's long-term future was crippled and, with spiralling debts, The Haçienda eventually closed definitively in the summer of 1997.

結局、クラブの長期的な未来は絶望的となり、負債が急増したため、ハシエンダは1997年の夏に最終的に閉鎖された。

Peter Hook stated in 2009 that The Haçienda lost up to £18 million in its latter years.

ピーター・フックは2009年に、ハシエンダは晩年に1800万ポンドもの損失を出したと述べている。

Legacy(遺産)

The Haçienda lost its entertainments licence in June 1997.

ハシエンダは1997年6月にエンターテイメント・ライセンスを失いました。

The last night of the club was 28 June 1997, a club night called "Freak" featuring Elliot Eastwick and Dave Haslam (the final live performance was by Spiritualized on 15 June 1997).

1997年6月28日、エリオット・イーストウィックとデイヴ・ハスラムが出演した「フリーク」というクラブナイトが最後となった(最後のライブは1997年6月15日のスピリチュアライズドによるものだった)。

The club remained open for a short period as an art gallery before finally going bankrupt and closing for good.

クラブは、アートギャラリーとして短期間営業を続けたが、最終的に倒産し、永久に閉鎖された。

After The Haçienda officially closed, it was used as a venue for two free parties organised by the Manchester free party scene.

ハシエンダが正式に閉店した後、マンチェスターのフリー・パーティ・シーンが主催する2つのフリー・パーティの会場として使用された。

One of the parties ended in a police siege of the building while the party continued inside.

そのうちの1つのパーティーでは、警察が建物を包囲する事態となり、パーティーは内部で続行された。

These parties resulted in considerable damage and the application of graffiti to the Ben Kelly-designed interior.

このパーティーの結果、ベン・ケリーがデザインした内装にかなりの損害が生じ、落書きがされることになった。

Following a number of years standing empty, the Whitworth Street West site was purchased from the receivers by Crosby Homes.

その後、ウィットワース・ストリート・ウエストの建物は、クロスビー・ホームズ社に買い取られた。

They chose to demolish the nightclub, and reuse the site for the construction of domestic flats.

彼らはナイトクラブを取り壊し、家庭用アパートを建設するために敷地を再利用することを選択した。

The old name was kept for the new development, with The Haçienda name licensed from Peter Hook, who owns the name and trademark.

ハシエンダの名前は、その名前と商標を所有しているピーター・フックからライセンスを受け、新しい開発のために古い名前を残した。

The nightclub was demolished in 2002—Crosby Homes had acquired the property some time before that and, on Saturday 25 November 2000, had held a charity auction of the various fixtures and fittings from the nightclub.

ナイトクラブは2002年に取り壊されたが、その少し前にクロスビー・ホームズがこの土地を取得し、2000年11月25日にナイトクラブの様々な備品や装飾品を集めたチャリティーオークションを開催している。

Clubgoers and enthusiasts from across the country attended to buy memorabilia ranging from the DJ booth box and radiators to emergency exit lights.

全米から集まったクラブファンや愛好家たちは、DJブースのボックスやラジエーター、非常口のライトなど、思い出の品を買い求めた。

The DJ booth was bought by Bobby Langley, ex-Haçienda DJ and Head of Merchandise for Sony Music London for an undisclosed fee.

DJブースは、元HaçiendaのDJでSony Music Londonの商品部長であるBobby Langleyが非公開の金額で買い取った。

Crosby Homes were widely criticised for using The Haçienda brand name—and featuring the strapline "Now the party's over...you can come home" in the promotional material.

Crosby Homesは、Haçiendaというブランド名を使い、「Now the party's over... you can come home」というキャッチフレーズを宣伝文句に使ったことで大きな批判を浴びた。

Another controversial feature of the branding campaign was the appropriation of many of the themes which ran through the original building.

また、このブランドキャンペーンで物議を醸したのは、オリジナルの建物のテーマが数多く流用されたことである。

One of these was the yellow and black hazard stripe motif which was a powerful element in the club's original design, featuring as it did on the club's dominant supporting pillars and later in much of the club's literature and flyers.

そのひとつが、クラブのオリジナルデザインの強力な要素であった黄色と黒のハザードストライプのモチーフで、クラブの主要な支柱や、後にクラブの文献やチラシの多くに取り入れられている。

Michael Winterbottom's 2002 film 24 Hour Party People starring Steve Coogan as Tony Wilson, tells the story of The Haçienda.

マイケル・ウィンターボトム監督の2002年の映画『24 Hour Party People』では、スティーブ・クーガンがトニー・ウィルソンを演じ、ハシエンダの物語が描かれている。

The film was shot in 2001, and required reconstructing The Haçienda as a temporary set in a Manchester factory, which was then opened to ticket holders for a night, acting as a full-scale nightclub (except with free bar) as the film shooting took place.

この映画は2001年に撮影され、マンチェスターの工場内に仮設のセットとしてハシエンダを再構築し、チケット所有者に一晩だけ開放し、撮影中は本格的なナイトクラブ(無料バー付き)として機能させる必要がありました。

The Manchester exhibition centre Urbis hosted an exhibition celebrating the 25th anniversary of the club's opening, which ran from mid-July 2007 until mid-February 2008.

マンチェスターの展示センターUrbisでは、2007年7月中旬から2008年2月中旬まで、このクラブのオープン25周年を記念する展示会が開催された。

Peter Hook and many other of those originally involved contributed or loaned material.

ピーター・フックをはじめ、多くの関係者が資料を寄贈・貸与した。

The Manchester Museum of Science and Industry now holds a variety of Haçienda and Factory records artefacts, including the main loading bay doors from the club, and a wide array of posters, fliers and props.

マンチェスター科学産業博物館には、クラブのメイン搬入口ドア、ポスター、チラシ、小道具など、様々なハシエンダとファクトリーの記録物が保管されている。

Rob Gretton bequeathed his collection of Haçienda memorabilia to the museum.

ロブ・グレトンは、ハシエンダの記念品コレクションを博物館に遺贈した。

In October 2009, Peter Hook published his book on his time as co-owner of The Haçienda, How Not to Run a Club.

2009年10月、ピーター・フックは、Haçiendaの共同経営者だった頃についての本、「How Not to Run a Club」を出版した。

In 2010, Peter Hook had six bass guitars made using wood from The Haçienda's dancefloor.

2010年、ピーター・フックはThe Haçiendaのダンスフロアの木材を使用して6本のベースギターを製作した。

The fret boards have been made from dancefloor planks, so they have "stiletto marks and cigarette burns".

フレットボードはダンスフロアの板から作られたため、「ピンヒットの跡やタバコの焼け跡」がある。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?