サンフランシスコ市、ロボタクシーの無制限拡大の停止を求める動議を提出
サンフランシスコ市政府とCPUCの争いになってきました。
阪口
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2023年8月18日
先週、サンフランシスコで行われたCPUC(カリフォルニア州公益事業委員会)によるロボットタクシーの決定の先行きがわからなくなってきた。
サンフランシスコ市のデビッド・チウ弁護士は、市の交通局理事会、消防署、監督委員会とともに、自律走行車の商業利用を無制限に拡大することを阻止する動議を水曜日に提出した。
チウ氏は声明の中で次のように述べている:「この技術はまだ準備が整っておらず、自律走行車の性能の低さが救急隊員の救命活動を妨げている。」
「サンフランシスコは、この無制限な拡大によって深刻な損害を被るだろう。」「それは、AV企業が商業利用を一時停止することによって経験するかもしれないどんな影響よりも大きい。」
先週金曜日、CPUCはアルファベットのウェイモとゼネラルモーターズのクルーズ社(Cruise)に対し、人間の安全運転手が同乗することなく、乗客に課金することを許可することで、ドライバーレスカー事業を拡大することを議決した。
2つの要請(1つはウェイモ社、もう1つはクルーズ社)は、市が再審理を求める間、「現状維持」を求めるものだとチウ氏は言う。
同氏は、CPUCが2つの点で「裁量権を乱用した」と主張している:・ 自動車によって引き起こされる性能や公共の安全に関する既知の問題に対処する手段を追加することなく、サービス拡大に賛成した。
・ サンフランシスコで数千台のロボットタクシーを無制限に許可することは、"環境に重大な影響を及ぼす可能性がある "ことを知るべきであり、カリフォルニア州環境質法の遵守を怠った。
木曜日、CPUCの広報担当者はCalmattersに対し、この動議は "評価中 "であり、"可能な限り早く全委員会で取り上げられる "と述べた。
サンフランシスコ・クロニクル紙が最初に報じたこの動議は、ロボットタクシーが交差点でエンストしたり、対向車線に突っ込んだり、消防車からの給水を妨げたり、消防署を横転させたりと、緊急車両を妨害したいくつかの事例を証拠として挙げている。
また、先週末にはサンフランシスコの人気音楽フェスティバル「アウトサイド・ランズ」で、クルーズ社(Cruise)の車が大きな通りの真ん中で停止し、大きなバックアップを引き起こしたと『クロニクル』紙は報じている。
同社は、大勢のフェスティバル参加者が無線ネットワークに負荷をかけたことによる「帯域幅の制約」を理由に挙げている。
市は "数週間以内に "再審理を申請する予定である。
電力会社とサンフランシスコの対立は、自律走行の将来をめぐる幅広い議論のひとつの前面に過ぎない。
議会は現在、人間のドライバーが同乗しない限り、ドライバーレスの商用トラックを実質的に禁止する法案を検討している。
この法案を支持する組合団体は、この法案によって雇用が守られると主張している。そして水曜日、カリフォルニア州労働総同盟のロレーナ・ゴンザレス・フレッチャー代表は、CPUCの採決との関連性を強調した。
ゴンザレス・フレッチャーはツイートでこう述べている:
「カリフォルニア州には、企業がどんなルールも放り投げ、労働者、公共の安全、住民を踏みつけにする(SFでロボットタクシーが起きているように)のではなく、テクノロジーを正しく理解する責任がある。人々が重要なのだ。」
San Francisco seeks stop sign on driverless cars
San Francisco isn’t going to take last week’s robotaxi decision by the California Public Utilities Commission lying down. Joined by the city’s transit authority board, fire department and board of supervisors, San Francisco City Attorney David Chiu filed motions on Wednesday to halt the unrestricted expansion of autonomous vehicles for commercial use.
Chiu, in a statement: “We have seen that this technology is not yet ready, and poor AV performance has interfered with the life-saving operations of first responders. San Francisco will suffer serious harms from this unfettered expansion, which outweigh whatever impacts AV companies may experience from a minimal pause in commercial deployment.”
Last Friday, the commission voted to permit Alphabet’s Waymo and General Motors’ Cruise to expand their driverless car operations by allowing them to charge passengers for driverless rides without a human safety driver present, at all hours.
The two requests (one for Waymo and the other for Cruise) seek to “preserve the status quo” while the city seeks a rehearing, said Chiu. He argues that the commission “abused its discretion” in two ways:
It voted to expand services without adding measures to address known issues with performance and public safety caused by the cars.
It failed to comply with the California Environmental Quality Act because it should know that by allowing several thousands robotaxis in San Francisco without restriction, this “may result in significant environmental impacts.”
Thursday, a commission spokesperson told Calmatters that it is “evaluating” the motions, which “will be taken up by the full panel as soon as practicable.”
The motions, first reported by the San Francisco Chronicle, cite as evidence several occurrences in which robotaxis obstructed emergency vehicles — stalling at intersections, driving into oncoming lanes, blocking water supplies from firetrucks and rolling over firehouses.
And just last weekend during San Francisco’s popular Outside Lands music festival, Cruise cars caused a major backup after stopping in the middle of a large street, the Chronicle reported. The company cited “bandwidth constraints” caused by the large number of festival attendees overloading wireless networks.
The city is expected to file an application for rehearing “in the coming weeks.”