#4 "Love in the Abyss"
(English below Japanese)
僕らは音楽を作り演奏するバンドである。
アメリカに移住した理由は、ただ音楽を続けるためだ。
それ以外の理由は何もない。
自分達の音楽について考え、突き詰め、継続していこうと思った時、アメリカに行くことを決めた。
メンバーそれぞれの人生に関わる重大な決断だったが、僕らはそれをあっさり決めた。驚くほど、あっさりと。
事務的な手続きを淡々と行い、日本での暮らしを清算して、荷物をまとめてアメリカに行った。
拠点をアメリカに移したからといって、
当たり前のことだが、「アメリカに来た!解放された!わーい」とはならない。
全てはアメリカに着いてから始めるのだから。
そして、あれやこれやと始めていった。
全ては未知のことだったから全てが刺激であり、感覚が異様に敏感になっていった。
考えている暇も息をつく間もないほど、全身で感じていた。
それまで考え作ってきた音楽や演奏を連日のライブの中でどうやって形にするか、ライブをやりながら試し、発見し、修正し、生み出し、次のライブへ向かう路上でまた練り直し、また次のライブまでに新たな方法に挑戦して、ということの繰り返しだった。自分達の音楽と演奏を練り直し、鍛え続けた。
もっとタイトに、もっとタイトに、と演奏を鍛え上げることに伴って、より演奏の自由度が広がっていった。ぎゅうぎゅうに演奏を締め上げるほど、演奏はどんどん自由になり解放されていった。不思議なことだが、そうだった。
タイトにすればするほど、空間が生まれ、カオスが生まれ、ノイズが輝きだした。
この"Love in the Abyss"も、前回紹介した"SOUDA"と同じく、即興演奏で作った曲だ。世界はどんどん悪くなるとしか思えない中で、怒りと悲しみに震えながらその先にある愛を見いだす。もはや僕らにできることはそれしかないのではないか。この曲は、僕らの怒りであり人々に向けた鎮魂歌だ。僕らは深く絶望している。が、諦めてはいない。それは覚えていて欲しい。
僕らはロックバンドである。
3分間のロックンロールを演奏する。
カオスの世界の中で、タイトに、ノイジーに、解放を求めて演奏する。
永遠に踊り続けるためのロックンロールを演奏することを目指し、極限まで音を詰めていく。それを「タイト」と表現する。
別々の三人の人間の演奏を、タイトにタイトに締め上げていく。
僕らは「永遠の3分間」を目指していた。
三人それぞれから生まれる音が不意にカチリとハマる時、3分間のロックンロールとは全く違う音楽がそこに現れる。それは演奏をタイトに締め上げていった果てに起きる、ある種の破綻と崩壊と、そこに生まれる奇妙な解放である。
それは、ノイズとビートとカオスから生まれる12分間のロックンロール。
3分間のロックンロールは、1つのストーリーの中でそれぞれ音を緻密に組み合わせることが全てだ。そのタイトさの果てにカオスと解放がある。
12分間のロックンロールは、無限の空間と時間の中で、普段は忘れているが常に存在している混沌に身を任せて、音が導く方向に即応して音を鳴らすことが全てだ。
タイトに締め上げたビートがもたらす解放と、
ノイズとカオスがもたらす解放。
全くベクトルの違う解放、その両方ともが僕らにとってロックンロールである。
最高の3分間を繰り返し再現しようとする鍛錬と、
再現不能の12分間の全ての瞬間を捉えるための鍛錬。
僕らはそれを求め続け、アメリカで実行し鍛え続けた。
コロナでアメリカに戻れなくなっても、生活の基盤が失われても、満足な機材がなくても、僕らを突き動かすものは何も変わらない。
あの日アメリカに行くことをあっさり決めたのと同じ思いで、
黙々と音楽を創り続けている。
ただただ、突き動かされるように音楽を作り続けている。
僕らは、自分達から溢れてくるロックンロールを掴まえて、演奏し、録音し、世に生み出すことで精一杯なのだ。
それはムーブメントやコマーシャリズムとは無縁のものだ。
今の僕らにはそうしたものに目を配る余裕はない。
ロックンロールは永遠を感じさせるものだ。
音楽は永遠を感じさせるものだ。
それは終わりのある永遠であり、
終わりがあることをわかっていても追い続ける永遠である。
解放と恍惚と超越。
3分間が終わった後、「もう一度聴きたい!」と思わず再生してしまう。
再現なくいつまでもいつまでも鳴り続けるノイズに身を任せて、永遠に聴き続けて踊り続けていたい。
人々に「永遠」を感じさせて、「永遠」を求め続けさせるものが音楽でありロックンロールなのだ。
それが僕らの求めるロックンロールの形だ。
それは3分間であろうと12分間であろうと60分間であろうと違いはない。
僕らは僕らのやり方で、僕らの「永遠」を見出し、人々に「永遠」を感じてもらえるような音楽を創り続けていたい。
We are a band that makes and plays music.
The only reason we moved to the U.S. was to continue playing music.
There is no other reason.
When we thought about our music and decided to continue our activities, we decided to go to the US.
It was a big decision for each member's life, but we did it easily. Surprisingly, easily.
We went through the paperwork, settled up our lives in Japan, packed our bags, and went to the US.
Just because we moved our base of operations to the U.S. did not mean that we thought, "Everything is now settled! We are liberated!" This is not the case. It is a matter of course.
It all starts when we arrive in the U.S.
And we started one by one.
Everything was unknown, so everything was a stimulus, and our senses became unusually sensitive.
We felt everything with our whole body, so much so that there was no time to think or breathe.
We tried out, discovered, modified, and created the music and performance we had been thinking about and creating in the course of each day's live performance, and then reworked it on the road to the next live performance, trying new methods before the next show.
We continued to refine and train our music and performance.
As we worked on our playing, making it tighter and tighter, we became more flexible in our playing. The tighter we worked on our playing, the freer and freer our playing became. Strange as it may seem, it was so.
The tighter we played, the more space, chaos, and noise shone through.
Like "SOUDA" introduced in the previous issue, "Love in the Abyss" was also created through improvisation. We are shaking with anger and sadness as the world seems to be getting worse and worse, but we find the love that lies beyond that. It is the only thing we can do. This song is our anger and a requiem for people. We are in deep despair. But we have not given up. Please remember that.
We are a rock band.
We play three minutes of rock and roll.
In a world of chaos, we play tight, noisy, and in search of liberation.
We push our sound to the limit, aiming to play rock 'n' roll to keep dancing forever. We describe it as "tight".
We tighten up the performance of three separate people to make it tighter.
We were aiming for "three minutes of eternity.
When the sounds produced by each of the three unexpectedly click into place, a completely different kind of music emerges from the three minutes of rock 'n' roll. It is a kind of collapse and disintegration that occurs at the end of tightening up the performance, and a strange liberation that is born out of it.
It is 12 minutes of rock 'n' roll born of noise, beat, and chaos.
Three minutes of rock 'n' roll is all about the precise combination of each sound within a single story. At the end of that tightness is chaos and liberation.
Twelve minutes of rock 'n' roll is all about giving oneself over to the chaos that is usually forgotten but always present, in infinite space and time, and letting the sound respond immediately to the direction it leads.
The liberation that tightened beats bring, and the liberation that noise and chaos bring.
Both are rock 'n' roll for us.
The discipline of trying to reproduce the best three minutes over and over again, and the discipline of capturing every moment of the unrepeatable 12 minutes.
We kept seeking it, and we kept doing it and training for it in the US.
Staying in Japan in Corona, losing our livelihood, and not having enough equipment, did not change what drove us.
We continue to silently create music with the same feelings that made us decide so easily to go to the US that day.
We just keep on making music as if we are driven.
We are busy grabbing the rock and roll that comes out of us, playing it, recording it, and making it available to the world.
It has nothing to do with movements or commercialism.
We don't have the time to pay attention to those things.
Rock 'n' roll is eternal.
Music is eternal.
It is eternity with an end.
It is an eternity that we continue to pursue even though we know it will end.
Liberation, ecstasy, and transcendence.
After the three minutes are over, I want to listen to it again and play it right back.
I want to keep listening and dancing forever, losing myself in the noise that keeps ringing forever and ever.
Music and rock 'n' roll are what make people feel "forever" and keep them seeking "forever.
That is the form of rock 'n' roll we seek.
It doesn't matter if it is 3 minutes, 12 minutes, or 60 minutes.
We want to find our "eternity" in our own way, and continue to create music that makes people feel "eternity".
この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?