見出し画像

小さな卒業式。


 日に日に暑くなってきましたが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は静まりかえったキャンパスで今日も一人研究室に引きこもっています。

 昨日は私の研究室だけの卒業式を実施しました。昨年から始まった儀式?なのですが、今年は6人の4年生の卒業式を開催しました。私の研究室は学年も学科もバラバラでいろんな学生が自由に出入りしています。その中でも特に研究室の活動に貢献してくれた先輩を後輩たちが選んで卒業のお祝いをしています。

 昼の2時30分からスタートして終了9時30分という長丁場です。最初は人狼ゲームをしたり鬼ごっこをしたりとたわいもない遊びをしていましたが、後半になるとこれまでの写真をスクリーンに映し出したりして思い出にふけっていました。

 そして、最後に先輩一人一人から後輩たちにメッセージを伝えていました。6人が共通して口にしたことは後輩たちへの感謝の言葉とこんなお祝いを今までの人生で一度もしてもらったことがないということでした。だから本当に素直に「うれしい!」という言葉を発していた姿がとても印象的でした。

 私の研究室の卒業式は本当に小さくささやかな式です。たった6人を後輩たちがお祝いしただけなのですが、彼ら・彼女らの心に小さな灯火をつけたようにホッと暖かくなった時間だったように思います。

 卒業していく学生に私が伝えることができたことをはほとんどないような気がします。しかし、私という存在を忘れるくらい先輩と後輩の強い絆を結んでくれたことが、私にとっての何よりのご褒美だと思っています。

 卒業生はこれからそれぞれの道を歩み始めます。もしかするとこれが今生の別れになるかもしれません。たとえ会えなくなったとしても彼ら・彼女らのさらなる成長を願ってやみません。卒業おめでとう!!


 (早く大学教員を卒業して気楽な生活を送りたいと願う准教授でした。誰か金をくれ~!!)







A small graduation ceremony.



 It's getting hotter and hotter day by day. How is everyone doing? I'm sitting alone in my lab today on a quiet campus.

 I held a graduation ceremony in my laboratory yesterday. The ceremony that started last year. But this year, we held a graduation ceremony for six fourth graders. My laboratory has different grades and subjects, and various students come and go freely. Among them, juniors select seniors who have contributed to the activities of the laboratory and celebrate their graduation.

 It starts at 2:30 in the afternoon and ends at 9:30. In the beginning, we played werewolf games and played tag, but in the latter half of the game, we played pictures of the werewolf on the screen.

 Finally, each of the seniors gave a message to the juniors. What all six of them said in common was that they had never once in their life expressed their gratitude to their juniors and congratulated them like this. Therefore, it was very impressive to see him honestly saying "I'm so happy!".

 The graduation ceremony in my laboratory is really small and small. The juniors just celebrated the six of them, but I think it was a time when they felt relieved and warm as if they had a little light in their hearts.

 I feel that there is very little I can tell my graduating students. However, I think the most rewarding thing for me is that you have forged a strong bond between my seniors and juniors so that you forget me.

 Graduates will start to follow their own paths. Maybe this will be the last time we break up. Even if we can't see each other anymore, I hope for their further growth. Congratulations on your graduation!!


 (I was an associate professor who wanted to graduate from college teaching soon and live an easy life. Someone give me money ~!!)


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?