見出し画像

【投資初心者向け】新NISA向け割安株を見つけよう!①(Let's find valuable stocks in Japanese stock market①: for beginners)

はじめまして!年収300万円の会社員として株式投資を始めました 「とある投資家」です。

私は会社に勤めている中で、ふと「このままの給料で将来は大丈夫なのかな…?」と漠然とした不安に襲われました。

時は老後2000万円問題が取り上げられている真っ最中(今では2000万円では足りないと言われ始めましたが…)。

そんな私が手軽に思い時始めたのが「投資」でした。

初めのうちは運良く含み益が出ていたのに、気が付けば実現損益-100万円…

お金を増やそうと思って始めた投資にお金を減らされてしまいました。

一時は10万円越えの含み益も
他の証券会社のCFDなどによる損失を含めると約100万円に…

幸か不幸か友人の中に投資に興味がある人がいて、おすすめしてもらったCFDに手を出して惨敗してみたり、時間があるときにデイトレをして一気に20万円損してみたり…

そうこうしているうちに気が付きます。

このやりかたは私に向いていない(´;ω;`)

そんな中私は1冊の本に出逢います。
その本は私にこう教えてくれました。

「割安株に投資してじっと待ちましょう」

そこで私は王道の方法から取り掛かります。それは会社四季報を読むこと

会社四季報とは日本の全上場企業のデータが掲載されているいわば辞書みたいな分厚い本です。読み方のわからない私ですがとりあえず本を買って読むことにしてみます。

と、次の話では私が会社四季報を初めて読んでからどうなったのかをお知らせします!

ではまた次回お会いしましょう。

Hello! I'm an ordinary office worker with an annual income of 3 million yen, who has started dabbling in stock investment. You can call me "an investor."

While working at my company, I suddenly felt an overwhelming anxiety: "Will I be okay with this salary in the future...?" This was during the height of the retirement 20 million yen problem (which, by now, people are saying isn't even enough...).

It was during this time that I casually decided to start "investing."

In the beginning, I was lucky enough to see some unrealized gains, but before I knew it, my realized losses had hit -1 million yen...

I started investing to grow my money, only to end up losing it instead.

Luckily or unluckily, I have a friend who's interested in investing, and after being recommended to try out CFDs, I ended up with a significant loss, or when I had some free time, I'd try day trading and lose 200,000 yen in a flash...

Through all this, I realized something.

This way of investing doesn't suit me. (´;ω;`)

Then, I came across a book that taught me something valuable.

"Invest in undervalued stocks and wait patiently."

So, I decided to start with the orthodox method, which is reading the "Company Quarterly Report."

The Company Quarterly Report is a thick book that contains data on all listed companies in Japan, like a dictionary.

Even though I didn't know how to read it, I decided to buy the book and give it a try.

In the next story, I'll tell you what happened after I first read the Company Quarterly Report!

See you next time!

この記事が参加している募集

#給料の使い道

363件

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?