見出し画像

人口増加。

 

 すっきりしない天気が続きますがいかがお過ごしでしょうか。私はあまり目立たないようにひっそりと過ごすように努める毎日です。

 さて、最近私のゼミに異動したいと相談してくる学生が増えてきました。どうして前期授業も半分以上終わったこのタイミングなのかと思いますが、学生にとっては色々考えた結果、今になったのだと思います。

 基本的に私のゼミに参加できるかどうかはゼミ生全員で検討することにしています。全員が同意しないと参加できないという条件を課していますので、入る前に全員で面接をしています。(ちなみに私の決定権はあまりありません。)

 もちろんゼミ活動の授業の参加態度や課外授業への参加意欲等、学生生活全般について質問されます。私は新しいメンバーを受け入れるからにはその後全員でその学生の学生生活に責任を取るように伝えています。なので、今いるメンバーはかなり真剣かつ厳しい質問をどんどん浴びせていくことになります。さらにゼミ長は、ゼミのブランドイメージを守ることがとても大事だと思ってくれていますので、うちのゼミ生は学内外で常に信用される学生であるべきだということをいつもゼミ生に伝えています。結果、おのずと厳しい質問になってしまうのだと私は考えています。

 正直こんな真剣なやりとりをするゼミ活動をあまりないと思っています。しかし、私はただ黙ってその様子をニヤニヤしながら眺めています。それにしてもどんどん私のゼミの人口増加は何を表しているのか考えてしまいます。今や学科の学生の大半がうちのゼミに参加するようになってしまいました。その流れがどの学年でも起きているので、こちらは毎週ゼミ異動希望の学生面接に追われています。

 私のゼミを希望してくれる学生が増えることは嬉しいことなのですが、その感情の高まりと比例して他の先生たちは何をしているのかという不信感が高まってしまうことへの嫌悪感が私の気持ちを萎えさせる要因になっています。

 あまり他の先生たちは責めたくはないのですが、これで私の給料の方が他の先生より安いのであれば、いずれどこかで攻撃態勢に入ることを必死で自制しています。

 昨日も元高校の先生と話をしていましたが、その話の中で教育とは何かという議論をしました。私は「教育は私の生きざまで伝えることです。」と伝えたところとても共感していただきました。私は決して才能があるわけでもなく、運もよくないので努力するぐらいしかできません。その努力も常にできているかと問われるとむしろそこから逃げていることの方が多いので、あまり偉そうなことを言える立場ではないと思っております。

 それでも私が教育の現場にいられるのは、私が自分の恥ずかしいところもさらけ出して必死に生きている姿を学生たちが見てくれているのだと思います。その結果として、私のゼミの参加が増えているのだと信じるようにしました。

 大学教員になるには決して特別なことでないと思います。みなさんが精一杯生きることが次世代につながると強く信じる心さえあれば、誰でもなれる職種だと思います。みなさんがあきらめずに目標実現に向かって歩まれることを願ってやみません。


(キングダムのタイトル「至強」でした。意味は「この上なく強いこと。」だそうです。大学教員として「至強」になりたいと願う准教授でした。でも、ドラゴン桜最終回泣けた~。藤井くんがんばれー!!うちの大学で待ってるぞー。)










Population growth.



 How's the unrefreshing weather going? I try to spend every day quietly so that I don't stand out.

bBy the way, the number of students who want to transfer to my seminar has increased recently. I don't know why this is the time when more than half of the classes in the first semester are over, but for students, I think it's now after a lot of thinking.

 Basically, all the seminar students will consider whether they can participate in my seminar or not. We have a condition that everyone must agree to participate, so all of us have an interview before entering. (By the way, I don't have much authority to decide.)

 Of course, you will be asked questions about your overall student life, such as your attitude to participate in classes for seminar activities and your willingness to participate in extracurricular classes. I'm telling everyone to take responsibility for the student's student life after we accept the new members. So, the current members are going to be asking more and more serious and tough questions. In addition, the head of the seminar thinks it is very important to protect the brand image of the seminar, so I think it will be a tough question because I always tell the seminar students that they should be trusted on and off campus.

 To be honest, I don't think there are many seminar activities with such serious exchanges. But I am just looking at it with a grin. Even so, I can't stop thinking about what my seminar's population growth means. Most of the students in the department now attend our seminar. That trend is happening in every grade, so we are busy with a student interview every week to transfer to my seminar.

 I am happy to see more students wanting to attend my seminar, but my disgust with the growing distrust of what other teachers are doing is a factor that makes me feel depressed.

 I don't want to blame other teachers too much, but if this makes my salary lower than other teachers, I try my best to restrain myself from going on offense somewhere.

 I was talking with a former high school teacher yesterday, and we discussed what education is. I said, "Education is my way of life." and they really sympathized with me. I'm never talented, and I'm not lucky, so all I can do is try. When I am asked whether I am always making such efforts, I am more likely to run away from them, so I do not think I am in a position to say such important things.

 Nevertheless, I think that the reason I can be in the field of education is because the students see me desperately trying to show my shyness. As a result, I started to believe that my seminar participation is increasing.

 I don't think it's anything special to become a college teacher. As long as you have a strong belief that living your life to the fullest will lead to the next generation, I think anyone can become a job. I hope that you will not give up and walk toward achieving your goal.


 (It was the title of Kingdom, "Shikoh." It means "the state of being extremely strong." I was an associate professor who wanted to be "strong" as a university teacher. But I cried in the last episode of Dragon Zakura. FUJII, COME ON!! I'll be waiting for you at our college.)

この記事が参加している募集

#とは

57,759件

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?