見出し画像

新入生。


 すっかり暖かくなってきて春の訪れをあちこちで感じるようになりましたが、みなさんはいかがお過ごしでしょうか。私は相も変わらず家と大学の往復をひたすら繰り返しています。

 さて、今日は久々の休みなので朝から洗濯・掃除と家事に勤しんでいます。

 先日、4月から入学する学生に向けた事前説明会が実施されました。この説明会では、これから大学生活をどのように送ったらいいかを保護者の方も一緒に聞いていただく機会なのですが、結構説明ばかりで入学生にはやや退屈な話だと思います。私ならもっとこうするのになぁと妄想していたらいつの間にか瞑想タイムに入ってしまっていました。

 説明後、先輩からの話ということで私のゼミ生が3人話をしてくれました。私はその発表する姿を見て改めて成長したなとしみじみ眺めていました。2年生の学生たちですが、2年前は目の前に座っている新入生のようにガチガチに緊張していたはずです。しかし、今はその堂々した姿を見せてくれることによって、新入生にとってはすごい先輩たちだなと映ったに違いないと思います。

 その新入生の中で私が以前面接した学生がいたのですが、面接の時からずっとその学生のことが気になっていました。彼女は障害があるのですが、その障害があることを周りに全く感じさせることなく、笑顔でいろいろな人と接している姿を見てこの学生はホントにすごいなぁと尊敬の念を持たさせてくれるくらいの存在感でした。

 その彼女になんとかうちのゼミ生と引き合わせたいと思っていたので説明会終了後、彼女を呼び止めてうちのゼミ生3人を紹介させてもらいました。そうしたら、こちらの読み通り先輩たちとすっかり意気投合してすぐにライン交換をし、先輩たちは最後バスに乗って帰るときに見えなくなるまで彼女に手を振ってお見送りをしてくれました。私のゼミではゼミ長を決めているのですが、私の中で彼女は次期ゼミ長候補になっています。(ちなみにライン交換してくれたのは、今のゼミ長です。)

 このように私は学年や学科を越えた出会いの演出に全力を傾けています。これからの教員は知識の伝達ではなく、彼ら・彼女らの能力を引き出すことができるか最も求められていると私は考えています。そのためには多くの出会いこそが学生たちの能力を引き出してくれると確信しています。

 ところがまだまだ教育の世界では教員や大人が、学生を導く存在であらなければならないという発想が蔓延しているから残念で仕方ありません。特に教員は「私が導いてやってやる。」という自己顕示欲から起因しているような行動が目につくのは私だけなのでしょうか。

 私みたいな考えはおそらく大学の世界では異端だと思います。しかし、学生がどんどん成長して、私の考えが正しいということを周りに知らしめさせたいという考えに自分が支配されることにも全力で抵抗したいとも考えています。

 このnoteは大学教員になる人の役に立てばと思って始めたのですが、自分が異端児になってきているのを感じる程、みなさんが必要としている情報を提供できていないのではないかと少し不安になったりすることもあります。ただ、その一方で今大学で起きていることを教員の目から正直に伝えることも重要だと認識していますので、今のスタイルのまま続けていきたいと思います。こんな訳のわからない准教授ですが、これからもお付き合いいただければ幸いです。

 (最近、ゲーム・オブ・スローンズを見始めてしまいました。呪術廻戦も気になって、いつもいろいろな戦いに明け暮れている准教授でした。求むベストフレンド!!)






Freshman.



 It's getting warmer and I can feel spring coming here and there. How are you? I keep going back and forth between my home and college.

 Well, today is my first day off in a while, so I've been doing laundry, cleaning, and housework since this morning.

 The other day, a briefing session was held for students who will enter from April. This briefing session is an opportunity for parents to ask together how they should spend their college life from now on, but I think it is a rather boring story for students who enter the college. I thought I would do more like this, but before I knew it, I had entered meditation time.

 After the explanation, three students from my seminar talked to me about what they were talking about. When I saw the presentation, I felt like I had grown up again. The second-year students must have been as tense as the freshmen sitting in front of them two years ago. But now, by showing their dignified appearance, they must have looked like great seniors to new students.

 There was a student I interviewed before among the new students, and I've been curious about that student since the interview. She had a disability, but she didn't make people around her feel that she had a disability at all, and when she saw the students interacting with various people with smiles, she had a presence that made her feel really great and respected. 

 I wanted to introduce her to our seminar students somehow, so after the briefing session, I stopped her and introduced three of our seminar students. Then, as we read, we hit it off with the seniors and immediately exchanged lines, and the seniors waved her off until she was out of sight on the last bus home. In my seminar, the leader of the seminar is decided, but in my case, she is a candidate for the next leader of the seminar. (By the way, it was the current seminar director who changed the line.)

 In this way, I am doing my best to create encounters that transcend academic years and departments. I believe that the most important thing for future teachers is not the transmission of knowledge but the ability to bring out their abilities. I am convinced that many encounters will bring out students' abilities.

 However, in the world of education, the idea that teachers and adults must lead students is still prevalent, so it is regrettable. Am I the only one who can see the behavior of teachers, in particular, resulting from their desire to "I'll take you there."?
 

 I think ideas like mine are probably heretical in the university world. But I also want to do my best to resist being controlled by the idea that my students will grow up and let others know that I am right.

 I started this note in the hope that it would help those who are becoming university faculty members, but the more I feel that I am becoming a heretic, the more I feel a little worried that I am not being able to provide the information you need. However, on the other hand, I recognize that it is also important for teachers to be honest about what is happening at the university, so I would like to continue with the current style. I don't know why, but I hope we can continue to be friends.

 (I recently started watching the Game of Sloans. I was an associate professor who was always busy fighting various battles because I was worried about Jujutsu Kaisen. THE BEST FRIEND I WANT!!)


 

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?