見出し画像

【バート・バカラック】英語版ウィキペディアを日本語で読む【Burt Bacharach】

Burt Freeman Bacharach (/ˈbækəræk/ BAK-ə-rak; born May 12, 1928) is an American composer, songwriter, record producer and pianist who composed hundreds of pop songs from the late 1950s through the 1980s, many in collaboration with lyricist Hal David.

バート・フリーマン・バカラック(1928年5月12日生まれ)は、アメリカの作曲家、ソングライター、レコードプロデューサー、ピアニストで、1950年代後半から1980年代に数多くのポップソングを作曲し、多くは作詞家のハル・デイビッドと共同で作詞した。

A six-time Grammy Award winner and three-time Academy Award winner, Bacharach's songs have been recorded by more than 1,000 different artists.

グラミー賞を6回、アカデミー賞を3回受賞しているバカラックの楽曲は、1,000以上の様々なアーティストによって録音されている。

As of 2014[update], he had written 73 US and 52 UK Top 40 hits.

2014年[update]の時点で、全米73曲、全英52曲のトップ40ヒットを作曲している。

He is considered one of the most important composers of 20th-century popular music.

20世紀のポピュラー音楽における最も重要な作曲家の一人とみなされている。

His music is characterized by unusual chord progressions, influenced by his background in jazz harmony, and uncommon selections of instruments for small orchestras.

彼の音楽は、ジャズ・ハーモニーのバックグラウンドに影響された珍しいコード進行と、小編成のオーケストラのための珍しい楽器の選択が特徴である。

Most of Bacharach and David's hits were written specifically for and performed by Dionne Warwick but earlier associations (from 1957 to 1963) saw the composing duo work with Marty Robbins, Perry Como, Gene McDaniels and Jerry Butler.

バカラックとデイヴィッドのヒット曲のほとんどは、ディオンヌ・ワーウィックのために特別に書かれ、演奏されたものだが、それ以前の1957年から1963年にかけては、マーティ・ロビンス、ペリー・コモ、ジーン・マクダニエルズ、ジェリー・バトラーとのコラボレーションが行われた。

Following the initial success of these collaborations, Bacharach went on to write hits for Gene Pitney, Cilla Black, Dusty Springfield, Jackie DeShannon, Bobbie Gentry, Tom Jones, Herb Alpert, B. J. Thomas, and the Carpenters, among numerous other artists.

これらのコラボレーションの最初の成功の後、バカラックはジーン・ピットニー、シラ・ブラック、ダスティ・スプリングフィールド、ジャッキー・デシャノン、ボビー・ジェントリー、トム・ジョーンズ、ハーブ・アルパート、B・J・トーマス、カーペンターズをはじめ、数多くのアーティストにヒット曲を書き続けている。

He arranged, conducted, and produced much of his recorded output.

彼はレコーディング作品の多くを編曲、指揮、プロデュースしている。

Songs that he co-wrote which have topped the Billboard Hot 100 include "This Guy's in Love with You" (1968), "Raindrops Keep Fallin' on My Head" (1969), "(They Long to Be) Close to You" (1970), "Arthur's Theme (Best That You Can Do)" (1981), and "That's What Friends Are For" (1986).

ビルボードホット100にランクインした曲には、「This Guy's in Love with You」(1968)、「Raindrops Keep Fallin' on My Head」(1969)、「They Long to Be Close to You」(1970)、「アーサーのテーマ(Best That You Can Do)」(1981)、「That's What Friends Are For」(1986)などがある。

A significant figure in easy listening music, Bacharach is described by writer William Farina as "a composer whose venerable name can be linked with just about every other prominent musical artist of his era".

イージーリスニング音楽の重要人物であるバカラックは、作家のウィリアム・ファリーナによって「その由緒ある名前は、同時代の他のあらゆる著名な音楽家と結びつけることができる作曲家」と評されている。

In later years, his songs were newly appropriated for the soundtracks of major feature films, by which time "tributes, compilations, and revivals were to be found everywhere".

後年、彼の曲は主要な長編映画のサウンドトラックに新たに採用され、その頃には「オマージュ、コンピレーション、リバイバルが至る所で見られるようになった」のである。

He has been noted for his influence on later musical movements such as chamber pop and Shibuya-kei.

チェンバーポップや渋谷系など、その後の音楽ムーブメントに影響を与えたことでも注目されている。

In 2015, Rolling Stone ranked Bacharach and David at number 32 for their list of the 100 Greatest Songwriters of All Time.

2015年、ローリング・ストーン誌は「史上最も偉大なソングライター100人」のリストで、バカラックとデイヴィッドを32位にランクインさせた。

In 2012, the duo received the Library of Congress Gershwin Prize for Popular Song, the first time the honor has been given to a songwriting team.

2012年、二人は米国議会図書館のガーシュウィン賞(ポピュラーソング部門)を受賞した。

As a sign of his significance in popular culture in 1994 the rock band Oasis had a portrait of Bacharach placed on the floor on the front cover of their famous debut album Definitely Maybe.

1994年、ロックバンド、オアシスのデビューアルバム『Definitely Maybe』の表紙には、バカラックの肖像画が飾られている。

Chief songwriter Noel Gallagher claimed he wanted Bacharach on the front cover as he was one of his all time favourite songwriters.

チーフソングライターのノエル・ギャラガーは、バカラックがずっと好きな作曲家の一人だったので、フロントカバーに載せたかったと主張している。

Early life and education(幼少期と教育)

Bacharach was born in Kansas City, Missouri, and grew up in the Kew Gardens section of New York City, graduating from Forest Hills High School in 1946.

バカラックはミズーリ州カンザスシティで生まれ、ニューヨークのキューガーデン地区で育ち、1946年にフォレストヒルズ高校を卒業した。

He is the son of Irma M. (née Freeman) and Mark Bertram "Bert" Bacharach, a well-known syndicated newspaper columnist.

1946年にフォレストヒルズ高校を卒業した。Irma M. (née Freeman)と新聞コラムニストとして知られるMark Bertram "Bert" Bacharachの息子である。

His mother was an amateur painter and songwriter who was responsible for making Bacharach learn piano during his childhood.

母親はアマチュアの画家でソングライターでもあり、幼少期にピアノを習わせた。

His family was Jewish, but he says that they did not practice or give much attention to their religion.

家族はユダヤ人であったが、宗教的なことはあまり考えなかったという。

"But the kids I knew were Catholic," he adds.

「しかし、私の知っている子供たちはカトリックだった」と付け加える。

"I was Jewish but I didn't want anybody to know about it."

「私はユダヤ人ですが、誰にも知られたくありませんでした。」

Bacharach showed a keen interest in jazz as a teenager, disliking his classical piano lessons, and often used a fake ID to gain admission into 52nd Street nightclubs.

バカラックは10代の頃、クラシックピアノのレッスンを嫌ってジャズに強い関心を示し、よく偽のIDを使って52番街のナイトクラブに入場していた。

He got to hear bebop musicians such as Dizzy Gillespie and Count Basie, whose style would later influence his songwriting.

ディジー・ガレスピーやカウント・ベイシーなどのビバップ・ミュージシャンの演奏を聴き、そのスタイルは後に彼の作曲活動に影響を与えることになる。

Bacharach studied music (Bachelor of Music, 1948) at Montreal's McGill University, under Helmut Blume, at the Mannes School of Music, and at the Music Academy of the West in Montecito, California.

バカラックは、モントリオールのマギル大学、ヘルムート・ブルーム、マネス音楽院、カリフォルニア州モンテシトのミュージック・アカデミー・オブ・ザ・ウェストで音楽を学んだ(1948年、音楽学士号取得)。

During this period he studied a range of music, including jazz harmony, which has since been important to songs which are generally considered pop music.

この間、ジャズ・ハーモニーを含むさまざまな音楽を学んだが、これはその後、一般にポップミュージックとみなされる楽曲にとって重要な意味を持つようになった。

His composition teachers included Darius Milhaud, Henry Cowell, and Bohuslav Martinů.

作曲の師匠には、ダリウス・ミヨー、ヘンリー・カウエル、ボフスラフ・マルティヌーらがいた。

Bacharach cites Milhaud as his biggest influence, under whose guidance he wrote a "Sonatina for Violin, Oboe and Piano."

バカラックはミヨーの指導のもと、「ヴァイオリン、オーボエとピアノのためのソナチネ」を作曲し、最も大きな影響を受けたという。

Beginning work as a musician(ミュージシャンとして活動開始)

Bacharach was drafted into the United States Army in 1950 and served for two years.

1950年、アメリカ陸軍に徴兵され、2年間従軍する。

He was stationed in Germany and played piano in officers' clubs there, and at Fort Dix and Governors Island.

ドイツに駐留し、同地の将校クラブやフォート・ディックス、ガバナーズ・アイランドでピアノを弾いた。

During this time, he arranged and played music for dance bands.

この間、ダンス・バンドの音楽をアレンジして演奏した。

Bacharach met the popular singer Vic Damone while they were both serving in the army in Germany.

バカラックは、ドイツで兵役中に人気歌手のヴィック・ダモンに出会った。

Following his discharge, Bacharach spent the next three years as a pianist and conductor for Damone.

除隊後、バカラックはダモーンのピアニスト兼指揮者として3年間を過ごす。

Damone recalls: "Burt was clearly bound to go out on his own. He was an exceptionally talented, classically trained pianist, with very clear ideas on the musicality of songs, how they should be played, and what they should sound like. I appreciated his musical gifts."

ダモーンはこう振り返る。「バートは、明らかに独立する運命にあった。彼は非常に才能があり、古典的な訓練を受けたピアニストで、歌の音楽性、演奏方法、音について非常に明確な考えを持っていた。私は彼の音楽的才能を高く評価していました。」

He later worked in similar capacity for various other singers, including Polly Bergen, Steve Lawrence, the Ames Brothers and Paula Stewart (who became his first wife).

その後、ポリー・バーゲン、スティーブ・ローレンス、エイムズ兄弟、ポーラ・スチュワート(最初の妻となる)など、さまざまな歌手のために同じような仕事をするようになった。

When he was unable to find better jobs, Bacharach worked at resorts in the Catskill Mountains of New York, where he accompanied singers such as Joel Grey.

その後、ポリー・バーゲン、スティーブ・ローレンス、エイムズ兄弟、ポーラ・スチュワート(後に妻となる)など、さまざまな歌手の伴奏を務めたが、なかなか良い仕事が見つからず、ニューヨークのキャッツキル山地のリゾートで、ジョエル・グレイなどの歌手の伴奏を担当した。

In 1956, at the age of 28, Bacharach's productivity increased when composer Peter Matz recommended him to Marlene Dietrich, who needed an arranger and conductor for her nightclub shows.

1956年、28歳のとき、作曲家のピーター・マッツが、ナイトクラブのショーでアレンジャーと指揮者を必要としていたマレーネ・ディートリッヒに彼を推薦し、バカラックの生産性は増大した。

He then became part-time music director for Dietrich, the actress and singer who had been an international screen star in the 1930s.

そして、1930年代に国際的な映画スターとして活躍した女優であり歌手であるディートリッヒのパートタイム音楽監督になった。

They toured worldwide off and on until the early 1960s; when they were not touring, he wrote songs.

1960年代前半まで、彼らは世界各地でツアーを行い、ツアー以外の時間は曲を書いていた。

As a result of his collaboration with Dietrich, he gained his first major recognition as a conductor and arranger.

ディートリッヒとの共同作業の結果、彼は指揮者、編曲家として初めて大きな評価を得ることになった。

In her autobiography, Dietrich wrote that Bacharach loved touring in Russia and Poland because the violinists were "extraordinary", and musicians were greatly appreciated by the public.

ディートリッヒは自伝の中で、バカラックがロシアやポーランドのツアーを好んだのは、バイオリニストが「並外れた」存在であり、音楽家が大衆に大いに評価されたからだと書いている。

He liked Edinburgh and Paris, along with the Scandinavian countries, and "he also felt at home in Israel", she wrote, where music was similarly "much revered".

彼はエディンバラやパリ、スカンジナビア諸国を好み、「彼はイスラエルでもくつろいでいた」と彼女は書いている。

Their working relationship ceased by the early 1960s, after about five years with Dietrich, with Bacharach telling her that he wanted to devote himself full-time to songwriting.

ディートリッヒとの約5年間の仕事の後、バカラックは作曲に専念したいと彼女に告げ、1960年代初頭には彼らの仕事上の関係は途絶えてしまった。

She thought of her time with him as "seventh heaven ... As a man, he embodied everything a woman could wish for. ... How many such men are there? For me he was the only one."

彼女は、彼との時間を「第七の天国......」と考えていた。男として、彼は女性が望むすべてを体現していた。... そんな男が何人いるだろうか。私にとって彼は唯一無二の存在でした。」

Songwriting career(ソングライターとしてのキャリア)

◯◯

1950s and 1960s(1950年代、1960年代)

In 1957, Bacharach and lyricist Hal David met while at the Brill Building in New York City, and began their writing partnership.

1957年、バカラックと作詞家のハル・デイヴィッドは、ニューヨークのブリル・ビルで出会い、作曲のコンビを組むようになる。

They received a career breakthrough when their song "The Story of My Life" was recorded by Marty Robbins, becoming a number 1 hit on the U.S. Country Chart in 1957.

1957年、バカラックと作詞家ハル・デイヴィッドはニューヨークのブリル・ビルディングで出会い、コンビを組んで作曲を始める。

Soon afterwards, "Magic Moments" was recorded by Perry Como for RCA Records, and reached No. 4 in the U.S. These two songs were back-to-back No. 1 singles in the UK (the British chart-topping "The Story of My Life" version was sung by Michael Holliday), giving Bacharach and David the honor of being the first songwriters to have written consecutive No. 1 UK singles.

その直後、ペリー・コモがRCAレコードで録音した「マジック・モーメンツ」は全米4位となった。この2曲は英国で連続No.1シングルとなり(英国のチャートでトップとなった「ザ・ストーリー・オブ・マイ・ライフ」バージョンはマイケル・ホリデイが歌っている)、バカラックとデヴィッドは連続英国No.1シールを書いた最初のソングライターとなる名誉に輝いたのである。

Despite Bacharach's early success with Hal David, he spent several years in the early 1960s writing songs with other lyricists, primarily Bob Hilliard.

バカラックはハル・デイヴィッドとの初期の成功にもかかわらず、1960年代初頭の数年間は他の作詞家、主にボブ・ヒリアードと曲を書いていた。

Some of the more successful Bacharach-Hilliard songs include “Please Stay" (The Drifters, 1961), “Tower of Strength" (Gene McDaniels, 1961), “Any Day Now (My Wild Beautiful Bird)" (Chuck Jackson, 1962), and “Mexican Divorce" (The Drifters, 1962).

バカラック=ヒリアードの曲で成功したものには、「プリーズ・ステイ」(ザ・ドリフターズ、1961年)、「タワー・オブ・ストレングス」(ジーン・マクダニエルズ、1961年)、「エニー・デイ・ナウ(マイ・ワイルド・ビューティフル・バード)」(チャック・ジャクソン、1962年)、「メキシコ離婚」(ザ・ドリフターズ、1962年)等がある。

In 1961 Bacharach was credited as arranger and producer, for the first time on both label and sleeve, for the song "Three Wheels on My Wagon", written jointly with Hilliard for Dick Van Dyke.

1961年、バカラックは、ディック・ヴァン・ダイクのためにヒリアードと共同で書いた「Three Wheels on My Wagon」という曲で、レーベルとスリーブの両方で初めてアレンジャーとプロデューサーとしてクレジットされた。

Bacharach and David formed a writing partnership in 1963.

バカラックとデイヴィッドは、1963年に作曲のパートナーシップを結んだ。

Bacharach's career received a boost when singer Jerry Butler asked to record "Make it Easy on Yourself", and wanted him to direct the recording sessions.

バカラックのキャリアは、歌手ジェリー・バトラーが「メイク・イット・イージー・オン・ユアセルフ」のレコーディングを依頼し、レコーディング・セッションの監督を彼に依頼したことで一躍脚光を浴びることになった。

It became the first time he managed the entire recording process for one of his own songs.

このとき、バカラックは初めて自分の曲のレコーディングの全工程を管理することになった。

In the early and mid-1960s, Bacharach wrote well over a hundred songs with David.

1960年代前半から半ばにかけて、バカラックはデイヴィッドと100曲を超える曲を書いた。

In 1961 Bacharach discovered singer Dionne Warwick while she was a session accompanist.

1961年、バカラックはセッションの伴奏をしていたディオンヌ・ワーウィックに出会う。

That year the two, along with Dionne's sister Dee Dee Warwick, released a single "Move It on the Backbeat" under the name Burt and the Backbeats.

その年、二人はディオンヌの妹のディー・ディー・ワーウィックとともに、バート・アンド・ザ・バックビーツ名義でシングル「ムーヴ・イット・オン・ザ・バックビーツ」をリリースした。

The lyrics for this Bacharach composition were provided by Hal David's brother Mack David.

このバカラックの曲の歌詞は、ハル・デイヴィッドの弟マック・デイヴィッドが提供した。

Dionne made her professional recording debut the following year with her first hit, "Don't Make Me Over".

ディオンヌは翌年、最初のヒット曲「Don't Make Me Over」でプロのレコーディング・デビューを果たした。

Bacharach and David then wrote more songs to make use of Warwick's singing talents, which led to one of the most successful teams in popular music history.

バカラックとデイヴィッドは、その後もワーウィックの歌の才能を生かす曲を書き続け、ポピュラー音楽史上最も成功したチームのひとつとなった。

Over the next 20 years, Warwick's recordings of his songs sold over 12 million copies, with 38 singles making the charts and 22 in the Top 40.

その後20年間、ワーウィックの歌のレコーディングは1200万枚以上を売り上げ、38枚のシングルがチャートに入り、22枚がトップ40にランクされた。

Among the hits were "Walk on By", "Anyone Who Had a Heart", "Alfie", "I Say a Little Prayer", "I'll Never Fall in Love Again", and "Do You Know the Way to San Jose?"

ヒット曲の中には、"Walk on By", "Anyone Who Had a Heart", "Alfie", "I Say a Little Prayer", "I'll Never Fall in Love Again", "Do You Know the Way to San Jose? "などがある。

She would eventually have more hits during her career than any other female vocalist except Aretha Franklin.

彼女はやがて、アレサ・フランクリンを除く他のどの女性ボーカリストよりも、キャリアにおいて多くのヒット曲を出すことになる。

Bacharach released his first solo album in 1965 on the Kapp Records label.

バカラックは1965年に初のソロアルバムをKapp Recordsレーベルからリリースしている。

Hit Maker! Burt Bacharach Plays His Hits was largely ignored in the US but rose to No. 3 on the UK album charts, where his version of "Trains and Boats and Planes" had become a top 5 single.

ヒット・メーカー! Burt Bacharach Plays His Hits』はアメリカではほとんど無視されたが、イギリスのアルバム・チャートでは3位まで上昇し、「Trains and Boats and Planes」のバージョンがトップ5シングルになった。

In 1967, Bacharach signed as an artist with A&M Records, recording a mix of new material and re-arrangements of his best-known songs.

1967年、バカラックはA&Mレコードとアーティストとして契約し、新曲と有名曲の再アレンジを織り交ぜた作品を録音した。

He recorded for A&M until 1978.

1978年までA&Mでレコーディングを行った。

Although Bacharach's compositions are typically more complex than the average pop song, he has expressed surprise in the fact that many jazz musicians have sought inspiration from his works, saying "I've sometimes felt that my songs are restrictive for a jazz artist.

バカラックの曲は一般的なポップスよりも複雑だが、多くのジャズミュージシャンが彼の作品からインスピレーションを得ていることに驚きを示し、「私の曲はジャズアーティストにとって制限的だと感じることがあった」と語っている。

I was excited when [Stan] Getz did a whole album of my music" (What The World Needs Now: Stan Getz Plays The Burt Bacharach Songbook, Verve, 1968).

スタン・ゲッツが私の曲でアルバム1枚を作ったときは興奮した」(What The World Needs Now: スタン・ゲッツ・プレイズ・ザ・バート・バカラック・ソングブック、ヴァーヴ、1968年)。

His songs were adapted by a few jazz artists of the time, such as Stan Getz, Cal Tjader, Grant Green, and Wes Montgomery.

彼の曲はスタン・ゲッツ、カル・ティジェイダー、グラント・グリーン、ウェス・モンゴメリーなど、当時のジャズ・アーティストたちによってアレンジされた。

The Bacharach/David composition "My Little Red Book", originally recorded by Manfred Mann for the film What's New Pussycat?, has become a rock standard.

バカラック/デヴィッド作曲の「マイ・リトル・レッド・ブック」は、もともとマンフレッド・マンが映画『ホワッツ・ニュー・プッシーキャット?』のために録音し、ロックのスタンダードとなった。

Bacharach composed and arranged the soundtrack of the 1967 film Casino Royale, which included "The Look of Love", performed by Dusty Springfield, and the title song, an instrumental Top 40 single for Herb Alpert and the Tijuana Brass.

バカラックは1967年の映画『カジノ・ロワイヤル』のサウンドトラックを作曲・編曲し、ダスティ・スプリングフィールドが演奏した「The Look of Love」や、ハーブ・アルパートとティファナ・ブラスのインストゥルメンタル曲でトップ40入りしたタイトルソングを収録している。

The resulting soundtrack album is widely considered to be one of the finest engineered vinyl recordings of all time, and is much sought after by audiophile collectors.

このサウンドトラック・アルバムは、史上最高のエンジニアによるレコード盤として広く認められており、オーディオマニアのコレクターがこぞって求めている。

Bacharach and David also collaborated with Broadway producer David Merrick on the 1968 musical Promises, Promises, which yielded two hits, including the title tune and "I'll Never Fall in Love Again".

バカラックとデイヴィッドは、ブロードウェイのプロデューサー、デイヴィッド・メリックと共同で、1968年にミュージカル「プロミセス、プロミセス」を上演し、タイトル曲と「二度と恋に落ちないだろう」を含む2曲をヒットさせた。

Bacharach and David wrote the song when the producer realized the play urgently needed another before its opening the next evening.

バカラックとデイヴィッドは、翌晩の開幕を前に、この舞台が緊急に別の曲を必要としていることにプロデューサーが気づいたときに、この曲を書いた。

Bacharach, who had just been released from the hospital after contracting pneumonia, was still sick, but worked with David's lyrics to write the song which was performed for the show's opening.

バカラックは肺炎を患って退院したばかりで、まだ体調が悪かったが、デイヴィッドの歌詞と一緒になってこの曲を書き上げ、ショーのオープニングで演奏された。

It was later recorded by Dionne Warwick and was on the charts for several weeks.

この曲は、後にディオンヌ・ワーウィックが録音し、数週間チャートに載った。

The year 1969 marked, perhaps, the most successful Bacharach-David collaboration, the Oscar-winning "Raindrops Keep Falling on My Head", written for and prominently featured in the acclaimed film Butch Cassidy and the Sundance Kid.

1969年、バカラックとデイヴィッドのコラボレーションはおそらく最も成功した。オスカーを受賞した「Raindrops Keep Falling on My Head」は、高い評価を得た映画『ブッチ・キャシディとサンダンス・キッド』のために書き、大きくフィーチャーされたものである。

The two were awarded a Grammy for Best Cast album of the year for "Promises, Promises" and the score was also nominated for a Tony award.

この「Promises, Promises」で2人はグラミー賞の年間最優秀キャストアルバム賞を受賞し、このスコアはトニー賞にもノミネートされた。

Other Oscar nominations for Best Song in the latter half of the 1960s were for "The Look Of Love", "What's New Pussycat?" and "Alfie".

その他、1960年代後半には、「The Look Of Love」、「What's New Pussycat?」、「Alfie」でアカデミー歌曲賞にノミネートされた。

1970s and 1980s(1970年代、1980年代)

Throughout the late 1960s and early 1970s, Bacharach continued to write and produce for artists, compose for stage, TV, and film, and release his own albums.

1960年代後半から1970年代初頭にかけて、バカラックはアーティストのための作曲やプロデュース、舞台、テレビ、映画のための作曲、そして自身のアルバムのリリースを続けていた。

He enjoyed a great deal of visibility in the public spotlight, appearing frequently on TV and performing live in concert.

また、テレビ出演やライブコンサートも頻繁に行い、世間の注目を浴びる存在となった。

He starred in two televised musical extravaganzas: "An Evening with Burt Bacharach" and "Another Evening with Burt Bacharach", both broadcast nationally on NBC.

テレビで放映された2つの音楽の祭典で主演を務めた。「バート・バカラックとの夕べ』と『バート・バカラックとのもうひとつの夕べ』は、いずれもNBCで全米に放送された。

Newsweek magazine gave him a lengthy cover story entitled "The Music Man 1970".

ニューズウィーク誌は「The Music Man 1970」と題する長文のカバーストーリーを掲載した。

In 1971, Barbra Streisand appeared on "The Burt Bacharach Special", (aka "Singer Presents Burt Bacharach") where they discussed their careers and favorite songs and performed songs together.

1971年には、バーブラ・ストライサンドが「バート・バカラック・スペシャル」(別名「シンガー・プレゼンツ・バート・バカラック」)に出演し、お互いのキャリアや好きな曲について語り合い、一緒に曲を演奏した。

The other guests on the television special were dancer Rudolph Nureyev and singer Tom Jones.

このテレビ特番の他のゲストは、ダンサーのルドルフ・ヌレエフと歌手のトム・ジョーンズであった。

In 1973, Bacharach and David wrote the score for Lost Horizon, a musical version of the 1937 film.

1973年、バカラックとデイヴィッドは、1937年の映画のミュージカル版『ロスト・ホライズン』のスコアを書き下ろした。

The remake was a critical and commercial disaster and a flurry of lawsuits resulted between the composer and the lyricist, as well as from Warwick.

このリメイクは批評的にも商業的にも大失敗で、作曲家と作詞家、そしてワーウィックの間で訴訟が相次ぐことになった。

She reportedly felt abandoned when Bacharach and David refused to work together further.

バカラックとデイヴィッドがこれ以上一緒に仕事をすることを拒否したため、彼女は見捨てられたと感じたと伝えられている。

Bacharach tried several solo projects, including the 1977 album Futures, but the projects failed to yield hits.

バカラックは1977年のアルバム『フューチャーズ』をはじめ、いくつかのソロ・プロジェクトを試みたが、ヒット作を生み出すことはできなかった。

He and David reunited briefly in 1975 to write and produce Stephanie Mills' second album, For The First Time, for Motown.

1975年、モータウンのためにステファニー・ミルズのセカンド・アルバム『For The First Time』の作曲とプロデュースのために、デイヴィッドと一時的に再会を果たした。

By the early 1980s, Bacharach's marriage to Angie Dickinson had ended, but a new partnership with lyricist Carole Bayer Sager proved rewarding, both commercially and personally.

1980年代初頭、バカラックはアンジー・ディキンソンとの結婚生活に終止符を打ったが、作詞家キャロル・ベイヤー・セイガーとの新しいパートナーシップは、商業的にも個人的にも実り多いものであった。

The two married and collaborated on several major hits during the decade, including "Arthur's Theme (Best That You Can Do)" (Christopher Cross), co-written with Cross and Peter Allen, which won an Academy Award for Best Song; "Heartlight" (Neil Diamond); "Making Love" (Roberta Flack); "On My Own" (Patti LaBelle with Michael McDonald.) Another of their hits, "That's What Friends Are For" in 1985, reunited Bacharach and Warwick.

二人は結婚し、アカデミー歌曲賞を受賞した「アーサーのテーマ(Best That You Can Do)」(クリストファー・クロス、ピーター・アレンとの共作)、「ハートライト」(ニール・ダイヤモンド)、「メイキング・ラブ」(ロバータ・フラック)、「オン・マイ・オウン」(パティ・ラベル、マイケル・マクドナルド共演)など、この10年間で大ヒット曲をいくつか手がけ、また1985年には「ザッツ・ホワット・フレンド・アー・フォー・」なるヒット曲がバカラックとウォリックを再合同させている。

When asked about their coming together again, she explained: We realized we were more than just friends. We were family. Time has a way of giving people the opportunity to grow and understand ... Working with Burt is not a bit different from how it used to be. He expects me to deliver and I can. He knows what I'm going to do before I do it, and the same with me. That's how intertwined we've been.

再び一緒になったことについて尋ねると、彼女はこう説明した。私たちは、単なる友人以上の存在であることに気づきました。私たちは友達以上の存在だと気づいた。時間が経つと、人は成長し、理解する機会を得ることができる......。バートとの仕事は、以前と少しも変わっていない。彼は私に期待し、私はそれを実現する。彼は私がやる前に、私が何をしようとしているのかを知っていますし、私も同じです。それくらい、私たちは絡み合っているんです。」

Other artists continued to revive Bacharach's earlier hits in the 1980s and 1990s.

1980年代から1990年代にかけて、バカラックの初期のヒット曲を復活させるアーティストが続出した。

Examples included Luther Vandross' recording of "A House is Not a Home"; Naked Eyes' 1983 pop hit version of "(There's) Always Something There to Remind Me", and Ronnie Milsap's 1982 country version of "Any Day Now".

例えば、ルーサー・ヴァンドロスが録音した「A House is Not a Home」、ネイキッド・アイズが1983年にポップ・ヒットさせた「(There's) Always Something There to Remind Me」、ロニー・ミルサップの1982年のカントリー版「Any Day Now」などがある。

Bacharach continued a concert career, appearing at auditoriums throughout the world, often with large orchestras.

バカラックはコンサート活動を続け、世界中の講堂で、しばしば大規模なオーケストラと共演した。

He occasionally joined Warwick for sold-out concerts in Las Vegas, Los Angeles, and New York, where they performed at the Rainbow Room in 1996.

1996年にレインボー・ルームで行われたラスベガス、ロサンゼルス、ニューヨークでのコンサートでは、ワーウィックと一緒にソールドアウトになることもあった。

1990s and beyond(1990年代以降)

In 1998, Bacharach co-wrote and recorded a Grammy-winning album with Elvis Costello, Painted from Memory, on which the compositions began to take on the sound of his earlier work.

1998年、バカラックはエルビス・コステロとグラミー賞を受賞したアルバム『ペインテッド・フロム・メモリー』を共同作曲・録音し、このアルバムで作曲は彼の初期の作品の響きを帯びるようになった。

The duo later reunited for Costello's 2018 album, Look Now, working on several tracks together.

その後、このデュオはコステロの2018年のアルバム『ルック・ナウ』で再会し、いくつかの楽曲を一緒に制作した。

In 2003, he teamed with singer Ronald Isley to release the album Here I Am, which revisited a number of his 1960s compositions in Isley's signature R&B style.

2003年には歌手のロナルド・アイズレーと組んでアルバム『Here I Am』をリリースし、アイズレーの特徴であるR&Bスタイルで彼の1960年代の楽曲の数々を再演した。

Bacharach's 2005 solo album At This Time was a departure from past works in that Bacharach penned his own lyrics, some of which dealt with political themes.

2005年のソロアルバム『At This Time』は、これまでの作品とは異なり、バカラックが自ら作詞を手がけ、その中には政治的なテーマを扱ったものもあった。

Guest stars on the album included Elvis Costello, Rufus Wainwright, and hip-hop producer Dr. Dre.

このアルバムには、エルビス・コステロ、ルーファス・ウェインライト、ヒップホップ・プロデューサーのドクター・ドレーなどがゲストとして参加している。

In 2008, Bacharach opened the BBC Electric Proms at The Roundhouse in London, performing with the BBC Concert Orchestra accompanied by guest vocalists Adele, Beth Rowley and Jamie Cullum.

2008年、バカラックはロンドンのラウンドハウスで開催されたBBCエレクトリック・プロムスのオープニングを飾り、BBCコンサート・オーケストラと共演し、アデル、ベス・ロウェイ、ジェイミー・カラムをゲスト・ヴォーカリストとして迎えた。

The concert was a retrospective look back at his six-decade career.

このコンサートは、彼の60年にわたるキャリアを振り返るものであった。

In early 2009, Bacharach worked with Italian soul singer Karima Ammar and produced her debut single "Come In Ogni Ora".

2009年初頭、バカラックはイタリアのソウル歌手カリマ・アマールと仕事をし、彼女のデビューシングル「Come In Ogni Ora」をプロデュースした。

In June 2015, Bacharach performed in the UK at the Glastonbury Festival, and a few weeks later appeared on stage at the Menier Chocolate Factory to launch 'What's It All About? Bacharach Reimagined', a 90-minute live arrangement of his hits.

2015年6月、バカラックはイギリスのグラストンベリー・フェスティバルに出演し、その数週間後にはメニエ・チョコレート・ファクトリーのステージに登場し、「What's It All About?」を発表した。Bacharach Reimagined'という、彼のヒット曲を90分間に渡ってライブ・アレンジした作品を発表した。

In 2016, Bacharach, at 88 years old, composed and arranged his first original score in 16 years for the film A Boy Called Po (along with composer Joseph Bauer).

2016年、88歳になったバカラックは、映画『A Boy Called Po』のために16年ぶりにオリジナル・スコアを作曲・アレンジした(作曲家のジョセフ・バウアーとともに)。

The score was released on September 1, 2017.

このスコアは2017年9月1日にリリースされた。

The entire 30-minute score was recorded in just two days at Capitol Studios.

30分のスコアはすべて、キャピトル・スタジオでわずか2日間で録音された。

The theme song, "Dancing With Your Shadow", was composed by Bacharach, with lyrics by Billy Mann, and performed by Sheryl Crow.

主題歌「Dancing With Your Shadow」は、バカラックが作曲し、ビリー・マンが作詞、シェリル・クロウが演奏している。

After seeing the film, a true story about a child with autism, Bacharach decided he wanted to write a score for it, as well as a theme song, in tribute to his daughter Nikki — who had gone undiagnosed with Asperger syndrome, and who committed suicide at the age of 40.

自閉症児の実話を描いたこの映画を見たバカラックは、アスペルガー症候群と診断されずに40歳で自殺した娘ニッキーへのオマージュとして、主題歌だけでなくスコアも書きたいと思ったのだという。

"It touched me very much," the composer says.

「とても感動した」と作曲家は語る。

"I had gone through this with Nikki. Sometimes you do things that make you feel. It's not about money or rewards."

「私はニッキーと同じ経験をしたのです。時には、自分が感じるようなことをする。お金や報酬のためじゃないんだ"。

Though not known for political songs, "Live To See Another Day" was released in 2018.

政治的な曲は知られていないが、2018年にリリースされた「Live To See Another Day。」

"Dedicated to survivors of school gun violence" proceeds for the release went to charity Sandy Hook Promise, a non-profit organization founded and led by several family members whose loved ones were killed at Sandy Hook Elementary School in 2012.

Dedicated to survivors of school gun violence リリースの収益は、2012年にサンディフック小学校で愛する人を殺された複数の家族が設立・主導する非営利団体「サンディフック・プロミス」のチャリティーに充てられた。

A co-write with Rudy Pérez it also featured the Miami Symphony Orchestra.

ルディ・ペレスとの共作で、マイアミ交響楽団をフィーチャーしている。

In July 2020, Bacharach collaborated with songwriter and multi-instrumentalist Daniel Tashian on the EP "Blue Umbrella", Bacharach's first new material in 15 years.

2020年7月、バカラックはソングライターでマルチ・インストゥルメンタリストのダニエル・タシアンと共同で、バカラックにとって15年ぶりの新曲となるEP「ブルー・アンブレラ」を発表した。

The EP earned both Bacharach and Tashian a Grammy Award nomination for Best Traditional Pop Vocal Album for the 63rd Annual Grammy Awards.

このEPにより、バカラックとタシアンは第63回グラミー賞の最優秀トラディショナル・ポップ・ボーカル・アルバム部門にノミネートされた。

Film and television(映画とテレビ)

Throughout the 1960s and 1970s, Bacharach was featured in a dozen television musical and variety specials videotaped in the UK for ITC; several were nominated for Emmy Awards for direction (by Dwight Hemion).

1960年代と1970年代を通じて、バカラックはITCのためにイギリスでビデオ撮影された12本のテレビミュージカルやバラエティの特番に出演し、そのうちのいくつかはドワイト・ヘミオンによる演出でエミー賞にノミネートされた。

The guests included artists such as Joel Grey, Dusty Springfield, Dionne Warwick, and Barbra Streisand.

ゲストはジョエル・グレイ、ダスティ・スプリングフィールド、ディオンヌ・ワーウィック、バーブラ・ストライサンドといったアーティストたちであった。

Bacharach and David did the score for an original musical for ABC-TV titled On the Flip Side, broadcast on ABC Stage 67, starring Ricky Nelson as a faded pop star trying for a comeback.

バカラックとデイヴィッドは、ABC-TVのために『On the Flip Side』というオリジナル・ミュージカルのスコアを手がけ、ABCステージ67で放送された。この作品は、リッキー・ネルソンがカムバックを目指す色あせたポップスターを演じたものである。

While the ratings were dismal, the soundtrack showcased Bacharach's abilities to try different kinds of musical styles, ranging from (almost) 1960s rock, to pop, ballads, and Latin-tinged dance numbers.

視聴率は散々だったが、このサウンドトラックは、(ほぼ)1960年代のロックからポップス、バラード、ラテン調のダンスナンバーまで、さまざまな音楽スタイルに挑戦するバカラックの能力を示すものであった。

In 1969, Harry Betts arranged Bacharach's instrumental composition "Nikki" (named for Bacharach's daughter) into a new theme for the ABC Movie of the Week, a television series that ran on the U.S. network until 1976.

1969年、ハリー・ベッツはバカラックのインストゥルメンタル曲「ニッキー」(バカラックの娘の名前)を、1976年までアメリカのテレビ局ABCの「ムービー・オブ・ザ・ウィーク」の新テーマに編曲している。

During the 1970s, Bacharach and then-wife Angie Dickinson appeared in several television commercials for Martini & Rossi beverages, and Bacharach even penned a short jingle ("Say Yes") for the spots.

1970年代には、バカラックと当時の妻アンジー・ディキンソンはマルティーニ&ロッシ飲料のテレビコマーシャルに出演し、バカラックはこのスポットのために短いジングル(「Say Yes」)を書いたこともある。

He also occasionally appeared on television/variety shows, such as The Merv Griffin Show, The Tonight Show Starring Johnny Carson, and many others.

また、『The Merv Griffin Show』や『The Tonight Show Starring Johnny Carson』などのテレビ番組やバラエティ番組にも時々出演している。

In the 1990s and 2000s, Bacharach had cameo roles in Hollywood movies, including all three Austin Powers movies, inspired by his score for the 1967 James Bond parody film Casino Royale.

1990年代から2000年代にかけて、バカラックはハリウッド映画にカメオ出演しており、その中には1967年のジェームズ・ボンドのパロディ映画『カジノロワイヤル』の音楽に触発された『オースティン・パワーズ』の全3作も含まれている。

Bacharach appeared as a celebrity performer and guest vocal coach for contestants on the television show, "American Idol" during the 2006 season, during which an entire episode was dedicated to his music.

2006年シーズンには、テレビ番組「アメリカン・アイドル」の出場者のためのセレブリティ・パフォーマーおよびゲスト・ヴォーカル・コーチとして出演し、そのエピソード全体が彼の音楽のために捧げられた。

In 2008, Bacharach featured in the BBC Electric Proms at The Roundhouse with the BBC Concert Orchestra.

2008年、ラウンドハウスで開催されたBBCエレクトリック・プロムスにBBCコンサート・オーケストラとともに出演した。

He performed similar shows in the same year at the Walt Disney Concert Hall and with the Sydney Symphony.

同年、ウォルト・ディズニー・コンサートホールとシドニー交響楽団で同様の公演を行った。

Musical style(音楽スタイル)

Bacharach's music is characterized by unusual chord progressions, influenced by jazz harmony, with striking syncopated rhythmic patterns, irregular phrasing, frequent modulation, and odd, changing meters.

バカラックの音楽は、ジャズ・ハーモニーの影響を受けた独特のコード進行、印象的なシンコペーションのリズム・パターン、不規則なフレージング、頻繁な転調、奇妙で変化するメーターなどが特徴である。

He arranged, conducted, and produced much of his recorded output.

彼はレコーディング作品の多くを編曲、指揮、プロデュースしている。

Though his style is sometimes called "easy listening", he has expressed apprehension regarding that label.

彼のスタイルは「イージーリスニング」と呼ばれることもあるが、本人はそのレッテルに難色を示している。

According to NJ.com contributor Mark Voger, "It may be easy on the ears, but it's anything but easy. The precise arrangements, the on-a-dime shifts in meter, and the mouthfuls of lyrics required to service all those notes have, over the years, proven challenging to singers and musicians."

NJ.comの寄稿者マーク・ヴォーガーによると、「耳に優しいかもしれないが、決して簡単ではない。正確なアレンジ、刻々と変化する拍子、すべての音符に必要な一口分の歌詞は、長年にわたり、歌手やミュージシャンにとって挑戦的であることが証明されている"。

Bacharach's selection of instruments included flugelhorns, bossa nova sidesticks, breezy flutes, tack piano, molto fortissimo strings and cooing female voices.

バカラックが選んだ楽器は、フリューゲルホーン、ボサノバのサイドスティック、爽やかなフルート、タックピアノ、モルトフォルティッシモ弦楽器、うなり声の女声などである。

According to editors of The Mojo Collection, it led to what became known as the "Bacharach Sound".

モジョ・コレクションの編集者によると、これが「バカラック・サウンド」として知られるようになったのだという。

He explains: I didn't want to make the songs the same way as they'd been done, so I'd split vocals and instrumentals and try to make it interesting  ... For me, it's about the peaks and valleys of where a record can take you. You can tell a story and be able to be explosive one minute, then get quiet as kind of a satisfying resolution.

彼はこう説明する。私は、今までと同じように曲を作りたくなかったので、ボーカルとインストゥルメンタルを分けて、それを面白くしようとしたんです......。僕にとって、レコードは山あり谷ありのものなんだ。ある時は爆発的に盛り上がり、ある時は静かで満足のいく解決策を見出すことができるのです。

While he did not mind singing during live performances, he sought mostly to avoid it on records.

ライブでは歌うことを嫌がらないが、レコードではほとんど歌わないようにしている。

When he did sing, he explains, "I [tried] to sing the songs not as a singer, but just interpreting it as a composer and interpreting a great lyric that Hal [David] wrote."

歌うときは、「シンガーとしてではなく、作曲家として、ハル(デヴィッド)が書いた素晴らしい歌詞を解釈して歌おうとした」と説明する。

When performing in front of live audiences, he would often conduct while playing piano, as he did during a televised performance on The Hollywood Palace.

ライブの観客の前で演奏するときは、「ハリウッド・パレス」でテレビ放映されたときのように、ピアノを弾きながら指揮をすることもしばしばあった。

Personal life(私生活)

Bacharach has been married four times.

バカラックは4回結婚している。

His first marriage was to Paula Stewart and lasted five years (1953–1958).

最初の結婚相手はポーラ・スチュワートで、5年間続いた(1953〜1958年)。

His second marriage was to actress Angie Dickinson, lasting for 15 years (1965–1980).

2度目の結婚は女優のアンジー・ディキンソンで、15年間続いた(1965年〜1980年)。

Bacharach and Dickinson had a daughter named Nikki Bacharach, who was autistic and took her own life on January 4, 2007, at the age of 40.

バカラックとディキンソンの間にはニッキー・バカラックという娘がいたが、彼女は自閉症で、2007年1月4日に40歳の若さで自ら命を絶った。

Bacharach's third marriage was to lyricist Carole Bayer Sager, which lasted nine years (1982–1991).

バカラックの3度目の結婚は、作詞家のキャロル・バイエル・セイジャーとのもので、9年間続いた(1982-1991)。

Bacharach and Bayer Sager collaborated on a number of musical pieces and adopted a son named Cristopher.

バカラックとベイエ・セイガーは多くの音楽作品でコラボレーションをし、クリストファーという名の息子を養子にした。

This marriage is mentioned in Monty Python's The Meaning of Life.

この結婚は、モンティ・パイソンの「人生の意味」でも言及されている。

Bacharach married his fourth wife, Jane Hanson, in 1993: they have two children, a son named Oliver and a daughter named Raleigh.

バカラックは1993年に4番目の妻ジェーン・ハンソンと結婚し、オリバーという息子とローリーという娘の2人の子どもをもうけた。

His autobiography, Anyone Who Had a Heart, was published in 2013.

2013年に自伝『Anyone Who Had a Heart』が出版された。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?