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不確実性の時代の生き方

最近走っている。
走りながらいつも思うのは、昔おふくろがよく歌ってくれた詩、
「とおりゃんせ」

「いきはよいよい、帰りは怖い」
走りながらいつも思うのは、

体力的には行きは楽、帰りは大変
心理的には行きは大変、帰りは超楽
だ。

走ったことのない新しい道を走るときにこんなことはないだろうか?
あそこまで行って、その先に何があるのか?どこまで続くのか?
どこまで走るか?どこで折り返すか?
先がわからないので、そんな事を考えながら走ってる。
帰りは一度走った道なので、そんな事全く考えない。
すべてわかってる。
心理的に楽なのだ。
新しい道と何度も走った道では、心理的なその違いは明らかだ。

旅でもそうだ。
初めての国の場合、イミグレ、英語通じないかも?空港から市内までどう移動する?
頻繁に行く国は全くそんなことは全く考えない。
また一人で行くのと複数で行くのとも、安心感が違う。

この不確実性(どうなるかわからない)という状況は心理に大きなストレスを与える。
わかっていることとわからないことでは、それは非常におおきなストレスなのだ。

で、経営もおなじ。
初めての事業、新規事業、初めての海外事業。
なんどもやってる本業。
その大きな違いは、「不確実性」だろう。
他社はやっていても自社はやっていないのだから、わからない。
その経験がない。体験していない。
これが大きなストレスだ。

昔から、この状況は同じだ。
ただ不確実性の範疇が昔に比べると大きく広がっている。
対応すべき視野角が広くなっているのだ。 
その分不確実性も広く、多く、深くなっている。
自分の不確実性(心理的不安定)を弱くすることで、確実性(心理的安定)につながるなら、やり方はいくらでもある。

自らの経験だけではなく、他社の経験も自分の経験であるかのごとく使わせていただくということだ。
その一つはフランチャイズ。
本部が不確実性を払拭してくれる
なぜなら彼らは自社(本部直営事業)や他社(加盟店)で多くの体験、経験をしているからだ。

成功したフランチャイズ本部は「確実性」を持っている。
先のランニングでいうと、並走者であり伴走者、
良い伴走者は、確実性(心理的安定)を高めてくれる
こうすればこうなる。ここまで行ったらこんなことが起こり始める
予兆を確実視させてくれる。
逆にだめな伴走者がいるのも事実、体験も経験もしていないから並走しても伴走しても、不確実性だらけで不安が募る。
未来を確実視させてくれないフランチャイズ本部。
ありますあります。

フランチャイズ分野だけでなく、経営全般において、未来を予測し確実視する能力があれば経営は簡単。
確実に予測できる未来を、P・F・ドラッガーはこう言った。
人口動態(デモグラフィックデータ)は裏切らない。経営で唯一確実視で来るデータだ。
今、35歳の人は5年後確実に40歳になる。その総数が減ることはあっても(死亡)増えることはない。移民等によって増加する以外は。
だから確実視できるデータなのだ。

サンマルクのときも牛角のときもカーブスのときも、このデモグラフィックは参考になった。
人口動態のボリュームゾーンを攻め続けたからだ。
世界で人口減に悩むのは、先進国では日本を含め数カ国しかない。
世界の課題は人口の爆発だ。
日本で世界で人口動態をどう読むか、これからの経営には必須。

これから人口動態的に爆発的に伸びるエリアとして、アジア、アフリカが考えられる。
国にもよるが、10年以上前から弊社が注目している東南アジアもインドネシアを始め人口が多い国がたくさんある。2023年度人口11位の日本の上位にいるアジアの国は5各国、半分がアジアなのだ。
中国(1位)インド(2位)インドネシア(4位)パキスタン(5位)バングラディッシュ(8位)。
*ナイジェリア(7位)エチオピア(12位)


今、オーストラリアのアデレードにいるが、伸びるアジア圏の時差の影響のないエリアで母国語を英語とするアングロ圏はオーストラリアだけだ。
これは大きなアドバンテージになる。
この国は豊富な地下資源と伸びるアジアとの時差メリットと多くの移民を受け入れることによってますます伸びていくような気がする。
今回、アデレードの移民局に行ってきたが移民の受け入れはウエルカムだ。
あとオーストラリアでいつも思うのは、日本で人が集まらないと嘆くすべての知的労働ではない3K労働(建築、施工、運送等々)でさえもOGが仕事に従事しているという事実だ。
シンガポールのように3Kと言われる業種は全部出稼ぎの外国人にやらせる国と大きな違いがそこにある。
オーストラリアの最低時給は2200円。
ワーホリで世界中から人を集める。
人口を増やすも減らすも、活かすも殺すも国次第、政治次第。

世界で生きるなら、爆発する人口の増える国で事業展開するのは一つの考え
そこに高度成長期の日本があるからだ。タイムマシンに乗った気持ちで日本で過去に成功したビジネスモデルでチャレンジするとよい。それも日本ではやったフランチャイズを参考にするとよいだろう。

日本で生きるなら、すこしでも確実視できるマーケットを探すべきだ。
日本でこれから2〜3年確実に伸びるマーケットはインバウンドだろう。
コロナのようなことがない限り、円安、日本の魅力、アニメ、漫画、食、温泉、雪。
不思議なくらいに世界が日本を好んでくれている。
難しいことを考えずとも、中国の団体客のインバウンドが戻らぬ今でも、コロナ禍前の2019年のインバウンド数を同じくらいに戻ってるのだ。
インバウンドで日本に来た観光客が消費するカテゴリーも変わってきている。
コロナ前、その多くは買い物だった(中国人)
コロナ後、その規模で最大になったのは宿泊費だ。
確かに、日本に来た客が皆感動するコンビニがある😁
海外のコンビニは乾き物が多く、弁当や新鮮な食べものは殆どない。
スナックも美味しい😁
コンビニですべて済ませてしまうインバウンド客も多いだろう。

かたや宿泊はそうは行かない。かならずどこかに宿泊するからだ。
海外からのインバウンド客のニーズにあった宿泊ビジネスもフランチャイズで紹介しています。
興味のある方はどうぞ→
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いかんせん、コロナもほぼ終わり世界に活気が戻ってきた。
これからどう生きるか、どう経営するかは、経営者の未来を見る目、能力次第ということか。


アセンティア・ホールディングス
土屋

How to Live in Times of Uncertainty

I have been running recently.
While running, I always think of a poem that my mother used to sing to me,
"Doryanense."

"It's good to go, it's scary to come home.
As I run, I always think,

Physically, it's easy on the way there, hard on the way back
Psychologically, the way there is hard, the way back is super easy.
I always feel like this when I run on a new road that I have never run before.

Have you ever had this experience when running on a new road that you have never run before?
What's there to see after you get there? How far does it go?
How far do I run? Where do you turn around?
I don't know what's ahead, so I'm running with those things in mind.
On the way back, I don't think about that at all because I've already run that road once.
I know everything.
It is psychologically easy.
The psychological difference between a new road and a road that has been traveled many times is obvious.

It is the same with traveling.
If it's your first time in a new country, how do you get to immigration, or do they not speak English? How will I get from the airport to the city?
In a country that I visit frequently, I don't think about such things at all.
Also, going alone is different from going with a group of people, and the sense of security is different.

This uncertainty (not knowing what will happen) causes a great deal of psychological stress.
The difference between knowing and not knowing is a very big stress.

And it is the same in management.
First business, new business, first overseas business.
The main business you have done many times.
The major difference is uncertainty.
You don't know what other companies are doing, but you don't know what you are doing.
We don't have the experience. We don't have the experience.
This is a big stress.

This situation has been the same for a long time.
However, the scope of uncertainty is much wider than it used to be.
The angle of vision that we have to deal with has become wider. 
The uncertainty is also wider, greater, and deeper.
There are many ways to reduce one's uncertainty (psychological instability), if it leads to certainty (psychological stability).

It is a matter of using not only one's own experience, but also the experience of other companies as if it were one's own.
One example is franchising.
Headquarters dispels uncertainty.
This is because they have a lot of experience and experience in their own company (headquarters-owned business) and in other companies (franchisees).

Successful franchise headquarters have "certainty.
In terms of running ahead, they are a parallel runner and a companion,
A good running companion increases certainty (psychological stability).
If we do this, this will happen. When you get to this point, this is what starts to happen.
They make you see the signs with certainty.
On the other hand, there are also bad companions, who have no experience, so they are full of uncertainty and anxiety, whether they are running with you or not.
Franchise headquarters that do not let you see the future with certainty.
There are some.

Not only in the franchise field, but in management in general, management is easy if you have the ability to predict and see the future with certainty.
The future that can be predicted with certainty was described by P. F. Dragger as follows.
Demographic data never betray you. Demographic data is the only data that can be reliably predicted in management.
The number of people who are 35 now will certainly be 40 in five years. The total number may decrease, but it will not increase (deaths). Except for an increase due to immigration and other factors.
That is why this data is so reliable.

This demographic was helpful at St. Mark's, at Gyukaku, and at Curves.
Because they kept attacking the volume zone of demographics.
Only a few developed countries in the world, including Japan, are suffering from population decline.
The world's challenge is the population explosion.
How to read the demographic situation in Japan and around the world is essential for future management.

Asia and Africa can be considered as areas that will grow demographically explosively in the future.
Depending on the country, Southeast Asia, which has been the focus of our attention for more than 10 years, has many countries with large populations, including Indonesia. 5 Asian countries, half of which are in Asia, are at the top of the list of Japan, the 11th most populous country in the year 2023.
China (1st), India (2nd), Indonesia (4th), Pakistan (5th), and Bangladesh (8th).
*Nigeria (7th) Ethiopia (12th)


I'm in Adelaide, Australia, and Australia is the only Anglo-speaking country whose native language is English in an area that is not affected by the growing Asian time zone.
This is a huge advantage.
I have a feeling that this country will grow more and more with its abundant underground resources, the time difference advantage with the growing Asian region, and by accepting many immigrants.
I visited the immigration office in Adelaide this time and found that immigrants are welcome.
Also, what I always think about in Australia is the fact that OGs are engaged in even the 3K jobs (construction, construction, transportation, etc.), which are not all intellectual work that Japan bemoans about not being able to attract people.
This is a big difference from countries like Singapore, where all 3K jobs are done by migrant workers.
The minimum hourly wage in Australia is 2,200 yen.
We attract people from all over the world through working holiday.
Whether to increase or decrease the population, to make the most of it or to kill it, depends on the country and its politics.

If you want to live in the world, it is one idea to develop business in a country with an exploding population.
This is because that is where Japan was during its high-growth period. You should feel as if you were in a time machine and take on the challenge of developing a business model that was successful in Japan in the past. It would also be a good idea to take a cue from the franchises that were popular in Japan.

If you are going to live in Japan, you should look for a market where you can have a little certainty.
The market that is sure to grow for the next two to three years in Japan is the inbound market.
Barring something like Corona, the weak yen, Japan's charm, anime, manga, food, hot springs, snow, etc.
Strangely enough, the world likes Japan.
Without thinking too hard, even now that the Chinese group inbound has not returned, we are back to the same number of inbound visitors we had in 2019 before the Corona disaster.
The categories in which inbound visitors to Japan spend have also changed.
Pre-Corona, much of that was shopping (Chinese).
Post-Corona, the largest portion on that scale is lodging.
Indeed, there is a convenience store that impresses all visitors to Japan 😁.
Most foreign konbinis are dry goods, hardly any bento boxes or fresh food 😁.
Snacks are also delicious 😁.
Many inbound customers would probably get everything done at a convenience store.

On the other hand, that is not the case with lodging. They will always stay somewhere.
We also introduce franchise lodging businesses that meet the needs of inbound travelers from overseas.
If you are interested, please visit
https://fc.assentia-hd.com/ja/konjakusou

In any case, Corona is almost over and the world is coming back to life.
How to live and how to run a business from now on will depend on the ability and eyes to see the future of the business owners, I guess.

Ascentia Holdings, Inc.
Tsuchiya Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

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