見出し画像

Multiverse


日本語

20代前半。今から約15年ほど前のこと。中学の同級生がこの世を去った。
それは彼の決意であり、それが彼の寿命だった。
少なくとも残された人間にできるのは、そういう飲み込める理由を見つけて理解したフリをすることだけだ。
彼も年に一度くらい、私の生活の中に浮上する。突然何かのきっかけで思い出して、その日は何をしていても瞳が潤んでしまう。

彼と私は特に仲が良かったわけではなかった。3年間同じ中学に通った以外は、同じ環境に身をおくこともなかった。中学の頃も特段近い存在だったかというとそうではなく、ただ時々話すくらいの仲だった。彼が突然高校を辞めて熊本の鳶職に就いたと聞いたのは、私が高校2年くらいだったと思う。同級生から聞いて、ただそうなんだと思っていた。

どういう理由だったかは忘れてしまったけれど、その時期私は突然、熊本に住む彼と電話をすることになる。それも何回か。
彼は新しい生活や、彼によくしてくれる大将の話をしてくれた。私が自分の高校生活の話をしたのかは覚えていない。ただ彼はいつも明るく、楽しそうに話をしてくれた。私は話を聞きながらいつも思っていた。彼はきっと早く、大人になりたいんだな、と。

そんな電話でのやり取りも、気がつくと終わっていた。誰かとどれだけ密な間柄になっても、その終わりはいつも曖昧で静かだ。何かが終わってしまったという事実よりも、その静かさが私を切なくさせる。
私は私の日々を過ごし、大学進学のためにアメリカへ行き、その内友人から、彼が地元宮崎に戻って美容師学校に通い始めたと聞いた。

しばらくして、彼が精神的に病んだことも聞いた。それにまつわる、悲しい話も聞いていた。
そして彼は20代前半で、この世から身を隠すことを選んだ。実体を残さず。

マット・ヘイグの「THE MIDNIGHT LIBRARY」を読み終えた。主人公ノラは何度も「あり得た」人生を行き来し、最後には一つの答えに辿り着く。
多元宇宙。そんな言葉があることを、この本で知った。私たちの知る宇宙以外に、観測できない宇宙が存在していることを指す言葉だ。
その言葉を知り、思わず顔を上げた。彼を思った。

彼は無数に限りない、彼のあり得た人生の選択の数々から、別のタイムラインを選び、そこで幸せに生きているのかもしれない。もしかすると。
今まで、そんな風に考えたことがなかった。私は嬉しかった。それが真実であるという確証など何もないけれど。

中学1年生の頃、実は彼のことが好きだったことがある。話す時はいつも、彼は私をからかった。私が彼を好きだと気付いていたのかもしれない。

1年に一度、彼は私を泣かしにやってくる。思い出す彼はいつもからかって笑っている。
もう別に好きな人いるんだよ。そう言ってやればいいんだろうか。

別の宇宙世界で生きる彼が、私を馬鹿にしていても構わない。
構わないから、私の知らないどこかで、今も、彼がどうか生きていて欲しい。

English

In my early 20s. About 15 years ago now.
A classmate from middle school left this world. It was his own decision, it was his life span.
The least those of us left behind can do is to find such a reason to be able to swallow it and pretend to understand.
He comes back to my life time to time, about once a year.
Suddenly I remember him for some reason, and no matter what I do that day, my eyes can’t help water.

He and I were not particularly close, except that we attended the same junior high school for three years and never spent time together in the same environment since. Even in junior high school, we were not that close. We talked occasionally and that was it.
It was in my second year of high school, I reckon, when I heard that he suddenly quit high school and took a job as a steeplejack in Kumamoto. I heard it from a classmate and just assumed it was so.

I don't remember how it all started, but during that period I all of a sudden found myself talking with him on the phone. Not just once but several times.
Each call, he told me about his new life in Kumamoto and the general who treated him well. I don't remember if I told him about my high school life. He always sounded cheerful and happy. As I listened to him, I always thought to myself, "He must have wanted to grow up as soon as possible."

I found myself no longer having those phone calls with him when I realized. No matter how close I get to someone, the ending of the relationship is always vague and quiet. That quietness makes me more wistful than the fact that it has ended.
I just lived my life and went to the U.S. to go to college after high school. One day a friend told me that he had returned to his hometown in Miyazaki and started attending beautician school.

After a while, I heard about his mental illness. I heard sad stories relating to it as well.
Then, in his early twenties, after all, he chose to hide himself from the world. Without leaving his body.

I finished reading Matt Haig's "THE MIDNIGHT LIBRARY". The main character, Nora, goes back and forth between many "possible lives" she could’ve had and reaches to one conclusion at the end of the story.
"Multiverse". I learned through this reading that there is such a word. The word refers to the existence of an unobservable universe other than the one we know.
As I learned the word, I couldn't help but look up. I thought of him.

Maybe he has chosen another timeline from the myriad, endless choices of life he could have had and is living happily there. Perhaps.
I had never thought of that way before. So I was happy. I have no proof that it is true, though.

I actually liked him once when I was in seventh grade. Whenever we talked, he teased me. Maybe he knew that I liked him.

Once a year he comes to make me cry. He always teases and laughs at me still.
I already have someone else I like.
Maybe I should let him know.

I don't care if he, who lives in another universe, thinks I'm such a fool.
It is okay, so I just want him to be still alive, even now, somewhere I don't even know.

BGM


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?