見出し画像

【ア・デザイン・フォー・ライフ|マニック・ストリート・プリーチャーズ】英語版ウィキペディアを日本語で読む【A Design for Life|Manic Street Preachers】

”A Design for Life” is a single by Welsh band Manic Street Preachers from their fourth studio album, Everything Must Go (1996).

A Design for Life は、ウェールズのバンドManic Street Preachersの4枚目のスタジオアルバム『Everything Must Go』(1996年)からのシングルである。

Released on 15 April 1996, the song peaked and debuted at number two on the UK Singles Chart.

1996年4月15日にリリースされ、全英シングルチャートでピークに達し2位を記録した。

Origins(出自)

The title was inspired by the debut Joy Division EP, An Ideal for Living.

タイトルはジョイ・ディヴィジョンのデビューEP『An Ideal for Living』から着想を得ている。

The opening line of the song 'Libraries gave us power' was inspired by a legend engraved over the entrance to the former library in Pillgwenlly, Newport, 15 miles from the band's home town of Blackwood in Wales: 'Knowledge is Power'.

曲の冒頭の「Libraries gave us power」は、バンドの故郷であるウェールズのブラックウッドから15マイル離れたニューポート、ピルグウェンリーの旧図書館の入り口に刻まれていた「Knowledge is Power」という伝説からヒントを得た。

The next line, 'then work came and made us free', refers to the German slogan Arbeit macht frei that featured above the gates of Nazi concentration camps and which had been used previously by the band in their song ”The Intense Humming of Evil” on the album The Holy Bible.

次の「then work came and made us free」は、ナチスの強制収容所の門の上に掲げられていたドイツのスローガン「Arbeit macht frei」を指しており、以前、バンドがアルバム『The Holy Bible』の「The Intense Humming of Evil」という曲で使用していたものである。

The song explores themes of class conflict and working class identity and solidarity, inspired by the band's strong socialist convictions.

この曲は、バンドの強い社会主義的信念に触発されて、階級対立と労働者階級のアイデンティティと連帯というテーマを探求しています。

Speaking in 2017, Nicky Wire explained that he ”was sick to death with the patronisation of the working class. We’re not just Jeremy Kyle – we did build libraries. My dad was a miner”.

2017年に語ったニッキー・ワイヤーは、「労働者階級をひいきすることに死ぬほどうんざりしていた」と説明した。私たちはジェレミー・カイルだけでなく、図書館を建てたこともある。私の父は炭鉱労働者だった」。

Its video exemplifies this theme further.

そのビデオは、このテーマをさらに象徴しています。

Vintage advertising slogans promoting compliance and domesticity clash with scenes of fox hunting, Royal Ascot, a polo match and the Last Night of the Proms representing what the band saw as class privilege.

コンプライアンスと家事労働を促進するヴィンテージの広告スローガンが、キツネ狩り、ロイヤルアスコット、ポロの試合、プロムスの最終夜のシーンとぶつかり合い、バンドが考える階級の特権を表現しています。

The song was the first to be written and released by the band following the disappearance of figurehead Richey Edwards the previous year.

この曲は、前年にフィギュアのリッチー・エドワーズが失踪した後、バンドが初めて書き、発表したものである。

Interviewed in 2014 by NME for their ”Song Stories” video series, singer and guitarist James Dean Bradfield recalled that the lyric had been a fusion of two sets of lyrics — ”Design for Life” and ”Pure Motive” — sent to him from Wales by bassist Nicky Wire, while he was living in Shepherd's Bush.

2014年、NMEのビデオシリーズ "Song Stories "のインタビューを受けたシンガー兼ギタリストのジェームス・ディーン・ブラッドフィールドは、この歌詞は、シェパーズ・ブッシュに住んでいた時にベースのニッキー・ワイヤーがウェールズから送ってくれた2組(「人生の設計」と「純粋動機」)を融合させたものと回想している。

The music was written ”in about ten minutes” and Bradfield felt a sense of euphoria with the result.

この曲は「10分ほどで書き上げた」もので、ブラッドフィールドは出来上がりに陶酔感を覚えたという。

The song was credited with having ”rescued the band” from the despair felt after the disappearance of Edwards, with Wire describing the song as ”a bolt of light from a severely dark place”.

この曲は、エドワーズの失踪後の絶望感からバンドを「救った」と言われ、ワイヤーはこの曲を「ひどく暗い場所からの一筋の光」と表現している。

The band approached Mike Hedges to be involved in producing the song after hearing McAlmont & Butler's string-laden single ”Yes”, which Hedges had worked on.

バンドは、ヘッジスが手がけたマカルモント&バトラーのストリングス満載のシングル「Yes」を聴いて、マイク・ヘッジスにこの曲のプロデュースに携わるよう打診した。

Release(リリース)

The single reached number two on the UK Singles Chart on 27 April 1996 and was the first in a run of five consecutive releases to be top-10 hits.

このシングルは1996年4月27日付のUKシングルチャートで2位を記録し、5作連続でトップ10ヒットを記録した最初の作品となった。

It spent a total of 14 weeks on the chart, with seven weeks in the UK top 40, being the best performing single by the band, along with ”Your Love Alone Is Not Enough”.

合計14週間チャートインし、7週間UKトップ40に入り、「Your Love Alone Is Not Enough」と並んでバンドのシングルで最も好調だった。

It has achieved platinum status in the UK (600,000 copies).

英国ではプラチナ・ステータスを獲得している(60万枚)。

With ”A Design for Life” the band also began a run of 11 years where all their singles charted within the top 20 in the UK until 2007, when ”Indian Summer” from Send Away the Tigers broke the run by peaking at number 22.

また、「ア・デザイン・フォー・ライフ」で、バンドは2007年まで11年間、すべてのシングルが全英トップ20内にチャートインするという快挙を成し遂げ、「センド・アウェイ・ザ・タイガース」の「インディアン・サマー」が22位を記録してその快挙を破りました。

The song peaked at number 48 in New Zealand and at number 50 in Australia.

この曲は、ニュージーランドでは48位、オーストラリアでは50位を記録しました。

In both countries, it only charted for one week.

両国でチャートインしたのは1週間だけでした。

In Ireland, it charted in the top 20, reaching number 17.

アイルランドでは、トップ20にチャートインし、17位を記録した。

The CD single also included the songs ”Mr Carbohydrate”, ”Dead Passive” and ”Dead Trees and Traffic Islands”, while the cassette included a live version of ”Bright Eyes”.

CDシングルには「Mr Carbohydrate」、「Dead Passive」、「Dead Trees and Traffic Islands」という曲も収録され、カセットには「Bright Eyes」のライブバージョンも収録されていた。

As part of Record Store Day 2016, 2000 copies were released on 12” vinyl in a copper sleeve.

Record Store Day 2016の一環として、2000枚が銅製スリーブの12インチ・ヴァイナルでリリースされた。

Critical reception(批評家受け)

British magazine Music Week rated the song five out of five, picking it as Single of the Week.

イギリスの雑誌『Music Week』は、この曲を5点満点で評価し、「Single of the Week」に選びました。

They wrote, ”The Manics' return is a lush but stirring epic and their most commercial single to date. Mike Hedge's production has brought a more radio-friendly sound to the band and this looks like being their biggest hit yet.”

彼らは「マニックスの帰還は、みずみずしくも心揺さぶる叙事詩であり、これまでで最も商業的なシングルだ」と書いている。マイク・ヘッジのプロデュースにより、バンドはよりラジオ向けのサウンドになり、これは彼らの最大のヒット曲になりそうだ。"と書かれている。

Legacy(レガシー)

The song is referred to in the song ”Slide Show” (alongside Beck's ”Devils Haircut” and Oasis' ”Wonderwall”) on Travis' 1999 album, The Man Who: ”'Cause there is no design for life, There's no devil's haircut in my mind, There is not a wonderwall to climb or step around”.

この曲は、トラヴィスの1999年のアルバム『ザ・マン・フー』の「スライド・ショー」(ベックの「デビルズ・ヘアカット」、オアシスの「ワンダーウォール」と並ぶ)で、「『人生のデザインなんてない、俺の心に悪魔の髪型なんてない、登ったり踏み回したりするワンダーウォールはない』」と言及されています。

In May 2007 NME magazine placed ”A Design for Life” at number 30 in its list of ”50 Greatest Indie Anthems Ever”.

2007年5月、NME誌は「史上最も偉大なインディーアンセム50選」で「ア・デザイン・フォー・ライフ」を30位にランクインさせた。

In October 2011 NME placed it at number 75 on its list of ”150 Best Tracks of the Past 15 Years”.

2011年10月、NME誌は「過去15年間のベストトラック150」のリストで75位にランクインさせた。

On 18 June 2009 the band were invited to officially open the new £15m Cardiff Central Library, unveiling a plaque inscribed with the words to the opening line of the song.

2009年6月18日、バンドは15mポンドの新しいカーディフ中央図書館の公式オープンに招待され、曲の冒頭の言葉が刻まれたプレートを除幕した。

At the event, Wire spoke about how his experience with libraries had partly inspired the song.

このイベントでワイヤーは、図書館での体験がこの曲のインスピレーションの一端を担っていることを話しました。

The Cardiff Arms Park Male Voice Choir performed a version of the song, in front of the band, which Nicky Wire described as ”spine tingling”.

カーディフ・アームズ・パーク男声合唱団は、バンドの前でこの曲のバージョンを演奏し、ニッキー・ワイヤーは「背筋がゾクゾクする」と表現しました。

Wire later said in an interview with The Guardian that the occasion had been a great honour for the band: ”For us, it seemed like a chance to give something back to Wales.

後にワイヤーはThe Guardianのインタビューで、この機会はバンドにとって大変な名誉であったと語っています。「僕らにとっては、ウェールズに何か恩返しができるチャンスだと思った。

Seeing one of our lyrics – ”Libraries gave us power”, from A Design for Life – inscribed on the opening plaque was in its own way as affecting as playing the Millennium Stadium.”

我々の歌詞のひとつである『A Design for Life』の「Libraries gave us power」がオープニング・プレートに刻まれるのを見るのは、それなりにミレニアム・スタジアムで演奏するのと同じような衝撃を受けました。"

In August 2016, American music publication Spin Magazine ranked ”A Design for Life” at number 31 of the ”96 Best Alternative Rock Songs of 1996.

2016年8月、アメリカの音楽誌『Spin Magazine』では、「1996年のオルタナティブ・ロック・ソングベスト96」の31位に「A Design for Life」がランクインしています。

Music video(ミュージック・ビデオ)

The video was directed by Pedro Romhanyi.

ビデオはペドロ・ロムハニが監督した。

It is particularly closely connected to the song’s theme and depicts the band playing on an indoor stage in an apparently cold industrial location.

特に曲のテーマと密接な関係があり、明らかに寒い工業地帯の屋内ステージでバンドが演奏する様子が描かれている。

Various slogans, extolling capitalist ideals, are shown on screen or projected onto the walls and are reflected in archive footage mainly from the 1950s.

資本主義の理想を謳う様々なスローガンがスクリーンや壁に投影され、主に1950年代のアーカイブ映像に映し出される。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?