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マネジメントプログラム開発ストーリー−コンテンツ編

こんにちは。株式会社Colereでマネジメント・プログラムの開発をしているMJです。

Sandraの記事では、マネジメント・プログラムの構成とその設計背景について中心にお伝えしました。今回の記事では、Cohort-Based Learning(コーホート・ベースド・ラーニング)のスタイルでデザインされた、研修の中身や私たちの開発におけるこだわりを掘り下げてお伝えしていきます。

対象者は、課長から役員まで。マネジメントに関わる全階層をカバー

マネジメント研修 - この言葉を聞くと、もしかすると課長や部長などのミドルマネジメントを中心に思い浮かべるかもしれません。私たちのプログラムは、ミドルマネジメントの方々をもちろん対象にしていますが、役員などのシニアマネジメントクラスにもお受けいただけるよう開発しています。

基本となる「目標設定や部下を動機づける」という大きな芯は変わりません。
しかし役員は、会社全体に影響するような組織目標の策定や、文化構築の担い手として重要な役割です。また、マネジメントすべき職種や領域も広がります。一方で、課長クラスは、会社全体の組織目標と接続し、自組織の目標を立てる必要があります。また、マネジメントすべき方の仕事歴は、入社したての1年目から1人前のメンバーまで様々です。

このようにそれぞれ特徴があるため、幹は変えずに、しかし役割ごとに適した内容をご提供しています。

本当に重要なものだけ削ぎ落としてスパイスを加える。「できる」ようになるために。信頼で結ばれた組織を創っていけるように。

SMART目標など、世の中には素晴らしいフレームであふれています。しかし、これらのフレーム、皆さんは使っていますか?名前は知っているけど、実際にそのフレームを基にして目標策定をされている方は、一部なのではないでしょうか。

その背景には、要素が細かすぎたり、実際にどう要素を盛り込んで良いかのイメージがつかなかったりすることなど、様々な要因があると思います。

私たちは、一般的なフレームも参考にしつつ、本当に大事な要素は何なのかについて徹底的に議論をしています。

そしてもちろん、そこにColereらしいスパイスを加えることにもこだわっています。私たちColereのミッションは、「信頼で結ばれた組織を創る」こと。プログラム参加者がそのような組織を創れるように、Colereならではの隠し味を添えて提供しています。

「わかる」ではなく、「できる」にこだわる。だから優しくない

Sandraの記事にもあるように、私たちは参加者の方がすぐに使えるような内容を宿題として出していますが、宿題をこなすことは簡単ではありません。実際には負荷が高く、受講者の方から「宿題が大変だった」という声をいただくこともあります。

しかし何事も、使いこなせるようになるまでには、課題と向き合ってある程度格闘する必要があります。そうでなければ、「できた気になってしまう」からです。だからこそ、受講者の皆さんには”優しくない宿題”をこなしてもらっています。

宿題を通して、自身の思考を言語化し、文章に落としていく。そのプロセスの中で、「部下の弱みにだけ着眼していないかと考えさせられた」、「組織の目標が明確でないと、個人の目標まで落とし込めないと気づいた」など、受講者の皆さんが悩みながら取り組んで下さっている様子が毎回伝わってきます。

このようなコメントをいただけるということは、受講者の皆さんがまた一歩成長していっている証。そのような瞬間に出会えることが、私たちはとても嬉しいです。

参加者一人一人の学び合いへの姿勢が、研修のクオリティを更に高める

毎回、研修の開始時にファシリテーターから、「皆さんの参加がとても大事です」とお伝えしています。その理由は、受講者の皆さんの積極性によって、お互いの引き出しから学び合いができ、学習効果が何倍にもなると信じているからです。

講義も、ファシリテーターが話している時間は全体の 1/4程度です。参加者一人ひとりの気づきやナレッジを引き出したり、共有していただいたりすることで、他の受講者の学びに繋がります。

一方、皆さんが熱量を持って取り組んでもらうことができない場合、学習効果は下がることもあり得ると考えています。

「できる」ようにするために、ちょっとだけ優しくないマネジメントプログラム。

信頼で結ばれた組織を創るため、前向きに取り組んでくださる参加者のかたを、私たちはいつでもお待ちしています。

English version is following.

Hi, my name is MJ and I am developing the management program at Corele with Sandra.

In the previous article by Sandra, we focused on the structure of the management program. In this article, I would like to share further with you the features of the training program designed in the Cohort-Based Learning style and our commitment to its development.

The program is designed for not only middle managers but also executives. It can cover all levels of management.

Management training - When you hear this term, perhaps you think mainly of middle management, such as section managers and department heads. Our programs are designed for middle management, of course, but we have also developed programs for senior management, including executives.

The core of the training program, goal setting, and motivating team members remains the same for whatever level of management one person might be. It’s just that executives play an important role in setting organizational goals and building a culture that affects the entire company. Also, the types of jobs and areas to be managed will expand. On the other hand, section managers need to connect with the organizational goals of the entire company and set goals for their own organization. In addition, the work experience of those they manage varies from the first year with the company to a full-fledged member of the team.

Although there are these different characteristics for managers from different levels, we do not change the core of the program but provide content that is appropriate for each role.

We extract what is really important from existing frameworks, and then spice it up. We want the participants to be able to use the frameworks and create organizations built on trust.

The world is full of wonderful frameworks, such as SMART goals. But are you using these frameworks? More than likely, you have heard of it, but don’t formulate goals based on it. 

I think there are various factors behind this, such as the elements being too detailed or the lack of an image of how to actually include the elements.

We thoroughly discuss what elements are really important, while also referring to the different existing frameworks in the world.

We are also particular about how we can add the spice that is uniquely Colere. Our mission at Colere is to create an organization that is bound by trust. We provide the program with a hidden flavor to help participants create such an organization.

We want our program participants to not only “understand” but be “able” to perform good management. Therefore we are not nice.

As Sandra's article states, we give our participants homework that they can use right away, but completing the homework is not easy. In fact, the load is so high that we hear from participants that the homework was difficult.

We need our participants to wrestle with it before they are able to use it. Otherwise, they will have the illusion that they already know how to do it. That is why we ask students to complete homework assignments that are not easy.

In the process of verbalizing their own thoughts and putting them into writing through the homework assignments, participants told us, "It made me realize that maybe I am only focusing on the weakness of my team members.”, “I realized that unless the goals of the organization are clear, it is impossible to incorporate them into individual goals," and so on.

Although not easy, the fact that we end up receiving such comments is proof that the participants have made another step forward in their growth. 


Each participant's attitude toward learning from the other further enhances the quality of the training.

At the beginning of every training session, the facilitator tells the participants that "your participation is very important.” The reason for this is that we believe that the active participation of the participants allows them to learn from each other's learnings, which multiplies the learning many times over.

In the lectures, the facilitator speaks only about 1/4 of the one-hour course, most of the time is designed for the participants to share and discuss. The program facilitator would facilitate conversations around each participant's insights and knowledge so that it’s possible for them to learn from each other.

On the other hand, we know that if everyone is not enthusiastic about the course, the learning effect may be reduced.

We look forward to everyone’s active participation in our positive, not-so-slightly-kind management program that aims to equip participants with actual usable managing skills!

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