見出し画像

久しぶりのひとりです。


 気温の寒暖差が激しい毎日ですが、みなさんはいかがお過ごしでしょうか。私は相変わらず布団の呪力に打ち勝つことができず、虜囚の身になっています。

 さて、しばらく記事をあげることができませんでしたが、この間に色々あったのでこのタイミングになってしまいました。大学教員になってもうすぐ2年になりますが、漸く学生の成長に手応えを感じるようになってきましたが、その一方で横やりを入れられるのも激しくなってきて気が抜けない日々が続いています。

 先週から今週にかけて学生たちの学びを発表する成果発表会が立て続けにありました。今年はオンラインでも実施することになりましたので、私がZOOM担当で終始パソコンに張り付いていました。ほかの先生方も普段の授業ではZOOMを使っていますが、発表会のような規模の大きいものになると途端にみなさんフリーズされるので、私がすべて仕切っています。この1年間で本当にZOOMをよく使いこなせるようになりました。しかしZOOMの音声の調整がとても難しいです。特に教室のマイクを使うと聞きづらくなるので大変です。映像はこちらでも見れるので状態の把握ができるのですが、音声だけはハウリングするので同じ部屋ではチェックができず、わざわざ別の部屋から学生に確認してもらったりしています。

 といった具合で教員というよりは出入り業者のような作業も大学教員では求められます。先日も蛍光灯の交換やパソコンのバージョンアップ等の作業もしました。(ちなみに私は文系の教員ですが、結構こういう作業が好きです。)

 私は主役はいつも学生というスタンスですので、私自身は環境整備に徹して一切表には出ません。私の研究室が主催の事業であっても挨拶しませんので、周りの人からみると学生たちだけで企画・運営しているように見えると思います。とにかく存在感を消すことに全力を傾けているのです。なぜ、そうするかというと学生たちが少しでも私の影響力を感じてしまうとこれは先生のおかげでできたのだという感覚になり、自分たちが作ったという感覚が薄まってしまうからです。私としてはとにかく1から10まで全部自分たちでやりきったという感覚を体感してほしいと思って日々学生たちと接しています。

 ところが、このような考えをもった教員は少ないのではないかと思います。むしろ、自分たちの成果をどうアピールするかに躍起になっている姿を見て、何だか滑稽だなと思わず苦笑してしまいます。そう考えると学生たちが払っている学費に見合う学びを提供しているのかと考え込んでしまいますね。私が親の立場だったら「この金額でこのサービス!?」とクレームをつけてしまうのではないかと思います。

 おそらく大学教員を目指されている人の大半が、研究活動が思いっきりできる環境を手に入れられると考えているのではないでしょうか。確かにそういう環境も少なからずありますし、その人の心がけ次第で研究時間を増やすこともできると思います。しかし、学生から授業料をいただいている以上、そこに何らかのサービスを提供することは当たり前だと思います。私は決して先生と呼ばれて勘違いするような人間にはならないと決めています。

 しかし、残念ながら多くの大学教員が先生と呼ばれることによって勘違いしているようです。むしろ、学生たちの方があえて「先生」と呼ぶことによって大学教員を狡猾にコントロールしています。そのことに気づいていない大学教員はある意味幸せかもしれませんね。

 もうすぐ春が来てそんなクレバーな学生たちも社会へと巣立っていきます。その別れの瞬間まで私の得意技で学生たちを真っ向勝負を挑んでいきたいと思います。みなさんも春になって晴れて大学教員になったとしたら、学生と真っ向勝負してほしいと春遠い研究室で願っています。


(ようやく呪術廻戦がアニメ放映に追いつきました。私も五条先生のように強くなりたいと思う准教授でした。目隠しどこだっけ?)









 It's been a long time since I've been here.



 The temperature is very different every day. How are you doing? As usual, I couldn't overcome the magic of the futon and was taken as a prisoner of futon war.

 Well, I couldn't finish the article for a while, but I had a lot of things to do during that time, so it came to this point. It's been almost two years since I became a college teacher, and I've finally started to feel that the growth of students has been rewarding, but on the other hand, I can't get rid of the stress of being overbearing.

 From last week to this week, there were a series of presentations of the students' studies. I was in charge of ZOOM and stuck to my computer all the time because I was going to do it online this year. Other teachers also use ZOOM in regular classes, but when it's a big event like a recital, everyone freezes right away, so I'm in charge of everything. Over the past year, I've really learned to use ZOOM well. However, it is very difficult to adjust the sound of ZOOM. Especially if you use the microphone in the classroom, it will be hard to hear. I can see the video here, so I can grasp the condition, but I can't check it in the same room because only the sound is howling, so I ask a student to check it from another room.

 In other words, university teachers are required to work as a contractor rather than a teacher. The other day, I had to replace fluorescent lights and upgrade my PC. (By the way, I am a liberal arts teacher, and I like this kind of work quite a lot.)

 My stance is that the main role is always a student, so I am committed to improving the environment and never show anything. Even if it is a project sponsored by my laboratory, I don't greet them, so I think it looks like it is planned and managed by only students from the viewpoint of people around me. We are doing our best to eliminate our presence. The reason for this is that if the students feel even a little bit of my influence, they will feel that this is because of the teacher, and the sense that they made it will fade away. I want students to feel that we have done everything from 1 to 10 by ourselves, so I meet them every day.

 However, I think there are few teachers who have this kind of idea. Rather, I don't think it's funny and smile at the sight of people trying so hard to show off their achievements. When I think about it in that way, I wonder if they provide learning that matches the tuition fees paid by students. If I were in the position of a parent, I would probably complain, "This service for this price!?".

 I think most people who want to become university teachers think that they can get an environment where they can do research as much as they want. Certainly, there are quite a few such environments, and I think you can increase your research time depending on the person's attitude. However, I think it is natural to provide some kind of service as long as students pay tuition fees. I have decided that I will never be called a teacher and become a person who is mistaken.

 But, unfortunately, many university teachers seem to misunderstand by being called a teacher. Rather, students cunningly control faculty by calling them "Teacher". In a sense, university teachers who are not aware of that may be happy.

 Spring is coming soon, and these clever students are starting to take their place in society. I would like to challenge the students to a head-on competition with my specialty skills until the moment of parting. If spring comes and everyone becomes a university teacher, I hope that they will compete with students in the far-off laboratory.

 (At last, Jujutsu Kaisen has caught up with the animation broadcast. I was also an associate professor who wanted to be strong like Professor Gojo. Where's the blindfold?)



 

 

 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?