芋出し画像

📚「女倧孊評論・新女倧孊」犏沢諭吉.解説3.講談瀟.p118

嚘5人の父、諭吉。新たな日本に遺した蚀葉

私犏柀諭吉は、江戞時代からの旧い「女倧孊」の旧条項に反察意芋を述べ、か぀新女子倧孊の新原則を唱えおきた。しかし、新旧盞容れない点があるため、䞖間の反発が予想される。

旧い理論は、男女の関係は倖芋のみで識別すべき、ず䞻匵する。しかし、私は自然の成り行きにしたがっお、人間愛の完成を目指すべきだず考える。新たな時代の日本人にずり、文明の新理論を理解するのは難しいこずではないはずだ。

この新しい日本には新しい考えの者いお、私はその進取の気鋭を持぀者ず共に歩んできた。だから、今埌も圌らず䞀緒に仕事をするこずを厭わないず同時に、圌らの反察を恐れもしない。癜髪の高霢男性だけでなく、若く有胜ずされる男たちには、有圢無圢を問わずあらゆる物事においお文明的原則に忠実であるこずを公蚀する者がいる。他方、同時に圌らの䞭には、なぜか男女関係に関しおは、淫猥な䞍倫の眪を避ける目的で、江戞時代の旧い儒教儒孊ずは異なるの倒錯した説を郜合よく利甚し、儒教の袖の䞋に隠れ、新たな文明䞖界を欺き隙そうずする者たちも倚く存圚する。我々はそのように新たな䞖を欺く男たちの存圚を哀れむしかないのか。儒教の孊説を語る際、自説をでっち䞊げお儒教の名を借りる者たでいるずは、非垞に奇劙だ。私は党瀟䌚を盞手にしたずしおも、文筆で培底的にその矛盟を远及する所存、この「女倧孊評論・新女倧孊」は、すべおの日本女性が、圌女たちの数癟幎来の憂鬱ず䞍遇を芆し、自䞻性ず自尊心を持たせ、女性の䞀人䞀人が瀟䌚の男性ず同じ土俵に立おるようにするためのものだ。さらにこの思想は、女性の利益のためだけではなく、男性の生掻を正しお家族ず子孫の繁栄を促すこずにも寄䞎するはずだ。芪は「女倧孊評論・新女倧孊」の内容を幌児に䌝え、子が読み曞きできるようになったら読解させ、䞍明な点があればしっかり正しい芋識を䌝えるべきだ。


嚘に察する「芪の愛」ずは

叀来より今日に至るたで、䞡芪の愛情はただ䞀぀、「子の幞犏」にある。男女や生たれの順に関係なく、䞀人䞀人に察する愛情が同じ重さであるこずは兎の毛の䞀本も違わない。もし、愛する子らの行く末を考え、兄匟姉効の誰もが幞犏か吊かず心を配り、もしその子が他の子より幞薄いず感じる時、䞡芪はどれほどの苊痛を感じるだろうか。蚀うたでもないが、子䟛の心身の匱さ、手足や耳目の障害はもちろん、歯䞀本、アザ䞀本、芪にずっおは日倜心配の皮ずなる。子䟛が聡明でなくずも愛おしさはひずしお、子が困難を抱えおいるずさらに心を痛める。぀たり芪の愛ずは、男児であろうず女児であろうず関係なく、えこひいきがないこず。それこそが、本圓の芪心なのだ。

嚘が他人の家の男性ず結婚した埌は、舅姑の機嫌が気になる。倫の兄匟姉効などの芪族ずの関係も良いこずばかりではない。それでも劻に優しく、劻を倧切に支える倫ず暮らせば嚘は将来幞運に暮らせるかもしれないが、劻を無芖し狂人のように振る舞う倫だったり、倫が功を劻ず同居させるなどずいう事態もありうる。そんな劻功の倚い隣囜流の家庭を挔じるようでは、結婚埌、女性は途方に暮れおしたう。江戞時代以来の旧い颚朮に埓い続ければ、女性たちは黙っお倫の狂気に身を委ねるか、自ら身を匕き離別するほかないのだろうか。嚘の結婚は、あたかも宝くじや博打同様、圓たるも八半圓たらぬも八半。倫の心次第で人生が極楜にも地獄にもなり、苊しみも喜びも悲しみもすべお他人の手䞭にあるずは、「おもちゃ」のようではないか。


嚘の芪が実践できるこずは、教逊を逊い、自掻を可胜にするこず


これほどに䞍安定な嚘の運呜を憂い、ゆえに将来の安党ず生存のための察策を講じるのは、芪ずしお自然なこずだ。だから、特に女子にずっお文明的な教育は重芁なのだ。己が䜕者であるかを知り、男性を含む他者の䟡倀を刀断し、男女平等の原則を明確にし、自䞻性や自尊心を揺るがされないよう、自分の暩利を深く認識できる人物に女子を教育する。これらは嚘を愛する芪の矩務だ。

江戞以来の旧い「女倧孊」の最埌の䞀文に、「100䞇銭を払っお結婚させるより、10䞇銭を払っお子䟛を教育すべし」ずある。私はこれを尊重し぀぀、さらに䞀歩進め、嚘の結婚のための準備に加えお、芪が嚘たちに盞圓額の金銭を分配するこずを勧める。家蚈が成り立たない家の芪であれば、嚘に埓分な資産を持たせるこずは困難かもしれない。だが、嚘の将来に䞇が䞀のこずがあった堎合にも、他人に心配をかけるこずなく自掻できるよう、基本的な資産を䞎え、䞀生安心しお暮らせるように備えるべきだ。

江戞時代の旧い䞻匵に「女の䞉埓」がある。「若い時は芪に埓い、結婚したら倫に埓い、幎を取ったら子に埓え」ずいうのだが、もし倫が貪欲で思いやりに欠け、灰の䞀粒さえ「自分のものだ」などず䞻匵する者であれば、劻の手には負えない。そんなずき、どんなに埓順な女性でも悩たずにはいられない。そんな理䞍尜に察しお、女性の資力は圹に立぀。぀たり、人生蚈画を立おやすくなるのだ。女性にせめお自掻の備えがあれば、倫に求めるものは少なく、求めるものが埗られないずいう䞍満はなくなるはずだ。「衣食足りお瀌節を知る」ずいうこずわざがあるではないか。女性に資力がないのは、衣食䜏が足りおいないのず同じこずだ。だから、芪が嚘の将来のために財産を分け䞎える事は、愛する嚘に衣食を䞎え、倫婊の瀌儀をわきたえさせるためである、ず知っおほしい。

ただし、女子に財産を䞎えおも、自分でその扱い方を知らなければ、䜕千䞇円持っおいおも圹に立たぬ。女性自身が金銭の保党策を講じ、䜿い道を工倫し、䞖の䞭の情勢をよく知り、人の助蚀に傟聎し぀぀、他者の蚀を劄信せぬ皋床の芋識を持぀べきだ。欧米諞囜には、これらを実践する女性を育む良家が倚くあるず聞く。新時代の日本でも、決しおおろそかにしおはならない事なのだ。

新女子倧終了
巊の蚘事は、『女倧孊評論』『新女倧孊』刊行䞭の今(1899)幎4月14日、時事新報玙䞊での犏柀先生の懇談の蚘録である。

From the first article to the twenty-third article of the right, not only do they generally go against the traditional theories of our country, but they also break down the old articles of the Women's University and further advocate the new principles of the New Women's University, which are incompatible with the old and the new, and there may be some opposition in the world. The old theory was that the relationship between the two sexes should be governed solely by formalities, while we should follow the natural course of life and try to complete our love affair. Although it is not difficult to understand the new theories of civilization, there are newcomers in this new Japan, and as I am a friend of these newcomers, I am willing to work together with them, and I am not afraid of their opposition. It is not only the elderly with a white head, but also the young and capable people who dare to say, and actually do, that they are committed to civilized principles in all things, both tangible and intangible, but who, when it comes to relations between the sexes, take advantage of the perversity of the old Confucian school to avoid the sin of indecent adultery. They may be scholars and monarchs of the civilized world who hide under the sleeves of Confucianism and are protected by Confucianism, and yet they are the ones who try to deceive and cheat the civilized world. We can only pity them. It is very strange that some of those who hold to the Confucian theory of Confucianism would even attempt to oppose it by making up their own theories. I have no place to pursue this matter with a single stroke of my brush, even if I am dealing with people all over the world. The critiques of the old Women's College and the new theories of the New Women's College are all intended for the benefit of Japanese women, and are intended to help them overcome the depression that has plagued their homes for a hundred thousand years, and to help them to stand on a level playing field in society through their self-respect and self-esteem. If you have any doubts, please do not make any mistake by explaining the meaning to them. From ancient times to this day, the love of parents is one and the same, regardless of whether the child is a boy or a girl, a brother or a brother, a sister or a sister, the love for this child is the same and cannot differ by a hair of a rabbit. If, then, you are thinking about the fate of this child whom you love so much, and you are calculating in your heart which of your brothers and sisters will be able to do something good and which will not, and if it turns out that this child will not, how much pain will the parents feel? Needless to say, the child's physical and mental weakness, the disabilities of the limbs, ears, and eyes, not to mention a single tooth, a single birthmark, is a constant worry for the parents, day and night. The more foolish a child is, the more lovable he or she is, and the more pitiful a single wheel is, the more pitiful he or she is. Therefore, the fact that parents love their children, regardless of whether they are male or female, and that there is no partiality even at the beginning, is the true and genuine parental love. Having a daughter marry into another person's family, there is worry about the mood of the family in Alexandria, and the relationship between the elder brother, the younger brother, the younger sister, the older brother, the older sister, and the older sister's relatives is also troublesome. If he is kind to his wife and treats her well, he may have good luck, but if he ignores his wife and acts like a maniac, he may end up having a public concubine and bringing her into the family, acting out the Chinese way of a family with many wives and concubines, then there is nothing you can do. If you follow the prevailing sentiment, you will have no other choice but to remain silent and surrender to the frenzy, or else you will be forced to withdraw from the family and leave it yourself. Marrying a daughter is just like buying a lottery ticket. Whether you win or not, luck is in the heavens. Depending on the husband's mind, there is a paradise and a hell, and suffering, joy, and sorrow are all toys in the hands of men. It is not in the natural state of mind of parents and children to be concerned about the fate of a girl who is insecure, and therefore to take measures to ensure her safety and survival. This is why civilized education is so important for girls. It is the duty of parents who love their children to know who they are, to weigh them against men, to make clear the principle of equality between men and women, and to help them to have a deep sense of their own rights so that they will not be shaken by their own self-respect and self-respect. In the last sentence of the old women's college, it is said that paying one million yen to marry a girl is not as good as paying 100,000 yen to teach a child, and I respect this, but I go one step further and recommend that a considerable amount of money be distributed in addition to all preparations for a daughter's marriage. If a family is unable to make a living, then, if they do not have the means, they should give up their daughter to be married to someone else, but if something should happen to them, they should be given basic assets so that they can be self-supporting without having to worry about others, so that they can have peace of mind for the rest of their lives. The ancient teaching of the three obediences of women is that they should follow their parents when they are young, their husbands when they are married, and their children when they are old, There are no examples of people who suffer from the lack of control in all things. When a husband's greed is unkind, and even the ashes beneath the stove are his own, and he is unmanned, no matter how obedient a woman may be, she cannot help but be troubled. At this time, a woman's resources are strong, and it is easy for her to gradually make a plan to commit a crime. Even if it does not go to this extreme, if a woman is prepared to be self-reliant, there is little to ask of her husband, and there is no complaint of not getting what one asks for, even if the words may come across as sarcastic or perverse. There is an old saying, “When you have enough food and clothing, you will be able to afford to be polite and respectful. If a woman lacks resources, it is as if she does not have enough food and clothing. When parents share their property with their children, they should know that it is a way to provide their beloved daughter with food and clothing, and to let her know the courtesy of husband and wife. However, even if you give property to a woman, if you do not know how to handle it yourself, you may have tens of millions of dollars, but you will have nothing. If you already have it, you must plan for its safety, devise its use, be aware of the world's circumstances, listen to what others have to say, and do not be delusional, but do not doubt. There are many women of good family in Western countries who are not vague about this matter. This is something that should not be neglected.

End of New Women's College
page break]
The article on the left is an account of Dr. Fukuzawa's intimate conversation with the Jijishinpo newspaper on April 14 of this year, during the publication of the Women's College Review and New Women's College. The circumstances that led to the publication of this book are well known, and are therefore attached hereto as an appendix. September, 1899. Jiji Shimpo Editor

抂しお我囜叀来の定論に反するのみならず、前には旧女倧孊の条々を論砎し去お、曎らに新女倧孊の新䞻矩を唱うるこずなれば、新旧方円盞容れずしお䞖間に倚少の反察論もある可し。旧説は䞡性の関係を埋するに専ら圢匏を以おせんずし、我茩は人生の倩然に埓お其亀情を党たっずうせんずするものなれば、所謂儒流の故老茩が癟千幎来圢匏の習慣に逊われお恰も第二の性を成し、男尊女卑の陋習ろうしゅうに安んじお遂に悟るこずを知らざるも固より其凊そのずころなり、文明の新説を聞お釈然たらざるも怪しむに足らずず雖いえども、今の新日本囜には自から新人の圚るあり、我茩は歀新人を友にしお芪友ず共に事を䞎ずもにせんずする者なれば、圌等の反察は恐るゝに足らず。啻ただに癜頭の故老のみならず、青幎以䞊有為の士人䞭にも、䞀切䞇事有圢も無圢も文明䞻矩の䞀以お之を貫くず敢お公蚀しお又実際に之を実行しながら、独り男女䞡性の関係に就おは旧儒教流の陋醜を利甚しお、自から婬猥䞍倫の眪を免れんずする者あるこそ可笑しけれ。文明の孊者士君子にしお、腐儒の袖の䞋に隠れ儒説に保護せられお、由お以お文明瀟䌚を瞞着たんちゃくせんずする者ず蚀う可し。其窮唯憐む可きのみ。或は歀腐儒説の被保人等が窮䜙に説を䜜りお反察を詊みんずするこずもあらんか、甚だ劙なり。我茩は満倩䞋の人を盞手にしおも䞀片の犿筆ずくひ぀以お之を远求しお仮す所なかる可し。巊れば歀旧女倧孊の評論、新女倧孊の新論は、字々皆日本婊人の為めにするものにしお、之を癟千幎来の蟄状鬱憂に救い、圌等をしお自尊自重以お瀟䌚の平等線に立たしめんずするの埮意びいにしお、啻に女性の利益のみに非ず、共に男子の身を利し家を利し子孫を利し、䞀害なくしお癟利癟犏を求むるの法なれば、女子幌少の時より胜く歀趣意の倧抂を蚀い聞かせ、文字を知るに至れば歀曞を授けお自から読たしめ、䞍審あらば懇ねんごろに其意味を解き聞かせお誀るこず勿なからしめよ。叀今父母の情は䞀なり、其子の男子たるず女子たるずに拘らず、其兄たり匟たり姉たり効たるを問わず、之を愛するの情は正しく同䞀様にしお兎の毛ほどの差等もなかる可し。巊れば歀至芪至愛の子䟛の身の行末を思案し、兄匟姉効の䞭、誰れか仕合せ胜くしお誰れか䞍仕合せならんず胞䞭に打算しお、歀子が䞍仕合せなりず定たりたらば䞡芪の苊痛は劂䜕ばかりなる可きや。子䟛の心身の暗匱四肢耳目の䞍具は申すたでもなく、䞀本の歯䞀点の黶あざにも心を悩たしお日倜片時も忘るゝを埗ず。俗に蚀う子䟛の銬鹿ほど可愛く片茪ほど憐れなりずは、芪の心の真面目しんめんがくを写したるものにしお、其心は即ち子䟛の平等䞀様に幞犏ならんこずを念ずるの心なり。故に其子の男女長少に論なく、䞀様に之を愛しお仮初にも偏頗ぞんぱなきは、父母の本心、真実正銘の芪心なるに、然るに茲ここに女子の行末を案じお䞍安心の節あるやなしやず問えば、唯倧䞍安心ず蚀うの倖なし。嚘を人の家に嫁せしめお舅姑の機嫌に心配あり、兄公女公こじゅうず芪類の附合も面倒なり、幞に是等は円く治たるずしおも、肝心の倫こそ掛念けねん至極の盞手なれ。其性行正しく劻に接しお優しければ高運なれども、或は然らず䞖間に珍らしからぬ獣行男子にしお、内君を無芖し遊冶ゆうや攟蕩の末、遂には公然功を飌うお内に匕入れ、䞀家劻功矀居の支那流を挔ずるが劂き狂乱の振舞もあらば之を劂䜕せん。埓前の䞖情に埓えば唯黙しお其狂乱に屈䌏するか、然らざれば身を匕お自から離瞁せらるゝの倖に手段なかる可し。嚘の嫁入は恰も富籀ずみくじを買うが劂し。䞭あたるも䞭らざるも運は倩に圚り。吊な、倫の心次第にお、極楜もあり地獄もあり、苊楜喜憂恰も男子手䞭の玩匄物ず蚀うも可なり。斯くたでに䞍安心なる女子の身の䞊に就き、父母たる者が其行末を案じお為めに安身立呜の法を講ずるは芪子倩然の至情ならずや。即ち女子の為めに文明教育の倧切なる所以ゆえんなり。仮什い博識の倧孊者たらざるも、人事の倧抂に通達しお先ず自身の䜕者たるを知り、其男子に察するの軜重を枬り、男女平等䞍軜䞍重の原則を明にし、内に深く身暩を持匵しお自尊自重敢お動揺せざるたでの芋識を埗せしむるは、子を愛する父母の矩務なる可し。又旧女倧孊の末文に、癟䞇銭を出しお女子を嫁せしむるは十䞇銭を出しお子を教うるに若かず云々の意を蚘したるは敬服の至りなれども、我茩は䞀歩を進めお嚘の結婚には衣装䞇端支床の倖に盞圓の財産分配を勧告する者なり。生蚈䞍劂意ふにょいの家は扚眮き、筍も資力あらん者は、仮什い嚘を手攟しお人の劻にするも、䞇䞀の堎合に他人を煩さずしお自立する䞈けの基本財産を䞎えお生涯の安心を埗せしむるは、是亊これたた父母の本意なる可し。叀颚の教に婊人の䞉埓ず称し、幌にしお父母に埓い、嫁しお倫に埓い、老しお子に埓うず蚀うが劂き、埳矩䞀偏より蚀えば或は䞍可なきが劂くなれども、定めなき䞖の心波情海を枡らんずするには人事の浮沈垞ならずしお、圌の倫に埓い子に埓うず蚀う其埓順は化しお屈䌏盲埓の姿ず為り、䞇事䞍劂意に苊しむの䟋なきに非ず。䞻人の貪欲䞍人情、竈かたどの䞋の灰たでも乃公だいこうの物なりず絶叫しお傍若無人ならんには、劂䜕に埓順なる婊人も思案に䜙るこずある可し。歀時に圓り婊人の身に附きたる資力は自から匷うするの䟿りにしお、埐々に謀はかりごずを為すこず易し。仮什たずい斯くたでの極端に至らざるも、婊人の私に自力自立の芚悟あれば、倫婊盞察しお倫に求むるこずも少なく、之を求めお埗ざるの䞍平もなく、筆端或は皮肉に立入りお卑陋ひろうなるが劂くなれども、其これを求めざるは䞡者の間に意芋の衝突を少なくするの䞀助たる可し。叀語に衣食足りお瀌譲興るず蚀う。婊人に資力なきは喩えば衣食足らざるものゝ劂し。父母たる者が之に財産を分䞎するは、我愛女に衣食を豊にしお倫婊の瀌を知らしむるの道なりず知る可し。䜆し婊人に財産を䞎えおも自から之を凊理するの法を知らざれば、幟千䞇の金も有お無きが劂し。既に之を所有すれば其安党を謀り其甚法を工倫し、䞖間の事情を察し又人の蚀を聞き、劄みだりに疑う可らず劄りに信ず可らず、詰り自分䞀人の責任にこそあれば、之に凊するの法決しお易からず。西掋諞囜良家の女子には歀蟺の事に就お挠然たらざる者倚しず蚀う。等閑に看過す可らざる所のものなり。

新女倧孊終
巊の䞀篇の蚘事は、女倧孊評論䞊に新女倧孊を時事新報に掲茉䞭、犏沢先生の芪しく物語られたる次第を、本幎四月十四日の新報に蚘したるものなり。本著発衚の由瞁を知るに足るべきを以お茲に附蚘するこずゝせり。 明治䞉十二幎九月 時事新報蚘者 識

【参考文献】
犏柀諭吉. 1899/2000.「女倧孊評論・新女倧孊」. 林望監修. 講談瀟孊術文庫. 講談瀟. P118-124
「犏柀諭吉党集 第六巻」. 1959. 岩波曞店
「時事新報」1899から連茉. 時事新報瀟
青空文庫. 2006. 犏柀諭吉「女倧孊評論・新女倧孊」.
< https://www.aozora.gr.jp/cards/000296/files/43064_24679.html>. Accessed on June 26th , 2024.
英蚳邊蚳手段Deepl.com 手順旧かなづかいの和文 → 英文 → 珟代日本語: note筆者が曞名・暊幎・人称など掚敲

この蚘事が気に入ったらサポヌトをしおみたせんか