見出し画像

大学教員なるには。(つづき)

 季節外れの暑さが続いていますが、みなさんはいかがお過ごしでしょうか。私は洗濯物が順調に乾くので家じゅうの服を片っ端から洗っています。

 先日とあるセミナーに参加しました。実務家教員になるためにはどうすればいいかという内容だったのですが、最終的には研修への誘導みたいな部分があったので少しげんなりしました。

 3人の実務家教員と呼ばれる人が話をしていましたが、そもそも「実務家」の定義がないまま進行していくので、「えっ!」と思いつつも家事しながらで話だけ聞いていました。ここで実務という言葉が曖昧にされてしまうと、少しでも社会に出て働いた人はすべて実務家になってしまいます。この前提条件だと誰もが実務家教員になれるという幻想を描きがちなので、注意してみておくが必要があるなと思いました。

 その一方で実務家教員ということを前面に出すと、自身の実務経験のアピールが鼻についてしまいます。大学教員になるためにこれまでの経験を言語化することの必要性を強調されている方もおられましたが、一個人の経験を言語化してもそのことから普遍化することはかなり難しいと思います。むしろ、多様な経験知を集めて、そこから普遍化できることを抽出して言語化することが研究者として求められていることであるということを、あまり理解されていないように見受けられました。大学院でも経験豊富な年配の方に多い傾向なのですが、ご自身のライフヒストリーをまとめて論文にまとめようとする人が案外多いのです。私の師匠は、そういった人は入試面接でバッサリ落としていました。私はまだまだ偉そうなことを言える立場ではないですが、やはり大学教員にとって研究能力はとても重要だと思います。しかし、今回のセミナーでは研究能力を実務家がどのように開発していくかの議論は少なかったように思います。(多分それは研修を受ければ身につくという話なのかもしれませんが…。)

 こんなことを考えると大学教員は、自分の実務経験をアピールするためになるのではないということを改めて強調しておきたいと思います。もちろん自己実現の欲求を否定するものではありません。ただ、その欲求段階で留まっていてはいけないということです。マズローの欲求段階説は5段階ではなく、6段階だったという説もあります。5段階目は自己実現欲求ですが、6段階目は公共体発展欲求だったと言われています。つまり、自分だけが幸せになるのではなく、自分も周りも幸せになってほしいと願う欲求が最も高次元な欲求だというのです。この説が正しいかどうか不明ですが、私はこの6段階目の欲求がとても素敵だと思っています。

 私は研究の関係で地域とのかかわりを持つことが多いのですが、最近地方創生がブームなのか、やたら地域に入って何かをしようとする人や組織が増えてきたような気がします。しかし、地域に入っていくにはそれなりの覚悟を持って関わらないと、自分と地域の双方を傷つけることなることを意外とわかっていない人が多いことに本当に驚きます。ちなみに私が地域との関わりについて学生にいつも伝えることは「撤退ありきで行動しなさい。」です。ずっと地域を支援し続けたらいつまでたってもその地域は自立しません。だから常に撤退を意識して関わることによっていち早く地域の自立を目指すことが大切なのです。

 私は大学教員も同じ発想が必要だと思います。つまり、ずっと学生に関わり続けることはできません。どこかで区切りが必要なのです。それにはいつのタイミングで学生と離れていくのかということを常に意識することだと思います。まだまだ大学教員に中には、「自分が、自分が、」という人が多いように見受けられます。もちろん真理の追究に純粋に邁進する人や学生の成長のために日夜努力している大学教員も多数いることも事実です。発表している先生のおひとりが「私のゼミは大学内でナンバーワンになりました。」と鼻高々に発表されていました。何がナンバーワンだったかと聞くと、学生の応募者数が一番多かったことがその理由でした。私はこの発表を聞いて何となく違和感しかなかったです。私はナンバーワンよりもオンリーワンと「世界に一つだけの花」を思わずハミングしてしまいました。

 これから大学教員になる人には、常に謙虚に生きることを追求できる人になってほしいと思います。自戒を込めて。


(ドラクエが来るのが待ち遠しい准教授でした。ナンバーワンの勇者になるぜ!!)



















































































































































To become a university teacher. (Continuation)


It's been unseasonably hot. How is everyone doing? My laundry dries smoothly, so I wash clothes all over the house.

I attended a seminar the other day. It was about what I should do to become a practical teacher, but in the end, there was a part that led me to the training, so I was a little worried.

The three teachers who were called practitioners were talking, but since there was no definition of "What?" in the first place, I was only listening to them while doing housework. If the word "practical work" is blurred here, all people who have worked in society even a little will become practical workers. I think it is necessary to pay attention to this assumption because it is easy to imagine that anyone can become a practicing teacher.

On the other hand, if you put up front the fact that you are a practical teacher, the appeal of your work experience will get to your nose. Some people emphasized the necessity of verbalizing past experiences in order to become university teachers, but I think it is very difficult to universalize the experience of an individual from the perspective of verbalization. Rather, it seems that researchers are not well aware of the fact that they are required to collect various kinds of knowledge and experience, extract what can be universalized from it, and translate it into language. Even in graduate school, many of them tend to be older people with a lot of experience, but there are surprisingly many people who try to compile their life history into a thesis. My teacher let such people slip in the entrance interview. I'm still not in a position to say big things, but I think research ability is very important for university teachers. However, I think there was little discussion at this seminar about how practitioners develop their research capabilities. (Maybe that's something that can be learned through training, but ....)

With this in mind, I would like to emphasize once again that university teachers are not meant to promote their work experience. Of course, this doesn't negate the desire for self-fulfillment. Just don't stay at that stage of desire. There is a theory that Maslow's stage of desire theory was not 5 but 6. It is said that the fifth stage was the desire for self-realization, and the sixth stage was the desire for development of the public body. In other words, the highest level of desire is the desire to be happy not only for yourself, but for everyone around you. I'm not sure if this is true, but I think this sixth level of desire is pretty cool.

I have a lot of relationships with local communities through my research, and I feel that there has been a boom in regional revitalization recently, and that the number of people and organizations who try to do something by entering local communities has increased. However, I am really surprised that many people do not realize that they will hurt both themselves and the community if they do not engage in the community with a certain level of determination. By the way, what I always tell my students about my relationship with the community is "Act in retreat.". If we continue to support the community, it will never become independent. Therefore, it is important to aim for the independence of the region as soon as possible by always being aware of withdrawal and getting involved.

I think university teachers need the same idea. In other words, you can't keep engaging with students. I need a break somewhere. To do that, I think it's important to always be aware of when to leave students. There still seem to be many university teachers who say, "You, you, you,". Of course, it is also true that there are many people who are genuinely dedicated to the pursuit of truth, and many university teachers who are striving day and night to develop their students. One of the presenters said proudly, "My seminar became number one in the university.". When asked what was number one, the reason was that the number of students applying was the highest. I felt something was wrong when I heard this presentation. I couldn't help humming the "only one flower in the world" rather than the number one.

I want people who are going to be university teachers to be able to pursue a humble life. Be self-assured.

(I was an associate professor who couldn't wait for Dragon Quest to come. I'M GOING TO BE THE NUMBER ONE BRAVE!!)










 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?