見出し画像

PISA2022 日本 レポート翻訳②【読解力&科学(理科)】

☆読解力。生徒達が知っていること出来ること

日本では約86%の生徒が読解力においてレベル2以上に達している(OECD平均:74%)。生徒達は最低限、中程度の長さの文章からその主旨を識別できるし、時には、複雑困難な文章から情報を見つけだすことが出来るし、指示された文章に対しても、その目的や形式について考察することができる。読解力の最低レベル(レベル2以上)を達成した15歳の生徒の割合は、シンガポールの89%からカンボジアの8%まで幅がある。

日本では、レベル5以上の読解力を持つ生徒は12%であった(OECD平均:7%)。これらの生徒は長い文章を理解し、抽象的表現や直感に反するような概念に対してもコンセプトを持って扱うことが出来るし、情報の内容やパターンといった手がかりから、事実(客観)と意見(主観)を区別することができる。

Some 86% of students in Japan attained Level 2 or higher in reading (OECD average: 74%). At a minimum, these students can identify the main idea in a text of moderate length, find information based on explicit, though sometimes complex criteria, and can reflect on the purpose and form of texts when explicitly directed to do so. The share of 15-year-old students who attained minimum levels of proficiency in reading (Level 2 or higher) varied from 89% in Singapore to 8% in Cambodia.

In Japan, 12% of students scored at Level 5 or higher in reading (OECD average: 7%). These students can comprehend lengthy texts, deal with concepts that are abstract or counterintuitive, and establish distinctions between fact and opinion, based on implicit cues pertaining to the content or source of the information.

☆理科。何を知り、何が出来るのか?

What students know and can do in science.

日本では約92%の生徒が理科でレベル2以上に達している(OECD平均:76%)。少なくとも、これらの生徒は一般的な科学現象に対し正確な認識と説明が出来るし、それが簡単な場合には、提供されたデータに基づき、その結論が妥当かどうかを知見によって識別することができる。

日本では、18%の生徒が理科の成績優秀者、つまりレベル5または6に達している(OECD平均:7%)。このような生徒は、科学に関する知識を、不慣れな状況を含むさまざまな状況に創造的かつ自律的に応用することができる。
Some 92% of students in Japan attained Level 2 or higher in science (OECD average: 76%). At a minimum, these students can recognize the correct explanation for familiar scientific phenomena and can use such knowledge to identify, in simple cases, whether a conclusion is valid based on the data provided.

In Japan, 18% of students were top performers in science, meaning that they were proficient at Level 5 or 6 (OECD average: 7%). These students can creatively and autonomously apply their knowledge of and about science to a wide variety of situations, including unfamiliar ones.

ありがとうございます。頂きましたサポートは、この地域の10代、20代への未来投資をしていく一助として使わせて頂きます。良かったら、この街にもいつか遊びに来てください。