見出し画像

【デーモン・アルバーン】英語版ウィキペディアを日本語で読む【Damon Albarn】

Damon Albarn OBE (/ˈælbɑːrn/; born 23 March 1968) is an English-Icelandic musician, singer-songwriter and composer, best known as the frontman and primary lyricist of the rock band Blur and as the co-creator and primary musical contributor of the virtual band Gorillaz.

デーモン・アルバーン OBE (1968年3月23日生まれ) は、イギリス・アイスランド出身のミュージシャン、シンガーソングライター、作曲家で、ロックバンド Blur のフロントマン兼主要作詞者、バーチャルバンド Gorillaz の共同制作者兼主要音楽提供者として知られている。

Raised in Leytonstone, East London, and around Colchester, Essex, Albarn attended The Stanway School, where he met guitarist Graham Coxon and formed Blur.

イーストロンドンのレイトンストーン、エセックスのコルチェスター周辺で育ち、スタンウェイ・スクールに通ったアルバーンは、そこでギタリストのグラハム・コクソンに出会い、ブラーを結成。

They released their debut album Leisure in 1991.

1991年にデビューアルバム『Leisure』をリリース。

After spending long periods touring the US, Albarn's songwriting became increasingly influenced by British bands from the 1960s.

長い間アメリカでのツアーを経験した後、アルバーンは1960年代のイギリスのバンドにますます影響を受けるようになり、曲作りを始めた。

The result was the Blur albums Modern Life Is Rubbish (1993), Parklife (1994) and The Great Escape (1995).

その結果、Blurのアルバム『Modern Life Is Rubbish』(1993年)、『Parklife』(1994年)、『The Great Escape』(1995年)を発表した。

All three received critical acclaim, while Blur gained mass popularity in the UK, aided by a Britpop chart rivalry with Oasis.

この3枚はいずれも批評家から絶賛され、ブラーはオアシスとのブリットポップ・チャートでの競争も手伝って、英国で大衆的な人気を獲得した。

Subsequent albums such as Blur (1997), 13 (1999) and Think Tank (2003) incorporated influences from lo-fi, art rock, electronic and world music.

その後のアルバムBlur (1997)、13 (1999)、Think Tank (2003)はローファイ、アートロック、エレクトロニック、ワールドミュージックからの影響を取り入れた作品である。

These were followed by The Magic Whip (2015), Blur's first studio album in 12 years.

これらに続くのが、ブラーの12年ぶりのスタジオ・アルバム『ザ・マジック・ウィップ』(2015年)である。

Albarn formed the virtual band Gorillaz in 1998 with comic book artist Jamie Hewlett.

アルバーンは1998年にコミック・ブック・アーティストのジェイミー・ヒューレットとバーチャル・バンド、ゴリラズを結成。

Drawing influences from hip hop, dub, pop, trip hop and world music, Gorillaz released their self-titled debut album in 2001 to worldwide success, spawning numerous successful follow-ups and continuing to release albums and tour into the 2020s.

ヒップホップ、ダブ、ポップ、トリップホップ、ワールドミュージックから影響を受けたゴリラズは、2001年にセルフタイトルのデビューアルバムをリリースして世界的に成功し、多数の後続作品を生み出して、2020年代までアルバムリリースとツアーを続けている。

Albarn remains the group's only consistent musical contributor.

アルバーンは、このグループの唯一の一貫した音楽的貢献者であり続けている。

Albarn's other notable projects include two supergroups: the Good, the Bad & the Queen and Rocket Juice & the Moon.

アルバーンの他の代表的なプロジェクトには、2つのスーパーグループ、ザ・グッド、ザ・バッド&ザ・クイーン、ロケット・ジュース&ザ・ムーンがある。

He has also worked with the non-profit organization Africa Express, which he co-founded, and composed film soundtracks.

また、共同設立した非営利団体「アフリカ・エクスプレス」での活動や、映画のサウンドトラックの作曲も行っている。

Albarn also scored the stage productions Monkey: Journey to the West (2008), Dr Dee (2012) and Wonder.land (2016).

アルバーンは舞台作品「モンキー」の音楽も担当している。Journey to the West』(2008年)、『Dr Dee』(2012年)、『Wonder.land』(2016年)などがある。

His debut solo studio album Everyday Robots was released in 2014, with his second The Nearer the Fountain, More Pure the Stream Flows released in 2021.

2014年にソロ・スタジオ・アルバム『Everyday Robots』でデビューし、2021年に2作目『The Nearer the Fountain, More Pure the Stream Flows』をリリースした。

In 2008, The Daily Telegraph ranked Albarn number 18 in their list of the "100 most powerful people in British culture".

2008年、デイリー・テレグラフ紙が発表した「英国文化界で最もパワフルな100人」の中で、アルバーンは18位にランクインした。

In 2016, Albarn received the Ivor Novello Award for Lifetime Achievement from the British Academy of Songwriters, Composers and Authors.

2016年、アルバーンは英国ソングライター・作曲家・作家アカデミーからアイヴォア・ノヴェロ賞(生涯功労賞)を受賞した。

He was appointed Officer of the Order of the British Empire (OBE) in the 2016 New Year Honours for services to music.

2016年の新年栄誉賞では、音楽への貢献が認められ、大英帝国勲章(OBE)オフィサーに任命された。

In 2020, Albarn was granted Icelandic citizenship.

2020年、アルバーンはアイスランド国籍を取得した。

Early life(幼少期)

Albarn was born on 23 March 1968; he is the elder child of artist Keith Albarn and his wife Hazel, née Dring.

アルバーンは1968年3月23日に生まれ、アーティストのキース・アルバーンと妻のヘイゼル(旧姓ドリング)の長男である。

Their daughter Jessica, born in 1971, also went on to become an artist.

1971年に生まれた娘のジェシカもアーティストとして活躍している。

Hazel Albarn, originally from Lincolnshire, was a theatrical set designer for Joan Littlewood's theatre company at the Theatre Royal Stratford East in London, and was working on the satirical play Mrs Wilson's Diary just before Damon was born.

リンカンシャー出身のヘイゼル・アルバーンは、ロンドンのシアター・ロイヤル・ストラットフォード・イーストにあるジョーン・リトルウッドの劇団で舞台装置デザイナーをしており、デーモンが生まれる直前には風刺劇『ウィルソン夫人の日記』の制作に携わっていた。

Keith Albarn, originally from Nottinghamshire, was briefly the manager of Soft Machine and was once a guest on BBC's Late Night Line-Up.

ノッティンガムシャー出身のキース・アルバーンは、一時ソフト・マシーンのマネージャーを務め、BBCの『Late Night Line-Up』にゲスト出演したこともある。

He was head of the Colchester School of Art at Colchester Institute.

彼は、コルチェスター・インスティテュートの美術学校の校長を務めていた。

Damon's paternal grandfather Edward, an architect, had been a conscientious objector during the Second World War and was involved in a farming community in Lincolnshire, becoming a peace activist.

デーモンの父方の祖父エドワードは建築家だったが、第二次世界大戦中に良心的兵役拒否者となり、リンカンシャー州の農村に関わり、平和活動家となった。

In 2002 Edward Albarn died; Damon stated in an interview that Edward did not want to live any longer and decided to go on a hunger strike.

2002年、エドワード・アルバーンは死去。デーモンはインタビューで、エドワードはこれ以上生きたくないと思い、ハンガーストライキを決行したと述べている。

In 1968, at the age of six months, Albarn was a "testing expert" for designs for educational aids and toys for children including fibreglass furniture and play-structures fancifully called "The Kissmequiosk".

1968年、生後6ヶ月のアルバーンは、ファイバーグラス製の家具や「キスメキオスク」と呼ばれる空想上の遊び道具など、子供向けの教育機器や玩具のデザインの「テスト専門家」だった。

"The Apollo Cumfycraft" and "The Tailendcharlie" produced by his father's company "Keith Albarn & Partners Ltd" under the trade-name of "Playlearn, Ltd."

「アポロカンフィークラフト」「テールエンドチャーリー」は、父親の会社「キース・アルバーン&パートナーズ社」が「プレイラーン社」という商品名で製造していたものです。

When Damon and Jessica were growing up, their family moved to Leytonstone, East London.

デーモンとジェシカが成長した頃、一家はロンドンの東にあるレイトンストーンに引っ越した。

The household was described as "bohemian" and their upbringing as "liberal".

その家庭は「ボヘミアン」であり、彼らの生い立ちは「リベラル」であると言われている。

Damon and Jessica were also raised in the Quaker religion.

デーモンとジェシカはクエーカー教で育てられたこともある。

Albarn agreed with his parents' views, later claiming, "I always thought my parents were absolutely dead right. I went against the grain in a weird way – by continually following them."

アルバーンは両親の意見に賛同し、後に「僕はいつも両親が絶対的に正しいと思ってたんだ。僕は変な意味で流れに逆らったんだ--両親に従い続けることでね。

His parents primarily listened to blues, Indian ragas and African music.

彼の両親は主にブルース、インドのラガ、アフリカの音楽を聴いていた。

When Albarn was nine years old, his family took a holiday trip to Turkey for three months before settling in Aldham Fordstreet, Essex, an area described by Albarn as "one of those burgeoning Thatcher experiments where they were building loads of small estates".

アルバーンが9歳のとき、家族でトルコに3ヶ月間旅行した後、エセックス州のアルダム・フォードストリートという地域に移り住んだ。

The population of the area was predominantly white as opposed to the ethnically mixed part of London which he had become used to.

この地域の人口は、彼が慣れ親しんだロンドンの民族混合地域とは対照的に、圧倒的に白人が多かった。

He described himself as "not really fitting in with the politics of the place."

彼は自分自身を「この場所の政治にあまりなじめない」と表現した。

Albarn was interested in music from an early age, attending an Osmonds concert at the age of six.

アルバーンは幼い頃から音楽に興味があり、6歳の時にオズモンズのコンサートに参加した。

He started playing guitar, piano and violin in his youth and was interested in composing music, one of his compositions winning a heat in the nationwide Young Composer of the Year competition.

少年期にはギター、ピアノ、バイオリンを始め、作曲にも興味を持ち、作曲した曲のひとつが全米ヤングコンポーザーオブザイヤーでヒート入賞を果たした。

Damon and Jessica both attended a primary school nearby which, according to Damon, was burnt down seven times over a period of 18 months by one of the teachers.

デーモンとジェシカは、近くの小学校に通っていたが、デーモンによると、ある教師が1年半の間に7回も全焼させたという。

After both siblings failed their Eleven-Plus exams, they started attending Stanway Comprehensive School, where Damon described himself as being "really unpopular" and "[irritating to] a lot of people".

二人ともイレブン・プラスの試験に落ちた後、スタンウェイ総合学校に通い始めましたが、デーモンは自分のことを「本当に人気がない」「多くの人にイライラさせられる」と語っている。

However, he developed an interest in drama and started acting in various school productions.

しかし、演劇に興味を持ち、学校のさまざまな作品に出演するようになります。

It was at Stanway where he would meet future Blur guitarist Graham Coxon, who recalls seeing him act and feeling that he was a "confident performer" as well as a "show off".

スタンウェイでは、後にブラーのギタリストとなるグラハム・コクソンと出会うことになる。コクソンは、彼の演技を見て、「自信に満ちたパフォーマー」であると同時に「目立ちたがり屋」であると感じたと回想している。

Albarn's first words directed at Coxon were "Your brogues are crap, mate.

コクソンに向けられたアルバーンの最初の言葉は、「お前の靴はくだらないよ。

Look, mine are the proper sort" as he was showing off his leather shoes, fashionable footwear at the time influenced by the Mod Revival.

ほら、僕のはちゃんとしたやつだよ」というもので、当時モッズ・リバイバルに影響されたファッショナブルな革靴を披露していた。

Nevertheless, the pair went on to become good friends, due to their shared passion for music, particularly bands such as the Jam, the Beatles, the Human League, XTC and Madness.

しかし、2人は音楽、特にジャム、ビートルズ、ヒューマン・リーグ、XTC、マッドネスなどのバンドへの情熱を共有し、良い友人となった。

Albarn has also credited the Specials and Fun Boy Three as some of his earliest influences, and John Lennon in him taking up songwriting.

また、アルバーンはスペシャルズやファン・ボーイ・スリー、ジョン・レノンに影響を受け、ソングライティングを始めたと述べている。

He studied acting at the East 15 Acting School in Debden, but left after the first year.

デブデンにあるEast 15 Acting Schoolで演技を学んだが、1年目で退学した。

On leaving drama school he entered a production and management contract with Marijke Bergkamp and Graeme Holdaway, owners of the Beat Factory recording studio, where the members of Blur, then known as Seymour, did their first recordings.

演劇学校を卒業後、レコーディング・スタジオBeat Factoryのオーナーであるマライケ・ベルカンプとグレーム・ホルダウェイと制作・マネージメント契約を結び、当時シーモアとして知られていたブラーのメンバーが最初のレコーディングを行った。

His first band was the synthpop group, Two's a Crowd.

彼の最初のバンドはシンセポップ・グループ、Two's a Crowdである。

Before Blur, he played with the Aftermath and Real Lives.

Blur以前には、AftermathとReal Livesで演奏していた。

Music career(音楽活動)

Blur(ブラー)

Formation and Leisure(結成と余暇)

Albarn enrolled on a part-time music course at London's Goldsmiths College in 1988, claiming that his sole intention was to gain access to the student union bar.

アルバーンは1988年にロンドンのゴールドスミス・カレッジのパートタイム音楽コースに入学したが、その唯一の目的は学生組合のバーに出入りすることだったとしている。

Albarn was in a group named Circus alongside Coxon and drummer Dave Rowntree.

アルバーンはコクソン、ドラマーのデイヴ・ロウントリーとともにサーカスというグループに所属していた。

Alex James, a fellow student at Goldsmiths, eventually joined as the group's bassist.

ゴールドスミスの学生仲間であったアレックス・ジェームスは、最終的にグループのベーシストとして参加した。

They changed their name to Seymour in December 1988, inspired by J.D. Salinger's Seymour: An Introduction.

1988年12月、J.D.サリンジャーの『シーモア』に触発され、バンド名をシーモアと改める。1988年12月、J.D.サリンジャーの『シーモア:イントロダクション』に触発されて「シーモア」と改名。

In March 1990, after changing their name to Blur, they signed to Food Records.

1990年3月、Blurと改名した後、Food Recordsと契約する。

In October 1990, Blur released their first single, "She's So High", which reached number 48 in the UK Singles Chart.

1990年10月、ブラーは最初のシングル「シーズ・ソー・ハイ」をリリースし、イギリスのシングル・チャートで48位を記録した。

The band had trouble creating a follow-up single, but made progress when paired with producer Stephen Street.

バンドは次のシングルを作るのに苦労したが、プロデューサーのスティーブン・ストリートと組んだことで前進した。

The resulting single, "There's No Other Way", became a hit, peaking at number eight.

その結果生まれたシングル「There's No Other Way」は8位を記録するヒットとなった。

As a result of the single's success, Blur became pop stars and were accepted into a clique of bands who frequented the Syndrome club in London dubbed the "Scene That Celebrates Itself".

このシングルの成功により、ブラーはポップスターとなり、「自分を祝うシーン」と呼ばれるロンドンのシンドローム・クラブに出入りするバンドの一派に受け入れられるようになった。

The recording of the group's debut album was hindered by Albarn having to write his lyrics in the studio.

デビュー・アルバムのレコーディングは、アルバーンがスタジオで歌詞を書かなければならなかったため、支障をきたした。

Although the resulting album Leisure (1991) peaked at number seven on the UK Albums Chart, it received mixed reviews, and according to journalist John Harris, "could not shake off the odour of anti-climax".

出来上がったアルバム『Leisure』(1991年)は全英アルバム・チャートで7位を記録したが、様々な評価を受け、ジャーナリストのジョン・ハリスによると「アンチクライマックスの臭いを振り払うことができなかった」そうである。

Albarn has since referred to Leisure as "awful".

アルバーンはそれ以来、『レジャー』のことを「ひどい」と表現している。

Britpop era(ブリットポップ時代)

After discovering they were £60,000 in debt, Blur toured the US in 1992 in an attempt to recoup their losses.

6万ポンドの負債が発覚した後、Blurは損失を取り戻そうと1992年にアメリカ・ツアーを行った。

Albarn and the band became increasingly unhappy and homesick during the two-month American tour and began writing songs which "created an English atmosphere".

アルバーンとバンドは2ヶ月のアメリカ・ツアーの間にますます不満とホームシックに陥り、「イギリスの雰囲気を醸し出す」曲を書き始めた。

Blur had undergone an ideological and image shift intended to celebrate their English heritage in contrast to the popularity of American grunge bands like Nirvana.

ブラーは、ニルヴァーナのようなアメリカのグランジ・バンドの人気とは対照的に、イギリスの伝統を称えることを意図した思想的・イメージ的転換を遂げていた。

Although sceptical of Albarn's new manifesto, Balfe gave his assent for the band's choice of Andy Partridge of the band XTC to produce their follow-up to Leisure.

アルバーンの新しいマニフェストには懐疑的だったが、バルフェはバンドが『Leisure』の続編の制作にXTCのアンディ・パートリッジを選んだことに同意した。

The sessions with Partridge proved unsatisfactory, but a chance reunion with Stephen Street resulted in him returning to produce the group.

パートリッジとのセッションは満足のいくものではなかったが、スティーヴン・ストリートとの偶然の再会により、彼はグループのプロデュースに復帰することになった。

The second Blur album, Modern Life Is Rubbish, was released in May 1993 and peaked at number 15 on the British charts, but failed to break into the US Billboard 200, selling only 19,000 copies.

1993年5月にリリースされたブラーのセカンド・アルバム『Modern Life Is Rubbish』は、イギリスのチャートで15位を記録したが、アメリカのビルボード200には入らず、わずか19,000枚しか売れなかった。

Despite the album's poor performance, Albarn was happy with the band's direction and wrote prolifically for Blur's next album.

アルバムの出来は悪かったが、アルバーンはバンドの方向性に満足しており、ブラーの次のアルバムのために盛んに作曲を行った。

Parklife was released in 1994 and revived Blur's commercial fortunes, with the album's first single, the disco-influenced "Girls & Boys", achieving critical acclaim and chart success.

1994年にリリースされたParklifeは、Blurの商業的運勢を復活させ、アルバムのファーストシングルであるディスコ風の「Girls & Boys」は、批評家の称賛とチャートの成功を収めた。

Parklife entered the British charts at number one and stayed in the album charts for 90 weeks.

Parklife』はイギリスのチャートで1位を獲得し、90週間アルバム・チャートにランクインし続けた。

Enthusiastically greeted by the music press, Parklife is regarded as one of Britpop's defining records.

音楽プレスに熱狂的に迎えられたParklifeは、ブリットポップの決定的なレコードのひとつとみなされている。

Blur won four awards at the 1995 Brit Awards, including Best British Group and British Album of the Year for Parklife.

Blurは1995年のBrit Awardsで、Best British GroupとBritish Album of the Yearを含む4つの賞をParklifeで受賞した。

Coxon later pointed to Parklife as the moment when "[Blur] went from being regarded as an alternative, leftfield arty band to this amazing new pop sensation".

コクソンは後にParklifeを「Blurがオルタナティブで左翼的なバンドと思われていたのが、この驚くべき新しいポップ・センセーションになった」瞬間だと指摘した。

Albarn was uncomfortable with fame, however, and he suffered from panic attacks.

しかし、アルバーンは名声に馴染めず、パニック発作に悩まされた。

Blur began working on their fourth album The Great Escape at the start of 1995.

1995年初頭、Blurは4枚目のアルバム『The Great Escape』の制作を開始した。

Building upon the band's previous two albums, Albarn's lyrics for the album consisted of several third-person narratives.

前2作を踏まえ、アルバムのためのアルバーンの歌詞は、いくつかの三人称の物語で構成されていた。

James reflected, "It was all more elaborate, more orchestral, more theatrical, and the lyrics were even more twisted ... It was all dysfunctional, misfit characters fucking up."

ジェームズは「より精巧で、よりオーケストラ的で、より演劇的で、歌詞はさらに捻じれていた...」と振り返っている。機能不全に陥った、不適合なキャラクターがめちゃくちゃになるんだ" とジェイムズは振り返る。

The release of the album's lead single "Country House" played a part in Blur's public rivalry with Manchester band Oasis termed the "Battle of Britpop".

このアルバムのリード・シングル「カントリー・ハウス」のリリースは、ブラーとマンチェスターのバンド、オアシスの「ブリットポップの戦い」と呼ばれる公のライバル関係の一端を担った。

Partly due to increasing antagonism between the groups, Blur and Oasis decided to release their new singles on the same day, an event the NME called the "British Heavyweight Championship".

グループ間の対立が激化したこともあり、ブラーとオアシスはニューシングルを同日にリリースすることを決め、このイベントをNMEは「英国ヘビー級選手権」と呼んだ。

The debate over which band would top the British singles chart became a media phenomenon, and Albarn appeared on News at Ten.

どちらのバンドがイギリスのシングル・チャートのトップになるかという議論はメディア現象となり、アルバーンは『News at Ten』に出演した。

At the end of the week, "Country House" outsold Oasis' "Roll With It" by 274,000 copies to 216,000, becoming Blur's first number-one single.

その週の終わりには、「Country House」がオアシスの「Roll With It」を27万4000枚対21万6000枚で上回り、ブラーにとって初のナンバーワン・シングルとなった。

The Great Escape was released in September 1995 to positive reviews, and entered the UK charts at number one.

1995年9月にリリースされた『The Great Escape』は好評を博し、UKチャートで1位を獲得した。

However, opinion quickly changed and Blur found themselves largely out of favour with the media.

しかし、意見はすぐに変わり、Blurはメディアからほとんど支持されないことに気がついた。

BBC Music writer James McMahon recalled how the "critical euphoria" surrounding the album lasted "about as long as it took publishers to realise Oasis would probably shift more magazines for them".

BBCミュージックのライター、ジェームス・マクマホンは、このアルバムを取り巻く「批評家の陶酔」が、「出版社がオアシスの方が自分たちのために多くの雑誌をシフトしてくれると気づくのにかかったのと同じくらいの期間」続いたと回想している。

Following the worldwide success of Oasis' (What's the Story) Morning Glory?, the media quipped that Blur "wound up winning the battle but losing the war."

オアシスの『(ホワッツ・ザ・ストーリー)モーニング・グローリー』の世界的な成功を受けて、メディアはブラーを「戦いには勝ったが戦争には負けた」と評した。

Blur became perceived as an "inauthentic middle-class pop band" in comparison to "working-class heroes" Oasis, which Albarn said made him feel "stupid and confused".

ブラーは「労働者階級のヒーロー」オアシスと比較して「不真面目な中流階級のポップ・バンド」と認識されるようになり、アルバーンは「バカで混乱した」気分になったという。

Bassist James said: "After being the People's Hero, Damon was the People's Prick for a short period ... basically, he was a loser – very publicly."

ベーシストのジェームズはこう語っている。"ピープルズ・ヒーローになった後、デーモンは短期間ピープルズ・プリックになった...基本的に彼は敗者だった-とても公然とね "と。

In the New Statesman, Stuart Maconie noted "Albarn... was mocked as the posh boy of Britpop when in fact he’d gone to a comprehensive in Essex and his family was just mildly bohemian. Nowadays he’d be decidedly 'below stairs'".

New Statesman誌のStuart Maconieは「Albarnは...ブリットポップの高級な少年として馬鹿にされていたが、実際には彼はエセックスの総合学校に通っていて、彼の家族はほんの少しボヘミアンだった」と指摘している。今でこそ、彼は明らかに "下層階級 "だ。」

Post-Britpop and hiatus(ポスト・ブリットポップ、活動休止)

An early 1996 Q interview reported that relations between Blur members had become strained; journalist Adrian Deevoy wrote that he found them "on the verge of a nervous breakup."

1996年初頭のQのインタビューによると、ブラーのメンバー間の関係は緊張状態にあり、ジャーナリストのエイドリアン・ディーヴォイは、彼らが「神経質な破局寸前」であることを発見したと書いている。

Coxon, in particular, began to resent his bandmates and, in a rejection of the group's Britpop aesthetic, made a point of listening to noisy American alternative rock bands such as Pavement.

特にコクソンはバンドメンバーに腹を立て始め、グループのブリットポップの美学を否定するようになり、ペイヴメントのようなノイジーなアメリカのオルタナティブ・ロック・バンドを聴くようになった。

Albarn grew to appreciate Coxon's tastes in lo-fi and underground music, and recognised the need to change Blur's musical direction once again.

アルバーンはコクソンのローファイでアンダーグラウンドな音楽の趣味を評価するようになり、ブラーの音楽の方向性をもう一度変える必要性を認識するようになった。

"I can sit at my piano and write brilliant observational pop songs all day long but you've got to move on," he said, and decided to give Coxon more creative control over their new album.

彼は、「ピアノの前に座って、一日中素晴らしい観察的なポップソングを書くことはできるが、前に進まなければならない」と述べ、コクソンに彼らの新しいアルバムについてより創造的なコントロールを与えることに決めた。

Albarn visited Iceland during this period: "I used to have a recurring dream, as a child, of a black sand beach. And one hazy, lazy day [laughs], I was watching the TV and I saw a programme about Iceland, and they had black beaches. So I got on a plane ... I was on my own. I didn't know anybody. I went into the street, Laugavegur, where the bars are, and that was it."

この時期、アルバーンはアイスランドを訪れている。「子供の頃、黒い砂浜の夢を何度も見たんだ。そしてあるぼんやりした怠惰な日(笑)、テレビを見ていたらアイスランドの番組があって、そこには黒い砂浜があったんだ。それで、飛行機に乗ったんです......。一人旅だったんです。誰も知り合いがいなかったんです。Laugavegurというバーがある通りに入ったんだ、それだけさ。」

After initial sessions in London, the band left to record the rest of the album in Iceland, away from the Britpop scene.

ロンドンでの最初のセッションの後、バンドは残りのアルバムをブリットポップのシーンから離れたアイスランドでレコーディングするために出発した。

The result was Blur, the band's fifth studio album, released in February 1997.

その結果、1997年2月にリリースされたのが、バンドにとって5枚目のスタジオ・アルバムとなる『Blur』である。

Although the music press predicted that the lo-fi sonic experimentation would alienate Blur's teenage girl fanbase, they generally applauded the effort.

音楽プレスは、ローファイなサウンドの実験がBlurの10代の少女ファン層を遠ざけるだろうと予測したが、彼らは概してその努力を賞賛した。

Pointing out lyrics such as "Look inside America / She's alright", and noting Albarn's "obligatory nod to Beck, [and promotion of] the new Pavement album as if paid to do so", reviewers felt the band had come to accept American values during this time – an about-face of their attitude during the Britpop years.

Look inside America / She's alright "のような歌詞を指摘し、アルバーンが "Beckへの義務的な頷きと、Pavementの新しいアルバムのプロモーションを、まるでお金をもらってやっているかのように "していることに注目して、評論家はバンドがこの時期にアメリカの価値観を受け入れるようになったと感じた--Britpop時代の彼らの姿勢とは全く逆のものである。

Despite cries of "commercial suicide," the album and its first single, "Beetlebum", debuted at number one in the UK.

商業的な自殺」という声もあったが、アルバムとファースト・シングル「Beetlebum」は全英1位を獲得した。

Although the album could not match the sales of their previous albums in the UK, Blur became the band's most successful internationally, particularly in the US, helped by the successful single "Song 2".

このアルバムはイギリスでは彼らの以前のアルバムの売り上げには及ばなかったが、Blurは国際的に、特にアメリカで、シングル「Song 2」の成功に助けられ、バンドにとって最も成功した作品となった。

After the success of Blur, the band embarked on a nine-month world tour.

Blurの成功の後、バンドは9ヶ月のワールドツアーに乗り出した。

Released in March 1999, Blur's sixth studio album 13 saw them drift further from Britpop.

1999年3月にリリースされたBlurの6枚目のスタジオ・アルバム『13』では、ブリットポップからさらに離れることになる。

Albarn's lyrics – more heartfelt, personal and intimate than on previous occasions – were reflective of his break-up with Elastica frontwoman Justine Frischmann, his partner of eight years.

アルバーンは、8年間連れ添ったエラスティカのフロントウーマン、ジャスティン・フリッシュマンとの破局を反映し、これまで以上に心に響く、個人的で親密な歌詞を書いた。

Recording for Blur's next album began in London in November 2001.

2001年11月、ブラーの次のアルバムのレコーディングがロンドンで開始された。

Not long after the sessions began, Coxon left the group.

セッションが始まって間もなく、コクソンはグループを脱退した。

Coxon stated "there were no rows" and "[the band] just recognised the feeling that we needed some time apart".

コクソンは「争いはなかった」「(バンドは)ただ、離れている時間が必要だという感覚を認識した」と述べている。

Think Tank, released in May 2003, was filled with atmospheric, brooding electronic sounds, featuring simpler guitar lines by Albarn, and largely relying on other instruments to replace Coxon.

2003年5月にリリースされたThink Tankは、アトモスフェリックで陰鬱な電子音に満たされ、Albarnによるシンプルなギターラインを特徴とし、Coxonの代わりに他の楽器に大きく依存した作品であった。

The guitarist's absence also meant that Think Tank was written mostly by Albarn.

ギタリストの不在は、Think TankがほとんどAlbarnによって書かれたものであることを意味する。

Its sound was seen as testament to Albarn's increasing interest in African and Middle Eastern music and to his control over the group's direction.

そのサウンドは、アルバーンがアフリカや中東の音楽に興味を持ち始め、グループの方向性をコントロールするようになったことを示すものと考えられていた。

Think Tank was another UK No. 1 and achieved Blur's highest US position of No. 56.

Think Tank』は再び全英1位を獲得し、ブラーの全米最高位である56位を達成した。

The album was also nominated for best album at the 2004 Brit Awards.

また、このアルバムは2004年のブリット・アワードでベスト・アルバムにノミネートされた。

Reunion(再結成)

In December 2008, Blur announced they would reunite for a concert at London's Hyde Park on 3 July 2009.

2008年12月、ブラーは2009年7月3日にロンドンのハイドパークで行われるコンサートのために再結成することを発表した。

Days later, the band added a second date, for 2 July.

その数日後、バンドは7月2日に2回目の日程を追加した。

A series of June preview shows were also announced, ending at Manchester Evening News arena on the 26th.

6月の一連のプレビュー公演も発表され、26日のマンチェスター・イヴニング・ニューズ・アリーナで終了した。

All the shows were well received; The Guardian's music critic Alexis Petridis gave their performance at Goldsmiths College a full five stars, and wrote that "Blur's music seems to have potentiated by the passing of years ... they sound both more frenetic and punky and more nuanced and exploratory than they did at the height of their fame".

ガーディアン紙の音楽評論家アレクシス・ペトリディスはゴールドスミス・カレッジでの公演に5つ星を与え、「Blurの音楽は年月が経つにつれてパワーアップしているようだ...彼らは有名になった時よりも熱狂的でパンキー、そしてニュアンスと探求心があるように聞こえる」と書いている。

Blur headlined the Glastonbury Festival on 28 June, where they played for the first time since their headline slot in 1998.

ブラーは6月28日のグラストンベリー・フェスティバルのヘッドライナーを務め、1998年にヘッドライナーとして出演して以来、初めて演奏した。

Reviews of the Glastonbury performance were enthusiastic; The Guardian called them "the best Glastonbury headliners in an age".

グラストンベリーでのパフォーマンスに対する評価は熱狂的で、ガーディアン紙は彼らを「ここ数年で最高のグラストンベリーのヘッドライナー」と評した。

The band released their second greatest-hits album Midlife: A Beginner's Guide to Blur in June 2009.

バンドは、2枚目のベスト盤『Midlife』をリリース。2009年6月、『A Beginner's Guide to Blur』をリリース。

After the completion of the reunion dates, Albarn told Q that the band had no intention of recording or touring live again.

再結成の日程を終えた後、アルバーンはQに対し、バンドが再びレコーディングやライブツアーを行うつもりはないと語った。

He said, "I just can't do it anymore", and explained that the main motivation for participating in the reunion was to repair his relationship with Coxon, which succeeded.

彼は「もうできないんだ」と語り、再結成に参加した主な動機はコクソンとの関係を修復することだったと説明し、それは成功した。

In January 2010, No Distance Left to Run, a documentary about the band, was released in cinemas and a month later on DVD and was nominated as Best Long Form Music Video for the 53rd Grammy Awards, Blur's first-ever Grammy nomination.

2010年1月、バンドに関するドキュメンタリー映画『No Distance Left to Run』が映画館で公開され、その1ヶ月後にDVDが発売され、第53回グラミー賞のBest Long Form Music Videoとしてノミネートされ、ブラーにとって初めてのグラミー賞ノミネートとなった。

In April 2010, Blur released their first new recording since 2003, "Fool's Day" in April 2010 as part of the Record Store Day event as a vinyl record limited to 1000 copies; it was later made available as a free download on their website.

2010年4月、ブラーは2003年以来となる新録音「フールズ・デイ」をレコード・ストア・デイ・イベントの一環として1000枚限定のビニール盤としてリリース、後にウェブサイトから無料ダウンロードできるようになった。

In February 2012, Blur were awarded the Outstanding Contribution to Music award at the 2012 Brit Awards.

2012年2月、ブラーは2012年ブリット・アワードで「Outstanding Contribution to Music」賞を受賞。

Later that month, Albarn and Coxon premiered a new track together live, "Under the Westway".

同月末、アルバーンとコクソンは新曲「Under the Westway」をライブで初披露している。

Blur entered the studio early that year to record material for a new album, but in May producer William Orbit told the NME that Albarn had halted recording.

同年初頭、Blurはニューアルバムのための素材を録音するためにスタジオ入りしたが、5月にプロデューサーのWilliam OrbitがNMEに、Albarnがレコーディングを中止していると語った。

Blur released two singles "The Puritan" and "Under the Westway" on 2 July.

7月2日、ブラーは「The Puritan」と「Under the Westway」の2枚のシングルをリリース。

That August, Blur headlined a show at Hyde Park for the 2012 Summer Olympics closing ceremony which was followed by a world tour the following year.

同年8月、ブラーは2012年夏季オリンピック閉会式のハイド・パークでの公演のヘッドライナーを務め、翌年にはワールド・ツアーを開催した。

On 19 February 2015, Blur announced on social media that they would be releasing their eighth studio album on 27 April, titled The Magic Whip, Blur's first album in 12 years and first in 16 years in their original line-up.

2015年2月19日、ブラーは4月27日に8枚目のスタジオ・アルバム『ザ・マジック・ウィップ』をリリースすることをソーシャルメディア上で発表、ブラーにとって12年ぶり、オリジナル・ラインナップでは16年ぶりのアルバムとなった。

Gorillaz(ゴリラズ)

Albarn and Jamie Hewlett met in 1990 when Coxon, a fan of Hewlett's work, asked him to interview Blur.

アルバーンとジェイミー・ヒューレットは1990年、ヒューレットのファンであったコクソンがブラーにインタビューするよう依頼したことがきっかけで知り合った。

The interview was published in Deadline magazine, home of Hewlett's comic strip, Tank Girl.

そのインタビューは、ヒューレットのコミック『タンクガール』の本家である『デッドライン』誌に掲載された。

Hewlett initially thought Albarn was "arsey, a wanker", and despite becoming one of the band's acquaintances, Hewlett often did not get on with its members, especially after he started going out with Coxon's ex-girlfriend, Jane Olliver.

ヒューレットは当初、アルバーンのことを「アーシー、オカマ」と思っており、バンドの知り合いの1人となったものの、ヒューレットはメンバーとうまくいかないことが多く、特にコクソンの元恋人ジェーン・オリヴァーと付き合い始めてからは、その傾向が強くなった。

Nonetheless, Albarn and Hewlett started sharing a flat on Westbourne Grove in London in 1997.

それでも、アルバーンとヒューレットは1997年にロンドンのウェストボーン・グローブでアパートをシェアするようになった。

Hewlett had recently broken up with Olliver and Albarn was also at the end of his highly publicised relationship with Frischmann.

ヒューレットはオリヴァーと別れたばかりで、アルバーンもまた、世間を騒がせたフリシュマンとの交際が終わったところだった。

The idea to create Gorillaz came about when the two were watching MTV: "If you watch MTV for too long, it's a bit like hell—there's nothing of substance there.

Gorillazを作るというアイデアは、2人がMTVを見ていた時に生まれました。「MTVを長く見ていると、地獄のようで、そこには何もないんだ。

So we got this idea for a cartoon band, something that would be a comment on that," Hewlett said.

だから、それに対するコメントとして、カートゥーン・バンドのアイデアが浮かんだんだ」とヒューレットは語っている。

The band's music is a collaboration between various musicians, Albarn being the only permanent musical contributor, and incorporates influences including alternative rock, Britpop, dub, hip-hop, and pop music.

バンドの音楽は、様々なミュージシャンによるコラボレーションで、アルバーンは唯一、恒常的に音楽に貢献しており、オルタナティブロック、ブリットポップ、ダブ、ヒップホップ、ポップミュージックなどの影響を取り入れている。

In 2001, the band's eponymous debut album sold over seven million copies, and featured hits such as the songs "19-2000" and "Clint Eastwood," earning them an entry in the Guinness Book of World Records as the Most Successful Virtual Band.

2001年、バンド名を冠したデビューアルバムは700万枚以上を売り上げ、「19-2000」や「Clint Eastwood」などのヒット曲があり、「最も成功したバーチャルバンド」としてギネスブックに登録された。

The second Gorillaz studio album, Demon Days, was released in 2005 and included the singles "Feel Good Inc.", "Dare", "Dirty Harry" and "Kids with Guns"/"El Mañana".

2005年にリリースされたゴリラズのセカンドスタジオアルバム「デーモンデイズ」には、シングル「フィールグッドインク」、「デア」、「ダーティハリー」、「キッズウィズガン」/「エルマニャーナ」などが収録されている。

Demon Days went five times platinum in the UK, double platinum in the United States and earned five Grammy Award nominations for 2006 and won one of them in the Best Pop Collaboration with Vocals category.

Demon Daysは英国で5回、米国で2回のプラチナムを獲得し、2006年のグラミー賞では5回ノミネートされ、そのうち1回はBest Pop Collaboration with Vocals部門を受賞した。

The combined sales of Gorillaz and Demon Days had, by 2007, exceeded 15 million albums.

GorillazとDemon Daysの合計売上は、2007年までに、1,500万枚のアルバムを超えていた。

Gorillaz released their third studio album, Plastic Beach, in early 2010, which was received with high praise.

ゴリラズは2010年初めに3枚目のスタジオ・アルバム『プラスティック・ビーチ』をリリースし、高い評価を受けた。

In December 2010, the group released The Fall, recorded over 32 days during their North American tour.

2010年12月には、北米ツアー中に32日間かけて録音した『The Fall』をリリースした。

In a 2012 interview, Albarn talked about the unlikelihood of any future Gorillaz releases; his relationship with Hewlett had soured when Albarn chose to undercut the role of animation on their Escape to Plastic Beach World Tour.

2012年のインタビューで、Albarnは今後のGorillazのリリースの可能性の低さについて語った。AlbarnがEscape to Plastic Beachワールドツアーでアニメーションの役割を過小評価することを選択したため、Hewlettとの関係は悪化していた。

Albarn later rescinded this claim, stating "When Jamie [Hewlett] and I have worked out our differences, I'm sure we'll make another record."

アルバーンは後にこの主張を取り消し、"ジェイミー(ヒューレット)と俺が意見の相違を解消したら、きっと次のレコードを作るよ "と述べている。

On 23 March 2017, the fifth Gorillaz studio album, Humanz, was announced and released worldwide on 28 April 2017.

2017年3月23日、ゴリラズの5枚目のスタジオ・アルバム『Humanz』が発表され、2017年4月28日に全世界でリリースされた。

The sixth Gorillaz album, The Now Now, was announced on 31 May 2018 and released on 29 June 2018.

2018年5月31日、Gorillazの6枚目のアルバム『The Now Now』が発表され、2018年6月29日にリリースされた。

In 2020, Gorillaz began a project called Song Machine, in which new songs with collaborations would be released as monthly "episodes".

2020年、ゴリラズはコラボレーションのある新曲を毎月「エピソード」として発表する「ソング・マシーン」というプロジェクトを開始した。

The first nine episodes were compiled together along with more songs in Gorillaz's seventh studio album, Song Machine, Season One: Strange Timez, which was released on 23 October 2020 to positive reviews.

最初の9つのエピソードは、さらなる楽曲とともに、ゴリラズの7枚目のスタジオ・アルバム『Song Machine, Season One: Strange Timez』にまとめられ、2020年10月23日にリリースされ、好評を博した。

Albarn has stated that Season Two will be released "earlier than you imagine".

アルバーンはシーズン2が「想像以上に早く」リリースされると明言している。

Solo career and side projects(ソロ活動、サイド・プロジェクト)

Albarn released Mali Music in 2002, recorded in Mali, during a trip he made to support Oxfam in 2000.

アルバーンは2000年にオックスファムを支援するために行った旅行中にマリで録音した『Mali Music』を2002年にリリースしている。

He has visited Nigeria to record music with African drummer Tony Allen.

彼はナイジェリアを訪れ、アフリカのドラマー、トニー・アレンと音楽を録音したこともある。

In 2003, Albarn released an EP, Democrazy, a compilation of demos he recorded in various hotel rooms during the United States portion of Think Tank's tour.

2003年、AlbarnはEP『Democrazy』をリリースした。これはThink Tankの米国ツアーの際に、様々なホテルの部屋で録音したデモをまとめたものである。

Albarn collaborated with producers Dan the Automator, XL Recordings, Richard Russell & Rodaidh McDonald, Jneiro Jarel, DJ Darren Cunningham aka Actress, Marc Antoine, Alwest, Remi Kabaka Jr., Totally Enormous Extinct Dinosaurs and Kwes as part of his week-long visit to Kinshasa, Democratic Republic of the Congo to record an album, Kinshasa One Two, released in 2011.

2011年にリリースされたアルバム『Kinshasa One Two』のレコーディングのため、コンゴ民主共和国のキンシャサを1週間訪れた際に、プロデューサーであるDan the Automator, XL Recordings, Richard Russell & Rodaidh McDonald, Jneiro Jarel, DJ Darren Cunningham aka Actress, Marc Antoine, Alwest, Remi Kabaka Jr, Totally Enormous Extinct Dinosaurs and Kwesと共同制作を行った。

All proceeds benefit Oxfam's work in the Democratic Republic of the Congo.

収益金はすべてコンゴ民主共和国でのオックスファムの活動に役立てられます。

Maison Des Jeunes, an album for Albarn's project Africa Express, was released in 2013.

2013年、アルバーンのプロジェクト「Africa Express」のアルバム『Maison Des Jeunes』がリリースされた。

In 2014, Albarn appeared in the song "Go Back" in Tony Allen's albums Film of Life and The Source.

2014年、アルバーンはトニー・アレンのアルバム『Film of Life』と『The Source』に「Go Back」という曲で出演している。

In a 2013 interview with Rolling Stone, Albarn announced that a forthcoming solo record would be produced by Richard Russell of XL Recordings.

2013年のローリング・ストーン誌のインタビューで、アルバーンは近日発売のソロ・アルバムはXLレコーディングスのリチャード・ラッセルがプロデュースすることを発表した。

He also said he would be taking his album on tour, and that he would play songs from all of his other bands, including Blur and Gorillaz.

また、アルバムをツアーに出し、BlurやGorillazなど他のバンドの曲も全て演奏すると語った。

Albarn's debut solo album, Everyday Robots, was released on 25 April 2014 to generally positive reviews.

アルバーンのソロ・デビュー・アルバム『Everyday Robots』は2014年4月25日にリリースされ、概ね好評を博した。

The album peaked at No. 2 on the UK charts and produced five singles: "Everyday Robots", "Lonely Press Play", "Hollow Ponds", "Mr Tembo", and "Heavy Seas of Love".

アルバムはUKチャートで2位を記録し、5枚のシングルが生み出された。"Everyday Robots", "Lonely Press Play", "Hollow Ponds", "Mr Tembo", "Heavy Seas of Love "の5曲である。

It was nominated for the 2014 Mercury Prize for Best Album.

2014年マーキュリー賞の最優秀アルバム賞にノミネートされた。

In June 2021, Transgressive Records announced that they had signed Albarn and would be releasing his second solo album, after which Albarn revealed the title The Nearer the Fountain, More Pure the Stream Flows and 12 November release date alongside the title track's release.

2021年6月、トランスグレッシヴ・レコードはアルバーンと契約し、彼のセカンド・ソロ・アルバムをリリースすることを発表、その後アルバーンはタイトル曲のリリースと並行して『The Nearer the Fountain, More Pure the Stream Flows』と11月12日のリリース日を明らかにした。

The Good, the Bad & the Queen(ザ・グッド、ザ・バッド&ザ・クイーン)

In May 2006, NME reported that Albarn was working with Danger Mouse on his first solo album, with the group billed as the Good, the Bad & the Queen.

2006年5月、NMEは、アルバーンがデンジャー・マウスと共に、彼の最初のソロアルバムを制作していると報じ、そのグループは「ザ・グッド、ザ・バッド&ザ・クイーン」と名づけられた。

It featured Paul Simonon, Simon Tong and Tony Allen.

このアルバムにはPaul Simonon、Simon Tong、Tony Allenが参加している。

The album was awarded Best Album at the 2007 MOJO Awards on 18 June.

このアルバムは、6月18日に開催された2007年MOJOアワードでベストアルバム賞を受賞した。

The first single by the line-up, "Herculean", was released in late October 2006, and peaked at No. 22 in the UK Singles Chart.

このラインナップによるファーストシングル「Herculean」は2006年10月下旬にリリースされ、全英シングルチャートで22位を記録した。

A second single, "Kingdom of Doom", and the band's debut album were then released in January 2007.

その後、セカンドシングル「Kingdom of Doom」とバンドのデビューアルバムが2007年1月にリリースされた。

That single fared slightly better than "Herculean", peaking at No. 20, while the album peaked at No. 2 in the UK Albums Chart and went gold during its first week of release in the UK.

このシングルは "Herculean "よりも若干良い成績で20位を記録し、アルバムは全英アルバム・チャートで2位を記録、イギリスでの発売初週にゴールドを獲得した。

"Green Fields" was released as the third single from the album in April 2007, just missing out on the Top 50.

Green Fields は2007年4月にアルバムからの3枚目のシングルとしてリリースされ、トップ50入りを逃した。

On 27 April 2008, the Good, the Bad & the Queen headlined the Love Music Hate Racism Carnival in Victoria Park where they introduced on stage several guests including ex-Specials keyboard player Jerry Dammers.

2008年4月27日、ザ・グッド、ザ・バッド&ザ・クイーンはビクトリア・パークで開催された「Love Music Hate Racism Carnival」のヘッドライナーを務め、ステージで元スペシャルズのキーボード奏者ジェリー・ダマーズなど数名のゲストを紹介した。

He also worked with Syrian rapper and friend Eslam Jawaad on the song "Mr. Whippy", though the song does not appear on the album it is a B-side on the Herculean single.

また、シリアのラッパーで友人のEslam Jawaadと「Mr. Whippy」という曲で共演し、この曲はアルバムには収録されていないが、HerculeanのシングルではB面として収録されている。

Rocket Juice and the Moon(ロケット・ジュース・アンド・ザ・ムーン)

Rocket Juice & the Moon is the title of Albarn's side-project featuring Red Hot Chili Peppers bassist Flea and afrobeat legend Tony Allen.

Rocket Juice & the Moonは、Red Hot Chili PeppersのベーシストFleaとアフロビートの伝説的人物Tony AllenをフィーチャーしたAlbarnのサイドプロジェクトのタイトルである。

Albarn has stated that he is not responsible for the name; someone in Lagos did the sleeve design and that was the name it was given.

アルバーンは、この名前について自分には責任がなく、ラゴスの誰かがスリーブデザインをしたため、その名前になったのだと述べている。

Albarn has claimed that he is content with the outcome, as trying to come up with band names is difficult for him.

アルバーンは、バンド名を考えるのは自分にとって難しいので、この結果に満足していると主張している。

The band performed together for the first time on 28 October 2011 in Cork, Ireland, as part of the annual Cork Jazz Festival.

バンドは2011年10月28日にアイルランドのコークで毎年開催されるコーク・ジャズ・フェスティバルの一環として初めて一緒に演奏した。

They performed under the moniker Another Honest Jon's Chop Up!.

彼らはAnother Honest Jon's Chop Up!という名で演奏した。

Their debut album was released on 26 March 2012.

デビューアルバムは2012年3月26日にリリースされた。

Other projects(その他のプロジェクト)

In 1998, Albarn and Michael Nyman recorded the song "London Pride" for the tribute album, Twentieth-Century Blues: The Songs of Noël Coward, a patriotic song Noël Coward had written in the spring of 1941 during the Blitz.

1998年、アルバーンとマイケル・ナイマンはトリビュート・アルバム『Twentieth-Century Blues』のために「London Pride」をレコーディングした。The Songs of Noël Cowardは、ノエル・カワードが1941年春、電撃戦の最中に書いた愛国心に満ちた歌である。

In 2003, Albarn worked with the garage rock band the Strokes on their album Room on Fire.

2003年、アルバーンはガレージロックバンド、ザ・ストロークスのアルバム『ルーム・オン・ファイヤー』に参加した。

Producer Gordon Raphael claims that Albarn was experimenting with backing vocals on the record.

プロデューサーのGordon Raphaelは、Albarnがこのアルバムでバッキング・ヴォーカルを試していたと主張している。

In the end, however, Albarn's contributions did not make the record.

しかし、最終的にAlbarnの参加はレコードにならなかった。

"Well, I guess the songs are just perfect the way they are," Albarn stated.

「まあ、曲は今のままでも完璧だと思うけどね」と、アルバーンは述べている。

In the same year he performed 'Fashion' live with David Bowie.

同年、彼はデヴィッド・ボウイと共に「Fashion」をライブで演奏した。

Albarn has contributed backing vocals to the songs "FM" on Nathan Haines' Squire for Hire and "Small Time Shot Away" on Massive Attack's 100th Window, which were released in 2003, however, for both tracks, credit was given to Gorillaz frontman 2-D instead.

アルバーンは2003年にリリースされたネイサン・ヘインズの『Squire for Hire』に収録されている「FM」とマッシヴ・アタックの『100th Window』に収録されている「Small Time Shot Away」という曲にバックボーカルで参加しているが、両曲とも代わりにゴリラズのフロントマン2-Dにクレジットされることになった。

More recently, on Massive Attack's 2010 Heligoland album, he sang on the track "Saturday Come Slow" and contributed keyboards to the track "Splitting the Atom".

最近では、2010年のマッシヴ・アタックのアルバム『Heligoland』で、「Saturday Come Slow」で歌い、「Splitting the Atom」でキーボードを担当している。

Albarn also produced soul singer Bobby Womack's twenty-seventh studio album The Bravest Man in the Universe, released in 2012.

また、2012年にリリースされたソウルシンガーBobby Womackの27枚目のスタジオアルバム「The Bravest Man in the Universe」のプロデュースも担当した。

He recently performed on Jools Holland's Hootenanny on New Year's Eve, performing the track "Love is Gonna Lift You Up".

最近では大晦日にJools Holland's Hootenannyに出演し、楽曲「Love is Gonna Lift You Up」を披露している。

Albarn appeared with Womack at the Glastonbury Festival 2013.

アルバーンはウォマックと共に2013年のグラストンベリー・フェスティバルに出演した。

In 2016, Albarn appeared on De La Soul's studio album And the Anonymous Nobody...

2016年、アルバーンはデ・ラ・ソウルのスタジオ・アルバム『And the Anonymous Nobody...』に出演した。

on the song "Here in After".

の楽曲「Here in After」に参加している。

Albarn had previously collaborated with the group on Gorillaz' albums Demon Days, Plastic Beach, and Humanz on the songs "Feel Good Inc", "Superfast Jellyfish", and "Momentz", respectively.

アルバーンはこれまで、ゴリラズのアルバム『Demon Days』、『Plastic Beach』、『Humanz』で、それぞれ「Feel Good Inc」、「Superfast Jellyfish」、「Momentz」という曲でコラボレーションしていた。

In 2017, Albarn sung with Alex Crossan (Mura Masa) on "Blu", the last track of their debut album.

2017年、アルバーンはデビュー・アルバムのラスト・トラックとなった "Blu "でアレックス・クロサン(ムラ・マサ)と共に歌った。

Film, theatre and soundtrack work(映画、演劇、サウンドトラックの仕事)

"Closet Romantic" appeared on the soundtrack for Trainspotting alongside an early Blur recording, "Sing", which is from their debut album.

Closet Romantic は、ブラーの初期の録音である "Sing "と共に、『トレインスポッティング』のサウンドトラックに収録された。

Albarn composed the score with collaboration by Michael Nyman for the 1999 movie Ravenous, and was nominated for a Saturn Award for Best Music for his work.

アルバーンは1999年の映画『Ravenous』の音楽をマイケル・ナイマンの協力のもとで作曲し、この作品でサターン賞の最優秀音楽賞にノミネートされている。

In their first major work together since Gorillaz, Albarn and Hewlett, along with acclaimed Chinese theatre and opera director Chen Shi-zheng, adapted for stage the Chinese story Journey to the West as Monkey: Journey to the West, which received its world premiere as the opening show of the 2007 Manchester International Festival, on 28 June 2007 at the Palace Theatre, Manchester.

Gorillaz以来の主要作品として、AlbarnとHewlettは、中国の演劇・オペラ界の著名な演出家Chen Shi-zheng とともに、中国の物語「西遊記」を猿として舞台化した。この作品は、2007年6月28日にマンチェスターのパレス・シアターで開催された2007年マンチェスター国際フェスティバルのオープニングショーで世界初演された。

In collaboration with theatre director Rufus Norris, Albarn has created an opera for the 2011 Manchester International Festival based on the life of Elizabethan scientist John Dee and titled Doctor Dee.

演劇ディレクターのルーファス・ノリスと共同で、エリザベス朝時代の科学者ジョン・ディーの生涯を題材にしたオペラを2011年のマンチェスター国際フェスティバルのために制作し、『ドクター・ディー』というタイトルで上演している。

Albarn recorded the film score for the film version of the book The Boy in the Oak, which was written by his sister, Jessica Albarn.

Albarnは、妹のJessica Albarnが執筆した「The Boy in the Oak」の映画版で映画音楽を録音した。

The film was set for a spring 2011 release in select theatres.

この映画は2011年春に一部の劇場で公開される予定でした。

Albarn wrote the music for a musical based on Alice in Wonderland called Wonder.land with Rufus Norris and Moira Buffini, which officially premiered in the Manchester International Festival on 29 June 2015.

アルバーンはルーファス・ノリスとモイラ・バフィーニとともに『不思議の国のアリス』を題材にしたミュージカル『Wonder.land』の音楽を書き、2015年6月29日にマンチェスター国際フェスティバルで正式初演された。

Albarn provided a track for the film The White Helmets called "Crashing Down", an abandoned track initially planned for the Gorillaz album Plastic Beach.

アルバーンは映画『The White Helmets』に「Crashing Down」というトラックを提供したが、これは当初ゴリラズのアルバム『Plastic Beach』に収録する予定だった廃盤のトラックである。

The Heavy Seas(ザ・ヘビー・シーズ)

Albarn's live band is called the Heavy Seas, and features guitarist Seye, drummer Pauli the PSM, guitarist Jeff Wootton and Mike Smith on keyboards.

アルバーンのライブバンドはヘヴィー・シーズと呼ばれ、ギタリストのセイエ、ドラマーのポーリ・ザ・PSM、ギタリストのジェフ・ウートン、キーボードのマイク・スミスを擁している。

Both Smith and Wootton had previously been a part of Gorillaz' Escape to Plastic Beach World Tour.

SmithとWoottonは、以前GorillazのEscape to Plastic Beachワールドツアーに参加したことがある。

With the exception of drummer Pauli, all members have played live with Gorillaz.

ドラマーのPauliを除き、メンバー全員がGorillazのライブで演奏したことがある。

Acting appearances(俳優としての出演)

Albarn starred in Antonia Bird's 1997 film Face alongside Ray Winstone and Robert Carlyle.

アルバーンは1997年にアントニア・バード監督の映画『Face』にレイ・ウィンストン、ロバート・カーライルと共に出演している。

Albarn was also featured in Gunar Karlsson's 2007 film, Anna and the Moods, along with Terry Jones and Björk.

また、アルバーンはGunar Karlsson監督の2007年の映画『Anna and the Moods』にTerry JonesやBjörkとともに出演している。

Albarn played "Bull" in Joe Orton's Up Against It, a Radio 4 play originally written for the Beatles broadcast in 1998.

1998年に放送されたビートルズのために書かれたラジオ4の劇、Joe Orton's Up Against Itで、アルバーンは「ブル」を演じた。

Personal life(私生活)

During the 1990s, Albarn had a long-standing relationship with Elastica frontwoman Justine Frischmann.

1990年代、アルバーンはエラスティカのフロントウーマン、ジャスティン・フリッシュマンと長年にわたって交際を続けていた。

This relationship profoundly influenced his songwriting, notably on the Blur album (1997) on the track "Beetlebum" – said to be about their experiences with heroin – and a number of tracks on 13 (1999), such as "Tender" and "No Distance Left to Run", said to be about their break-up in 1998.

この関係は彼の曲作りに大きな影響を与え、特にBlurのアルバム(1997年)に収録されている「Beetlebum」という曲は、彼らのヘロインの経験について歌っていると言われ、「Tender」や「No Distance Left to Run」などの13の曲は、1998年の彼らの破局について歌っていると言われる。

On 2 October 1999, artist Suzi Winstanley gave birth to their daughter, Missy, named after hip hop artist Missy Elliott.

1999年10月2日、アーティストのSuzi Winstanleyは、ヒップホップアーティストのMissy Elliottにちなんで名付けられた娘、Missyを出産した。

Albarn described becoming a father as "witnessing a life force" and saying: It massively changes you. It slowly sort of shaves off the unpleasant thorny bits and hopefully creates a nicely rounded... I don't know, having a kid, you just become far more, inevitably you look to the future far more and, you know, it's desperate sometimes when you have a particularly bad few weeks of the newspaper just reminding you about this is wrong, this is wrong. We've got ten more years everyone.

アルバーンは父親になることを「生命力を目の当たりにすること」と表現し、次のように語っている。自分を大きく変えるんだ。徐々に不快なとげとげしさを削ぎ落とし、うまくいけば丸みを帯びた...。子供がいると、どうしても未来に目を向けるようになりますし、特にひどい数週間の新聞記事を読むと、これは間違っている、これは間違っている、と思い知らされ、絶望することもあります。みんな、あと10年あるんだ。

In 2006, Albarn was awarded an honorary Master of Arts degree from the University of East London, saying it was "great to receive [the] award from an institution where my dad used to work and which I, as a child, used to think of as that big building with lots of interesting people in".

2006年、アルバーンはイースト・ロンドン大学から名誉芸術修士号を授与され、「父が働いていて、子供の頃、面白い人たちがたくさんいる大きな建物だと思っていた施設から(賞を)もらうのは素晴らしいことだ」と語っている。

In 2015, Albarn was made an Officer of the Most Excellent Order of the British Empire (OBE) in the Queen's New Year Honours list of December 31, which recognises British citizens for their achievements in public life and service to the United Kingdom.

2015年、アルバーンは12月31日の女王の新年の栄誉リストで、公的生活や英国への貢献で功績のあった英国民を称える「大英帝国最優秀勲章(OBE)」のオフィサーに任命された。

In 2016, Albarn, a long-time advocate of the music of west African country Mali, titling his 2002 album Mali Music, has been given the title "Local King", and has had a school of music and dance named after him south of Bamako.

2016年、西アフリカの国マリの音楽を長年提唱し、2002年のアルバム『マリ・ミュージック』のタイトルをつけたアルバーンは、「地元王」の称号を与えられ、バマコの南にある音楽とダンスの学校に自分の名前をつけてもらっている。

In 2020, Albarn was granted Icelandic citizenship.

2020年、アルバーンはアイスランド国籍を取得した。

He visited the country in the mid-90s for recording, as well as vacation, and subsequently bought a house in Reykjavík.

彼は90年代半ばにレコーディングや休暇で同国を訪れ、その後レイキャビクに家を購入した。

Albarn lives with his family in the Notting Hill neighbourhood of London and Devon.

アルバーンは家族と一緒にロンドンのノッティングヒル地区とデボンに住んでいる。

Philanthropy(慈善活動)

He is a fan of Chelsea F.C. Albarn has been an active supporter of various charities and philanthropic efforts throughout his career as a musician and has been involved in various charity albums and singles.

チェルシーF.C.のファンである。アルバーンはミュージシャンとしてのキャリアを通じて、様々なチャリティーや慈善活動を積極的に支援しており、様々なチャリティーアルバムやシングルに参加している。

DRC Music, a collective formed by Albarn, released their debut album Kinshasa One Two as a charity album in which all of the money earned is given to Oxfam.

アルバーンが結成した集団「DRCミュージック」は、デビューアルバム「Kinshasa One Two」を、稼いだお金をすべてOxfamに寄付するチャリティーアルバムとしてリリースした。

Albarn has also formed a collective with Red Hot Chili Peppers bassist Flea, Yeah Yeah Yeahs guitarist Nick Zinner, and Franz Ferdinand frontman Alex Kapranos to make a charity single with the money earned from that single also donated to Oxfam.

また、アルバーンはレッド・ホット・チリ・ペッパーズのベーシスト、フリー、ヤー・ヤー・ヤーズのギタリスト、ニック・ジナー、フランツ・フェルディナンドのフロントマン、アレックス・カプラノスとグループを結成し、チャリティーシングルを制作、そのシングルで得た資金もオックスファムに寄付している。

In 2013, Albarn alongside fellow Blur bandmate Graham Coxon performed live with former rival Noel Gallagher of Oasis and Paul Weller of the Jam to play Blur's 1999 single "Tender" in support of Teenage Cancer Trust.

2013年、アルバーンはブラーのバンド仲間であるグレアム・コクソンと共に、かつてのライバルだったオアシスのノエル・ギャラガー、ジャムのポール・ウェラーと共に、ティーンエイジ・キャンサー・トラストを支援するためにブラーの1999年のシングル「テンダー」を演奏しライブを行った。

Politics and activism(政治と活動)

In 2005, Albarn, among others, criticised the London Live 8 concert for not featuring enough black artists; among the few included were Ms.

2005年、アルバーンはロンドンのLive 8コンサートに十分な黒人アーティストが出演していないと批判し、Ms.

Dynamite, Snoop Dogg, and Youssou N'Dour.

Dynamite、Snoop Dogg、Youssou N'Dourなどである。

Eventually the organisers added a separate concert at the Eden Project in Cornwall to the programme to showcase African musicians.

結局、主催者はアフリカのミュージシャンを紹介するために、コーンウォールのエデン・プロジェクトでのコンサートをプログラムに追加した。

Albarn said he did not want to perform at Live 8 because he thought it was too "exclusive" and may have been motivated by self-promotion.

アルバーンは、Live 8はあまりにも「排他的」であり、自己顕示欲に駆られているかもしれないと考え、出演を望まなかったと語っている。

Albarn has been a vocal critic of celebrity culture, saying: "We need to dismantle very significant parts of our culture and really re-examine them. I suppose you start with the celebrity thing... you have to get rid of things like The X Factor immediately."

アルバーンはセレブリティ文化を声高に批判しており、次のように語っている。「私たちは文化の非常に重要な部分を解体し、本当に再検討する必要があります。まずはセレブリティからだろう。"Xファクター "のようなものはすぐにでも廃止しなければならないね。

Albarn was a vocal critic of the United Kingdom's withdrawal from the European Union, describing it as "wrong" and saying that "it doesn't make any sense to me whatsoever."

アルバーンはイギリスのEU離脱を声高に批判し、「間違っている」と表現し、「私には何の意味もない」と述べた。

Albarn was a signatory on a 2018 editorial advocating for a "Citizen's Assembly" to resolve the parliamentary deadlock over withdrawal terms.

アルバーンは、離脱条件をめぐる議会の行き詰まりを解決するための「市民集会」を提唱する2018年の社説に署名している。

Albarn stated that the Good, the Bad & the Queen album Merrie Land (2018) was inspired by Brexit and his reaction to it.

アルバーンは、アルバム『グッド、バッド&クイーン』(2018年)がブレグジットとそれに対する自分の反応からインスピレーションを得たと述べている。

Anti-war activism(反戦活動)

Albarn is anti-war, holding views shared by others in his family, including his grandfather Edward Albarn, who died during a hunger strike in 2002.

アルバーンは反戦主義者で、2002年にハンスト中に死亡した祖父エドワード・アルバーンなど、彼の家族の他の人たちと共有する意見を持っている。

In November 2001, shortly after the invasion of Afghanistan in response to September 11 attacks, the MTV Europe Music Awards were held in Frankfurt, where Gorillaz won awards for Best Song and Best Dance.

2001年11月、9.11テロによるアフガニスタン侵攻の直後、フランクフルトでMTVヨーロッパ・ミュージック・アワードが開催され、ゴリラズはベストソング賞とベストダンス賞を獲得した。

As Albarn and Jamie Hewlett walked onto stage to make a speech after receiving the latter award, Albarn wore a T-shirt with the Campaign for Nuclear Disarmament logo on it.

後者の受賞後、アルバーンとジェイミー・ヒューレットがステージに上がりスピーチをする際、アルバーンは「核軍縮キャンペーン」のロゴが入ったTシャツを着ていた。

In his speech, he said "So, fuck the music. Listen. See this symbol here, [pointing to the T-shirt] this the symbol for the Campaign for Nuclear Disarmament. Bombing one of the poorest countries in the world is wrong. You've got a voice and you have got to do what you can about it alright?"

スピーチの中で、「だから、音楽なんてクソ食らえだ。聴いてくれ。このマークを見てください。(Tシャツを指差して)これは核軍縮キャンペーンのマークです。世界で最も貧しい国の一つを爆撃するのは間違っています。あなた方は声を上げ、できることをしなければならないのです。

In 2002, Iraq was under threat of invasion from a coalition which included the United States and the United Kingdom.

2002年、イラクは米国と英国を含む連合国から侵略の危機にさらされていた。

Opposition from the public led to protests being organised by a number of organisations.

国民の反対により、多くの組織が抗議行動を組織した。

Albarn spoke out against the invasion.

アルバーンはこの侵攻に反対を表明した。

Albarn teamed up with Robert "3D" Del Naja of Massive Attack and worked with Stop the War Coalition, CND and the Muslim Association of Britain to organise campaigns to raise awareness of the potential dangers of the UK's involvement in the war.

アルバーンはマッシヴ・アタックのロバート・"3D"・デル・ナジャと組み、ストップ・ザ・ウォー・コーリション、CND、英国ムスリム協会と協力して、英国の戦争関与の危険性に対する認識を高めるためのキャンペーンを組織した。

This included spending £15,000 on anti-war adverts which ran in the NME, featuring quotes from Tony Benn and the former US Attorney-General, Ramsey Clark.

その中には、トニー・ベンやラムゼー・クラーク元米国司法長官の言葉を引用した反戦広告をNME誌に掲載するために15,000ポンドを費やすことも含まれていた。

Albarn revealed that originally, many people whom he knew were against the Iraq War were reluctant to take a stand, stating "to be honest with you when Robert Del Naja and myself started really stepping up prior to the war it was very difficult to find anyone. And I don't want to name any names because they are people who I respect but they were really, for some reason, very reticent to stand with us. A lot of people who you would now associate with being anti-war at that particular point didn't seem to be prepared to do it."

アルバーンは、もともとイラク戦争に反対していることを知っている多くの人々が、その立場に立つことを渋っていたと明かし、「正直に言うと、戦争前にロバート・デルナハと私が本当に歩み始めたとき、誰も見つけるのが大変だったんだ。ロバート・デル・ナハと私が戦争に反対するために立ち上がったとき、正直言って、なかなか人が集まらなかった。今なら反戦を連想させるような人たちの多くが、その時点では反戦をする準備ができていないようだった。」

Albarn was due to speak in Hyde Park on the rally in February 2003 when a million people took to the streets of London in protest at the imminent war.

アルバーンは2003年2月、差し迫った戦争に抗議して100万人がロンドンの街頭に立った集会で、ハイドパークで演説する予定だった。

In the event, he was too emotional to deliver his speech.

その際、彼は感情的になってしまい、スピーチをすることができなかった。

Albarn later revealed that he had "this image of my grandad in his slippers reading the paper, knowing that his grandson had been involved in something which he'd put so much of his life into" and "got over-emotional".

アルバーンは後に、「スリッパを履いた祖父が新聞を読んでいる姿、孫が自分の人生の多くをかけた何かに巻き込まれたことを知っている姿」が浮かび、「感情的になりすぎた」と明かした。

He also stated that "it obviously wasn't the best moment to get in that state, when you're at the head of the biggest peace march in the history of this country."

また、「この国の歴史上最大の平和行進の先頭にいるときに、あのような状態になるのは明らかにベストな瞬間ではなかった」とも述べている。

Albarn also attended a protest in November where he commented on the diversity of people in attendance, saying that "It represents everybody. It's the voice in our democracy and that's why we should be listened to."

また、アルバーンは11月に行われた抗議デモに参加し、参加者の多様性について「みんなを代表しているんだ」とコメント。民主主義における声であり、だからこそ耳を傾けるべきなんだ "と語っている。

Speaking about the experience in 2008, Albarn stated: I think in this case the only reason we went to war was the result of our individual apathy in the end. You know, our inability to really express what was I think was a consensus that this was a terrifying idea and a very badly thought-out one.

2008年の経験について、アルバーンはこう述べている。この場合、戦争に突入した唯一の理由は、結局のところ、私たち個人の無関心さの結果だったと思うんだ。これは恐ろしい考えであり、非常にひどく考え抜かれたものだというコンセンサスを、本当に表現することができなかったんだ。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?