見出し画像

Ep8 理不尽ルール、シンプルな対処法 〜How to deal with an unreasonable reason〜                     (英語スクリプト+日本語訳)

音声配信リンク

Spotify
Amazon Music
Stand.fm
Google Podcast

<Theme Introduction>

 Welcome back to our podcast, picking up from last time. 
 Today, we're talking about "What you can do when You Don't Like the Rules of a Group," and we'll be using the way of thinking from the famous
ex-politician, Mr. Toru Hashimoto.


<テーマ紹介>

 ポッドキャストへようこそ。前回に引き続き、今回は、「グループのルールが気に入らないときにできること」について話します。
 このトピックは、有名な元政治家である橋下徹氏の考え方を引用しながら話します。

<Why You Should Listen To This Podcast>

 Have you ever been at work, thinking, "These rules and manners are confusing"?  Or maybe at an Izakaya with colleagues, complaining about these. I understand.  There are lots of rules that seem pointless. 
 But here's the point – getting frustrated about them is meaningless at all. 
According to Mr. Hashimoto, when you're not happy with the rules, you've got only two choices.  
 So, by listening to today's show, you might learn to stop complaining and start taking actions that can help you to handle the situation.
 Before we get into those two simple strategies, let me share a quick story about me complaining about some weird rules at a cram school.

<このPodcastを聴くべき理由>

 仕事をしていて、「これらのルールやマナー意味あんのかな」と思ったことはありませんか?  また、同僚と一緒に居酒屋で、「これって意味不明なルールだよね」と不満を言っていたことはありませんか。 わかりますよ。
世の中、意味のないように思えるルールはたくさんあります。
 でもここでポイントは、それらにイライラすることはまったく意味が無いということです。
 橋本徹氏によれば、ルールに不満を抱いたのなら、取れる選択肢はたったの2つしかありません。
 ですので、今回の話を聞くことで、不平不満をやめて、理不尽なルールに対処する行動を始めることができるかもしれません。  
 2つのシンプルな戦略を伝える前に、私が(高校3年生の頃)塾でいくつかの変なルールに不満を持っていたエピソードを共有させてください。

<My experience>

 When I was getting ready for college exams, the cram school I went to had a certain rule. That didn't allow us to leave study stuff behind. 
 So, basically, we had to bring all our books and notes home every day. Carrying all those study tools was heavy and made me tired everyday. 
 One day, I asked the office staff if we could leave stuff behind, but they said no because it was against the rules.  When I asked why, they said it was for not losing textbooks.  And I suggested what if I take responsibility for lost items, but finally he got angry and said, "Rules are rules, and it's not allowed. That's it!" I remember going back to studying feeling frustrated.
 During that time, I heard something on a TV show that made me realize I was being a bit foolish.  On the show, Ex-politician Toru Hashimoto said, "If you don't like Japanese laws, you have two choices: be a politician to change them or leave Japan. Anything else is a waste of time."
 Even though it surprised me at first, I realized he was right.

<私の経験>

 大学の試験に備えていたとき、通っていた塾にはあるルールがありました。それは、勉強道具を残して帰ることを許さないというものでした。 つまり、毎日全ての教科書やノートを家に持ち帰らなければなりませんでした。      それらの勉強道具を毎日持ち歩くことは重くて、毎日疲れました。
 ある日、私は事務のスタッフに勉強道具を(自習室に)置いていけないか尋ねましたが、彼らは規則に反するのでダメだと言いました。 私がなぜかと尋ねると、教科書がなくならないようにするためだと言われました。
そこで私は、「じゃあ、私が紛失したものに責任を取るのでどうですか?」と提案しましたが、最終的に彼は怒って「ルールはルールで、許されていない。それだけだ!」と言いました。 私はイライラしながらも、勉強に戻ることを今でも覚えています。
 その間、テレビ番組で聞いた言葉が、私が愚かだったことに気付かせてくれました。  
 その番組で、橋本徹氏は「日本の法律が嫌なら、二つの選択肢がある。それは政治家になって法律を変えるか、日本を去るか。それ以外は時間の無駄だ」と言っていました。
 最初は驚きましたが、彼が正しいことに気付きました。

<Explanation>

 This idea works for my cram school story too. 
If you don't like the rule of "no leaving study stuff," you have only two choices.  First, you can work at the cram school and change those rules or switch cram schools.  Being frustrated and unable to focus on studying without doing either of those things is just foolish. 
 Since I started thinking this way, I don't get annoyed with the cram school rules anymore.

<解説>

この考え方は私の塾の話にも当てはまります。 「勉強道具を置いて帰ってはてはいけない」というルールが気に入らないなら、二つの選択肢しかありません。まず第一に、その塾で働いて(内部から)ルールを変えるか、他の塾に変えるかです。
 これらのどちらもせずにイライラし、勉強に集中できないことは愚かなことです。
 この考え方を取り入れてから、私はもう塾のルールにイライラすることはありませんでした。

<Summary>

 Here's a quick summary. 
 Today, we talked about what to do when you don't like the rules at a place. There are only two things you can do: try to change the rules from the inside or leave that place.
 Maybe right now, like me in the past, you're annoyed with unnecessary rules at school or work.  
 For example, at work, sometimes people who've worked there a long time get promoted more than those who do better work. Complaining about these rules won't help at all – it'll just make your work worse.
 After hearing this, I hope you either try the two things I mentioned or accept the rules, knowing it was your past choice to belong to that organisation. 
 That way, you can focus on your work and become better at what you do.

<まとめ>

 手短にまとめます。
 今回は、ある組織のルールが気に入らないときにどうすべきかについて話しました。できることはたった二つです:内部からルールを変えようとするか、その場所を去るかです。
 もしかしたら今、過去の私のように学校や職場の不必要なルールにイライラしているかもしれません。 例えば、職場では、長く働いている人の方が実力がある人よりも先に昇進することがあります。
 これらのルールに不満を言っても何の解決にもなりません―むしろ仕事のパフォーマンスを悪くするだけです。今回の話を踏まえて、あなたには、先述した2つの方法を試しているか、その組織に属していることは過去の自分の選択であると自覚し、ルールを受け入れるかのどちらかであることを願っています。
 そうすれば、仕事に集中し、より良いパフォーマンスを発揮できることでしょう。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?